HİRE, Cilt 2, Sayı 2, Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Dijital medyada üreten benin tüketilmesiyle, üretenin kendine yabancılaşması: Instagram analizi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2019) Dizdar, Tutku DinarHer geçen gün dijitalleşen çağımızda iletişim de şekil değiştirmiş, dijitalleşme süreci içine girmiştir. Dijital teknolojinin hayatımızın içine girmesi ve bir parçası olmasıyla birlikte, yüz yüze olmayan iletişim ya da arada bir medyum, aracı kullanılarak gerçekleştirilen iletişim, git gide artan ve önü alınmaz bir hale gelmiştir. Kişiler, dijital yollarla kurdukları iletişim ile kendilerini, sanal alemdeki ‘arkadaşlarına’ sunmakta ve onların beğenilerini kazanmaya çalışmaktadır. Bu da, çağın en büyük sorunlarından biri olan ‘yabancılaşma’ kavramının karşımıza burada da çıkmasını sağlamaktadır. Dijital medyada içerik üreten ve ürettiği içeriği, takipçilerinin beğenisine sunan birey, bir süre sonra takipçilerinin talepleri, beğenileri ya da sponsor olan kurum/markaların yönlendirmesi doğrultusunda içerik hazırlamaya başlamaktadır. Çalışmanın amacı; bireylerin dijital mecrada ürettikleri bilgileri diğer benliklerin beğenisine sunmaları ve bu sayede başkaları tarafından tüketilerek ‘yabancılaşma’ kavramı ile karşı karşıya kaldıkları savını ortaya çıkarmaktır. Araştırma rastgele örneklem yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Çalışma dijital medya kanallarından instagram üzerinden ilerlemiştir. Araştırma alanı ve yöntemi; instagramda paylaşımlar yapan Türk influencerlara ulaşılmıştır. Kişiler ile derinlemesine mülakat yöntemi kullanılarak görüşme yapılmıştır ayrıca çalışmayı derinleştirmek adına içerik analizi yöntemi de kullanılmıştır. İçerik analizi ve derinlemesine mülakattan elde edilen sonuçlar kategorize edilerek ve kişilerin yabancılaşma ile karşı karşıya kalıp kalmadıkları ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.Öğe Şarkılardan uyarlanan reklam müzikleri (jingle) marka hatırlanması üzerine rolü(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2019) Şentürk, Aydan Varol; Hançer, EbruGünümüzde artan rekabet ortamında tüm markalar rakiplerine göre ön plana çıkmak için gelişen iletişim tekniklerinden sonuna kadar faydalanmaktadır. Marka iletişim yöntemlerinin en eskilerinden olan reklamlar, etkisi hiç azalmadan artarak devam eden yegâne iletişim tekniğidir. Reklamların markalar için bu kadar önemli olmasının nedeni, markanın tanınmasında, bilinirliğinin artmasında tüketiciler üzerinde ispatlanmış etkilerinin olmasıdır. Bu durumun farkında olan reklamcılar, başarıyı yakalamak için her zaman yeni, hiç denenmemiş ya da sık kullanılan uygulamaları takip etmektedirler. Bütün dünyada olduğu gibi günümüzde kullandıkları reklamlarda markalar, kendi marka kişiliklerine uygun, marka mesajı ve vaadini en iyi şekilde anlatacağını düşündükleri teknikleri kullanmaktadırlar. Doğru reklam müziği seçimi de markanın bilinirliğine, akılda kalıcılığına katkı yapacak bir tekniktir. Genelde reklamlarda markaya özgü müzikler kullanılırken son yıllarda eski, herkesin beğendiği, herkes tarafından sevilen şarkılar kullanılmaktadır. Bu durumdan yola çıkarak, araştırmamızda reklama özel hazırlanmış ve herkes tarafından dinlenen şarkıların markanın akılda kalıcılığa etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Makalemizde son yıllarda reklamlarda kullanılan tanınmış, eski klasik şarkıların kullanıldığı reklam müzikleri ile daha önce hiç bilinmeyen sadece marka için yapılmış reklam müziği dinletilmiş ve müziklerin deneklerin hafızasındaki çağrışımları sorgulanmıştır. Bu bağlamda, dinletilen müziğin, markanın ve marka vaadinin hatırlanmasına etkisini ölçmek için rastlantısal olarak seçilmiş deneklerle yarı deneysel yöntem uygulanmıştır. Araştırmada, deneklerden bu müziklerin hangi markalara ait olduklarını, sloganlarının ne olduğu, marka vaadi gibi soruları cevaplamaları istenmiştir. Görüşme sırasında hatırlama ölçüm tekniklerinden yardımsız hatırlama ölçüm tekniği kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, daha önce bilinmeyen, reklama özel şarkıların kullanıldığı reklamların hatırlanılılığının daha yüksek olduğu görülmüştür. Zira katılımcılar, müziklerde kullanılan sözlerle reklamları bağdaştırmışlardır. Popüler şarkıların olduğu reklamlarda ise katılımcıların aklına direkt orijinal müzikler gelmiştir.