İşletme Fakültesi, İşletme (İngilizce) Bölümü Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 49
  • Öğe
    The moderating role of employee loyalty in the effect of work engagement on organizational citizenship behaviour
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) İsmailoğlu, Tumaç; Keleş Tayşir, Nurgül
    This study investigates the moderating role of employee loyalty in the relationship between work engagement and organizational citizenship behavior (OCB). Data was collected by a survey method from 522 employees working in the tourism sector, including agencies, transportation companies, and hotels in Istanbul, Turkey. Data were analyzed using SPSS 26 and AMOS 23 software. The findings state that employee loyalty has a moderating role on the relationship between work engagement and OCB. In addition, it is thought that the effect of increasing employee loyalty on the relationship between work engagement and OCB will strengthen commitment-based behaviors.
  • Öğe
    Türkiye girişimcilik ekosistemi ve kurumsal işletme -start-up iş birlikleri: tematik bir inceleme
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Çelik Kurtuluş, Merve; Büyükbalcı, Pınar
    Kurumsal işletmeler ile teknoloji start-upları arasındaki iş birlikleri, artan rekabet ve değişen endüstriyel yapılar nedeniyle akademik literatürde geniş yer bulmaktadır. Teknolojinin ve dijitalleşmenin hızlanmasıyla bu iş birliklerine olan ihtiyaç artmış, inovasyon süreçlerine etkisi üzerine yapılan araştırmalar da çoğalmıştır. Bu çalışmada, literatürdeki 32 makale üzerinde tematik analiz yapılarak, iş birliklerinin kilit temaları incelenmektedir. Özellikle iş birliklerinin inovasyon performansı üzerindeki etkisi ve başarı faktörleri, bulgular doğrultusunda ele alınmaktadır. Çalışmanın amacı, hem ilgili araştırma başlığındaki alanlara yönelik resmi ortaya koymak hem de Türkiye’de bu iş birlikleri artarken konunun hangi başlıklarda ele alınması gerektiğine dair gelecekteki araştırmalara yön göstermektir. Ayrıca Türkiye girişimcilik ekosisteminin kendine özgü dinamiklerine odaklanan bir tartışma sunmak da amaçlanmaktadır. Bu çalışmada sistematik literatür taraması yöntemi uygulanmaktadır. Araştırmalar, kurumsal işletmelerin start-uplarla iş birliği yaparak inovasyon süreçlerini hızlandırdığını göstermektedir. Bu iş birlikleri, özellikle büyük firmaların yenilikçi teknolojilere erişimini hızlandırmada önemli bir rol oynamaktadır. Öne çıkan teorik yaklaşımlar arasında "açık inovasyon" ve "stratejik iş birliği" modelleri bulunmaktadır. Firmaların inovasyonu dış kaynaklardan elde etmesi ve startuplarla bilgi, teknoloji ve yetenek paylaşımı yapması, inovasyon ekosistemine katkı sağlamaktadır. Türkiye’de girişimcilik ekosistemi, teknoloji transfer ofisleri, teknoparklar ve kamu destekli hızlandırıcı programlar gibi yapılarla desteklenmektedir. Türkiye’de kurumsal işletmelerin start-uplarla iş birliği yapması, ülkenin küresel inovasyon yarışındaki konumunu güçlendirecek önemli bir adımdır. Türkiye'de iş birliklerinin hızla artmasına karşın, bu konuda yapılan araştırmaların sınırlı olması dikkat çekmektedir. Bu durum, iş birliklerinin potansiyel etkilerinin ve öneminin daha detaylı bir şekilde ele alınmasının gerekliliğini ortaya koymaktadır. Bu çalışma, iş birliklerinin altında yatan kilit temaları ortaya çıkararak hem literatürde hem de pratikte mevcut boşlukların doldurulmasına olanak tanımaktadır. Çalışma, mevcut literatür için kritik başlıklar ve odak noktaları belirleyerek, gelecekteki araştırmalara yol gösterici olmak ve iş birliklerini daha etkili hale getirecek öneriler sunmak açısından büyük bir öneme sahiptir. Bu nedenle, konunun tematik açıdan ele alınması, iş birliklerinin verimliliğini artıracak stratejilerin geliştirilmesine katkıda bulunacaktır.
