İTÜY, 2018, Sempozyum, Kongre ve Konferans Bildiri Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 32
  • Öğe
    The practice of product placement
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Özbay, Burcu
    This article is going to cover the following sections: the definition and the regulation of product placement and sponsorship in the U.K, the history of product placement in the U.K and in the USA, the advantages and disadvantages of product placement, British examples of product placement, prop placement, ethical aspect of product placement, para-social theory, balance theory and conclusion. Clow and Baack (2010) deem that it is a well-known fact that creating brand awareness is hard and with the product placement technique, brand awareness in a positive way can be created. According to Gupta and Lord (1998), the high interest of producers on product placement has led to the need of specialisation in product placement. Thus, product placement agencies have been established and these agencies analyse movies scripts to find an appropriate spot to place a product. Demir and Gök Demir (2012:40) state that, “since audiences are skeptical towards commercials, advertisers have begun to turn to a variety of alternative advertising channels in order to reach customers”. Since product placement is a relatively recent area of research in Britain and there are key areas that need further research attention to investigate the context of product placement and significance of it. As Russell (2002:307) so aptly observes, “understanding how product placement works remain an open empirical question”.
  • Öğe
    Müzik videolarındaki ürün yerleştirme uygulamalarının örtülü ve açık bellek üzerindeki rolü
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Abanoz, Enes; Mayadağlı, Cansu
    Tüketiciye sunulan marka sayısının her geçen gün artması ve ürünlerin giderek birbirine benzemesi gibi nedenlerle markalar kendilerini fark ettirebilmek adına çeşitli pazarlama iletişimistratejilerini hayata geçirmektedirler. Bu durumun doğal bir sonucu olarak da tüketiciler her gün çok fazla sayıda reklam mesajına maruz kalmaktadırlar. Birçok reklam mesajının arasında markalar kendi farkındalıklarını yaratabilmek adına geleneksel reklamcılıktan daha farklı alternatif stratejilere yönelmişlerdir. Bu stratejilerden uzun süredir tercih edilen ve giderek farklı uygulama alanlarında da tüketicinin karşısına çıkan birisi de ürün yerleştirmedir. Ürün yerleştirme çoğunlukla sinema filmlerinde ve dizilerde kullanılan bir pazarlama stratejisi olarak bilinmesine rağmen, son yıllarda sıklıkla müzik videolarında da karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma müzik videolarındaki yükseliş gösteren ürün yerleştirme eğiliminin örtülü ve açık bellek üzerindeki rolünü değerlendirmeyi amaçlamıştır. Apple, Nokia, Samsung ve Sony markalarına ait ürünlerin yerleştirildiği dört müzik videosu söz konusu çalışma kapsamında incelenmiştir. Ürün yerleştirmenin örtülü bellek üzerindeki rolünü yorumlamak için literatürde yaygın olarak kullanılan kelime parçası tamamlama testi, açık bellek üzerindeki rolü için ise marka farkındalığının hatırlama ve tanıma bileşenleri analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda müzik videolarına yerleştirilen markalar ile markaların hatırlanma seviyeleri arasında istatistiki yönden anlamlı bir ilişki bulunmuştur. İzleyicilerin kliplere yerleştirilen markaları beğeni düzeyi ve kliplerde yer alan sanatçıları beğeni düzeylerinin markanın hatırlanırlığı ve tanınırlığı üzerinde belirgin bir rolü olduğu saptanmıştır.
  • Öğe
    Eğlenceli· vi·ral vi·deo reklamlarda yaratıcılığın önemi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Aydoğan, Yunus
    Viral pazarlama’nın ağızdan ağıza pazarlamadan en büyük farkı internet üzerinden yapılıyor olmasıdır. Süreç “ağızdan ağıza” kavramından “mouse’dan mouse’a” kavramına evrilmiştir. Günümüzde viral video reklam, markaların ve reklamcıların sıklıkla kullandığı bir yöntem haline gelmiştir. Klasik ve eski reklam yöntemleri ise tüketiciler üzerinde çok fazla etki ve fark edilebilirlik oranına sahip değildir. Gündelik hayatta tüketicilerin binlerce mesaj bombardımanına tutulması tüketicileri bezdirmiş ve kaçma isteği oluşturmuştur. Yapılan eğlenceli ve kreatif bir video ile marka bilinirliği klasik reklama göre artırmaktadır ve maliyet açısından bakıldığında markalar için daha uygun olmaktadır. Bu sebepten kaynaklı yapılan videolar hedef kitleyle bütünleşmiş, mesajı net veren ve diğer videolardan kendini ayıran yaratıcılıkta olmalıdır. Tüketiciler bir videodan olumlu yönde etkilendiğinde %39’u marka veya ürün hakkında İnternetten araştırma yapmakta, %36’sı yakın çevresine aktarmakta; %19’u ise sosyal medyada paylaşım yapma olasılığı söz konusu olmaktadır. (Öztürk, 2018). Buna göre bu çalışmada eğlenceli viral video reklamlarında yaratıcılık faktörünün hedef kitle üzerinde nasıl bir etki bıraktığı yaratıcılık ödülü almış örnek bir kampanya üzerinden değerlendirilmeye çalışılacaktır.
