İşletme Fakültesi, İşletme (İngilizce) Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Türkiye girişimcilik ekosistemi ve kurumsal işletme -start-up iş birlikleri: tematik bir inceleme(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Çelik Kurtuluş, Merve; Büyükbalcı, PınarKurumsal işletmeler ile teknoloji start-upları arasındaki iş birlikleri, artan rekabet ve değişen endüstriyel yapılar nedeniyle akademik literatürde geniş yer bulmaktadır. Teknolojinin ve dijitalleşmenin hızlanmasıyla bu iş birliklerine olan ihtiyaç artmış, inovasyon süreçlerine etkisi üzerine yapılan araştırmalar da çoğalmıştır. Bu çalışmada, literatürdeki 32 makale üzerinde tematik analiz yapılarak, iş birliklerinin kilit temaları incelenmektedir. Özellikle iş birliklerinin inovasyon performansı üzerindeki etkisi ve başarı faktörleri, bulgular doğrultusunda ele alınmaktadır. Çalışmanın amacı, hem ilgili araştırma başlığındaki alanlara yönelik resmi ortaya koymak hem de Türkiye’de bu iş birlikleri artarken konunun hangi başlıklarda ele alınması gerektiğine dair gelecekteki araştırmalara yön göstermektir. Ayrıca Türkiye girişimcilik ekosisteminin kendine özgü dinamiklerine odaklanan bir tartışma sunmak da amaçlanmaktadır. Bu çalışmada sistematik literatür taraması yöntemi uygulanmaktadır. Araştırmalar, kurumsal işletmelerin start-uplarla iş birliği yaparak inovasyon süreçlerini hızlandırdığını göstermektedir. Bu iş birlikleri, özellikle büyük firmaların yenilikçi teknolojilere erişimini hızlandırmada önemli bir rol oynamaktadır. Öne çıkan teorik yaklaşımlar arasında "açık inovasyon" ve "stratejik iş birliği" modelleri bulunmaktadır. Firmaların inovasyonu dış kaynaklardan elde etmesi ve startuplarla bilgi, teknoloji ve yetenek paylaşımı yapması, inovasyon ekosistemine katkı sağlamaktadır. Türkiye’de girişimcilik ekosistemi, teknoloji transfer ofisleri, teknoparklar ve kamu destekli hızlandırıcı programlar gibi yapılarla desteklenmektedir. Türkiye’de kurumsal işletmelerin start-uplarla iş birliği yapması, ülkenin küresel inovasyon yarışındaki konumunu güçlendirecek önemli bir adımdır. Türkiye'de iş birliklerinin hızla artmasına karşın, bu konuda yapılan araştırmaların sınırlı olması dikkat çekmektedir. Bu durum, iş birliklerinin potansiyel etkilerinin ve öneminin daha detaylı bir şekilde ele alınmasının gerekliliğini ortaya koymaktadır. Bu çalışma, iş birliklerinin altında yatan kilit temaları ortaya çıkararak hem literatürde hem de pratikte mevcut boşlukların doldurulmasına olanak tanımaktadır. Çalışma, mevcut literatür için kritik başlıklar ve odak noktaları belirleyerek, gelecekteki araştırmalara yol gösterici olmak ve iş birliklerini daha etkili hale getirecek öneriler sunmak açısından büyük bir öneme sahiptir. Bu nedenle, konunun tematik açıdan ele alınması, iş birliklerinin verimliliğini artıracak stratejilerin geliştirilmesine katkıda bulunacaktır.Öğe Family firms and innovation: Examining the role of management structure on R&D investment and outcomes(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Özkara, Sena; Keleş Tayşir, NurgülThis study investigates the effect of managerial structure—specifically, only-family-managed, mixed-managed (involving family members and external managers), and external-managed—on innovation inputs and outputs in family firms. Based on four years of panel data from the Mannheim Innovation Panel (MIP) and investigates how managerial structures influence innovation inputs, covering total innovation expenditure and R&D expenditure, as well as innovation outputs like revenue from new or improved products and market novelties. Decker and Günther (2017) have conducted research on the relationship between management and innovation in family firms. However, this study extends this work by integrating both Socio-Emotional Wealth (SEW) theory and Agency Theory. Moreover, it provides a comprehensive view of how different governance structures in family firms affect innovation in time.It provides insights into innovation inputs and outputs across multiple sectors, highlighting the role of family dynamics and control in driving these outcomes. Finally, the study contributes to the existing literature by providing both theoretical and empirical evidence on the relationship between governance structures and innovation performance, emphasizing the unique characteristics of family firms.