GD, Cilt 8, Sayı 17, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 7 / 7
  • Öğe
    Effects of COVID-19 pandemic on Turkish economy: A sectoral approach
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Özcan, Yunus
    Although its unfavorable effects have been gradually fading today, the Covid-19 pandemic, which first appeared in China at the end of 2019 and then spread rapidly all over the earth, has had negative effects on world economies along with Turkish economy. The effects of Covid-19 have been felt as a whole in the economies, but more severely in service sectors such as the Accommodation and Food Service Activities. With this study, it is aimed to examine the effects of Covid-19 over Turkish economy in a detailed manner for the sectors, along with their contribution to GDP and changes in their balance sheet. To achieve this assessment, first the effects on all sectors were examined from a general perspective and then the study was expanded on a sector basis especially for the most unfavorably affected sectors. The "Sector Balance Sheets" data provided by CBRT and TURKSTAT have been mainly employed for the period of 2019-2023 to investigate these effects over the markets with GDP data. This sector data covers 17 main sectors, including more than 1.6 million company information according to NACE REV.2 classification, and is quite comprehensive to generate adequate conclusions for Turkish economy on a sectoral basis. According to the study results, the sectors that suffered the most losses in 2020, when the impact of Covid-19 was felt the most, were "transportation and storage", "accommodation and food service" and "real estate", respectively. However, in the same period, profits were made in different sectors such as "manufacture" and "wholesale and retail trade; repair of motor vehicles and motorcycles".
  • Öğe
    Sürdürülebilirlik kapsamında yeni ürün değerlendirme kriterlerinin incelenmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Güler, Cansu; Görener, Ali
    Küresel iklim krizi doğrultusunda işletmeler, ürün portföylerini, çevreye olan olumsuz etkileri azaltılmış, daha sürdürülebilir ürünlerle dönüştürmeye çalışmaktadır. Ancak bu doğrultuda ele alacakları aktivitelerde bu değerlendirmeleri nasıl yapacakları, hangi unsurları nasıl önceliklendirecekleri ile ilgili yol haritaları ve araçlara ihtiyaçları bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı işletmelerin ürün fikirlerini salt çevre boyutu veya finansal unsurlar gibi tek boyutlu değerlendirme yaklaşımları yerine finansal, çevre ve sosyal boyutların tamamının temel alındığı bütüncül bir yaklaşımla değerlendirmektir. Bu değerlendirmeler işletmelerin yeni ürün kararlarında daha sürdürülebilir sonuçlar elde edebilmeleri için nitel ve nicel değişkenlerin bir arada değerlendirildiği ve hangi önem derecesi ile ele alacakları noktasında bir görü sunacaktır. Çalışmada ele alınan finansal ve finansal olmayan kriterler, otomotiv sektöründen toplam 18 uzmanın değerlendirmeleri Bulanık FUCOM modeli ile analiz edilmiş ve sonuçlar değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda otomotiv sektöründe en baskın kriterlerin finansal kriterler olduğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Örgüt ikliminin iç paydaşlar üzerindeki etkisine dair bir değerlendirme
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Karatekin Alkoç, Yasemin
    Örgüt ikliminin, örgüt iç paydaşlarının memnuniyeti, motivasyonu, etkinliği, iş doyumu, sadakati gibi birçok hususta etkili olduğu bilinmektedir. Örgüt iklimi, örgüt üyeleri tarafından algılanan, örgüte şahsi bir vesika kazandıran mühim bir faktördür. Gerek uluslararası gerek ulusal yazında, örgüt iklimi hususunda yapılan çalışmaların sayısı gitgide artmakta, bu sayede örgüt paydaşlarına fayda sağlayacak bilgiler üretilmektedir. Bu bağlamda, çalışmanın gayesi, örgüt iklimi konusunda genel bir çerçeve sunmak ve olumlu bir örgüt ikliminin örgütün iç paydaşlarına olan katkılarını vurgulamaktır. Bu çalışma yazın taraması yapılarak oluşturulmuştur. Bu sayede çalışmanın, örgüt iklimi konusunda yapılan araştırmalara ve uygulayıcılara bir kaynak olacağı düşünülmektedir.
  • Öğe
    İş yerinde mutluluk ile insan kaynakları uygulamaları ilişkisi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Bulut, Yusuf; Arslan, Hüseyin
    Bu çalışmanın amacı, gıda sektöründe hizmet veren bir aile şirketinin insan kaynakları yönetimi uygulamalarını kullanarak çalışanlarının iş yerindeki mutluluk ilişkisini incelemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden anket yöntemi tercih edilmiştir. Anketler gıda sektöründe hizmet veren bir işletmeye ait çalışanlar tarafından el ile doldurulmuş olup daha sonra bilgisayar ortamında raporlanmıştır. Araştırma verileri SPSS 26.0 yazılım programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmada iş yerinde mutluluk ile insan kaynakları uygulamalarının ilişkisi incelenmiştir. Çalışma sonunda katılımcıların insan kaynakları yönetimini değerlendirme kısmına verdikleri cevapların kararsız veya kesin bir görüş belirtmediklerini bize göstermekte olup, iş yerinde mutluluk ölçeğine vermiş oldukları cevaplar ise katılımcıların olumlu düşünceye sahip olduklarını ortaya çıkarmıştır. Bu durum bize İKY uygulamalarının etkili bir şekilde yönetilmesinin, iş yerinde olumlu bir çalışma ortamı oluşturduğunu ve çalışanları psikolojik olarak iyileştirdiğini göstermektedir.