  • Öğe
    Family firms and innovation: Examining the role of management structure on R&D investment and outcomes
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Özkara, Sena; Keleş Tayşir, Nurgül
    This study investigates the effect of managerial structure—specifically, only-family-managed, mixed-managed (involving family members and external managers), and external-managed—on innovation inputs and outputs in family firms. Based on four years of panel data from the Mannheim Innovation Panel (MIP) and investigates how managerial structures influence innovation inputs, covering total innovation expenditure and R&D expenditure, as well as innovation outputs like revenue from new or improved products and market novelties. Decker and Günther (2017) have conducted research on the relationship between management and innovation in family firms. However, this study extends this work by integrating both Socio-Emotional Wealth (SEW) theory and Agency Theory. Moreover, it provides a comprehensive view of how different governance structures in family firms affect innovation in time.It provides insights into innovation inputs and outputs across multiple sectors, highlighting the role of family dynamics and control in driving these outcomes. Finally, the study contributes to the existing literature by providing both theoretical and empirical evidence on the relationship between governance structures and innovation performance, emphasizing the unique characteristics of family firms.
  • Öğe
    The impact of leadership on the effective implementation of organizational change
    (Istanbul Commerce University, 2024) Saidykhan, Lamin W.; Keleş Tayşir, Nurgül
    The study investigates the influence of leaders’ behavior on the effective implementation of organizational change. ‘The study also examines ‘the mediating role of followers’ response to change and the moderating role of leaders’ behavior on followers’ dispositional resistance to change in the change process.’ Data was collected from 238 academic staff working in higher education institutions in the Gambia and analyzed with the help of SmartPLS 4.1.0.0 using partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM).’ The results indicate a positive relationship between leaders’ behavior and change effectiveness. Furthermore, followers’ response to change mediates the relationship between leaders’ behavior and change effectiveness. ‘However, the results do not provide support for the moderating role of leaders’ behavior on the relationship between dispositional resistance to change’ and followers’ response to change.’ The article is concluded with implications and directions for future research.
  • Öğe
    Intergroup discrimination towards migrants and refugees in labor market hiring decisions
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2024) Nakay, Ekin; Keleş Tayşir, Nurgül
    This article deals with two fundamental global issues the world has been deeply engaged in; the worldwide refugee/migration surge, and as its potential outcome, racial/ethnic discrimination across multiple contexts, such as employment, housing, education, welfare, healthcare, and civil rights. Ethnicity triggered by Similarity and Realistic Threat stimulated by conflict and competition has been used to analyze the causality with two criterion variables; Hiring Intention and subsequently Ranking. Ethnic cognition for Turks and perceived realistic threat for migrants were the determining constructs. The online self-reporting survey was conducted using Qualtrics with 232 participants (166 women, 66 men). Purpose: This study aims to understand the extent of intergroup discrimination responsible for consequences on labor market selection processes, by analyzing the hiring and selection challenges the migrants - Syrians (nearly 3,7 million, 2023) and Uzbeks (nearly 60 thousand, 2022) likely to encounter when competing with Turkish candidates. We aim to reveal the determinants of bias related to ethnic exclusionism driven by ethnic similarities and perceived threat and moderated by job status. The study also digs out the attitude of women in general, but particularly those who are stigmatized by gender will demonstrate their attitudes when applicants' ethnicities are so salient as a discriminatory stimulant. Method: The questionnaire has listed two job postings for each high and low-status job vacancy, and equally qualified CVs of Turks, Syrians, and Uzbeks relating to postings. The questionnaire has been available online in two different time frames, the first between March 12th and May 27th and the second