İşletme Fakültesi, Lojistik Yönetimi Bölümü Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 13 / 13
  • Öğe
    Denizyolu taşımacılığında ülkelerin rekabetçiliği ve bayrak çekmede seçim öncelikleri
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2024) Fidan, Mustafa; Gürol, Pınar
    Uluslararası ticarette önemli bir paya sahip olan denizcilik sektöründeki gemilerin operasyona başlamadan önce yapılması gereken işlemlerden biri olan bayrak çekme işlemi, armatörler için büyük önem taşımaktadır. Bayrak çekme işlemiyle birlikte gemiler bir sicile sahip olmaktadır ve bu sicilde gemilerin sahiplik durumu, tescil tarihi, genel özellikleri ve diğer önemli bilgileri yer almaktadır. Gemi sicili, bankalara, gemi sahiplerine ve sigorta şirketlerine geminin yasal statüsü ve geçmişi hakkında bilgi sağlamaktadır. Bu siciller genellikle ülkelerin denizcilik otoriteleri tarafından yönetilmektedir. Bu çalışmada, denizyolu taşımacılığı alanında faaliyet gösteren armatörlerin bayrak seçimini etkileyen faktörler ve Türkiye'nin bu alandaki rekabetçiliğinin ölçümlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amacı gerçekleştirmek için Michael Porter'ın geliştirdiği Elmas Modeli'ne göre bayrak seçim kriterleri belirlenecek. Belirlenen bu kriterler SWARA yöntemi kullanılarak önceliklendirilecek ve COPRAS yöntemiyle Türkiye'nin rekabetçi pazarında bulunan ülkeler değerlendirilecektir.
  • Öğe
    Algılanan örgütsel desteğin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisinde örgütsel güvenin aracılık rolü
    (2017) Büyükyılmaz, Ozan; Fidan, Yahya
    Bu çalışma ile algılanan örgütsel destek, örgütsel güven ve örgütsel vatandaşlık davranışı kavramları arasındaki doğrudan ve dolaylı ilişkiler araştırılmaktadır. Çalışmanın amacı, çalışanların örgütsel destek algısının örgütsel vatandaşlık davranışı sergileme eğilimleri üzerindeki etkisini belirlemek ve örgüte duyulan güvenin algılanan örgütsel destek ile örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisindeki aracılık rolünü tespit etmektir. Çalışma kapsamında kullanılan veri seti, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü'nde öğrenim görmekte olan ve aynı zamanda devlet ve özel kuruluşlarda çalışmakt a olan 228 lisansüstü öğrencisinden anket yöntemiyle toplanmıştır. Hipotezlerin test edilmesi sürecinde, yapısal eşitlik modellemesi çerçevesinde gerçekleştirilen yol analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, algılanan örgütsel desteğin, örgütsel vatandaşlık davranışının diğerkâmlık, vicdanlılık ve centilmenlik boyutları üzerindeki etkisinde örgütsel güvenin tam aracılık etkisine sahip olduğu, nezaket ve sivil erdem boyutları üzerindeki etkisinde ise kısmi aracılığının bulunduğu belirlenmiştir.
  • Öğe
    The mediating role of perceived organizational punishment in the relationship between ethical values and cyberloafing
    (2022) Arda, Aysen; Fidan, Yahya
    The purpose of this study is to investigate the mediating role of perceived organizational punishment in the relationship between ethical values and cyberloafing. To this end, correlational survey model was used. In the study, data were collected from 784 teachers through random sampling. Data were collected through survey technique. The questionnaire form includes demographic information form, ethical values scale, cyberloafing scale, and perceived organizational punishment scale. The obtained data were subjected to descriptive statistical analysis, correlation analysis, and structural equation modelling. The study found that ethical values have a significant, negative effect on cyberloafing and a significant, positive effect on perceived organizational punishment. Furthermore, perceived organizational punishment was determined to have no significant effect on cyberloafing and no mediation effect in the relationship between ethical values and cyberloafing.
  • Öğe
    Effect of fuel type on maritime transportation's pollution: An EEOI application
    (2023) Millet, Yeşim; Fidan, Yahya; Öz, Sabri
    The globalizing world naturally causes an increase in transportation activities. Reasons such as technological developments, increasing demands and globalization bring acceleration in transportation and production activities. With the increase in the use of vehicles and machinery, there is an increase in the damage to the environment, especially due to the use of fossil fuels. The fact that the damage to the environment reaches irreparable levels necessitates taking precautions. Fossil fuels are the main cause of emissions from ships in maritime transport. Reducing the cruising speed of the ship, using the fuel type that causes less emission, increasing energy efficiency, and making a weather-dependent cruise plan are the solutions to reduce emissions. The EEOI method is a calculation method that allows ships that are currently on their way to work more efficiently while giving less damage to the environment. In this study, the CO2 emissions of 30 ships are calculated with the EEOI method and compared with the fuel types used in the ships. In the study, it is seen that the preferred fuel type for ships is directly related to carbon emissions. It is recommended that new studies be renewed for different ship types in order to contribute to science.