  • Öğe
    Eğlence ve viral pazarlama türü olarak flash mob uygulamaları
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Keba Ekinci, Deniz
    İletişim teknolojilerinin gelişimi ile birlikte, teknolojik imkânlardan yararlanan 21. Yüzyılın tüketicileri yeni deneyimlere açık olarak, markalara pazarlama faaliyetlerinde gelenekselin dışına çıkmayı zorunlu hale getirmiştir. Reklamlar artık tek boyutlu değildir, toplum ile doğrudan etkileşim amacıyla çevrim içi ve çevrim dışı teknikler birlikte kullanılmaktadır. Birçok marka reklamlarını geleneksel medya yerine youtube ve vimeo gibi online platformlar üzerinden gerçekleştirmektedir. Bu platformlarda eğlence kavramı oldukça önem taşımaktadır. Tüketicilerin geleneksel reklamcılık yöntemlerine gösterdikleri direnç, markaları viral pazarlamayı da içeren yeni stratejiler geliştirmeye zorlamıştır. Son zamanlarda popüler olan, flash mob kavramı aniden ortaya çıkan topluluk anlamına gelmektedir. Eğlence amacıyla başlayan ve dikkat çeken flash mob etkinlikleri, reklamcıların ve pazarlamacıların da dikkatini çekmektedir. Yeni medyanın sunduğu imkanlardan da yararlanarak fenomen haline gelen flash moblar eğlence ve viral pazarlamanın bir türü olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, eğlence ve viral pazarlama anlatılarak örneklerle açıklanmıştır. Eğlence ve viral pazarlamanın bir türü olarak flash mob kavramından bahsedilerek, Dünya’daki ve Türkiye’deki uygulamalarına yer verilmiştir. Video arama motorları, Google Video, Yandex Video, Bing Video ve video paylaşım sitesi Youtube ve Vimeo’da Flash Mob Türkiye, Türkiye’de Flash Mob Uygulamaları, anahtar sözcükleri ile taranmış, çıkan sonuçlara göre en fazla izlenen flash mob örnekleri örneklem çerçevesi olarak belirlenmiştir. Dünya’da ve Türkiye’de uygulanan flash mob etkinlikleri karşılaştırılarak analiz edilemeye çalışılmıştır.
  • Öğe
    Türkiye’de televizyon dizilerinin ‘eko’sistemi: eleştirel ekonomi politik bir değerlendirme çabası
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Kocabay Şener, Nihal
    Eğlence kavramı, eski çağlardan bu yana toplumların hayatında yer almıştır. Sanayi Dönemi ile eğlenceye yüklenen anlam pragmatize edilmiş ve işin başına arınarak dönüşün bir unsuru olarak görülmeye başlanmıştır. Özellikle kitle iletişim araçlarının gelişmeye başlaması ile birlikte kitlesel eğlence üretimi de artmıştır. Eğlence endüstrisinin ürettiği ürünler, zaman geçirme aracı olmanın yanı sıra aynı zamanda bir ideoloji taşıyıcısıdır. Bu nedenle ürünlerin kimler tarafından üretildiği ve dağıtıldığı, aynı zamanda kimlerin içerikleri şekillendirdiği eğlence endüstrisinde sorgulanması gereken konulardan biridir. Diğer yandan bir piyasayı oluşturan eğlence endüstrisi alanında piyasa da baskın olan kuruluşların var olup olmadığı da tektipleşmenin yaşanmaması için önemli unsurlardandır. Bu çalışma Türkiye’de yayıncılık yapan televizyonlarda yayınlanan dizilerin hangi yapım şirketleri tarafından üretildiğinin dağılımını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ayrıca yapım şirketleri dışında televizyon kanallarının da dağıtımcı olarak rollerini tartışmaya çalışan bu araştırmada, Mart 2018’de en yüksek reytinge sahip olan dizilerin arasından ilk 20 dizi seçilmiştir. Bu dizilerin hangi yapım şirketleri tarafından üretildiğinin belirlendiği çalışmada, şirketlerin hangilerinin daha fazla paya sahip olduğu ortaya konulmuştur. Araştırmanın sonucuna göre, dizi üretimi piyasası az alıcının ve çok sayıda satıcının bulunduğu bir piyasa modelidir yani çok sayıda yapım şirketi ancak az sayıda dizi alıcısı televizyon kanalı bulunmaktadır. Bu da tersine bir oligopol piyasa yapısı olan oligopson piyasayı ortaya çıkarmaktadır. İncelenen 20 dizi 13 yapım şirketi tarafından üretilmektedir. 7 yapım şirketi 2 tane dizi üretirken, 6 yapım şirketi 1 dizi üretmektedir. Piyasada faaliyet gösteren yapım şirketlerinin toplam sayısı göz önünde bulundurulduğunda bazı yapım şirketlerinin piyasada baskın olduğu söylenebilir.
