JTAS, Cilt 3, Sayı 1, Makale Koleksiyon

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 11 / 11
  • Öğe
    Iso 27001 bilgi güvenliği yönetim sistemi kapsamında tek kullanımlık şifre üretme
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Tatlıgil, İsmail Sinan; Bolat, Erkan; Boyacı, Ali
    Günümüzde en önemli bilgi kaynağı siber uzaydır. Siber uzay içerisinde yapılacak olan bilgi toplama çalışmaları ile kullanıcı hesapları ve bunlarla bağlantılı birçok hesap bilgisi elde edilecektir. Elde edilen bu bilgiler, ciddi bir istihbarat kaynağı sağlayacağından siber savaş hazırlıkları için temel kaynak olacaktır. Siber istihbaratı engellemek için ise “Bilgi Güvenliği, Siber Güvenlik ve Mahremiyetin Korunması” alanlarını içeren ISO (International Organization for Standardization) içerisinde bir alt komite olan ISO/IEC 1/SC 27 komitesi tarafından yönetilmektedir. Tüm dünyada kullanılabilmesi için hazırlanmış olan temel standart, ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi’dir. Kullanıcı hesaplarının yönetilmesi ve güvenliği ile ilgili olarak ISO 27001 standardının “EK-A 9.2 Kullanıcı Erişim Yönetimi” , “EK-A 9.3 Kullanıcı Sorumlulukları” ve “EK-A 9.4 Sistem ve Uygulama Erişim Kontrolü” maddelerinde derinlemesine ele alınmaktadır. Kullanıcı hesaplarının korunmasında iki faktörlü doğrulama için akıllı kart, kısa mesaj ile tek kullanımlık şifre gönderimi , e-posta mesajı ile tek kullanımlık şifre gönderimi yada mobil uygulama üzerinden tek kullanımlık şifre gönderimi kullanılmaktadır. Tek kullanımlık şifre üretilmesinde kişiye özel olarak şifre üretilebilmesi için kişiye ait cihaz ve içerisinde kullanılan komponentlerinin tekil özellikleri AES (Advanced Encryption Standard) algoritması kullanılarak, tek kullanımlık şifre güvenliğinin arttırılması amaçlanmıştır.
  • Öğe
    Raylı sistem araçlarının yerlileştirilmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Ayyıldız, Recep; Eyigün, Yalçın
    Ulaşım insanlık tarihi kadar eski olmakla birlikte, insan hayatının gelişme göstermesi ve varlığını devam ettirebilmesi için önemli olan, fayda sağlayan bir hizmet sektörüdür. Ulaşım hizmet koşullarının iyileşmesi, bireylerin, toplumun refah içinde yaşamasına ve ülkenin gelişmesine olanak sağlamaktadır. Kent içi raylı sistemler; konfor, güvenilirlik, taşıma kapasitesinin yüksekliği ve hızlı ulaşım sağlaması sebebiyle günümüzde toplu taşımada en fazla tercih edilen kent içi taşıma sistemlerinin başında gelmektedir. Araştırmanın amacı kapsamında, ulaşımın tanımı, günümüze kadar olan tarihsel gelişimi ve kent içi raylı ulaşım sistemi türleri çerçevesinde, kent içi raylı ulaşım sistemi türlerinden biri olan metro yerlileştirmesi örnek proje üzerinden incelenmesidir.
  • Öğe
    Endüstri mirasının yeniden işlevlendirilmesi ve Londra Coal Drops Yard alışveriş merkezi örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Öztürk, Semiha Selin; Koramaz, Elif Kısar
    Endüstri yapıları, endüstri mirası kavramının uluslararası düzeyde tanınıp benimsenmeye başladığı tarihlere kadar kent içinde sağlıksız ve gereksiz alanlar olarak görülmekteydi. 1970’lerden sonra önemi anlaşılınca koruma çalışmaları başlamıştır. Koruma yaklaşımlarından biri olan yeniden işlevlendirme farklı ihtiyaçlar için kullanılabilme potansiyeline sahip yapılar için varlığını sürdürebilmelerinin çözümlerindendir. Geçmişte insanları çalışmak için bir araya getiren ve yaşam biçimini büyük ölçüde etkilemiş olan bu yapılar günümüzde özellikle yurtdışında kültür, eğitim, eğlence, konut gibi işlevlerle yeniden toplum kullanıma açılmış örnekleri ile çoğalmaktadır. Bu çalışmada literatürden endüstri mirasının önemi ve kent kullanımına yeniden açılması hakkında fırsatlar aktarılmıştır. Çalışmanın özgün bölümünde ise Londra’da büyük ölçekli bir proje kapsamında yer alan ve ticari amaçla kamusal kullanıma açılan Coal Drops Yard incelenmiştir. İçinde bulunduğu büyük çaplı dönüşüm projesinin hedeflediği kullanım şekli ile oluşturulan mekanlar ve tasarım müdahaleleri ele alınmıştır.