phase between August 2nd and September 17th, 2023. These dates have coincided with a very notable part of the sociopolitical and sociopsychological period when the Syrian migrant issue was at its climax. Findings: Analysis indicated that; Ethnic Identity overall, had demonstrated a stronger predictor than Realistic Threat, especially when Turkish candidates were rated, and Realistic Threat emerged as a stronger predictor on migrant candidates' selection assessments where Ethnic Identity has also predicted to some extent; All the estimations in all cases indicating a dominant bias for Turkish candidates and discriminate against the migrants; Job status did not moderate any decision; Gender was not effective in controlling discriminations. Women who have experienced gender discrimination have scored stronger ethnic bias favoring Turks, and stronger realistic threat against minorities, designating Syrians as stigmatized outgroups; and Uzbeks face much lighter form of discrimination than Syrians, supporting the "Prejudice Distribution Account" arguments. Originality: This project is novel in that; it is the first in Turkiye, to explore the hiring considerations when migrants compete with Turkish applicants, taking into account ethnicity coupled with anxiety and conflict constructs, moderated by job status. It is original in that it compares the raters' gender differentiations in attitudes toward the assessment of candidates having ethnic diversities. It is a rare, possibly only example of exploring the attitudes of people who have experienced discrimination, particularly women who experienced gender discrimination, predicting entitative arguments to the literature, given the conceptual framework.
  • Öğe
    How do household coping strategies evolve with increased food insecurity? An examination of Nigeria's food price shock of 2015–2018
    (Wiley, 2024) Quinton, Justin; Jenkins, Glenn P.; Olasehinde‐Williams, Godwin
    Faced with a significant devaluation of its currency and a surge in food prices, the Nigerian government prohibited the use of foreign currency for food imports. This essentially blocked the importation of numerous food items under the guise of stimulating the domestic output of these staples. Consequently, food prices in Nigeria increased despite a global decline in food prices, and the incidence and severity of food insecurity escalated. This study examines the changes in the types and severity of coping mechanisms for food insecurity resulting from the food price shock caused by the oil price crash, currency devaluation, and restrictions on foreign exchange. Nigeria's General Household Survey Panel data from 2012 and 2015, during periods of high oil prices, is compared with data from 2018 when oil prices had remained low, the currency had been devalued, and the treasury had been depleted. Alongside detailed descriptive statistics, logistic and hurdle regressions are employed for statistical analysis. Findings indicate a rise in the percentage of Nigerian households grappling with food insecurity from 2015 to 2018. During this period, 68.7% of households resorted to at least one coping mechanism, 31.8% adopted six or more coping strategies, and 43.2% resorted to severe coping strategies. The issue stems not primarily from natural disasters or conflicts but from a failure in macroeconomic and agricultural economic policies. Our findings confirm that these policies come at great cost, particularly to female‐headed households, single‐parent households, households headed by elderly people, and other vulnerable populations, pushing them deeper into food insecurity.
  • Öğe
    Reel döviz kuru, ithalat ve ihracat arasındaki nedensellik ilişkisi: Türkiye örneği
    (Akdeniz İİBF Dergisi, 2013) Tapşın, Gülçin; Karabulut, Ahu Tuğba
    Çalışmanın amacı Türkiye’de reel döviz kuru, ithalat ve ihracat arasındaki nedensellik ilişkisini ekonomi ve yönetim açılarından değerlendirmektir. Türkiye’de 1980-2011 yılları için Reel döviz kuru (RDK), İthalat (İTH) ve İhracat (İHR) değişkenleri arasındaki ilişkiyi araştıran çalışmada, değişkenlere ait veriler Dünya Bankası veritabanından ve TCMB Elektronik Veri Dağıtım Sitesinden (EVDS) elde edilmiştir. Analizde kullanılan tüm değişkenler 2003=100 bazlı reel verilerdir. Analizde değişkenlerin doğal logaritmaları kullanılmıştır. Verilere Toda ve Yamamoto (1995) tarafından geliştirilen nedensellik analizi uygulanmıştır. Sonuç olarak, ithalat değişkeninden ihracat değişkenine doğru ve reel döviz kuru endeksinden ithalat değişkenine doğru tek yönlü bir nedensellik ilişkisinin varlığına rastlanmaktadır.