  • Öğe
    Ürün yerleştirmede yeni bir alan: influencer marketing sosyal medyada influencer annelerin takipçileri tarafından değerlendirilmesine yönelik bir araştırma
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Saltık Yaman, Esra
    Sosyal medyanın gücü hızla artmaktadır. Son birkaç yıldır “influencer marketing” önemli bir pazarlama aracı haline gelmiştir. Bunun en büyük nedenlerinden biri tüketicilerin bir ürünü satın almadan önce deneyimlemek istemesi, kendisi ile benzer durumda olan kişilerin tecrübelerinden faydalanmak istemesidir. Bunun en kolay yolu ise sosyal medyanın yarattığı etkileyici güce sahip influencer’ların deneyimlerinden faydalanmaktır. Bu nedenle influencer’lar son dönemde pazarlamacıların odağında yer alan bir iletişim aracı haline gelmiştir. Bu çalışma sosyal medyada influencer annelerin takipçileri tarafından ne şekilde değerlendirdiğini ortaya çıkararak, influencer marketing’de etkili olan unsurları belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaca ulaşabilmek için önce literatür taraması yapılmış sonrasında ise 10 anne ile derinlemesine görüşme tekniği ile mülakat yapılarak bu konudaki görüş ve önerileri ortaya koyulmuştur. Sonuçta influencer annelerin takipçilerinin satın alma davranışlarına ve marka tercihlerini çeşitli şekillerde etkilediği bulunmuştur. Ayrıca annelerin influencerlar’ın paylaşımlarından aradığı en önemli unsurun samimiyet olduğu ortaya çıkmıştır. Sadece reklam odaklı paylaşımların anneler tarafından çok itici bulunduğu, annelerin deneyim satın ve bilgi satın almaya, ilgili kişilerin tecrübelerinden faydalanarak kendini psikolojik açıdan rahatlatmaya çalıştığı belirlenmiştir.
  • Öğe
    Product placement ın Czech Republic
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Kubka, Petr
    We are all surrounded by hundereds of ads every day and we mostly see them on TV. Modern technology however allows us to skip through TV ads. This is one of the reasons advertisers rely more and more product placement. Today, a company has to make use of new communication channels to survive and stay ahead of the competition. This is why most companies are now leaning towards product placement as a new way to communicate with consumers. Product placements can be more powerful than we realize, making us prefer products even if we don’t prefer them. Every country has its own product placement practices. In this paper, product placement practices in Czech Republic is discussed.
  • Öğe
    ‘Selfie’: masum bir eğlence mi, narsisist kişiliğin sunumu mu?
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Tatlı, Erdem
    Bilindiği kadarıyla insan topluluklarının izine rastlanılan her an eğlence ritüellerine dair bulgularla karşılaşılmıştır. Kimi zaman dini bir ritüel, kimi zaman ziyafet şöleni, kimi zaman zafer kutlaması, kimi zaman spor müsabakaları ya da teknolojinin gelişmesiyle birlikte ekran karşısında geçirilen boş zaman eğlence olarak tanımlanabilmektedir. Öte yandan son yıllardaki teknolojik gelişmelerin düzeyi, özellikle de akıllı cep telefonlarının ve sosyal ağ sitelerinin yaygınlaşması, yeni ve bireysel bir eğlence olarak fotoğraf çekmeyi ve internette paylaşmayı ortaya çıkarmıştır. Bu fotoğraf türlerinden biri ve son zamanlarda en popüler olanı “selfie”dir. Kişinin kamera ya da akıllı telefonla kendi fotoğrafını çekmesi ve paylaşması olarak tanımlanan “selfie”, her ne kadar fotoğraf çekmenin eğlenceli bir yolu olarak görülse de, yapılan araştırmalarda özellikle sık “selfie” paylaşımının narsisizm ile ilişkili olduğunu bulgulanmıştır. Bir kişilik özelliği olan narsisizm kısaca kişinin kendine olan yoğun sevgisi olarak tanımlanabilir. Bununla birlikte narsisizm son derece karmaşık bir kavramdır. Birçok psikanaliste göre içerisinde düşük düzeyde benlik saygısı barındırmaktadır. Bu çalışmada selfie ile kişilik özelliklerinden narsisizm arasında bağ kuran araştırma sonuçları incelenmiş ve bu ikisi arasındaki ilişki tartışılmıştır.