Öğe Bir görüntülü (Display) reklam alanı olarak çevrimiçi müzik platformu örneği: Spotify(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2019) Kale, AyçaAs technology advances, daily routines lead to a different need. One of the daily necessity is listening to music habit indicates a difference; mobile phones, desktop devices, smart tablets, smart watches, smart home systems, and much more devices take place on the technology field. Nowadays, communication is being used a multiple ways, the companies believe that attracting the potential clients became a major key. The active users on the digital market, the theme changes client’s characteristic. However, music on the digital market makes a different platform and leads to new digital advertising techniques. One of the popular digital advertisers is Spotify. There is a research is being done ‘’ How Spotify uses its digital advertising content to their users. On the research, they used a descriptive method of case study. As a result, digital music should continuously develop, and displayed advertising must take a place on digital markets resulting a indexable fact for the companies. Online music providers, considering its users this kind of music is very important to come up with new strategic advertising to the competitive digital market.Öğe Investigating consumer trust in Instagram influencers and its impact on brand related characteristics and purchase intention(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2019) Görgülü, VehbiGünümüzde birçok pazarlama uzmanı, etkili bir strateji olması nedeniyle dijital kanaat önderleri ile işbirlikleri gerçekleştirmektedir. İnternet kullanıcılarını etkileşime, bağlantılılığa ve üretime teşvik eden günümüz katılımcı ve çevrimiçi İnternet kültüründe doğru dijital kanaat önderleri ile kurulan işbirlikleri, ürünlerin ve markaların satış ve itibar grafiğini yukarı çekme potansiyeline sahiptir. Mevcut çalışma, Instagram kullanıcılarının dijital kanaat önderlerine duydukları güven ve kurdukları marka etkileşimlerini incelemektedir. Veri toplamak için çevrimiçi platformlarda Instagram kullanıcılarını hedefleyen bir anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın bulguları, en anlamlı ilişkinin dijital kanaat önderlerine duyulan güven ve marka sadakati arasında çıktığına işaret etmektedir. Aynı zamanda dijital kanaat önderleri ve marka imajı arasında da anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Bu durum, tüketicilerinin marka sadakatini ve markalarının imajını perçinlemek isteyen şirketlerin, Instagram’da aktif olan dijital kanaat önderleri ile işbirlikleri kurmaları gerektiğine, bu pratiğin bir opsiyon değil, zorunluluk haline geldiğine işaret etmektedir.Öğe Sağlık iletişiminde çevrim içi sosyal destek sitelerine katılım düzeyi: Kanser hastalarının kullanım davranışlarına yönelik araştırma(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2019) Doğanyiğit, Seray Öney; Peltekoğlu, Filiz BaltaÇevrim içi sosyal destek grupları aynı hastalıktan ve hastalık süreçlerinden muzdarip bireylerin birbirleri ile iletişim kurarak bilgisel duygusal ve psikolojik destek aldıkları çevrim içi topuluklardır. Sağlık bilgisini dijital ortamlarda arama davranışı ile birlikte kullanıcının yeni ihtiyaçlarına cevap vermeye çalışan bu topluluklar, iletişim dahil birçok alanda çalışan araştırmacıların da çalışma alanı haline gelmektedir. Çevrim içi destek topluluklarının doğasını anlamak, bu toplulukların etkin ve sürdürülebilir olması açısından önemlidir. Aksi takdirde bu topluluklar boş sessiz yığınlar olmaktan öteye geçemeyecektir. Ayrıca hastalık grupları gibi hassas toplulukların iyi anlaşılması