Öğe The impact of leadership on the effective implementation of organizational change(Istanbul Commerce University, 2024) Saidykhan, Lamin W.; Keleş Tayşir, NurgülThe study investigates the influence of leaders’ behavior on the effective implementation of organizational change. ‘The study also examines ‘the mediating role of followers’ response to change and the moderating role of leaders’ behavior on followers’ dispositional resistance to change in the change process.’ Data was collected from 238 academic staff working in higher education institutions in the Gambia and analyzed with the help of SmartPLS 4.1.0.0 using partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM).’ The results indicate a positive relationship between leaders’ behavior and change effectiveness. Furthermore, followers’ response to change mediates the relationship between leaders’ behavior and change effectiveness. ‘However, the results do not provide support for the moderating role of leaders’ behavior on the relationship between dispositional resistance to change’ and followers’ response to change.’ The article is concluded with implications and directions for future research.Öğe Intergroup discrimination towards migrants and refugees in labor market hiring decisions(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2024) Nakay, Ekin; Keleş Tayşir, NurgülThis article deals with two fundamental global issues the world has been deeply engaged in; the worldwide refugee/migration surge, and as its potential outcome, racial/ethnic discrimination across multiple contexts, such as employment, housing, education, welfare, healthcare, and civil rights. Ethnicity triggered by Similarity and Realistic Threat stimulated by conflict and competition has been used to analyze the causality with two criterion variables; Hiring Intention and subsequently Ranking. Ethnic cognition for Turks and perceived realistic threat for migrants were the determining constructs. The online self-reporting survey was conducted using Qualtrics with 232 participants (166 women, 66 men). Purpose: This study aims to understand the extent of intergroup discrimination responsible for consequences on labor market selection processes, by analyzing the hiring and selection challenges the migrants - Syrians (nearly 3,7 million, 2023) and Uzbeks (nearly 60 thousand, 2022) likely to encounter when competing with Turkish candidates. We aim to reveal the determinants of bias related to ethnic exclusionism driven by ethnic similarities and perceived threat and moderated by job status. The study also digs out the attitude of women in general, but particularly those who are stigmatized by gender will demonstrate their attitudes when applicants' ethnicities are so salient as a discriminatory stimulant. Method: The questionnaire has listed two job postings for each high and low-status job vacancy, and equally qualified CVs of Turks, Syrians, and Uzbeks relating to postings. The questionnaire has been available online in two different time frames, the first between March 12th and May 27th and the second phase between August 2nd and September 17th, 2023. These dates have coincided with a very notable part of the sociopolitical and sociopsychological period when the Syrian migrant issue was at its climax. Findings: Analysis indicated that; Ethnic Identity overall, had demonstrated a stronger predictor than Realistic Threat, especially when Turkish candidates were rated, and Realistic Threat emerged as a stronger predictor on migrant candidates' selection assessments where Ethnic Identity has also predicted to some extent; All the estimations in all cases indicating a dominant bias for Turkish candidates and discriminate against the migrants; Job status did not moderate any decision; Gender was not effective in controlling discriminations. Women who have experienced gender discrimination have scored stronger ethnic bias favoring Turks, and stronger realistic threat against minorities, designating Syrians as stigmatized outgroups; and Uzbeks face much lighter form of discrimination than Syrians, supporting the "Prejudice Distribution Account" arguments. Originality: This project is novel in that; it is the first in Turkiye, to explore the hiring considerations when migrants compete with Turkish applicants, taking into account ethnicity coupled with anxiety and conflict constructs, moderated by job status. It is original in that it compares the raters' gender differentiations in attitudes toward the assessment of candidates having ethnic diversities. It is a rare, possibly only example of exploring the attitudes of people who have experienced discrimination, particularly women who experienced gender discrimination, predicting entitative arguments to the literature, given the conceptual framework.