  • Öğe
    Parasocial relationship theory and product placement effectiveness
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Özdemir Çakır, Hilal
    Advertising is an important communication vehicle that we can meet in every part of our lives. Advertising messages are mostly seen in televisions but the viewers are not pleased with the division of the programmes by ads. They either change the channel to get rid of advertisements or watch the same programme on the internet so that they can not be interrupted by advertisements. These attitudes are percieved as a disadvantage by advertisers and has led advertisers or brands to product placements in order to promote their products or services. Parasocial relationship is the one-way relationship with the viewer’s favorite character and the relationship that the viewer sees himself as a real friend of the character. The balanced model of product placement effects that is firstly mentioned by Russell (2006) describes the relationship between para social relationships and the effect of product placement by the implementation of Heider’s Balance Theory. This study contains a literature review and reveals the role of para social relationship in product placement effectiveness through the Balanced Model of Product Placement effects and the studies conducted by various researchers in order to examine the role of para social relationships in product placements in the context of brand attitude, buying intent and buying behavior.
  • Öğe
    Sokak modası, moda ikonu ve kültürel olgu bağlamında ‘Sneakers’
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Öymen, Gözde
    Spor ayakkabılar spor dışı kullanıma sahip olmaya başlayıp, moda dünyasının ilgi alanine girdiği andan itibaren “Sneaker” adıyla anılmaktadır. Sneaker sözlük anlamıyla spor veya rahat giyime uygun ayakkabı anlamına gelmektedir. Ancak günümüzde Sneaker, sadece bir ürün olarak ele alınmayıp, bir fikir olarak araştırma konusu haline gelmiştir. Sneaker modellerini en son teknoloji ürünü gibi takip eden Sneaker hayranları, top 100 oylama listeleri, yüzbinlerce dolar harcayan koleksiyonerleri ve belgeselleri ile Sneaker kültürü oluşmuş ve sokak modasından moda ikonuna doğru evrilmiştir. Artık Sneaker’lar sadece sporla değil, günlük stilin bir parçası, hatta lüks markalar sayesinde birer tasarım parçası olarak değerlendirilmektedirler. Bu çalışmada, öncelikle Sneaker kavramı tarihçesiyle birlikte anlatılacak, daha sonra ise kavramın sokak modasından moda dünyasına geçişte yaşadığı dönüşüm kültürel ve iletişim boyutuyla ele alınacaktır.
  • Öğe
    Hedonizmin ürün yerleştirmedeki satın alma davranışı üzerindeki etkisi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Çelik, İdil; Eken, İhsan
    Günümüzde insanların süreklireklamlara maruz kalmasıyla beraber reklamda yaratıcı çözümler ve bu çözümler sonucunda yeni reklam yöntemleri ortaya çıkmıştır. Yeni iletişim teknolojilerinin artmasıyla beraber reklam verenler için de daha rekabetçi ortamlar oluşmuştur. Yeni iletişim teknolojileriyle beraber özellikle ürün yerleştirme kavramı önem kazanmıştır. Balasubramanian (1994: 31)’a göre ürün yerleştirme; markalı bir ürünün planlı veya plansız ve göze batmayan bir şekilde geleneksel medya ile yeni medya aracılığıyla kitlelerietkilemeye yönelik bir mesaj olarak ücretli veya ücretsiz olarak yayınlanmasıdır.Reklam verenlerin bu ortama yönelmesinin temel nedeni, tüketicinin, televizyon/çevrimiçi dizilerde veya filmlerde marka ve markayı kullanan kişilerle kendini özdeşleştirmesidir. Bu çalışmada, Arnold ve Reynolds (2003)’un çalışması temel alınmıştır ve çalışmanın temeli de ürün yerleştirme ile hazsal satın alma davranışı motivasyonlarıdır. Hedonizmin, televizyon dizileri, programları ve online ortamlarda yapılan ürün yerleştirmeler sonucun da satın alma davranışı üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Çalışma, İstanbul Ticaret Üniversitesi İletişim Fakültesi’de eğitim gören 18-25 yaş arası 254 öğrenci üzerinde anket yöntemiyle yapılmıştır. Çalışmanın varsayımı; televizyon dizileri, programları ve online ortamlarda yapılan ürün yerleştirmelerin öğrenciler üzerindeki hedonik satın alma davranışı üzerinde etkisinin olup olmadığıdır. Bu varsayımlar doğrultusunda hipotezler oluşturulmuştur. Bu doğrultuda yapılan anket çalışmasının sonucunda görülen, televizyon dizileri, programları ve online ortamlarda yapılan ürün yerleştirmelerin öğrenciler üzerindeki hedonik satın alma davranışı üzerinde etkisinin bulunmasıdır.