  • Öğe
    Hoş olmayan bir reel kur aritmetiği
    (2014) Yülek, Murat Ali
    Reel kurlar, uluslararası ticarete konu olan malların rekabetçi güçlerini ve dolayısıyla ülkenin dış ticaret dengesini etkiler. Reel kurlar, kısa vadede, hem reel hem de parasal değişkenlerden etkilenmektedirler. Dış pazarlardaki rekabet güçlerinin sürdürülebilmesi açısından, ihracatçı şirketlerin reel kurların aşırı değerlenmesini tercih etmemeleri ve ortadan kaldırılması konusunda imkanları dahilinde karar alıcılara baskı yapmaları beklenir. Bu çerçevede, ihracatçıların menfaatleri ve baskı güçlerinin, ekonomi politikalarına, sağlıklı bir dış ticaret dengesinin oluşturulması yönünde yansıması olasıdır. Bu makalede, ihracatçı şirketlerin girdilerde yurt dışına (ithalata) bağımlılık dereceleri ve birim karlılık/markalaşma oranlarının kur tercihleri üzerindeki etkisi incelenmektedir. Basit bir model eliyle, girdilerde ithalata bağımlılığı yüksek olan ihracatçı şirketlerde, yerel kurların değerinin yükselmesinin karlılığı yükseltebileceği görülmektedir. Bu durumda, yukarıdaki beklentinin aksine, ihracatçı şirketler, kurun değer kaybetmesini değil değer kazanmasını tercih edeceklerdir. Geliştirilen basit model, bu \"hoş olmayan reel kur aritmetiğinin\" kısır döngüye yol açarak ülkenin toplam dış dengesini kötüleştirici bir süreci tetiklemesinin mümkün olduğunu göstermektedir: ithalat bağımlılığı ihracatçıların reel kurun değerlenme yönündeki tercihini güçlendirirse, ithalata bağımlılık daha da artacak ve bu çerçevede kısır bir süreç ortaya çıkabilecektir. Model, markalaşmanın ithalat bağımlılığının bu menfi etkisini zayıflatacağını da ortaya koymaktadır. Dolayısıyla, bu sorunun gelişmiş olanlardan çok gelişmekte olan ülkelerde görülmesi daha olasıdır.
  • Öğe
    Örgüt yararına ahlaki olmayan davranış
    (2017) Coşkun, Ahmet; Ülgen, Beliz
    Yönetim ve organizasyon alanındaki iş ahlakı literatüründe genellikle çalışanların örgüt içine yönelik gerçekleştirdikleri ahlaki davranışlar araştırma konusu edilmiştir. Gerek Türkçe, gerekse uluslararası yazında çalışanların ahlaki olmayan nitelikteki davranışlarının örgütün ya da örgütteki bireylerin zararına gerçekleştirileceği düşünülerek incelenmiştir. Ancak son yıllarda Volkswagen, Mitsubishi gibi büyük organizasyonlarda ardı ardına patlak veren skandallar örgütlerde çalışanların ahlaki davranışlarına dair farklı bir boyuta işaret etmektedir. Örgütlerinin bir talebi olmasa ve yöneticileri onları zorlamasa da çalışanlar örgütlerinin yararı için ahlaki olmayan davranışlarda bulunurlar mı? Eğer bulunurlarsa bunu hangi gerekçeyle yaparlar? Hangi kişisel, kişilerarası, örgütsel ve durumsal faktörler bu türlü bir davranışa zemin hazırlar? Bu tür soruların cevabının arandığı bu çalışmada iş ahlakı literatüründe son birkaç yıldır artan sayıda akademik çalışmanın konusu olan, ancak ülkemizde henüz yeterince tanınmayan örgüt yararına ahlaki olmayan davranış konusu ele alınmıştır. Derleme makale niteliğinde olan çalışmada konu hakkında yayınlanan (makale, tez ve bildiri formundaki) akademik çalışmaların değerlendirmesi yapılmış ve bundan sonra yapılacak çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur
  • Öğe
    İşletmelerin yabancı pazarlara yayılma yöntemlerinin insan kaynakları fonksiyonu üzerindeki etkisi
    (2018) Başar, Pınar; Gültekin, Ahmet