  • Öğe
    Yönetsel okuryazarlık ölçeği'nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
    (2023) Yurdasever, Engin; Fidan, Yahya
    Yönetsel okuryazarlık, “bireylerin planlama, organize etme, liderlik ve karar verme gibi yönetim ile ilgili temel teknikler, yöntemler ve araçlar hakkındaki genel bilgi düzeyi” olarak tanımlanmaktadır. Bu araştırmanın amacı, bireylerin yönetsel okuryazarlık düzeyini ölçebilmek için geçerli ve güvenilir bir “Yönetsel Okuryazarlık Ölçeği” geliştirmektir. Bu amaçla örneklem olarak seçilen 358 üniversite öğrencisinden veri elde edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliğini test etmek amacıyla yapılan açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda 23 madde ve 5 faktörden oluşan bir ölçek yapısı doğrulanmış ve yapı geçerliği sağlanmıştır. Ölçeğin Cronbach’s Alpha katsayısının 0,708 olarak ölçülmesi ile ölçeğin güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ölçek ile alt boyutlar arasındaki korelasyon katsayıları hesaplanmış ve ölçek ile tüm alt boyutlar arasında pozitif yönde ve anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Araştırma sonuçları, geliştirilen Yönetsel Okuryazarlık Ölçeği (YOYÖ)’nin bireylerin yönetsel okuryazarlık düzeylerini ölçme amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğunu göstermektedir.
  • Öğe
    Örgüt kültürü, yetenek yönetimi ve iş tatmini arasındaki ilişki
    (2023) Kızıltan, Zeynep; Fidan, Yahya
    Bu çalışmanın temel amacı, özel sektör çalışanlarının örgüt kültürü, yetenek yönetimi ve iş tatmini arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Çalışmanın İstanbul ilinde çalışan özel sektör personelleri üzerinde gerçekleştirilen uygulama bölümünün sonuçları; demografik özelliklerden çalışılan sektör, eğitim durumu ve mevcut işyerindeki çalışma süresi ile örgüt kültürü ve yetenek yönetimi ölçek puanlarının karşılaştırılmasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Ayrıca tüm ölçekler ve alt boyutları arasında pozitif yönlü ve istatistik olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu sonuca göre, örgüt kültürü, yetenek yönetimi ve iş tatmini birbirini izleyen ve etkileyen kavramlardır. Bir işletmede oluşturulan örgüt kültürü ve işletmenin yetenek yönetimi uygulamaları çalışanların iş tatmini üzerinde etkili olacaktır. Etkili bir örgüt kültürü çalışanların iş tatminini artırarak, performansları üzerinde etkili olacak ve örgütsel başarıyı beraberinde getirecektir. Bu yüzden işletmelerin yetenekli iş gücünü elinde tutabilmesi için iş yerinde yetenek yönetimi uygulamalarına da öncelik verilmelidir.
  • Öğe
    Meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyal sermaye profilleri üzerine bir araştırma: Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu örneği
    (2017) Fidan, Yahya; Yurdasever, Engin
    Bu çalışmada, meslek yüksekokullarında eğitim gören üniversite öğrencilerinin sosyal sermaye profillerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Literatürde sosyal sermaye konusunda yapılan çalışmaların sayısı son yıllarda artmakla birlikte üniversite öğrencileri özelinde yapılmış çalışma sayısının yok denecek kadar az olması bu araştırmanın temel güdüsünü oluşturmuştur. Çalışmada, Onxy ve Bullen tarafından geliştirilen ve Ardahan (2012) tarafından Türkçe'ye uyarlanan \"Sosyal Sermaye Ölçeği\" ile Gökçe ve Ekşi Uğuz (2009)'un geliştirdiği anket formu harmanlanmış ve oluşturulan yeni anket formu meslek yüksekokulunda öğrenim gören 450 öğrenciye uygulanmıştır. İstatistik analizleri sonucunda, meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyal sermaye düzeyi beklenenin aksine yüksek çıkmamıştır. Araştırmadan, meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyal sermaye profillerini belirlemede kullanılacak ölçeklerin mümkün olduğunca çok değişkeni barındırması gerektiği, ancak yine de soyut bir kavram olan sosyal sermayeyi ölçmenin zor olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmanın tüm üniversite öğrencilerine genellenmesi güç olmakla birlikte bu konuda yapılan her araştırmanın, elde edilen sonuçlara katkı sağlayan ve onları zenginleştiren bir adım olduğu düşünülmektedir.