Öğe How do household coping strategies evolve with increased food insecurity? An examination of Nigeria's food price shock of 2015–2018(Wiley, 2024) Quinton, Justin; Jenkins, Glenn P.; Olasehinde‐Williams, GodwinFaced with a significant devaluation of its currency and a surge in food prices, the Nigerian government prohibited the use of foreign currency for food imports. This essentially blocked the importation of numerous food items under the guise of stimulating the domestic output of these staples. Consequently, food prices in Nigeria increased despite a global decline in food prices, and the incidence and severity of food insecurity escalated. This study examines the changes in the types and severity of coping mechanisms for food insecurity resulting from the food price shock caused by the oil price crash, currency devaluation, and restrictions on foreign exchange. Nigeria's General Household Survey Panel data from 2012 and 2015, during periods of high oil prices, is compared with data from 2018 when oil prices had remained low, the currency had been devalued, and the treasury had been depleted. Alongside detailed descriptive statistics, logistic and hurdle regressions are employed for statistical analysis. Findings indicate a rise in the percentage of Nigerian households grappling with food insecurity from 2015 to 2018. During this period, 68.7% of households resorted to at least one coping mechanism, 31.8% adopted six or more coping strategies, and 43.2% resorted to severe coping strategies. The issue stems not primarily from natural disasters or conflicts but from a failure in macroeconomic and agricultural economic policies. Our findings confirm that these policies come at great cost, particularly to female‐headed households, single‐parent households, households headed by elderly people, and other vulnerable populations, pushing them deeper into food insecurity.Öğe Hoş olmayan bir reel kur aritmetiği(2014) Yülek, Murat AliReel kurlar, uluslararası ticarete konu olan malların rekabetçi güçlerini ve dolayısıyla ülkenin dış ticaret dengesini etkiler. Reel kurlar, kısa vadede, hem reel hem de parasal değişkenlerden etkilenmektedirler. Dış pazarlardaki rekabet güçlerinin sürdürülebilmesi açısından, ihracatçı şirketlerin reel kurların aşırı değerlenmesini tercih etmemeleri ve ortadan kaldırılması konusunda imkanları dahilinde karar alıcılara baskı yapmaları beklenir. Bu çerçevede, ihracatçıların menfaatleri ve baskı güçlerinin, ekonomi politikalarına, sağlıklı bir dış ticaret dengesinin oluşturulması yönünde yansıması olasıdır. Bu makalede, ihracatçı şirketlerin girdilerde yurt dışına (ithalata) bağımlılık dereceleri ve birim karlılık/markalaşma oranlarının kur tercihleri üzerindeki etkisi incelenmektedir. Basit bir model eliyle, girdilerde ithalata bağımlılığı yüksek olan ihracatçı şirketlerde, yerel kurların değerinin yükselmesinin karlılığı yükseltebileceği görülmektedir. Bu durumda, yukarıdaki beklentinin aksine, ihracatçı şirketler, kurun değer kaybetmesini değil değer kazanmasını tercih edeceklerdir. Geliştirilen basit model, bu \"hoş olmayan reel kur aritmetiğinin\" kısır döngüye yol açarak ülkenin toplam dış dengesini kötüleştirici bir süreci tetiklemesinin mümkün olduğunu göstermektedir: ithalat bağımlılığı ihracatçıların reel kurun değerlenme yönündeki tercihini güçlendirirse, ithalata bağımlılık daha da artacak ve bu çerçevede kısır bir süreç ortaya çıkabilecektir. Model, markalaşmanın ithalat bağımlılığının bu menfi etkisini zayıflatacağını da ortaya koymaktadır. Dolayısıyla, bu sorunun gelişmiş olanlardan çok gelişmekte olan ülkelerde görülmesi daha olasıdır.