    Araştırmanın amacı işletmelerin yabancı pazarlara yayılma yöntemlerinin insan kaynakları fonksiyonu üzerindeki etkilerini incelemektir. İşletmelerin yabancı pazarlara yayılma yöntemlerinden ‘Doğrudan Yabancı Yatırım’ ve ‘Stratejik İşbirlikleri’nin ele alındığı çalışmada, bu yöntemlerin insan kaynakları fonksiyonunu pozitif olarak etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın sonuçlarından biri, insan kaynakları fonksiyonları kararlarının merkezi olarak belirlendiğidir. Özellikle, “işçi ve işveren ilişkileri yönetimi süreci genel merkeze bağlı olarak belirlenmektedir” yargısı, katılımcıların verdiği cevaplar içinde en yüksek ortalamayı göstermektedir. Diğer bir önemli sonuç, insan kaynaklarının görevleri arasına yer alan bilgi sistemi yönetimi süreci, terfi süreci ve iş güvenliği süreçlerinde de genel merkeze bağlı kararlar alındığı yönündedir. İnsan kaynaklarının, küreselleşmeden etkilendiği belirtilmiştir.
  • Öğe
    Hizmetkar liderlik tarzının işe adanmışlık üzerindeki etkisinde algılanan örgütsel adaletin aracı rolü
    (Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2021) Kır, Suat; Karabulut, Ahu Tuğba
    Verimliliğin ve huzurun sürdürülebilir olduğu iş ortamları için hizmetkâr liderliğin etkin çözümlerden biri olduğu artık iş hayatındaki insanlarca da kabul edilmektedir. Dolayısıyla ilgili bilimsel çalışmaların da hızla arttığı görülmektedir. Hizmetkâr liderlik, işe adanmışlık ve örgütsel adalet arasındaki ilişkileri inceleyen yurtiçi her hangi çalışmanın bulunmadığı gözlemlenmiş, konu incelenmeye değer bulunmuştur. Çalışmanın amacı, hizmetkâr liderliğin işe adanmışlığa olan etkisinde algılanan örgütsel adaletin aracılık rolünü incelemektir. Hizmet sektöründeki yönetici olmayan çalışanlardan oluşan 389 katılımcıdan alınan verilerle 3 değişken arasındaki dolaylı ve doğrudan etkiler yapısal eşitlik modelinde aracı etki analiziyle incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre hizmetkâr liderliğin çalışanların işe adanmışlıklarını ve örgütsel adaleti anlamlı ve aynı zamanda pozitif yönde etkilediği, örgütsel adaletin işe adanmışlığı anlamlı ve pozitif yönde etkilediği sonuçlarına ulaşılmıştır. Hizmetkâr liderliğin işe adanmışlıkla ilişkisinde algılanan örgütsel adaletin tam aracı etkisinin bulunduğu ve hizmetkâr liderlik uygulamasının niteliğiyle işe adanmışlık davranışı arasındaki doğrudan ilişkinin algılanan örgütsel adalet aracılığıyla daha da iyi açıklanacağı tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Dönüştürücü ve otantik liderliğin örgütsel yaratıcılık üzerindeki etkisinde pozitif psikolojik sermayenin aracı rolü: Hava kargo taşımacılığı sektöründe bir araştırma
    (2022) Kanmaz, Ümit; Karabulut, Ahu Tuğba
    Bu çalışmada çağdaş yönetim yaklaşımlarından dönüştürücü ve otantik liderlik kavramlarının örgütsel yaratıcılık üzerindeki etkisinde pozitif psikolojik sermayenin (PPS) aracı rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda Türkiye’de faaliyet gösteren 7 havayolu kargo işletmesinde çalışmanın araştırması gerçekleştirilmiştir. Havayolu kargo işletmelerinde çalışan 580 beyaz yakalı çalışandan veri toplanmıştır. Araştırmanın verilerine frakans dağılımı analizleri, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri, güvenilirlik analizi, korelasyon analizi ve yapısal eşitlik modeli uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre, Dönüştürücü ve Otantik Liderliğin PPS ve Örgütsel Yaratıcılık üzerinde anlamlı etkisi bulunmaktadır. PPS’nin Örgütsel Yaratıcılık üzerinde anlamlı etkiye sahip olduğu da belirlenmiştir. Ayrıca, Dönüştürücü ve Otantik Liderliğin Örgütsel Yaratıcılık üzerindeki etkisinde PPS’nin kısmi aracılık etkisi bulunmuştur.