  • Öğe
    Digital marketing communication as an instrument in social responsibility projects after the earthquake in Türkiye
    (2024) Ayyıldız, Mehmet Ekim; Tümbek Tekeoğlu, Aşkım Nurdan
    The earthquakes that took place in Kahramanmaraş, Hatay, Gaziantep, Adıyaman, Adana, Malatya, Diyarbakır, Kilis, Osmaniye, Şanlıurfa, and Elazığ on February 6, 2023, at 04:17 and 13:24 Turkish Standard Time, resulted in significant property damage and fatalities. After these earthquake disasters in Türkiye, all government institutions, non-governmental organizations, individuals, and international actors implemented a variety of social responsibility projects to provide aid to the region and mitigate the effects of the earthquake on the lives of the people. Since the COVID-19 pandemic that occurred between 2020 and 2022 accelerated the digital transformation of businesses, the use of social media and digital marketing tools by individuals and institutions has increased significantly. Although Digital Marketing communication tools such as e-commerce web sites, social media marketing, and search engine marketing are primarily marketing and profit-oriented technologies, it has been demonstrated that they can also be used in social responsibility projects due to their widespread use by individuals and businesses and their ability to quickly deliver messages to the masses. Following the development of a conceptual framework for social responsibility and digital marketing communication, examples of the use of Digital Marketing Communication Tools, such as E-Commerce Web Sites (Topraktan Tabağa, Umut Hareketi), Social Media Platforms (Instagram, Twitter, Youtube), Search Engine Advertisement (Google Ads), and Social Media Advertisement (Facebook), in Türkiye's post- earthquake social responsibility projects are examined in this study. Based on these examples, suggestions for influencers, institutions, and content managers regarding the use of marketing communication tools in social responsibility projects are shared, and recommendations for future research are provided.
  • Öğe
    The impact of logistics education quality on students' satisfaction and attitude during the Covid-19 pandemic period
    (2022) Yangınlar, Gözde; Gül, Sait
    The Covid-19 epidemic has spread rapidly since the day it first appeared and has turned into a global phenomenon and led universities to reorganize their existing systems. Logistics lessons’ applications could not implement in customs, airports, and seaports due to social distancing and isolation in itself which leads to negative impacts on logistics education quality. This study is aimed at analyzing the logistics education quality impact on logistics students' satisfaction and attitude during Covid-19 in state and foundation universities. A survey was conducted with 310 logistics students studying at five universities in Turkey during the Covid-19 outbreak. As a result of the research, the rapidly evolving global pandemic has affected the way logistics of education quality, students’ attitudes, and satisfaction during this crisis. In the Covid-19 outbreak, it was determined that students were not satisfied with the logistics education quality sub-factors \"academical personal of logistics, education programs of logistics, measurement, and evaluation\". The logistics education quality subfactors \"teaching methods, internationalization, access, and approachableness of services had a positive effect on student attitude. In addition, it is envisaged that this study will develop an understanding of interdisciplinary cooperation and offer new solutions.
  • Öğe
    Building relationships on Instagram: Enhancing customer engagement and visit intentions in restaurant
    (Growing Science, 2024) Alboji, Muhannad; Öz, Sabri; Topal, Bahattin Gökhan; Gökçek, Turgut
    The study examines how Instagram interactions impact customer response in the restaurant context using the Stimulus-Organism-Response (SOR) framework. It explores how interactions on Instagram influence customers' intention to visit a restaurant, online engagement (OEG), and customer involvement (CI). The study highlights the significance of Instagram as a platform for effective interaction and relationship-building with customers, emphasizing its role in the hospitality industry. The study focuses on restaurant pages on Instagram, utilizing structural equation modeling to analyze data from a sample of 242 Instagram users in Turkey who are restaurant custom-ers. The findings reveal that social media (SM) interactions are positively and significantly related to OEG, CI, and visit intention (VI). Furthermore, the results suggest that OEG and CI mediate the relationship between social media interactions (SMI) and VI, supporting the hypotheses con-cerning the indirect relationships between these variables. This research contributes to understanding SM dynamics and provides insights for restaurant marketers to enhance customer engagement and drive business growth.