Öğe Örgüt yararına ahlaki olmayan davranış(2017) Coşkun, Ahmet; Ülgen, BelizYönetim ve organizasyon alanındaki iş ahlakı literatüründe genellikle çalışanların örgüt içine yönelik gerçekleştirdikleri ahlaki davranışlar araştırma konusu edilmiştir. Gerek Türkçe, gerekse uluslararası yazında çalışanların ahlaki olmayan nitelikteki davranışlarının örgütün ya da örgütteki bireylerin zararına gerçekleştirileceği düşünülerek incelenmiştir. Ancak son yıllarda Volkswagen, Mitsubishi gibi büyük organizasyonlarda ardı ardına patlak veren skandallar örgütlerde çalışanların ahlaki davranışlarına dair farklı bir boyuta işaret etmektedir. Örgütlerinin bir talebi olmasa ve yöneticileri onları zorlamasa da çalışanlar örgütlerinin yararı için ahlaki olmayan davranışlarda bulunurlar mı? Eğer bulunurlarsa bunu hangi gerekçeyle yaparlar? Hangi kişisel, kişilerarası, örgütsel ve durumsal faktörler bu türlü bir davranışa zemin hazırlar? Bu tür soruların cevabının arandığı bu çalışmada iş ahlakı literatüründe son birkaç yıldır artan sayıda akademik çalışmanın konusu olan, ancak ülkemizde henüz yeterince tanınmayan örgüt yararına ahlaki olmayan davranış konusu ele alınmıştır. Derleme makale niteliğinde olan çalışmada konu hakkında yayınlanan (makale, tez ve bildiri formundaki) akademik çalışmaların değerlendirmesi yapılmış ve bundan sonra yapılacak çalışmalar için önerilerde bulunulmuşturÖğe İşletmelerin yabancı pazarlara yayılma yöntemlerinin insan kaynakları fonksiyonu üzerindeki etkisi(2018) Başar, Pınar; Gültekin, AhmetAraştırmanın amacı işletmelerin yabancı pazarlara yayılma yöntemlerinin insan kaynakları fonksiyonu üzerindeki etkilerini incelemektir. İşletmelerin yabancı pazarlara yayılma yöntemlerinden ‘Doğrudan Yabancı Yatırım’ ve ‘Stratejik İşbirlikleri’nin ele alındığı çalışmada, bu yöntemlerin insan kaynakları fonksiyonunu pozitif olarak etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın sonuçlarından biri, insan kaynakları fonksiyonları kararlarının merkezi olarak belirlendiğidir. Özellikle, “işçi ve işveren ilişkileri yönetimi süreci genel merkeze bağlı olarak belirlenmektedir” yargısı, katılımcıların verdiği cevaplar içinde en yüksek ortalamayı göstermektedir. Diğer bir önemli sonuç, insan kaynaklarının görevleri arasına yer alan bilgi sistemi yönetimi süreci, terfi süreci ve iş güvenliği süreçlerinde de genel merkeze bağlı kararlar alındığı yönündedir. İnsan kaynaklarının, küreselleşmeden etkilendiği belirtilmiştir.Öğe Hizmetkar liderlik tarzının işe adanmışlık üzerindeki etkisinde algılanan örgütsel adaletin aracı rolü(Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2021) Kır, Suat; Karabulut, Tuğba AhuVerimliliğin ve huzurun sürdürülebilir olduğu iş ortamları için hizmetkâr liderliğin etkin çözümlerden biri olduğu artık iş hayatındaki insanlarca da kabul edilmektedir. Dolayısıyla ilgili bilimsel çalışmaların da hızla arttığı görülmektedir. Hizmetkâr liderlik, işe adanmışlık ve örgütsel adalet arasındaki ilişkileri inceleyen yurtiçi her hangi çalışmanın bulunmadığı gözlemlenmiş, konu incelenmeye değer bulunmuştur. Çalışmanın amacı, hizmetkâr liderliğin işe adanmışlığa olan etkisinde algılanan örgütsel adaletin aracılık rolünü incelemektir. Hizmet sektöründeki yönetici olmayan çalışanlardan oluşan 389 katılımcıdan alınan verilerle 3 değişken arasındaki dolaylı ve doğrudan etkiler yapısal eşitlik modelinde aracı etki analiziyle incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre hizmetkâr liderliğin çalışanların işe adanmışlıklarını ve örgütsel adaleti anlamlı ve aynı zamanda pozitif yönde etkilediği, örgütsel adaletin işe adanmışlığı anlamlı ve pozitif yönde etkilediği sonuçlarına ulaşılmıştır. Hizmetkâr liderliğin işe adanmışlıkla ilişkisinde algılanan örgütsel adaletin tam aracı etkisinin bulunduğu ve hizmetkâr liderlik uygulamasının niteliğiyle işe adanmışlık davranışı arasındaki doğrudan ilişkinin algılanan örgütsel adalet aracılığıyla daha da iyi açıklanacağı tespit edilmiştir.Öğe Dönüştürücü ve otantik liderliğin örgütsel yaratıcılık üzerindeki etkisinde pozitif psikolojik sermayenin aracı rolü: Hava kargo taşımacılığı sektöründe bir araştırma(2022) Kanmaz, Ümit; Karabulut, Ahu TuğbaBu çalışmada çağdaş yönetim yaklaşımlarından dönüştürücü ve otantik liderlik kavramlarının örgütsel yaratıcılık üzerindeki etkisinde pozitif psikolojik sermayenin (PPS) aracı rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda Türkiye’de faaliyet gösteren 7 havayolu kargo işletmesinde çalışmanın araştırması gerçekleştirilmiştir. Havayolu kargo işletmelerinde çalışan 580 beyaz yakalı çalışandan veri toplanmıştır. Araştırmanın verilerine frakans dağılımı analizleri, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri, güvenilirlik analizi, korelasyon analizi ve yapısal eşitlik modeli uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre, Dönüştürücü ve Otantik Liderliğin PPS ve Örgütsel Yaratıcılık üzerinde anlamlı etkisi bulunmaktadır. PPS’nin Örgütsel Yaratıcılık üzerinde anlamlı etkiye sahip olduğu da belirlenmiştir. Ayrıca, Dönüştürücü ve Otantik Liderliğin Örgütsel Yaratıcılık üzerindeki etkisinde PPS’nin kısmi aracılık etkisi bulunmuştur.