  • Öğe
    Impact of strategic management on competitive advantage
    (2023) Mohamed, Roda; Başar, Pınar
    The main study purpose is to determine the effect of strategic management on competitive advantage. In this study, the research strategy was the descriptive and quantitative approach. Research data were collected via a questionnaire, and the sampling includes 200 employees and managers in Somalia. Data were analyzed using Statistical Package for the Social Sciences-19 software. The factor analysis will determine the original dimensions of variables, and the correla- tion analysis will find the relations among variables and measurements. The regression analy - sis will evaluate the effects between the obtained dimensions. The results show that there is a positive relationship between strategic management and competitive advantage. The results revealed that strategic management practices allow the organization to be proactive in change and initiate positive changes. It is recommended that organizations continually manage, main- tain, and improve strategic management practices as this is an indispensable tool for business performance.
  • Öğe
    Beşinci Disiplin - Öğrenen Organizasyon Sanatı ve Uygulaması, Peter M. Senge, Yapı Kredi Yayınları (2022), 475 Sayfa
    (2022) Çelik, Merve
    Günümüzde sürekli değişen ve gelişen bir iş ortamı vardır. Buna bağlı olarak, dünyanın dört bir yanında yeni yönetim tarzları, ürünler ve üretim süreçleri ortaya çıkmaktadır. İşletmelerin bu ortamda hayatlarını devam ettirebilmeleri için öğrenme yeteneklerini geliştirmeleri gerekir. Ancak, bu şekilde değişen çevre koşullarına yenilikçi tepkiler verebileceklerdir. Öğrenen organizasyonlar; yalnızca değişime ayak uyduran değil, aynı zamanda verdikleri yenilikçi tepkiler ile değişime neden olan organizasyonlardır. Peter M. Senge bu değişimin gerçekleştirilebilmesi için “Beşinci Disiplin” adlı eserini yazarak, organizasyonların yönetim sistemlerini baştan yaratmayı amaçlayan “öğrenen organizasyonlar” kavramına önem kazandırmaktadır. “Ağaçlar yüzünden ormanı görememek metaforu bugün hepimizce malum. Ne yazık ki çoğumuz birkaç adım geriye gittiğinde yalnızca ağaçları görüyor. İçlerinden beğendiğimiz bir tanesini seçip bütün ilgimizi ve değişim çabalarımızı onun üstünde yoğunlaştırıyoruz”. Bu metaforun organizasyonlar için de geçerli olduğunu söylemek mümkündür. İçerisinde barındırdığı insan gücünün bireysel öğrenme yeteneği organizasyonlar için önem taşır. Çünkü organizasyonlar sahip oldukları insan gücünün birer yansımasıdır. Ancak, yalnızca bireysel öğrenme veya fonksiyonel öğrenme ile büyük çaplı bir değer yaratılamaz. Bu değerin yaratılabilmesi için öğrenmenin organizasyonun bütününe entegre edilmesi ve sürekli olması gerekmektedir. Senge, Beşinci Disiplin adlı eserinin büyük bir kısmında öğrenen organizasyonların ancak bu düşünce çerçevesinde anlaşılabileceğinin üzerinde durmaktadır. Yönetim bilimine farklı bir açıdan bakması ve günümüzde yeni baskılar ile yayımlanarak popülerliğini koruması eseri incelenmeye değer kılmaktadır. Eser, ilk olarak yöneticilere hitap etmek amacıyla yazılmıştır. Ancak, zaman içerisinde işletme ve psikoloji bilimiyle ilgilenenler önde olmak üzere her kesimden insana hitap etmeyi başarmıştır. Eseri dil ve üslup bakımından sade ve akıcı olarak değerlendirmek mümkündür. Bilimsel kavramlar ise dipnotlar ile açıklanmaktadır. Yazar eseri betimsel bir yaklaşımla ortaya koymaktadır.