ve iyi yönetilmesi, hastalıkla baş etme sürecinde bireye önemli motivasyon kaynağı olabilmektedir. Bu çalışmada da Facebook’ta kanser hastaları ve yakınları tarafından kurulmuş “Kanserle Dans” sosyal destek grubuna ait kullanıcıların kullanım davranışları ve katılımcı düzeylerini araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri çevrim içi yazılım anketi olan Surveymonkey ile toplanmış, ortalama 807 kişi tarafından cevaplanmıştır. Sorular arasında sosyal destek sitesini kullanan kullanıcıların demografik bilgileri (yaş, cinsiyet, eğitim, gelir, medeni durum, sosyal güvence), hastalıkları ile ilgili bilgiler (hastalığın türü, süresi ve evresi), sosyal destek sitesi kullanımı hakkında bilgiler (kullanım sıklığı, kullanım süresi, kullanım şekilleri) bulunmaktadır. Elde edilen bulgular kapsamında kanser hastalığına yönelik destek aranan çevrim içi destek grubunda hastalığa dair demografik ve hastalıkla ile ilgili bulguların Türkiye’deki kanser istatistikleri ile benzerlik gösterdiği ve grubu kullanan hastaların bu platformu sıklıkla ve uzun süredir kullandığı tespit edilmiştir. Çevrim içi destek grubuna katılım düzeyi ise en yüksek katılımdan en düşük katılıma göre pasif katılımcılar (lurkers), aktif katılımcılar (participants) ve modere edenler (moderators) olarak sıralanmıştır.Öğe Türkiye’deki seyahat acenteleri açısından mobil pazarlamanın önemi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2019) Zeylan, Tuğça; Öztürk, GülayDijital çağın en önemli pazarlama kullanım alanlarından olan mobil pazarlama, günümüzde birçok sektörün iş yapma biçimlerini etkilemiştir. Mobil cihazların kişiye özgü olması, yer ve zaman sıkıntısı olmadan her yere taşınabilirliği özelliğine sahip olması, hedef kitlesine birebir mesaj göndermek isteyen işletmelerin dikkatini çekmektedir. Mobil cihazların teknolojik ilerlemelere bağlı olarak akıllı telefonlar, akıllı saatler vb. gelişmelerden etkilenmesi ise pazarlama alanında mobile olan yatırımı artırmıştır. Dijital çağ öncesi insanlar daha yorucu işlerle uğraşırken, dijital çağ ile birlikte insan hayatının kolaylaştığı söylenebilir. “İnsan odaklı” olma anlayışına dayanan dijital pazarlama çalışmalarında ise mobil platformların tüketiciye markayla birebir temas kurma, tepkilerini, isteklerini direk aktarabilme şansı sunduğu görülmüştür. Hizmet sektörü kapsamında “insan ilişkilerinin” daha ön plana çıktığı dikkate alındığında ise mobil platformların bu anlamda önemli bir yere sahip olduğu söylenebilmektedir. Bu noktada Türkiye’nin önemli gelir kaynaklarından biri olan turizm sektöründe bu bağlamda “insan odaklı bakış açısı” ne şekilde mobil platformlar üzerinden kurgulanıyor sorusu çalışmanın temel sorularından birini oluşturmaktadır Bu bağlamda çalışmada amaç, 2018 yılı Fortune 500 listesinde yer alan ilk 6 turizm acentesinin mobil platformları nasıl kullandıklarını ve bu sektör için önemini, literatür taraması ve örnek olaylar üzerinden betimsel bir şekilde analiz etmeye çalışmaktır. Araştırmanın sonucuna göre ise Türkiye’deki 6 şirketten sadece 2’sinin son kullanıcıya yönelik, müşteri memnuniyetini ön planda tutan uygulamalar geliştirdiği, ancak bunun yeterli olmadığı; acentelerin mobil pazarlamayı doğru ve etkili şekilde kullanmadıkları saptanmıştır.Öğe Reklamda bir anlatı motifi olarak gündem kuramı uygulaması ve Kiğılı örneği(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2019) Demir, TuğbaBu çalışma, reklamda gündem konusunu, gündem kuramı çerçevesinde ele almaktadır. Günün öne çıkan konularını ifade eden kavram olarak gündem, çoğunluğun dikkatini çekebilmiş etkileyici haberlerden oluşmaktadır. Bu çalışma gündem konusunun, reklam iletişimi açısından da ele alınabilir bir konu olduğunu ve reklamda ele alınan biçimiyle gündem kuramının geliştirilmesi adına yeniden değerlendirilebilir olduğunu varsaymaktadır. Çalışmanın örneklemi olarak seçilen reklamlar, Twitter aracılığıyla Kiğılı markası tarafından yayınlanan reklamlar arasından seçilerek değerlendirilmiştir. Reklam verileri, 30.08.2018 