Öğe Impact of strategic management on competitive advantage(2023) Mohamed, Roda; Başar, PınarThe main study purpose is to determine the effect of strategic management on competitive advantage. In this study, the research strategy was the descriptive and quantitative approach. Research data were collected via a questionnaire, and the sampling includes 200 employees and managers in Somalia. Data were analyzed using Statistical Package for the Social Sciences-19 software. The factor analysis will determine the original dimensions of variables, and the correla- tion analysis will find the relations among variables and measurements. The regression analy - sis will evaluate the effects between the obtained dimensions. The results show that there is a positive relationship between strategic management and competitive advantage. The results revealed that strategic management practices allow the organization to be proactive in change and initiate positive changes. It is recommended that organizations continually manage, main- tain, and improve strategic management practices as this is an indispensable tool for business performance.Öğe Beşinci Disiplin - Öğrenen Organizasyon Sanatı ve Uygulaması, Peter M. Senge, Yapı Kredi Yayınları (2022), 475 Sayfa(2022) Çelik, MerveGünümüzde sürekli değişen ve gelişen bir iş ortamı vardır. Buna bağlı olarak, dünyanın dört bir yanında yeni yönetim tarzları, ürünler ve üretim süreçleri ortaya çıkmaktadır. İşletmelerin bu ortamda hayatlarını devam ettirebilmeleri için öğrenme yeteneklerini geliştirmeleri gerekir. Ancak, bu şekilde değişen çevre koşullarına yenilikçi tepkiler verebileceklerdir. Öğrenen organizasyonlar; yalnızca değişime ayak uyduran değil, aynı zamanda verdikleri yenilikçi tepkiler ile değişime neden olan organizasyonlardır. Peter M. Senge bu değişimin gerçekleştirilebilmesi için “Beşinci Disiplin” adlı eserini yazarak, organizasyonların yönetim sistemlerini baştan yaratmayı amaçlayan “öğrenen organizasyonlar” kavramına önem kazandırmaktadır. “Ağaçlar yüzünden ormanı görememek metaforu bugün hepimizce malum. Ne yazık ki çoğumuz birkaç adım geriye gittiğinde yalnızca ağaçları görüyor. İçlerinden beğendiğimiz bir tanesini seçip bütün ilgimizi ve değişim çabalarımızı onun üstünde yoğunlaştırıyoruz”. Bu metaforun organizasyonlar için de geçerli olduğunu söylemek mümkündür. İçerisinde barındırdığı insan gücünün bireysel öğrenme yeteneği organizasyonlar için önem taşır. Çünkü organizasyonlar sahip oldukları insan gücünün birer yansımasıdır. Ancak, yalnızca bireysel öğrenme veya fonksiyonel öğrenme ile büyük çaplı bir değer yaratılamaz. Bu değerin yaratılabilmesi için öğrenmenin organizasyonun bütününe entegre edilmesi ve sürekli olması gerekmektedir. Senge, Beşinci Disiplin adlı eserinin büyük bir kısmında öğrenen organizasyonların ancak bu düşünce çerçevesinde anlaşılabileceğinin üzerinde durmaktadır. Yönetim bilimine farklı bir açıdan bakması ve günümüzde yeni baskılar ile yayımlanarak popülerliğini koruması eseri incelenmeye değer kılmaktadır. Eser, ilk olarak yöneticilere hitap etmek amacıyla yazılmıştır. Ancak, zaman içerisinde işletme ve psikoloji bilimiyle ilgilenenler önde olmak üzere her kesimden insana hitap etmeyi başarmıştır. Eseri dil ve üslup bakımından sade ve akıcı olarak değerlendirmek mümkündür. Bilimsel kavramlar ise dipnotlar ile açıklanmaktadır. Yazar eseri betimsel bir yaklaşımla ortaya koymaktadır.