  • Öğe
    Serbest zaman aktivitesi olarak sosyal medya bağımlılığı
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Taşçı, Burcu; Ekiz, Sena
    Kitle iletişim araçlarının, özellikle teknolojik gelişmelerle birlikte, insan yaşamında etkisi oldukça fazladır. Yeni medya olarak tabir edilen internet ise kitle iletişim araçlarının en yenisi ve en sık kullanılandır. İnternet hem içeriği bakımından hem de ulaşılabilirliği bakımından diğer kitle iletişim araçlarından ayrılmaktadır. Bu kitle iletişim aracının sunduğu içeriklerden son yıllarda en popüler olanı sosyal paylaşım ağlarıdır. Dünyada her 5 kişiden 2’si internet kullanırken, ülkemizde her 2 kişiden birisi internet kullanmaktadır. Dünyada her 3 kişiden birinin sosyal medya hesabı varken, ülkemizde her iki kişiden birinin sosyal medya hesabı bulunmaktadır. Günümüzde sosyal medya bağımlılığına yönelik pek çok ölçme aracı geliştirilirken bu araştırmada, sosyal medya platformlarını kapsayacak şekilde sosyal medya bağımlılığını ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilerek insanların sosyal medya bağımlılığı araştırılmıştır. Araştırma, oluşan sosyal medya bağımlılığı ölçeği ile 228 kişinin katılımıyla veriler toplanmıştır. Araştırmada kayda değer pek çok sonuca ulaşılmıştır. Cinsiyete göre yapılan karşılaştırmalarda, kadınların erkeklere göre sosyal medyada daha fazla meşgul olduğu ve sosyal medyadan daha çok duygusal destek aldığı, erkeklerin ise, sosyal medya ile çatışma halinde olduğu, diğer bir ifade ile olumsuz etkilendiği ortaya çıkmıştır. Yaş, günlük kullanım süresi, ne zamandır kullandığı, uygulama sayısı vs. göre pek çok farklılıklar tespit edilmiştir. Araştırmada sosyal medya kullanım amaçları ve bu amaçları ne sıklıkta gerçekleştirdikleri sorgulanmıştır. Bu araştırmada, elde edilen sonuçların “sosyal medya bağımlılığı” konusundaki sorunlara katkı sağlayacağı ve araştırmacılara yol göstereceği umulmaktadır.
  • Öğe
    Dizilerde ürün yerleştirme uygulamalarının eş zamanlı sosyal medya entegrasyonu: Dimes örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Ay, Hasret
    Ürün yerleştirme uygulamaları;pazarlama iletişiminde geleneksel yöntemlerin tüketiciyi yakalamakta yetersiz kalmaya başlaması ve tüketicinin gün içinde maruz kaldığı yoğun reklam uyarıcılarına kayıtsızlaşmaya başlamasına paralel olarak ortaya çıkmıştır.Zaman içinde,yoğun rekabetin olduğu piyasada,rakiplerinden sıyrılmak için yeni reklam platformlar arayan markaların sıkça kullandığı güçlü bir yöntem haline gelmiştir.Günümüzde gelişimini hala sürdürmekte ve uygulanabildiği alanlar,iletişim ortamlarının çeşitlenmesine bağlı olarak çeşitlenmektedir.Geleneksel medyanın sosyal medyayı kullanmaya başlaması ile ürün yerleştirmede yeni bir boyut olarak nitelendirebileceğimiz eş zamanlı sosyal medya entegrasyonu ve içerik işbirliği ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada öncelikle ürün yerleştirme kavramı ve tarihçesi üzerinde durulmuş,ürün yerleştirme uygulamasının avantaj ve dezavantajlarına değinilmiş ardından ürün yerleştirmenin sosyal medya ile entegrasyonuna açıklık getirilmiştir. Son olarak,çalışmanın örneklemi çerçevesinde, eş zamanlı sosyal medya entegrasyonu ile içerik işbirliğinin getirileri analiz edilmiştir.
