İTÜFBD, Cilt 10, Sayı 19, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 6 / 6
  • Öğe
    Gelincik (papaver rhoeas l.) bitki çiçekleri ile boyanmış yünlü kumaşların renk ve haslık özelliklerinin araştırılması
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2011) Merdan, Nigar; Acar, Kamil; Korkmaz, Burcu
    Bu araştırmada dünya'da çok geniş bir yayılma alanına sahip olan gelincik çiçeğinden elde edilen doğal boyanın, yün liflerinin boyanmasında kullanılabilirliği araştırılmıştır. Yünlü malzeme, bilinen mordan maddeleri ile mordanlandıktan sonra, bitkiden ekstrakte edilmiş boya ile klasik yönteme göre boyanmıştır. Boyanan yün kumaş numunelerinin CIE L*a*b* renk uzay sistemi kullanılarak L*a*b* değerleri ölçülerek karşılaştırılmıştır. Ayrıca boyamaların yıkama ve ışık haslık özellikleri incelenmiştir.
  • Öğe
    Trafik kazalarının nedenleri ve sonuçları arasındaki ilişkinin TOPSIS ve AHP yöntemleri kullanılarak analizi ve değerlendirilmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2011) Alp, Selçuk; Engin, Taylan
    Trafik kazaları sonuçlarına göre ölümlü, yaralanmalı ve maddi hasarlı olmak üzere üç gruba ayrılarak incelenebilir. Trafik kazalarının bu sonuçları arasında insan yaşamı bakımından oldukça önemli farklar bulunmaktadır. Bu önemli farklar nedeniyle trafik kazalarının, sonuçlarına göre ayrı ayrı değerlendirilmesi gereklidir. Bu çalışmada, çok kriterli karar verme yöntemlerinden TOPSIS ve AHP yöntemleri kullanılmıştır. Yöntemde veri olarak kullanılmak üzere karar vericilere (trafik kazaları konusunda uzun süredir birçok olayda bilirkişilik yapan akademisyenler) anket uygulanmıştır. TOPSIS ve AHP yöntemleri ile trafik kazalarının nedenleri ile sonuçları arasındaki ilişki matematiksel olarak hesaplanmış ve analiz edilmiştir.
  • Öğe
    Kanguru algoritmasi ve gezgin satıcı problemine uygulanması
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2011) Erdem, Yonca; Keskintürk, Timur
    Bu çalışmada iteratif çözüm geliştirme algoritmalarından olan kanguru algoritması anlatılmış, simetrik ve asimetrik gezgin satıcı problemlerine uygulanmıştır. Kanguru algoritması, kanguruların zıplama davranışlarından esinlenilerek geliştirilmiş bir sezgisel yöntemdir. Gezgin satıcı problemlerine uygulanması ilk defa bu çalışmada ele alınmıştır. Çalışmanın amacı, kanguru algoritmasının tanıtılması ve bir uygulama üzerinde gösterilmesidir. Algoritma, MATLAB programlama diliyle kodlanmış ve literatürde optimumları bilinen test problemleri üzerinde denenmiştir. Performans kriteri olarak optimum değerleri bulmadaki başarı dikkate alınmıştır. Küçük boyuttaki problemler için oldukça iyi sonuçlar veren algoritma, problem boyutu büyüdükçe optimumdan uzaklaşmaktadır. Varılan sonuçlar çerçevesinde, Kanguru Algoritmasının literatürde yer aldığı gibi meta-sezgisellerle melez olarak kullanıldığında iyi performans sergileyeceği düşünülmektedir.
  • Öğe
    Asymptotic ?I- equivalent sequences
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2011) Gök Gümüş, Hafize; Connor, Jeff
    Fridy defined asypmtotic equivalence where x= (xk) and y= (yk) are real sequences and Pobyvanets obtained conditions for asypmtotic equivalence for a non-negative summability matrix. Marouf studied about asypmtotic equivalent sequences. Recently Gok, Nuray and Connor defined asypmtotic I-equivalent sequences where I is an ideal in the set of natural numbers N. The purpose of this paper is define asymptotic ?I- equivalence of two non-negative x= (xk) and y= (yk) sequences and study about ?I- regularity of an A = (ank) infinite matrix where ?x = (?xk) = (xk - xk+1).
  • Öğe
    Sinema filmlerinde bağımlılık yaratan maddelerin kullanımına ilişkin sahnelerin içerik analizi ile incelenmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2011) Deniz Başar, Özlem
    İçerik analizi, önceden belirlenmiş kategoriler açısından, sistematik ve yinelenen bir biçimde, araştırılan metin ve belgelerin (yazılı veya görsel) analiz yöntemidir. İçerik analizi, esnek bir yaklaşım olup, çeşitli ortamlarda kullanılabilir. Bu araştırmada, 2009 yılında Türkiye’de çeşitli illerde sinemada gösterilmiş, 162 film üzerinde, türlerine göre tabakalı örnekleme yapılıp seçilen 29 tane filmin, sigara, uyuşturucu ve alkol içeren sahnelerine içerik analizi yapılmıştır. Filmler bir kodlama cetveli geliştirilerek, sigara, uyuşturucu ve alkol maddelerinden en az birini içeren sahnelerin sayısı, bu maddeler tüketilirken sahnenin hangi temayı işlediği, bu maddelerin film içerisindeki rolleri, bu maddeleri kullanan karakterlerin yaşları, sosyoekonomik statüleri ve cinsiyetleri açısından içerik analizi yardımıyla incelenmiştir. Analiz sonucunda filmlerin %93’ünde alkol, sigara ya da uyuşturucu maddelerinden en az birinin kullanıldığı görülmüştür. Bu maddelerden herhangibi birini içermeyen film sayısı ise sadece 2’dir. Alkol, insanların gruplar halinde eğlendikleri, sohbet ettikleri ve romantik vakit geçirmek istedikleri zaman kullanılırken, sigara ise sahnede işlenen konuyla bağlı olmaksızın bireyin tek başına tükettiği bir madde olarak kullanılmaktadır. Uyuşturucunun filmlerde kullanımı az olmasına rağmen bağımlılık konusunun işlendiği sahnelerde etkisi güçlüdür.
  • Öğe
    A fuzzy QFD approach to determine customer needs for driving mirror
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2011) Akman, Gülşen; Özcan, Burcu
    The limited resources and increased market competition and product complexity require a customer-driven quality management and product development system achieving higher customer satisfaction. Quality function deployment (QFD) is used as a powerful tool for improving product design and quality, and obtaining a customer-driven quality system to maximize customer satisfaction. The engineering design characteristics related to product performance and quality are specified for this purpose. In this context, both qualitative and quantitative factors must be considered. The fuzzy QFD is used to convert qualitative information into quantitative parameters. The study starts by identifying the features that the purchased product should have (customer requirements-‘‘WHATs’’) in order to satisfy the company’s needs, then it continues to establish the technical requirements (‘‘HOWs’’) to meet customer requirements. In this study, fuzzy numbers which allows the company to define by means of linguistic variables are used in order to determine the relative importance of the ‘‘WHATs’’, the ‘‘HOWs’’–‘‘WHATs’’ correlation scores, the resulting weights of the ‘‘HOW’’. Special attention is paid to the various subjective assessments in the house of quality (HOQ) process, and symmetrical triangular fuzzy numbers are suggested to capture the vagueness in people’s verbal assessments. This approach is used in the development of driving mirror of a car according to customer requirements.