Öğe The relations between digitalization and employee satisfaction in aviation(2023) Başar, Pınar; Arkan, GamzeDigital transformation and Industry 4.0 concepts constitute an important interaction in professional life. Recently academic studies have been focusing on this area. The aim of this research is to examine the positive or negative effects of digital transformation in the aviation sector on employee satisfaction with a survey. The sample of the study consists of 245 employees in the aviation sector. Digitalization can have both positive and negative effects on employee satisfaction in aviation. On the positive side, digital technologies can improve the efficiency and safety of operations, leading to increased job satisfaction and a sense of accomplishment among employees. Automation can reduce the workload of employees, freeing up their time for more rewarding tasks, and reducing the risk of human error. Additionally, digital technologies can provide employees with access to real-time data and information, enabling them to make better decisions and be more productive. It has been demonstrated that digital transformation in the aviation industry has a positive relationship with employee satisfaction. It is recommended that the study be implemented in other sectors and then a holistic approach should be developed.Öğe Reklamlarda annelik miti: Özel gün reklamı olarak “Anneler Günü” reklamlarının analizi(2020) Bayazıt, Didem ZeynepGünümüzde, çoğu perakendeci trafik arttırıcı iletişim stratejilerinde motivasyon aracı olarak özel gün kutlamalarını kullanmaktadır. Özel günler arasında yer alan ‘Anneler Günü’, tüketicilerin hediye verme niyeti ile satın alma isteğini arttırmakta ve buna bağlı olarak, markalar alışverişi canlandırmak ve tüketimi arttırmak için bu özel günlerde yoğun kampanyalar düzenlemektedirler. Özel gün reklamları tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemekte, hediye veren ve hediye bekleyen arasındaki ilişkiyi bazı norm ve toplumsal değerler ışığında yönetmektedir. Bu çalışma, iletişim çabalarında markaların özellikle Anneler Günü’ne özel yarattıkları reklamlarda annelik mitini nasıl kullandıklarını incelemektedir. Çalışma, özellikle Nisan sonu-Mayıs ayı 2019 tarihleri arasında Türkiye’de yayınlanan Anneler Günü reklamlarına odaklanarak, kolayda örneklem yöntemiyle belirlenen ve bu özel güne özgü reklam veren farklı sektörlerde faaliyet gösteren altı markanın dilsel ve görsel öğeler ışığında reklamlarını analiz etmektedir. Sonuç olarak, literatürde ‘Özel Gün’ reklamları kategorisinde yapılacak olan gelecekteki çalışmalara ışık tutması amacıyla, toplumsal değerlerden oluşan mit ve kurguların reklamlarda anlamlı kullanılmasının önemi vurgulanmakta ve marka ile özdeşleşen etkili iletişim stratejilerinin yapılandırılmasının uzun vadede markalara sürdürebilirlik kazandıracağı düşünülmektedir.Öğe The textile and clothing industrialization cycle(2019) Yülek, Murat Ali; Natsuda, Kaoru; Akkemik, K. Ali; Yağmur, Mete HanStarting with the industrial revolution in the United Kingdom in the 18th century, the textile and clothing (TC) sector has shown some streamlined stages and characteristics that seem to reoccur even today in a similar sequence. The TC industry develops capitalizing on the adoption of its industrial technology, creates employment for relatively low skilled labor converting them into industrial workers. At this stage it also triggers the development of other manufacturing industries through positive technical, labor or managerial spillovers. As the TC manufacturing technology is further adopted by the businesses, the sector further grows, enhances productivity and becomes part of an international supply chain. Faced with international competition, the TC sector reaches a bifurcation point when it mostly diminishes or it is transformed into a higher value-added sector through fashion, branding or technical textiles. As such, the TC industry proclaims Kaldor’s growth laws. The idea is supported by several time-bound country experiences which are located on the TC Cycle. The suggested streamlined stages and characteristics of the TC sector provides some valuable development policy recommendations for some African countries that are striving to industrialize as well as for countries that reached to bifurcation point on the TC Cycle, such as Turkey.Öğe How do energy market shocks affect economic activity in the US under changing financial conditions?