  • Öğe
    Dijital dizilerde ürün yerleştirme: Fi/Çi dizisi örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Oğuzcan, Anıl Uğur; Hajıyev, Farid
    Küçük veya büyük fark etmeksizin şirketler ve işletmeler yüzyıllardır kendi ürün ve hizmetleri hakkında bilgileri insanlara iletmek, ikna etmek amacıyla farklı reklam araçlarını kullanmaktadırlar. Geleneksel reklamların dışında, kişileri daha çok etkilemek, zihinlerde yer etmek, mesajlarını net bir şekilde iletmek ve imajını olumlu anlamda yönetmek amacıyla pazarlama, reklam ve halkla ilişkiler sektöründe yeni reklam araçları kullanılmaya başlanmıştır. Bu yöntemlerden biri de film, dizi, televizyon programları, oyunlar ve müzik kliplerinde sıklıkla karşılaşılan bir uygulama olan ürün yerleştirmedir. Reklam yayınlarına olan ilginin azalması, reklamcılar için ürün yerleştirme yöntemini faydalı bir mecra haline getirmiştir. Bu noktada, özellikle reklamsız mecra olma sloganı ile yola çıkan dijital yayın platformları açısından önemli uygulamalardan biri olan ürün yerleştirme, sade, anlaşılır ve hedef kitlenin zihninde yer eden mesajlar yoluyla izleyicileri sıkmaması sebebiyle günümüzde reklam verenlerin tercihi olmaktadır. Yapımcılar açısından bakıldığında bir taraftan ürünleri gerekli sahnelerde kullanarak daha gerçekçi bir algı yaratmakta, diğer taraftan ise yapım giderlerini kısmen veya tamamen karşılayabilmesi, kurumlar açısından ise geleneksel reklam uygulamalarından kaçmakta olan tüketiciye daha farklı bir yöntemle mesajlarını ileterek onları etkileme olanağı elde edilmesi bakımından ürün yerleştirmenin önemli olduğu düşünülmektedir. Çalışma, mevcut literatüre katkıda bulunmak ve Türkiye’nin en çok izlenen ve ilk dijital dizilerinden biri olan “Fi/Çi Dizisi” örneği üzerinden ürün yerleştirme uygulamalarının içeriğini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada, dizinin yayımlanan toplam 22 bölümünde bulunan ürün yerleştirmeler sistematik ve kategorik içerik analizi uygulanarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, türler içerisinde en çok görsel ürün yerleştirme yer aldığı saptanmıştır. Dizide karşılaşılan ürün yerleştirme uygulamalarının çoğunluğu, teknoloji, otomotiv, telekomünikasyon ve gıda markalarından oluşmaktadır.
  • Öğe
    Edebiyattan beyaz cama aktarılan eserlerde ürün yerleştirme analizi: Fi ve Çi örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Yıldırım, Mert
    Edebi eserlerin beyaz cama dolayısıyla popüler kültüre uyarlanmalarında gerek yazarlar gerekse de sanatseverler tarafından yaşanan ‘’edebi tavrın popülist söylemle yozlaşması’’ düşüncesi hep var olmuştur. Ay Yapım tarafından Puhu Tv için çekilen Fi ve Çi özelinde değerlendirildiğinde ise bu söylem gerçeğe dönüşmüş, yazar Azra Kohen projenin yarıda kalması pahasına devam etmemesi için çeşitli müdahalelerde bulunmuştur. Dizide yapılan ürün yerleştirme fazlalığı dikkatleri çekerken, karakterler ‘’Kohen’in Evreninden Markalar Evrenine’’ transfer olmuşlardır. Çalışmada Fi ve Çi adlı eserlerin hem kitap hem de dizi versiyonları ürün yerleştirme bakımından incelenmiş olup karşılaştırmalı olarak analiz edilirken, bir sanat eserinin popüler kültüre transferinin nasıl olduğu da yine Fi ve Çi’ den örneklerle açıklanmıştır. Samsung ürünleri başta olmak üzere pek çok marka toplam 2 sezon 22 bölüm boyunca süren tekrarlar halinde ürün yerleştirme yaparken, kitaptakilerin aksine pek çok olay, karakter hikâyeye eklenmiş pek çok olay ise göz ardı edilmiştir. Kitapta olmayan Furkan, Ceren, Numan gibi karakterler Fi ve Çi dünyasına dahil edilirken aslında var olan bazı karakterler ise dönemin şartlarına aykırı taşıdıkları simgesel anlamlar yumuşatılarak dizi versiyonuna eklenmiş ya da seyredilebilirlik adına yapılan düzenlemede yok sayılmışlardır. Boyacı Muharrem, Ömer ve nihayetinde Özge bunlardan bazılarıdır. Tüm bu ekleme çıkarmaların ise tek amacı daha çok izlenebilirlik sağlamaktır. İzlenebilirlik sanata Fi ve Çi özelinde galip gelmiştir.