  • Öğe
    The relations between digitalization and employee satisfaction in aviation
    (2023) Başar, Pınar; Arkan, Gamze
    Digital transformation and Industry 4.0 concepts constitute an important interaction in professional life. Recently academic studies have been focusing on this area. The aim of this research is to examine the positive or negative effects of digital transformation in the aviation sector on employee satisfaction with a survey. The sample of the study consists of 245 employees in the aviation sector. Digitalization can have both positive and negative effects on employee satisfaction in aviation. On the positive side, digital technologies can improve the efficiency and safety of operations, leading to increased job satisfaction and a sense of accomplishment among employees. Automation can reduce the workload of employees, freeing up their time for more rewarding tasks, and reducing the risk of human error. Additionally, digital technologies can provide employees with access to real-time data and information, enabling them to make better decisions and be more productive. It has been demonstrated that digital transformation in the aviation industry has a positive relationship with employee satisfaction. It is recommended that the study be implemented in other sectors and then a holistic approach should be developed.
  • Öğe
    A multilevel perspective of nascent social entrepreneur disengagement
    (Pamukkale Üniversitesi, 2021) Keleş Tayşir, Nurgül
    Each year, a significant number of grant programs select, award, and support young social entrepreneurs. However, not all can bring their ideas to fruition; many nascent entrepreneurs terminate their efforts before launching the business. Determining why some individuals continue while others disengage is critical to understanding the entrepreneurial process. This study explores factors affecting nascent social entrepreneurs' decisions to disengage. We interviewed 18 social entrepreneurs who intended to start a social venture but decided to terminate the process. The findings suggest that macro-, meso-, and micro-level factors influence nascent social entrepreneurs’ decisions to disengage.
  • Öğe
    Reklamlarda annelik miti: Özel gün reklamı olarak “Anneler Günü” reklamlarının analizi
    (2020) Bayazıt, Didem Zeynep
    Günümüzde, çoğu perakendeci trafik arttırıcı iletişim stratejilerinde motivasyon aracı olarak özel gün kutlamalarını kullanmaktadır. Özel günler arasında yer alan ‘Anneler Günü’, tüketicilerin hediye verme niyeti ile satın alma isteğini arttırmakta ve buna bağlı olarak, markalar alışverişi canlandırmak ve tüketimi arttırmak için bu özel günlerde yoğun kampanyalar düzenlemektedirler. Özel gün reklamları tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemekte, hediye veren ve hediye bekleyen arasındaki ilişkiyi bazı norm ve toplumsal değerler ışığında yönetmektedir. Bu çalışma, iletişim çabalarında markaların özellikle Anneler Günü’ne özel yarattıkları reklamlarda annelik mitini nasıl kullandıklarını incelemektedir. Çalışma, özellikle Nisan sonu-Mayıs ayı 2019 tarihleri arasında Türkiye’de yayınlanan Anneler Günü reklamlarına odaklanarak, kolayda örneklem yöntemiyle belirlenen ve bu özel güne özgü reklam veren farklı sektörlerde faaliyet gösteren altı markanın dilsel ve görsel öğeler ışığında reklamlarını analiz etmektedir. Sonuç olarak, literatürde ‘Özel Gün’ reklamları kategorisinde yapılacak olan gelecekteki çalışmalara ışık tutması amacıyla, toplumsal değerlerden oluşan mit ve kurguların reklamlarda anlamlı kullanılmasının önemi vurgulanmakta ve marka ile özdeşleşen etkili iletişim stratejilerinin yapılandırılmasının uzun vadede markalara sürdürebilirlik kazandıracağı düşünülmektedir.