(Springer International Publishing, 2022) Balcılar, Mehmet; Usman, Ojonugwa; Roubaud, DavidCredit markets play a crucial role in the propagation of shocks through an economy. Both economic uncertainty and oil market shocks transmit through credit markets to various sectors of an economy. However, the transmission of the shocks depends on the state of an economy as crises periods behave quite differently from normal times. We use a nonlinear vector autoregressive (VAR) model to study the transmission of uncertainty and oil market shocks using monthly data over the 1986:M1–2021:M1 period. The nonlinear VAR model allows the transmission of uncertainty and oil market shocks to a change during financial distress periods. We find that economic uncertainty is closely related to financial conditions and transmission dynamic change during financial crises. Uncertainty shocks are recessionary with a stronger effect during financial distress. Oil supply shocks associated with increasing oil prices are also recessionary and stronger during financial distress while positive demand shocks are expansionary. We find strong asymmetry in responses of macroeconomic aggregates across financial regimes and signs of the shocks. © The Editor(s) (if applicable) and The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG 2022.Öğe In AI, we do not trust! The nexus between awareness of falsity in AI-generated CSR ads and online brand engagement(Emerald Group Publishing Ltd, 2024) Aljarah, Ahmad; Ibrahim, Blend; Lopez, ManuelaPurposeSynthetic advertising, which involves creating or modifying ads through artificial intelligence (AI) technology, has recently transformed the field of media and advertising. Despite its emerging importance, our understanding of consumer perceptions in this context is limited. This study is one of the first to explore the impact of synthetic advertising on consumer behavior.Design/methodology/approachAcross two between-subject experimental studies, using coffee shop customers in the USA, we tested how, why and when awareness of falsity in AI-generated corporate social responsibility (CSR) ads affects online brand engagement.FindingsIn Study 1, awareness of falsity in AI-generated CSR ads negatively impacts online brand engagement, with perceived sincerity mediating this relationship. Additionally, a higher level of CSR authenticity mitigates the negative effect of awareness of falsity on online brand engagement. CSR authenticity does not moderate the mediation effect of perceived sincerity in the relationship between awareness of falsity and online brand engagement. In Study 2, the relationship between awareness of falsity and online brand engagement is moderated by brand familiarity. Importantly, perceived sincerity only mediates this effect for unfamiliar brands, not familiar ones.Practical implicationsThis study provides key insights for managers using AI to promote CSR initiatives. While AI can save time and budget, it may lead to negative consumer reactions due to perceptions of insincerity. To mitigate this, companies should focus on enhancing the authenticity of their CSR efforts and humanizing AI-generated ads. Additionally, established brands should be cautious of reduced consumer engagement with AI-generated content, while unfamiliar brands can benefit by emphasizing sincerity in their messaging.Originality/valueThis paper is one of the first studies that discuss how, why and when awareness of falsity in AI-generated corporate social responsibility ads affects online brand engagement.Öğe A cross-sectional survey on the relationship between nurses' fear of COVID-19 infection and burnout: The moderating role of psychological capital(Sage Publications India Pvt Ltd, 2024) Başar, Ufuk; Yalçıntaş, Murat; İyigün, ÖyküThe aims of this research were to uncover whether nurses' fear of catching COVID-19 resulted in burnout, whether their psychological capital remediated the fear of catching COVID-19 and burnout, and whether it moderated the prospective association between fear of catching COVID-19 and burnout. A deductive, explanatory and cross-sectional design has been employed in this research. The sample consisted of 734 nurses from Istanbul, Turkey. A questionnaire survey was conducted to collect data between 14 April and 11 May 2021. Discrepancies between average scores of variables were investigated according to the pandemic-related criteria through t-test and analysis of variance (ANOVA) test. The partial least squares structural equation modelling technique was used to analyse proposed relationships. Findings indicated that nurses from public pandemic hospitals reported the highest levels of burnout and fear of infection and the lowest levels of psychological capital components. Fear of COVID-19 infection resulted in burnout more weakly among nurses who had a high level of psychological resilience. Optimism impacted burnout negatively. Hope impacted the fear of catching COVID-19 negatively.