  • Öğe
    Ürün yerleştirmede renk ve dizi karakteri üzerinden ilişkisel sunum: İstanbullu Gelin dizisi örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Bolat, Nursel; Yılmaz, Recep
    Televizyon dizileri, izleyiciden yoğun beğeni alan programlar olarak dikkat çekerken, konuları yanında dizinin senaryosu içine yerleştirilen ürünlerle de kendinden çok söz ettirmektedir. Yüksek izleyici sayısına ulaşan diziler, oyun kurgusu arasına, senaryonun bir parçası gibi ürünleri yerleştirerek, karakterler üzerinden pazarlamaktadır. Bunu yaparken de karakterlerin üstlenmiş olduğu kişiliklerle ürün arasında da yüklemiş olduğu anlamlarla ilişkisel bir bağ kurmaktadır. İzleyicide kendine yakın gördüğü ya da statü olarak kendine yakın olan karakterin kullandığı ürüne yüklenen kodları benimsemektedir. Bu çalışmada televizyon dizilerinden “İstanbullu Gelin” dizisinde yer alan dört erkek kardeşten oluşan karakterlerin kullandığı arabaların renk ve model olarak karakterlerle ilişkisel bağlantılı seçilerek, ürün yerleştirme biçiminde sunumu incelenmektedir.
  • Öğe
    Tüketi·mi·n seyi·rli·k hali· si·nemada ürün yerleşti·rme: Ai·le Arasında fi·lmi· üzeri·ne bir inceleme
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Yazıcı, Tülay
    Medya araçlarında yer alan projelerde ürüne ait reklamın veya senaryonun parçası gibi konumlandırılan ürün yerleştirme günümüzde etkin olarak kullanılan bir pazarlama uygulamasıdır. Gelişen pazarlama ve reklam uygulamalarının bir sonucu olarak ortaya çıkan ürün yerleştirme uygulamaları, izleyicinin dikkatini çekmeyecek şekilde doğal bir anlatımla ürünün markasının veya logosunun yerleştirilmesi ve bilinçaltı mesajlarla ürünün izletilmesi olarak ifade edilmektedir. Tüketim sistemi içerisinde tüketicilere birçok kanaldan ulaşmaya çalışan reklamcılar, farklı iletişim araçlarını ve stratejilerini tüketicilerin algısında markayı fark ettirmeden farkındalık yaratmak amacıyla son yıllarda sıklıkla kullanmaktadır. İletişim mecraları içerisinde çok önemli bir yere sahip olan sinema birçok insanın eğlence amacıyla vakit geçirdiği bir etkinliktir. Geçmişten günümüze gelişen reklam ve pazarlama teknikleri açısından sinema filmleri ürün yerleştirmenin en çok kullanıldığı alandır. Sinema seyircisi filmi izlerken senaryoda sunulan her türlü mesaja açıktır. Diğer ticari mesajlardan farklı olarak sinema filmlerinde ürünü senaryonun bir parçası olarak izleyen seyirci, film süresince diğer dış etkenlerden bağımsız olarak filmi izler ve senaryoda sunulan marka ile etkili bir iletişim kurar. Bu nedenle çalışmanın amacı, sinema ve tüketim ilişkisi kapsamında ürün yerleştirme uygulamalarını kuramsal boyutta değerlendirerek bu bağlamda “Aile Arasında” filminde kullanılan ürün yerleştirme uygulamaları içerik analizi ile incelenmektedir.
  • Öğe
    Youtube üzerinden ürün yerleştirme stratejisi: Deniz Adam örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Kırık, Ali Murat; Altun, Ersin
    İletişim teknolojisi her geçen gün değişim süreçlerinden geçmekte, bu bağlamda yeni iletişim kanalları ve iletişim yöntemleri ortaya çıkmaktadır. İletişim boyutunda yaşanan gelişmeler sosyolojik yapıya da yansımaktadır. Kitle tabanının yaşam biçimini, ihtiyaçlarını ve taleplerini etkileyen teknolojik gelişmeler doğrultusunda sektörel pazarlarda faaliyet gösteren firmaların, kitlenin ihtiyaç ve beklentilerine yönelik pozitif bir reaksiyon alabilmek adına aksiyonlar geliştirmesi ise kaçınılmaz olmuştur. Özellikle yeni medya akımıyla çeşitlenen ve alternatif radyo ve televizyon kanalları olarak nitelendirilebilen sosyal medya kanallarının gündelik yaşamın bir parçası olması, bu kanallara yönelik çalışmalar yürütmeyi oldukça önemli kılmıştır. Böylece sosyal medya kanalları üzerinden hedef kitleye yönelik reklam ve pazarlama çalışmaları ortaya çıkmaya başlamıştır. Bu çalışmada, bankacılık sektöründe faaliyet gösteren Denizbank’ın, değişen eğlence anlayışının bir ürünü olan ve Youtube platformu üzerinden yayınlanan Görünen Adam dizisinde uyguladığı reklam kampanyası ele alınmıştır. Reklam ve pazarlama faaliyetlerinin etkili yöntemlerinden biri olan ürün yerleştirme stratejisinin klasik uygulamalarının dışına çıkarak yeni bir yönteme, yani reklamın karakter olarak yerleştirilmesine başvurulması, çalışmanın ele alınma nedenini oluşturmaktadır. Bu doğrultuda, Görünen Adam dizisinin 10 bölümlük serisi içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiş ve elde edilen somut bulgular doğrultusunda, reklamın karakter olarak yerleştirilmesi yönteminin nasıl ve ne oranda kullanıldığının tespit edilmesi ve bu yeni yöntemin literatüre kazandırılması amaçlanmıştır.