  • Öğe
    Plansız gelişmiş konut alanlarında 6306 sayılı Kanun’un uygulanışı: Sultanbeyli örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Akçay, Tuncay; Koramaz, Elif Kısar
    Ülkemizde son yıllardaki depremlerde çok sayıda bina yıkılmış ve can kayıpları yaşanmıştır. Yıkılan binalarla birlikte şehirlerdeki yapılaşmalar gündeme gelmiştir. Nüfus yoğunluğunun kontrolsüz bir şekilde artması, kaçak yapılaşmayı ve sağlıksız bina yığınlarını oluşturmuştur. Deprem kuşağında kalan ilçelerden Sultanbeyli'de de yapı stokunun büyük bir kısmı kaçak olarak yapılmıştır. İlçenin mülkiyet yapısı ağırlıklı olarak çok hisseli kadastral parsellerden ve 2/B parsellerinden oluşmaktadır. Bu makale ile Sultanbeyli’deki kadastral yapı özellikleri ve konut dokusu incelenerek, 6306 sayılı Kanun’la gerçekleştirilen riskli yapı uygulamalarına etkileri tartışılmaktadır. Yapılan inceleme, düzensiz kadastral yapı ve üzerindeki yoğun yapılaşmanın, parsel ölçeğindeki dönüşüm uygulamalarını olumsuz etkilediğini göstermektedir. Sultanbeyli örneğinde gerçekleştirilen bu araştırma, benzer yapılaşma koşullarına sahip yerleşimlerde, mevcut konut dokusunun yenilenmesi ve nitelikli yaşam alanlarının oluşturulması amacıyla, uygulamaları kolaylaştırıcı nitelikte alternatif dönüşüm yaklaşımlarının geliştirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.
  • Öğe
    Enhancing detection method of breast cancer using coimbra dataset
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Abdulkareem, Adil Hani; Kasapbaşı, Mustafa Cem
    Breast cancer is one of the most dangerous and second most common types of cancer in the world. Breast cancer-fighting with developed devices and medical therapies has become easier. To obtain the best result in breast cancer treatment, periodic checks should be carried out to follow the early diagnosis. Data Mining techniques are used to predict the success of treatment or diagnosis. In this study, the K-Nearest Neighbor (k-NN), Naïve Bayes classifier algorithms of machine learning were used for early detection of breast cancer. From the UC Irvine Machine Learning Repository (UCI) library Coimbra Breast Cancer data set which consists of age, glucose, body mass index (BMI), resistin, insulin, adiponectin, homeostatic model assessment (HOMA), monocyte chemoattractant protein-1 (MCP1), and leptin attributes were used. K-NN model using Age, Resistin, Glucose, and BMI give the highest results, where 90% of specificity 84% percent of sensitivity, and 87.5% accuracy is achieved. These findings provide promising evidence that models combining resistin, glucose, age, and BMI may be a powerful tool for breast cancer detection.
