İstanbul Ticaret Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@Ticaret, İstanbul Ticaret Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
Elektrikli araç şarj gereksinimlerine yönelik yenilikçi bir yaklaşım: Şarj servis hizmeti işletme modeli
(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Topal, Orhan
Lastik tekerlekli ulaşım sistemlerinde oyun değiştirici olarak değerlendirilen elektrikli araçlar, ulaşım sektörü kaynaklı emisyonların azaltmasında etkili bir yöntem olarak değerlendirilmektedir. Küresel ölçekte elektrikli araçların son dönem yaygınlaşması 2009 yılında Çin tarafından yürürlüğe konulan bir dizi destek politikaları ile başlatılmıştır. Buna göre dünya genelinde birçok ülke tarafından uygulanan elektrikli araç satın alma sübvansiyonundan, ihtiyaç duyulan şarj istasyon altyapıları için desteklere, şarj hizmet bedellerinde indirimlerden, elektrikli araç kullanımında sağlanan vergi teşviklerine kadar birçok alanda elektrikli araç kullanımına yönelik öncelik ve avantajlar ortaya konulmuştur. Elektrikli araçlarda ihtiyaç duyulan şarj gereksinimlerini esas alındığı yenilikçi bir işletme modelinin ortaya konulduğu işbu çalışmada; mevcut durumda saha yer alan şarj istasyonlarının kapasite kullanım oranlarının arttırılması, şebeke yük dengesine katkı sunulması ve şarj hizmetleri bedelinde maliyet avantajı sağlanması öngörülmektedir.
Bilişim sektöründe çalışanların sorumluluk ve diğerkâmlık duygusu üzerine bir araştırma
(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Erdoğan, Duygu; Özcan, Ali; Erkasap, Ahmet
Bu çalışma, bilişim sektöründe çalışanların sorumluluk ve diğerkamlık duygusunun iş yerindeki davranışlar üzerindeki etkisini incelemektedir. Günümüzde giderek daha fazla firma, rekabet gücünü artırmak amacıyla yapay zeka teknolojilerini kullanmaktadır. Veri madenciliği, endüstriyel robotik ve insan kaynakları yönetimi gibi alanlarda yapay zeka yaygın olarak benimsenmiştir. Bu bağlamda, çalışan sorumluluğu önemli bir teşvik mekanizması haline gelmiş ve hem dışsal hem de içsel motivasyon unsurları üretmiştir. Kurumsal sosyal sorumluluk, çalışanlarla olan ilişkilerin güçlendirilmesine ve firma ile çalışanlar arasında karşılıklı yarara dayalı bir bağ kurulmasına katkı sağlamaktadır. Araştırma, Türkiye’deki bilişim sektöründe çalışanların sorumluluk ve diğerkamlık duygusunun değişim üzerindeki etkisini analiz etmektedir. Veriler, kolayda örnekleme yoluyla 210 çalışandan toplanmıştır. Yapılan regresyon analizi sonucunda, sorumluluk ve diğerkamlık ile çalışanların sorumlu davranışları arasında 0,01 önem seviyesinde anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür. Özellikle diğerkamlık alt boyutları olan özveri ve bencillik arasında orta kuvvette pozitif bir ilişki tespit edilmiştir. Katılımcıların %93,33’ü kendilerini özverili olarak tanımlamış, bu da çalışanların iş yerinde diğerkamlık içeren davranışlar sergileme konusunda içsel bir motivasyona sahip olduklarını göstermektedir.
Digital transformation in the perspective of the United Nations 2030 sustainable development goals
(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Yılmaz, Filiz
Developments in technology have transformed every area of life in various ways throughout history. Industrial revolutions have also affected all areas of social life and Industrial revolutions were the turning points of the world economy and industrial life. The Fourth Industrial Revolution, also called Industry 4.0 is a digital transformation process. Digital transformation influence and transform the economies. The concept of digital transformation brings new concepts such as digital sustainability to the agenda. The aim of this study is to evaluate the effects of digital transformation on the economy and sustainable development. For this purpose, the concept of digital transformation has been researched in the perspective of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals. Methodically, first of all, a literature review was conducted. The literature findings indicates that awareness is increasing on this subject. In this context, results of this study show that digital transformation is a process of change that has a positive connection with sustainable development.
Family firms and innovation: Examining the role of management structure on R&D investment and outcomes
(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Özkara, Sena; Keleş Tayşir, Nurgül
This study investigates the effect of managerial structure—specifically, only-family-managed, mixed-managed (involving family members and external managers), and external-managed—on innovation inputs and outputs in family firms. Based on four years of panel data from the Mannheim Innovation Panel (MIP) and investigates how managerial structures influence innovation inputs, covering total innovation expenditure and R&D expenditure, as well as innovation outputs like revenue from new or improved products and market novelties. Decker and Günther (2017) have conducted research on the relationship between management and innovation in family firms. However, this study extends this work by integrating both Socio-Emotional Wealth (SEW) theory and Agency Theory. Moreover, it provides a comprehensive view of how different governance structures in family firms affect innovation in time.It provides insights into innovation inputs and outputs across multiple sectors, highlighting the role of family dynamics and control in driving these outcomes. Finally, the study contributes to the existing literature by providing both theoretical and empirical evidence on the relationship between governance structures and innovation performance, emphasizing the unique characteristics of family firms.
Yenilik hiç bu kadar önemli olmamıştı
(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Arslan, İsmet Kahraman
Günümüzün iş dünyası büyük bir değişime sahne oluyor. Gücün el değiştirmesi olarak nitelendirebileceğimiz bu değişimin baş aktörleri, pazara yeni giriş yapan yeni nesil markalar. Bu markaların sıra dışı tavrı karşısında, geçmişte tanınmış ve köklü markaları tercih eden tüketiciler, henüz kendini kanıtlamamış ve adı sanı duyulmamış bu yeni markalara ilgi duyar oldu. Tüketiciler için “tanınmış” artık sıkıcı demenin bir başka şekli haline geldi. Tüketici ürünleri arasında pazara sunulan yeniliklerin baş döndürücü hızı, yeni çıkan bu ürün, hizmet, uygulama, deneyim ya da markaların bir çoğuna aşina olmayan tüketicileri “Hevesli Tüketici” haline dönüştürüyor. Hevesli Tüketiciler bu yeniliklerden ürkmek bir yana, bütün bu yeni markaları, ürün, hizmet ve deneyimleri denemek için her zamankinden daha istekliler. Özellikle kendilerine sunulan ürün ve hizmetler zahmetsiz, basit, kolay, anlaşılabilir ve elbette eğlenceli olduğu sürece. Kısaca özetlemek gerekirse küreselleşme, pazara giriş engellerinin yıkılması ve tasarım ve üretimin demokratikleşmesi gibi unsurlar sayesinde, tüketiciyle buluşan inovasyon sayısı ve buluşma hızı benzersiz şekilde arttı. Bu da ne kadar deneyimli olurlarsa olsunlar, her an tonlarca yeni ürün ve markayla ilk kez karşılaşmak durumunda kalan yeni bir tüketici tipinde patlamaya neden olmuş durumda.