İşletme Fakültesi, Lojistik Yönetimi Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Denizyolu taşımacılığında ülkelerin rekabetçiliği ve bayrak çekmede seçim öncelikleri(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2024) Fidan, Mustafa; Gürol, PınarUluslararası ticarette önemli bir paya sahip olan denizcilik sektöründeki gemilerin operasyona başlamadan önce yapılması gereken işlemlerden biri olan bayrak çekme işlemi, armatörler için büyük önem taşımaktadır. Bayrak çekme işlemiyle birlikte gemiler bir sicile sahip olmaktadır ve bu sicilde gemilerin sahiplik durumu, tescil tarihi, genel özellikleri ve diğer önemli bilgileri yer almaktadır. Gemi sicili, bankalara, gemi sahiplerine ve sigorta şirketlerine geminin yasal statüsü ve geçmişi hakkında bilgi sağlamaktadır. Bu siciller genellikle ülkelerin denizcilik otoriteleri tarafından yönetilmektedir. Bu çalışmada, denizyolu taşımacılığı alanında faaliyet gösteren armatörlerin bayrak seçimini etkileyen faktörler ve Türkiye'nin bu alandaki rekabetçiliğinin ölçümlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amacı gerçekleştirmek için Michael Porter'ın geliştirdiği Elmas Modeli'ne göre bayrak seçim kriterleri belirlenecek. Belirlenen bu kriterler SWARA yöntemi kullanılarak önceliklendirilecek ve COPRAS yöntemiyle Türkiye'nin rekabetçi pazarında bulunan ülkeler değerlendirilecektir.Öğe Building relationships on Instagram: Enhancing customer engagement and visit intentions in restaurant(Growing Science, 2024) Alboji, Muhannad; Öz, Sabri; Topal, Bahattin Gökhan; Gökçek, TurgutThe study examines how Instagram interactions impact customer response in the restaurant context using the Stimulus-Organism-Response (SOR) framework. It explores how interactions on Instagram influence customers' intention to visit a restaurant, online engagement (OEG), and customer involvement (CI). The study highlights the significance of Instagram as a platform for effective interaction and relationship-building with customers, emphasizing its role in the hospitality industry. The study focuses on restaurant pages on Instagram, utilizing structural equation modeling to analyze data from a sample of 242 Instagram users in Turkey who are restaurant custom-ers. The findings reveal that social media (SM) interactions are positively and significantly related to OEG, CI, and visit intention (VI). Furthermore, the results suggest that OEG and CI mediate the relationship between social media interactions (SMI) and VI, supporting the hypotheses con-cerning the indirect relationships between these variables. This research contributes to understanding SM dynamics and provides insights for restaurant marketers to enhance customer engagement and drive business growth.Öğe The probiotic market in Turkey(Istanbul Commerce University, 2023) Bozkurt, Arzan Dilek; Tümbek Tekeoğlu, Aşkım NurdanMany of today's health-focused initiatives are centred around the gut microbiome. A healthy gut microbiome has been proven to aid in the healthy functioning of the digestive system, strengthen the immune system, and maintain overall body health. Therefore, the development and use of microbiotic products are increasing rapidly, and Turkey has become an important market in this area. In order to define the dynamics of this market, determine its growth potential, and make predictions about the future of the sector, an in-depth case study was conducted based on an interview with industry cognoscenti Haydar Yılmaz. During the interview, topics such as the history and current state of the industry, growth potential, market trends, consumer behaviour, regulations, and competition were discussed. In addition, detailed information was gathered on the product ranges, production processes, and R&D activities of companies operating in the sector. This information provided an important resource for understanding the industry's current state and identifying future growth opportunities. In the study, the data obtained were analyzed using the narrative analysis method. As the importance of healthy ageing and gut health continues to grow, microbiome and probiotic products are expected to be used more in marketing strategies. The microbiota strategy can help companies prepare for the effects of the microbiome in both the short and long term.