  • Öğe
    Liseli gençlerin girişimcilik eğilimleri üzerine bir inceleme
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Karasu, Şeyma; Adıgüzel, Muhittin
    Ülkelerin temel ekonomik amacı büyüme ve istihdam artışıdır. Girişimcilik ülkelerin, ekonomilerini üretime dayalı olarak işleyen bir ekonomik yapı kurmalarının ve milli gelirlerini artırmalarının en önemli aracıdır. Bu bağlamda girişimcilik ülkenin eğitim sisteminin önemli işlevi olmak durumundadır. Bu çalışmanın amacı; lise öğrencilerinin girişimcilik ekosistemine kazandırılmasına yönelik politikaların ve programların geliştirilmesine katkı sunmak için araştırma verisini ortaya koymak ve bu gençlerin girişimcilik ekosistemine ve ekonomik hayata entegrasyonunu hızlandırabilmek için sorunları tanımlayıp alternatif entegrasyon yöntemleri tespit etmektir. Çalışmada, İstanbul'daki farklı lise türlerinde öğrenim gören gençlere yönelik anket uygulanmış, girişimcilik eğilimlerini etkileyen faktörler incelenmiştir. Araştırma, yaş, cinsiyet, aile ve çevre gibi demografik ve çevresel unsurların girişimcilik motivasyonlarına etkisini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Elde edilen verilerle liseli gençlerin girişimcilik süreçlerini anlamayı ve geliştirmeyi hedeflemektedir. Çalışma aynı zamanda aile ve eğitim sistemi gibi faktörlerin gençlerin girişimcilik becerilerine etkisini gösterecek olup, süreç iyileştirme çalışmaları için zemin oluşturabilir. Araştırma sonuçları, eğitim politikalarına yön vererek gençlerin iş dünyasına hazırlanmasına, özgüven kazanmalarına, eğitim hayatlarına girişimcilik konusunda doğru müdahale alanları oluşturulmasına ve yenilikçi fikirler üretmelerine yönelik alt yapı çalışmaları hazırlanmasına önemli katkılar sunabilir. Bu kapsamda, çalışmanın bulguları, yalnızca eğitim politikalarının geliştirilmesine değil, aynı zamanda yerel ve ulusal girişimcilik ekosisteminin sürdürülebilirliğine yönelik stratejik öneriler sunarak uzun vadeli ekonomik kalkınma hedeflerine de hizmet edebilir.
  • Öğe
    Post-truth pazarlama: Gerçeklik ve algı arasındaki ilişkiye kısa bir bakış
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) İbiş, Tuğba
    Bu makale, post-truth döneminde ortaya çıkan post-truth pazarlamanın dönüşümünü ve tüketici davranışları üzerindeki etkilerini ele almaktadır. Post-truth, duyguların ve inançların nesnel gerçeklerden daha etkili olduğu bir durumu ifade eder. Dijital medyanın ve sosyal platformların etkisiyle, tüketiciler kendi inanç sistemlerine uygun bilgileri seçme eğilimindedir. Bu bağlamda, hikâye anlatımı, sosyal kanıt, duygusal pazarlama, algı yönetimi ve yapay zeka gibi stratejiler, markaların tüketicilerle bağ kurmasında önemli bir rol oynamaktadır. Örneğin, duygusal pazarlamada kullanılan tekniklerle ya da yapay zeka ile oluşturulan hikayeler sayesinde markalarla tüketiciler arasında bir köprü görevi görebilmektedir. Ancak, etik sorunlar ve şeffaflık eksikliği, bu stratejilerin uzun vadeli başarıyı riske atabileceğini göstermektedir. Markaların etik sorumluluklarının bilinci de olması gerekmektedir. Bu makalenin kuramsal temeli, post-truth pazarlama kavramı, tüketici algısı ve etik sorunlar üzerine literatürdeki farklı kaynaklara dayandırılmıştır. Bu teoriler, pazarlamanın nasıl bir dönüşüm geçirdiğini ve tüketicilerin gerçek ile algı arasındaki farkı nasıl yorumladığını anlamamıza yardımcı olmaktadır. Dolayısıyla, yapılan çalışma kavramsal ve derleme niteliğinde bir araştırmadır. Ayrıca markaların post-truth dinamiklerine uyum sağlarken tüketici güvenini korumak için şeffaf ve sorumlu bir yaklaşım benimsemesi gerektiği makalede vurgulamakta ve etik sorumluluklarını da göz ardı etmemesi gerektiği belirtilmektedir. Etik sorumluluklarını yerine getiren markalar tüketicileriyle daha çok güvene dayalı bir ilişki kurmanın yolunu da bu açıdan açmaktadır.
  • Öğe
    The moderating role of employee loyalty in the effect of work engagement on organizational citizenship behaviour
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) İsmailoğlu, Tumaç; Keleş Tayşir, Nurgül
    This study investigates the moderating role of employee loyalty in the relationship between work engagement and organizational citizenship behavior (OCB). Data was collected by a survey method from 522 employees working in the tourism sector, including agencies, transportation companies, and hotels in Istanbul, Turkey. Data were analyzed using SPSS 26 and AMOS 23 software. The findings state that employee loyalty has a moderating role on the relationship between work engagement and OCB. In addition, it is thought that the effect of increasing employee loyalty on the relationship between work engagement and OCB will strengthen commitment-based behaviors.