  • Öğe
    Engellilerin kent içindeki mobilitesi: Kadıköy ve Üsküdar ilçelerinde erişilebilirlik çalışmaları
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Dicle, Abdulkadir; Toprak, Tuncer
    Engelli bireyler fiziksel, sosyal, ekonomik, kültürel açıdan dezavantajlı duruma geçmiş halde bu toplumda yaşamaktadırlar. Engelli bireyler ya da başka bir deyişle dezavantajlı bireyler bizim gibi avantajlı sayılan bireyler gibi doğuştan gelen insan ve toplumda birey olmanın gerekliliklerinden olan ulaşım hakkı, seyahat hakkı ve kamu hizmetlerine erişme hakkı gibi haklara sahiptirler. Engelli bireylerin bu hakları kullanması için gerekirse mekânsal tasarımlarda gidilmesi kaçınılmazdır. Bu mekânsal tasarımlarda amacına ulaşması için minimum ölçülerde ulusal ve uluslararası standartlara dayanması zorunluluğu vardır. Bu tasarımları yaparak engelli bireylerin sosyal açıdan hayata katılımlarını artırmak devletin vatandaşlarına karşı sorumluluklarındandır. Bu çalışmada engellilik ve erişebilirlik kavramları düzleminde dünya, Türkiye ve İstanbul Metropoliten alanı’nda yaşayan niceliksel değerleri ve yasal haklarının tarihsel gelişimi üzerinde durulmuş olup; kent içi toplu ulaşım sistemlerinde engellilerin erişebilirliğine yönelik tasarım ilkeleri kapsamında İstanbul’un prestijli ulaşım projelerinden olan Marmaray Hattı ,Üsküdar –Çekmeköy Metro Hatları ayrıca Kadıköy-Pendik Yht (16Y) ve Pendik- Üsküdar (16A) Otobüs Hatları ele alınarak toplu ulaşım sistemlerinde engellilerin erişebilirliğine yönelik yapılan düzenlemelerin eksik standartlara uygun olup olmadığı tespit edilmiştir
  • Öğe
    Yakın çevre kullanıcılarının Galataport projesi’nden beklentileri
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Aktaş, Muhammet; Koramaz, Elif Kısar
    Karaköy, uzun yıllar boyunca ticaret ve ulaşım açısından İstanbul’un stratejik öneme sahip yerleşimlerinden biri olmuştur. Karaköy’de bulunan Salıpazarı Limanı’nın tarihi incelendiğinde, önemli bir ticari liman olma özelliğinin 1980’lere kadar devam ettiği görülmektedir. Bu dönemden sonra yaşanan gelişmelerle, sanayinin şehir dışına taşınması sonucu, kent içerisindeki bu limanlar işlevsizleşmiş ve kent merkezinin dışına kaymıştır. İşlevini yitiren limanlar son yıllarda dünyada giderek artan ve katma değeri yüksek olan bir sektör olarak tanımlanan kruvaziyer gemi turizmi kapsamında yeniden işlevlendirilmiştir. Ticari işlevler, ulaşım bağlantıları ve tarihsel özellikleri bakımından önem taşıyan Karaköy’de yer alan Salıpazarı Limanı ve çevresi, “Salıpazarı Kurvaziyer Limanı Projesi” ya da diğer adıyla “Galataport Projesi” kapsamında, kruz turizmi ve ilişkili kullanımları içerecek şekilde yeniden işlevlendirilmiştir. Galataport Projesi, proje alanı ve çevresine etkilerinden yola çıkılarak olumlu ve olumsuz pek çok değerlendirmeye tabi tutulmuş ve tartışılmış bir projedir. Bu makalede Galataport Projesi’nin çevresine olası etkileri, yerel kullanıcıların görüşleri doğrultusunda değerlendirilmektedir. Makalede ilk olarak Karaköy Salıpazarı Limanı’nın tarihsel gelişimi, konumu, ulaşım özellikleri, planlama süreci gibi özelliklerine değinilmiş ve Galataport Projesi’nin temel özellikleri açıklanmıştır. Ardından bölgede gerçekleştirilmekte olan Galataport Projesi’nin, bölgenin kullanıcıları tarafından nasıl değerlendirildiğini ve kullanıcıların projeden beklentilerini belirlemek üzere anket araştırması yapılmıştır. Araştırma sonuçları, kullanıcıların Galataport Projesi’yle ilgili hem olumlu hem de olumsuz olduğu değerlendirmeleri olduğunu göstermiştir. Galataport Projesi’nin bölgenin ekonomik hareketliliğe katkı sağlayacağı, bölgedeki kentsel yaşam kalitesi üzerinde olumlu etkilerinin olacağı gibi değerlendirmeler yakın çevre kullanıcılarının olumlu yöndeki beklentileridir. Diğer yandan işletmeciler açısından kira fiyatlarına olumsuz
  • Öğe
    Performance comparison of spatial search algortihms for specific datasets in smart cities
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Girgin, Mert Can; Boyacı, Ali
    The concept of smart city has emerged in the digital age. One of the main purposes of smart cities is to provide components that will provide time efficiency. Smart transportation and parking services are included in this concept. The basis of these services is based on real-time spatial search algorithms. We need to use performance spatial search algorithms for real-time spatial searches. Popular spatial search algorithms; k nearest neighbor, rectangle queries, r-tree and kd-tree. In the query made from a point in the spatial plane, the selection of the correct algorithm is important in terms of performance. The purpose of this study; to determine the algorithm that determines the nearest neighbor in a given dataset in the fastest way for the selected center point. The 4 spatial search algorithms written in Python language were compared with the tests and the most suitable algorithm was determined for the data set. The algorithm can be used in the city component model similar to the data set, so efficient time management is provided in the city life where time is valuable.