  • Öğe
    Yeni medyada ürün yerleştirme: YouTube’da paylaşım yapan fenomenler üzerinden kampanya süreci
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Alişarlı, Özge; Eken, İhsan
    Yeni iletişim teknolojileri sağladığı olanaklarla bireysel yaşantılarımızı köklü bir biçimde değiştirmekte, reklamverenler açısından da yepyeni bir reklam şeklini ortaya çıkarmaktadır. Çalışma; etkileyici pazarlama (“Influencer Marketing”) artık kabul görmüş reklam ve bir pazarlama aracı olarak kullanmaktadır. Influencer Marketing üzerinden yapılan ürün yerleştirme çalışmasının; YouTube üzerinden “YouTuber” diye kavramlaştırılan “Influencer”lar ile yapılan derinlemesine mülakatlar sonucunda ulaşılan verilerle hazırlanmıştır. YouTube mecrası üzerinden Maslow’un İhtiyaçlar Hiyearşi’ne değinerek İnfluncerlarla aramızda kurulan güven ve bu güvenin satın alma üzerine olan etkisi ile onların bu alanda çalışmasına etki eden kendini gerçekleştirme arzuları incelenecektir. Yeni bir oluşum haline gelen bu pazarlama kanalında YouTuberların marka ile işbirliklerinde kampanya süreçleri, kriterleri ve mecralar arasında sağladıkları bütünleştirme göz önünde bulundurularak derinlemesine mülakat sonuçları değerlendirilecektir. Kampanya sürecinde; markanın ‘brief’ vermesi, ‘brief’e uygun olarak oluşan yayıncı listesinin oluşturulması, sonrasında yapılan çalışmalar sonucunda eleme ile elde kalan yayıncı/influencer için bütçe çalışmasının gerçekleştirilmesi, devamında teklif sürecine geçilmesi, onaylanan teklif üzerinden Influencer ile ortak yürütülecek reklam kampanyasının yayına girme süresinin ardından, takip edilmesi ve raporlama süreçleri araştırılmıştır.
  • Öğe
    Yeni medya’da ürün yerleştirme: Youtube kanalları ve Youtuber’lar
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Yıldırım, Mert
    Çalışmada alternatif bir reklam çeşidi olarak konumlanan ürün yerleştirmenin yine alternatif bir görsel- işitsel mecra olan Youtube kanallarındaki görünümü dört örnek Youtube kanalı üzerinden incelenip ilgili kavramın yeni medyaya kendini nasıl entegre ettiği araştırılmıştır. Bugün en önemli görsel-işitsel mecralardan biri haline gelen Youtube tüm dünya’yı etkisi altına almakta ve her geçen gün daha da gelişmekle birlikte ‘’sıradan insan’’a da fırsatlar yaratmaktadır. Eğlence aracının çok daha ötesine geçerek çeşitli kanallar sayesinde oldukça fazla sayıda ilgi alanına hitap eden Youtube, kazanç modeliyle de video çekerek gelir kazanmak isteyen on binlerce kişiyi güdülemekte ve bu şekilde ortaya çıkan ‘’Youtuber’’ lara olan ilgi ile birlikte bugün başlangıç amacından bambaşka bir yere konumlanmış durumdadır. Günümüzün en popüler mesleklerinden biri olan ve özellikle gençler arasında imrenilerek algılanan Youtuber’lık kavramının açıklanacağı ve Youtube’un kavramsal analizinin yapılacağı ilk bölümde Youtube Yaratıcılar Akademisi, Haul Video gibi kavramlar ele alınırken analiz kısmında ise Cansu Akın, Cansu Dengey, Merve Özkaynak ve Duygu Özaslan adlı Youtube kanallarında 01.06.2017-20.02.2018 tarihleri arasında yayınlanmış olan videolar ürün yerleştirmesi temelinde analiz edilmiştir. Özetle, ürün yerleştirmenin en önemli özelliklerinden birini oluşturan ‘’entegre olma’’ kavramı Youtube kanallarında da kendisini göstermiş, hedef kitle ve izleyici açısından oldukça spesifik bir kesimi kapsayan çeşitli Youtube kanalları kapsamında markalar hedefledikleri kitleye yönelik nokta atışı yapabilme şansına erişmiştir.