  • Öğe
    The textile and clothing industrialization cycle
    (2019) Yülek, Murat Ali; Natsuda, Kaoru; Akkemik, K. Ali; Yağmur, Mete Han
    Starting with the industrial revolution in the United Kingdom in the 18th century, the textile and clothing (TC) sector has shown some streamlined stages and characteristics that seem to reoccur even today in a similar sequence. The TC industry develops capitalizing on the adoption of its industrial technology, creates employment for relatively low skilled labor converting them into industrial workers. At this stage it also triggers the development of other manufacturing industries through positive technical, labor or managerial spillovers. As the TC manufacturing technology is further adopted by the businesses, the sector further grows, enhances productivity and becomes part of an international supply chain. Faced with international competition, the TC sector reaches a bifurcation point when it mostly diminishes or it is transformed into a higher value-added sector through fashion, branding or technical textiles. As such, the TC industry proclaims Kaldor’s growth laws. The idea is supported by several time-bound country experiences which are located on the TC Cycle. The suggested streamlined stages and characteristics of the TC sector provides some valuable development policy recommendations for some African countries that are striving to industrialize as well as for countries that reached to bifurcation point on the TC Cycle, such as Turkey.
  • Öğe
    How do energy market shocks affect economic activity in the US under changing financial conditions?
    (Springer International Publishing, 2022) Balcılar, Mehmet; Usman, Ojonugwa; Roubaud, David
    Credit markets play a crucial role in the propagation of shocks through an economy. Both economic uncertainty and oil market shocks transmit through credit markets to various sectors of an economy. However, the transmission of the shocks depends on the state of an economy as crises periods behave quite differently from normal times. We use a nonlinear vector autoregressive (VAR) model to study the transmission of uncertainty and oil market shocks using monthly data over the 1986:M1–2021:M1 period. The nonlinear VAR model allows the transmission of uncertainty and oil market shocks to a change during financial distress periods. We find that economic uncertainty is closely related to financial conditions and transmission dynamic change during financial crises. Uncertainty shocks are recessionary with a stronger effect during financial distress. Oil supply shocks associated with increasing oil prices are also recessionary and stronger during financial distress while positive demand shocks are expansionary. We find strong asymmetry in responses of macroeconomic aggregates across financial regimes and signs of the shocks. © The Editor(s) (if applicable) and The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG 2022.
  • Öğe
    Cameron and Quinn's model of organizational culture: A case study in CAC Bank
    (Örgütsel Davranış Araştırmaları Dergisi, 2022) Başar, Pınar; İlkan, Emel; Mutair, Fazia
    The main purpose of this study is to reveal the cultural profile of CAC (Corporate Agriculture Credit Bank). the cultural dimensions of an organization can be important for a number of reasons. a strong cultural structure can guide behavior and performance, and can help organizations achieve their desired outcomes. Understanding the cultural profile of an organization can also provide insight into the business environment and can be useful for improving the overall performance of the organization. This methodology is a deep interview with managers and employees and secondary data. It is designed to diagnose the cultural dimensions according to the Organizational Culture model of Cameron and Quinn. It is one of the businesses in which a mixture of organizational cultures (hierarchy, clan, adhocracy, and market cultures) serves its objectives. It went through various stages in changing the organizational culture and orientation of the bank. It has become one of the most important organizations targeted by employees. The results indicate that CAC-Bank Culture is dominated by firms with a mixture of clan and adhocracy cultures. The nature of organizational culture based on the competing values influence the performance of the employees and the corporate. It is very difficult to collect data from companies. A strong cultural structure is perceived to guide to behavior and performance desired by organizations. The framework provides the perspective for improving an understanding of organizational culture and business environment also outcome variables such as performance.