  • Öğe
    İnsansız hava araçlarının hareket ve yönlendirme protokollerine göre performans ölçümü
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Yalçın, Nurullah Onurhan; Boyacı, Ali
    Kablosuz ağların gelişmesi ve yaygın kullanımındaki artışlar beraberinde küresel ihtiyaçlara göre şekillenen İnsansız Hava Araçları (İHA) kullanımını yaygınlaştırmıştır. İHA’lar günümüzde askeri ve coğrafi keşifler, sağlık, arama kurtarma ve ulaşımı zor noktalardan görüntü aktarımını sağlamaktadır. Kritik görevler üstlenebilmesinden ötürü İHA’lar hızlı ve dinamik hareketlilik modellerine ve bu hareketlilik modellerine uygun yönlendirme protokollerine ayak uydurabilmeli, kaliteli ve kesintisiz bağlantılar için uygun protokollerle çalışmalıdır. Hareketlilik konusunda sınırı olmayan bu araçların yaygınlaşmasıyla günümüzde kapsama, iletişim ve etkin paket yönlendirmeleriyle ilgili protokoller araştırma konusu olmuştur. Bu araştırma konumuzda mobil İHA’ların farklı hareketlilik modelleri baz alınarak çeşitli yönlendirme protokollerine göre kıyaslamaları yapılmış, çıkan sonuçların paket boyutu ve düğüm sayıları referans alınarak kıyaslamalı grafikler elde edilmiştir. Senaryomuz için AODV, DSDV ve OLSR yönlendirme protokolleri kullanılmış, bu yönlendirme protokolleri için Gauss Markov, Random Waypoint ve Random Walk 2D hareketlilik modelleri kullanılmıştır. Simülasyonumuzdaki trafik modellemesi NS3 Network Simulator yazılımı üzerinde test edilerek gerçekleştirilmiştir.
  • Öğe
    Supplier evaluation and selection for a construction company
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Mohamed, Ibrahim; Ayvaz, Berk
    In recent years, supply chain management has taken attention to both business and academic areas. Notably, the selection of the best supplier is one of the most crucial problems in the supply chain. That is why studies on supplier selection problem increase day by day. The aim of this study to determine the best supplier selection for a construction firm. Multi-criteria decision-making methods are the best approach for solving problems, including many selection criteria. For this reason, it is proposed a two-stage multi criteria decision making model in this paper. In the first stage, Fuzzy AHP is used to find the weight of the criteria. At the second stage, the TOPSIS method is used to rank the cement supplier. The presented model is applied to a construction company from Somali. The results support the decision process of managers.
  • Öğe
    Havacılıkta operasyonel aksaklık maliyetlerinin moora yöntemiyle incelenmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Yıldız, Orhan Tayfun; Deniz Başar, Özlem
    Bu çalışmada; havacılık sektöründe yaşanan istenmeyen operasyonel aksaklık durumlarının genel değerlendirmesi yapılmış, bu aksaklıkları standardize eden kuruluşlar ve bu kuruluşların yolcu ve havayollarını bağlayan kuralları aktarılmıştır. Havayollarının aksaklık durumlarında yolcuları farklı havayollarına aktarma zorunlulukları üzerine ortaya çıkan çalışmada; hem yolcuların yaşayabileceği aksaklıkları hem de havayollarının üzerindeki maliyetleri düşürmek için MOORA Çok Kriterli Karar Verme Yöntemi uygulanmıştır. MOORA’nın sıralama yöntemleri olan oran yaklaşım ve referans noktası yöntemleri detaylandırılarak açıklanmış ve literatür örnekleri verilmiştir. Uygulama için beş alternatif seyahat planı oluşturulmuş ve yedi farklı kriter dikkate alınarak oran yaklaşım ve referans noktası yöntemleri uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar kendi aralarında karşılaştırılarak, havayolları ve yolcular açısından en iyi alternatif seyahatin seçilmesi sağlanmıştır. Sonuç olarak, seçilen seyahatin havayolu maliyetlerini minimize edeceği ve şirketlerin ticari başarılarına pozitiflik yaratabilecek ayrı bir ürün haline dönüştürülebileceği gösterilmiştir. Ayrıca, gelecekte yapılacak olan çalışmalar için öneriler sunulmuş, daha büyük veri setleri ve farklı sıralama yöntemleriyle çalışılmasının gerekliliği betimlenmiştir.