  • Öğe
    The probiotic market in Turkey
    (Istanbul Commerce University, 2023) Bozkurt, Arzan Dilek; Tümbek Tekeoğlu, Aşkım Nurdan
    Many of today's health-focused initiatives are centred around the gut microbiome. A healthy gut microbiome has been proven to aid in the healthy functioning of the digestive system, strengthen the immune system, and maintain overall body health. Therefore, the development and use of microbiotic products are increasing rapidly, and Turkey has become an important market in this area. In order to define the dynamics of this market, determine its growth potential, and make predictions about the future of the sector, an in-depth case study was conducted based on an interview with industry cognoscenti Haydar Yılmaz. During the interview, topics such as the history and current state of the industry, growth potential, market trends, consumer behaviour, regulations, and competition were discussed. In addition, detailed information was gathered on the product ranges, production processes, and R&D activities of companies operating in the sector. This information provided an important resource for understanding the industry's current state and identifying future growth opportunities. In the study, the data obtained were analyzed using the narrative analysis method. As the importance of healthy ageing and gut health continues to grow, microbiome and probiotic products are expected to be used more in marketing strategies. The microbiota strategy can help companies prepare for the effects of the microbiome in both the short and long term.
  • Öğe
    Eğitim yöneticilerinin bireysel girişkenlik ve etkin iletişim davranışlarının öğretmenlerin dağıtık liderlik algısına etkisi
    (Karabük Üniversitesi, 2018) Şencan, Hüner; Fidan, Yahya; Bayraktar, Osman
    Distributed leadership is a management approach that found itself an application field especially in educational institutions. In the research, the effect of self-assertiveness and effective communication behaviors on the distributed leadership perception in an educational institution that is a lifelong learning center is expected to be specified and how this effect changes according to seniority and education factors is tried to be determined. In the study, an analysis is conducted based on the data collected from 302 people where 151 of them are education center managers and 151 are teachers. The Self-Assertiveness Scale developed by Frese et. Al. (1997) is used to measure the self-assertiveness, and for distributed leadership, the Distributed Leadership scale, which is used by Duif, Harrison, and Dartel (2013) in their researches, is used for the distributed leadership. In order to specify the relationships and/or effects between the variables, correlation, regression analysis, t-test, and ANOVA analysis methods are used. In the examination, it is found that the data that belongs to the composite variables that define the average points of all the three scales that is used in the statistical and graphical evaluations, has a normal distribution (p>0,05). The age average of the participants is 41 and the management duration average is 9 years for the participants where 50% of them are teachers and 50% of them are education managers. The age average of the teachers is 37 and the duration of being a teacher is 10 years. In the research, it is determined that there is no effect of self-assertiveness, effective communication and self-assertiveness/effective communication moderator variables on the distributed leadership perception. The main hypothesis of the research, which is that the moderator variable that consists of self-assertiveness, effective communication, and self-assertiveness/effective communication would have an effect on the distributed leadership perception, is not proved statistically. As the seniority level increases in the management group, the point of the distributed leadership decreases and on the other hand, in the teachers’ group, as the seniority increases the average of the distributed leadership perception point increases. The average of the distributed leadership perception points of the participants has a slight difference according to the education level.
  • Öğe
    Geçmişten günümüze Filistin sorunu: Türkiye’nin bakış açısı
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2019) Öz, Sabri; Tüten, Mustafa
    Bu çalışma Filistin Sorununa Türkiye’nin bakış açısı üzerine bir literatür çalışmasıdır. Üç kıtanın kesişim yeri olan Ortadoğu'nun stratejik önemi tüm dünya ülkelerinin dikkatini çekmektedir. Bu bölgede yerleşim kurmuş olan İsrail'in ikiye bölünmesi ile bu topluluk dünyanın çeşitli yerlerine dağılmıştır. Yahudilere kucak açan Osmanlı, zayıflamasıyla birlikte Yahudilerin toprak taleplerine maruz kalmıştır ve bu durum Yahudilerin özgürlükçü düşüncesini canlandırmıştır. Filistin halkı için büyük bir tehdit haline gelmiş olan bu durum Türkiye’yi denge politikası izlemeye itmiş olsa da Türkiye Müslüman olan Araplara her zaman daha yakın bir profilde yer almıştır. Körfez Krizi'nin yaşanması ile Irak'a uygulanan ambargo Türkiye'ye ekonomik açıdan ciddi sıkıntılar yaşatırken diğer bir yandan da PKK terörünün ortaya çıkmasıyla Türkiye güvenlik sorunu da yaşamıştır. Bu çalışmada Yahudilerin sürgünü ile kıvılcımı atılan Filistin Sorunu’nun Türkiye açısından sonuçları ve bu sorun karşısında Türkiye’nin dönemsel tutumları incelenmiştir.