ve 10.05.2019 tarih aralığında yayınlanan toplamda 81 reklamla sınırlandırılmıştır. Elde edilen veriler, Twitter üzerinde yayınlandığı şekliyle; beğeni, paylaşım, yorum, görüntüleme kıstasları doğrultusunda sayısal karşılıkları baz alınarak etkileşim analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Kiğılı markasının Twitter’da yayınladığı reklam fotoğrafları ya da reklam videoları arasından, içerik olarak gündem konularını tema olarak belirleyen reklam örneklerinin; diğer yayınlanan reklam örneklerine göre daha dikkat çeken ve yüksek etkileşim sağlayabilen örnekler olduğu varsayılmaktadır. Markalar kimi reklam örneklerinde, gündem konularını kendi içeriklerine dönüştürerek, kendi gündemlerini yaratabilmektedirler. Bu savı desteklemesi açısından Kiğılı markasının Twitter üzerindeki paylaşımları belirli sınırlamalar eşliğinde tarih bazlı olarak incelenmiştir. Reklamın hedef kitlesiyle gündem temalı reklamlar aracılığıyla girdiği etkileşim sonuçları büyük oranda ikna edicidir. Sonuç olarak reklamda gündem temasının stratejik olarak ele alınması gerekmektedir. Gündemin reklam içeriğinde başarılı ve yaratıcı çalışmalara dönüşerek daha fazla etki yaratabilmesi mümkündür.Öğe Duygusal pazarlamada slogan kullanımının önemi: Pandora reklamları üzerine bir inceleme(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2019) Öztel, Tuğçe; Öymen, Gözdemarkaların tüketiciler üzerinde duygu uyandırmaya yönelik stratejiler geliştirmelerini zorunlu hale getirmiştir. Tüketicinin duygularına yönelik çalışmalar yapmak, marka sadakatini arttıracağı için uzun vadede markalar ile tüketici arasında duygusal bağın kurulmasına olanak sağlamakta ve bu bağlamda duygusal pazarlama kavramı ortaya çıkmaktadır. Duygusal pazarlama, tüketicinin duygularını etkilemek, onları harekete geçirmek ve bazı hislerin uyandırılması için kullanılan pazarlama yöntemidir. Tüketicilerin derin hislerine hitap eden duygusal pazarlamanın amacı, pozitif bir ruh halinden, mutluluk ve güven gibi daha güçlü duygulara kadar duygusal deneyimler yaşatmaktır. Bu çalışma, duygusal pazarlamada slogan kullanımının önemine dikkat çekmek amacıyla 2018- 2019 yılları arasında Cosmopolitan dergisinde yer alan Pandora reklamlarının sloganları, metinleri ve görselleri analiz edilerek gerçekleştirilmiştir. Bu analizlerin bulguları renk ve model kullanımı, tipografi, görsel bütünlük ve sloganın dilsel özellikleri açısından incelenmiş, görünen ve görünmeyen mesajlar yoluyla duygusal pazarlamadaki rol ve etkileri gözlemlenmiştir.Öğe Sahne sanatları pazarlamasında ilişki temelli yaklaşım ve sosyal medyada uygulanabirliği: Kavramsal bir değerlendirme(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2019) Çelebi, Zeynep GüneyKültürel sektörlerin ve sanatın ülkelerin sosyal, kültürel, ekonomik kalkınmalarındaki önemi her geçen gün artmaktadır. Bu doğrultuda sanatın pazarlanması kimi eleştirilere rağmen, son yirmi yıl içerisinde sanat organizasyonlarının ve de akademik çalışmaların ilgi alanına girmiş ve sanat organizasyonları işletme stratejilerinde bütüncül bir pazarlama yaklaşımını benimsemeye başlamışlardır. Sosyal medya da her geçen yıl artan kullanıcı sayısı, geleneksel mecralarla karşılaştırdığında sağladığı olanaklar nedeniyle sanat organizasyonları tarafından tercih edilen bir iletişim kanalı konuma gelmiştir. Bu çalışmanın ana amacı, sanat ve kültür sektöründe artan bir öneme sahip sanat pazarlamasında ilişki temelli yaklaşımın günümüz iletişim pratikleri içerisindeki önemine ve özellikle sahne sanatları alanında faaliyet gösteren organizasyonlar için gerekliliğine odaklanmaktır. Çalışmada sırasıyla sanat pazarlaması, sahne sanatları pazarlamasında ilişki temelli yaklaşım, ilişki pazarlaması ve ilişki pazarlamasının sahne sanatları pazarlaması açısından uygulanabilirliği gibi başlıklara değinilmiştir. Ardından ilişki pazarlaması temelli bir yaklaşımın sosyal medyada sahne sanatları organizasyonlarının pazarlamasında kullanılabilirliği ile ilgili kavramsal bir değerlendirme yapılmıştır.