Öğe Can logistics enterprises improve their competitiveness through ESG in the context of digitalization? Evidence from China(Emerald Group Publishing Ltd, 2024) Fan, Mingyue; Tang, Yue; Qalati, Sikandar Ali; Ibrahim, BlendPurpose – This investigation endeavors to examine the routes by which environmental–social–governance (ESG) performance influences the competitive landscape for logistics enterprises, with a particular emphasis on the function of digitalization in this complex process. The research underscores the significance of the ESG context in the realm of digitalization, providing valuable insights into its impact on the overall competitiveness of logistics enterprises. Design/methodology/approach – This research gathers information from a total of 90 logistics enterprises that are publicly traded on the Shanghai and Shenzhen A-share stock markets for analysis and model testing. Due to the multiple pathways of influence and the constrained size of the sample, it has been decided that the Piecewise structural–equation–modeling (SEM) approach will be employed. Findings – The research reveals that ESG factors positively impact enterprises’ competitiveness (EC). The augmentation of competitiveness is attributed to the moderating role of green technology innovation (GTI) and agency costs between ESG and EC. In the context of digitalization, the level of digitalization of logistics enterprises maycreate a capital squeeze effect on environmental performance, weakening competitiveness. Conversely, the level of digitalization positively regulates the promoting effect of governance performance on competitiveness. Originality/value – This research provides a sound theoretical foundation for understanding how ESG contributes to boosting the competitiveness of Chinese logistics enterprises and extends the application of Piecewise SEM in the research field of logistics enterprise competitiveness. Furthermore, it offers a practical pathway for companies to implement ESG practices and foster competitiveness in digital environments.Öğe The influence of LinkedIn group community on postgraduate student experience, satisfaction and grades(Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2024) Hazzam, Joe; Wilkins, Stephen; Southall, Carol; Ibrahim, BlendSocial media platforms represent an opportunity for higher education institutions to complement and enhance classroom teaching and learning. The purpose of this research is to investigate the influence of a LinkedIn group community on student experience, satisfaction and grades. A total of 118 students from three postgraduate programmes at a university in the United Kingdom were randomly assigned during the second week of the semester to either an experimental group representing the LinkedIn group community or to the control group, where students attended the classroom sessions but were not included in a LinkedIn group. In week twelve of the semester, 40 students in the experimental group and 42 in the control group voluntarily completed the Postgraduate Taught Experience Survey questionnaire. The results of independent t-tests indicate that students in the experimental group scored significantly higher than the control group on engagement, satisfaction and grades, and the behavioural engagement within the LinkedIn group community contributes to satisfaction. Analysis of the learning activities reveals that the interactive content produces a higher engagement rate than the informative content. International students who had previous experience with LinkedIn show higher levels of engagement within the experimental LinkedIn group. The research contributes to the educational use of LinkedIn and explains that the effective planning of learning activities in an online group community, which includes the consideration of individual characteristics and content types, may influence positively students' levels of engagement, satisfaction and grades.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »