Yazar "Ayvaz, Berk" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 66
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Afet yönetiminde lojistik depo seçimi problemi: Maltepe ilçesi örneği(Yaşar Üniversitesi, 2017) Ayvaz, Berk; Küçükaşçı, Emel Şeyma; Aydın, HilalTürkiye’de tüm afet türleri arasında yaklaşık %70'lik bir oranla deprem afeti ilk sırada yer almaktadır. Afetler karşısında yapılabilecek en etkili hareket, afetlerin toplum üzerindeki etkilerini en aza indirgemek doğrultusunda çalışmalar yapmaktır. Etkin bir afet yönetimi çalışması, afet öncesi, afet esnası ve afet sonrasındaki tüm gereksinimleri kapsayacak şekilde olmalıdır. Bu çalışmada, afet lojistiği kapsamında ihtiyaç noktalarına acil yardım malzemelerinin en kısa sürede ulaştırılmasını sağlayan afet lojistik depolarının yer seçimi problemi ele alınmıştır. Ele alınan problem için iki aşamalı bütünleşik bir model önerilmiştir. İlk aşamada belirli bir kapsama alanı için minimum sayıda alternatif lokasyonların sayısını belirleyen bir küme kapsama modeli geliştirilmiştir. İkinci aşamada, talep ağırlıklı mesafe minimizasyonu amaçlı, p-medyan problemi sunulmuştur. Bunun yanında, önerilen model afet lojistik depolarına kapasiteli kısıtı eklenerek genişletilmiştir. Çalışmada farklı kapasite, afetzede sayısı ve kapsama mesafesi senaryoları altında analizler yapılmıştır. Önerilen model İstanbul ilinin Maltepe ilçesinin afet lojistik depolarının yer seçimi problemine uygulanmıştır.Öğe Afet yönetiminde lojistik depo yer seçimi problemi: Ümraniye İlçesinde bir uygulama(ÜAS, 2016) Ayvaz, Berk; Aydın, HilalSon zamanlardaki doğal afetler felakete hazırlığın önemini ortaya koymaktadır. Afet sonrası yardım faaliyetlerine yönelik gereken malzemelerin önceden temini ve depolanması faaliyetleri afet yönetimi açısından büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmada, afet lojistiği kapsamında ihtiyaç noktalarına ilaç, su, battaniye vb. acil yardım malzemelerinin en kısa sürede ulaştırılması için kurulacak lojistik depolarının yer seçimi problemi ele alınmıştır. Önerilen model iki aşamadan meydana gelmektedir. İlk aşamada, tüm afetzedelerin taleplerinin belirli bir hizmet düzeyinde karşılanabilmesi için küme kapsama problemi modellenmiştir. İkinci aşamada ise, ilk modelin sonuçları kullanılarak, ağırlıklı mesafe minimizasyonu amaçlı, p-medyan problemi modellenmiştir. Önerilen model İstanbul ilinin Ümraniye ilçesinde afet yönetimi kapsamında lojistik depolarının yer seçimi problemine uygulanmıştır.Öğe An analysis of causes and effects of delays in construction projects in Libyan oil industry(Bülent Ecevit Üniversitesi, 2017) Ayvaz, Berk; Kuşakcı, Ali Osman; Bejtagic, EmirPerformance of a project is usually measured in three dimensions: time, budget, and quality. Since these parameters are interdependent, delay often means also budget overrun and quality problem. Hence, identification of delay factors before execution of project is of paramount importance. The purpose of this research is to assess causes and effects of delays in construction projects conducted in Libyan oil industry where security issues, deregulated market, vulnerable legal framework are challenges waiting in front of construction sector in the country. To identify the most essential factors, a survey is conducted among clients, consultants and contractors involved in projects in Libya. Findings reveal that the top three delay factors are: security factor, shortage in material, and construction method. On the other hand, cost overrun, time overrun, disputes, total abandonment, and arbitration are the main effects of delays.Öğe Assessment of Environmental Performance of Ports Utilizing an Integrated LBWA- MARCOS Decision-Making Approach Based on Picture Fuzzy Sets(Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2024) Tatar, Veysel; Ayvaz, BerkThe management of a port is of critical economic significance because of its part in global trade. However, the expansion of port operations and the continued use of antiquated methods of labor have resulted in detrimental effects on the environment, thereby posing challenges to sustainability of ports. In order for ports to compete in the global market and to ensure customer satisfaction, the importance that port managers attach to environmental indicators comes to the fore. In this context, this study suggests a fuzzy integrated MCDM strategy that combines the picture fuzzy LBWA (PF-LBWA) and picture fuzzy MARCOS (PF-MARCOS) approaches in order to achieve this goal. The proposed model is also demonstrated through environmental performance analysis of ten major ports in Türkiye. © The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG 2024.Öğe ATIK ELEKTR?KL? VE ELEKTRON?K E?YALAR ?Ç?N ÇOKAMAÇLI B?R TERS?NE LOJ?ST?K AĞ TASARIMI: ?STANBULUYGULAMASI(2018) Alver, Özlem Karadeniz; Ayvaz, Berk; Çatay, BülentBu çalışmada, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyalar (AEEE) Kontrolü Yönetmeliği’ne göre İstanbul ilinde toplanması gereken AEEE için çok amaçlı karma tamsayılı programlama modeli oluşturulmuştur. Model, sürdürülebilirlik kavramının üç temel hedefinden (ekonomik, çevresel ve sosyal) yola çıkarak, sorumlu paydaşların yönetmelikte tanımlanan yükümlülükleri dikkate alınarak tasarlanmıştır. Fakat yönetmeliğe rağmen yasa dışı olarak AEEE toplayan ve ayrıştıran hurdacılar mevcuttur. Bu tip atıklar insan sağlığına oldukça zararlı olabildiğinden, gerekli ekipmanları olmayan hurdacılar için risk oluşturmaktadır. Buradan yola çıkarak, AEEE toplayan hurdacıların ve hurda depolarının, devlet teşviki ile yasal atık sistemine dâhil edilerek sağlıklarının güvence altına alınması ve sosyal statülerinin arttırılması sosyal amaç olarak seçilmiştir. Bu bağlamda, modelin sosyal faydayı hedefleyen amacı istihdamı enbüyüklemektir. Modelin diğer amaçları, tersine lojistik operasyonlarının çevreye yarattığı olumsuz etkileri enküçüklemek ve AEEE işleme ve geri kazanım sisteminin toplam kârını enbüyüklemektir. Farklı atık toplama yüzdeleri ve devlet teşviki miktarları için senaryolar oluşturulmuştur. Önerilen model CPLEX eniyileme çözücüsü kullanılarak epsilon kısıt yöntemi ile çözülmüş ve açılacak atık işleme tesislerine ve teşvik verilerek AEEE geri kazanım sistemine dâhil edilecek hurda depolarına karar verilmiştir.Öğe Atık elektrikli ve elektronik eşyalar için çok amaçlı bir tersine lojistik ağ tasarımı: İstanbul uygulaması(Uludağ Üniversitesi, 2018) Ayvaz, Berk; Karadeniz Alver, Özlem; Çatay, BülentBu çalışmada, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyalar (AEEE) Kontrolü Yönetmeliği’ne göre İstanbul ilinde toplanması gereken AEEE için çok amaçlı karma tamsayılı programlama modeli oluşturulmuştur. Model, sürdürülebilirlik kavramının üç temel hedefinden (ekonomik, çevresel ve sosyal) yola çıkarak, sorumlu paydaşların yönetmelikte tanımlanan yükümlülükleri dikkate alınarak tasarlanmıştır. Fakat yönetmeliğe rağmen yasa dışı olarak AEEE toplayan ve ayrıştıran hurdacılar mevcuttur. Bu tip atıklar insan sağlığına oldukça zararlı olabildiğinden, gerekli ekipmanları olmayan hurdacılar için risk oluşturmaktadır. Buradan yola çıkarak, AEEE toplayan hurdacıların ve hurda depolarının, devlet teşviki ile yasal atık sistemine dâhil edilerek sağlıklarının güvence altına alınması ve sosyal statülerinin arttırılması sosyal amaç olarak seçilmiştir. Bu bağlamda, modelin sosyal faydayı hedefleyen amacı istihdamı enbüyüklemektir. Modelin diğer amaçları, tersine lojistik operasyonlarının çevreye yarattığı olumsuz etkileri enküçüklemek ve AEEE işleme ve geri kazanım sisteminin toplam kârını enbüyüklemektir. Farklı atık toplama yüzdeleri ve devlet teşviki miktarları için senaryolar oluşturulmuştur. Önerilen model CPLEX eniyileme çözücüsü kullanılarak epsilon kısıt yöntemi ile çözülmüş ve açılacak atık işleme tesislerine ve teşvik verilerek AEEE geri kazanım sistemine dâhil edilecek hurda depolarına karar verilmiştir.Öğe Belirsizlikler altında tersine lojistik ağ tasarımı literatür taraması(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2013) Ayvaz, Berk; Kaçtıoğlu, Sibkat; Varol, KemalSon yıllarda tersine lojistik üzerindeki çalışmalar ekonomik, sosyal ve devlet baskıları gibi faktörlerden dolayı akademik çevrelerde ve iş dünyasında hızlı bir şekilde artış göstermektedir. Literatürdeki tersine lojistikle ilgili çalışmalar ağ tasarımı, geri dönüş oranı tahminleri, ekonomik ve çevresel performans, envanter yönetimi, araç rotalama vb. farklı perspektiflerden konuya yaklaşım göstermektedir. Tersine Lojistik (TL) ağ tasarımı ise bu konuda en çok araştırmanın yapıldığı alan olarak karşımıza çıkmaktadır. Belirsizlik tersine lojistik ağlarının en temel özelliklerinden biridir. TL ağ tasarımı yapısında bulundurduğu çok sayıdaki belirsizlik nedeniyle ileri yöndeki lojistik ağ tasarımlarına göre çok daha karmaşık yapıdadır. Belirsizlikleri bertaraf etmek için stokastik programlama modeli ve robust optimizasyon son zamanlarda en çok tercih edilen yöntemlerdir. Bu çalışmada belirsizlikler altında TL ağ tasarımı ile ilgili literatür hakkında detaylı bir inceleme yapılmıştır. Literatür taraması neticesinde belirsizlikler altında stokastik TL ağ tasarım konusu ile ilgili boşluklar ortaya konularak bu alanda çalışacak olan araştırmacılara bir yol gösterilmesi hedeflenmiştir.Öğe Bilgi teknolojileri personeli performans değerlendirme karar destek sistemi tasarımı(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Kurt, Neslihan; Ayvaz, BerkGünümüz rekabetçi, sürekli değişen ve gelişen dünya şartları, insan kaynaklarının önemini ön plana çıkarmıştır. Etkin insan kaynağına sahip olmak organizasyonların başarısında en önemli faktör haline gelmiştir. Bu sebeple personel performans yönetimi günümüz işletmelerinin odak noktası haline gelmiştir. İyi tasarlanan ve uygulanan bir performans yönetim sistemi, şirketin verimliliğini en üst düzeye taşımaktadır. Bu çalışmada, bilgi teknolojileri alanında çalışan iş analistlerinin performans ölçümü için hibrit bir yapı oluşturulacaktır. Geliştirilen performans değerlendirme sistemi iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada kriterlerin ağırlıklarının hesaplanması için Bulanık Analitik Hiyerarşi (BAHS) tekniği ve ikinci aşamada çalışan performansını hesaplamak için Gri İlişkisel Analizi (GİA) yöntemi kullanılacaktır. Performans değerlendirme kriterleri, nitel ve nicel veriler içerdiği için bulanık mantık kullanılmıştır. Çalışmanın performans ölçüm kriterlerini belirleme aşamasında literatür taraması ve bu sektördeki uzmanlardan istifade edilmiştir. Önerilecek modelin uygulama ve doğrulaması, Türkiye’de faaliyet gösteren özel bir bankanın bilgi teknolojileri departmanında yapılmıştır. Modelin iş analisti performans değerlendirme aşamasında yöneticilerin iş süreçlerine kolaylık sağlaması beklenmektedir.Öğe Biyodizel tedarik zinciri ağ tasarımı için çok amaçlı karma tam sayılı doğrusal programlama modeli önerisi(Uludağ Üniversitesi, 2018) Ayvaz, Berk; Kuşakcı, Ali Osman; Öztürk, Fatih; Sırakaya, MelikeDünyadaki enerji ihtiyacını karşılayan en önemli kaynaklardan biri olan fosil yakıtların yanması sonucunda oluşan sera gazları hem çevre kirliliğine, hem de küresel ısınmaya sebep olmaktadır. Bu nedenle, çevre dostu olan yenilenebilir enerji kaynaklarına ilgi artış göstermektedir. Bu hızlı trendi takip eden Türkiye Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), 2013 yılından itibaren benzine ve motorine yerli katkı olarak, oranları her yıl arttırılmak üzere biyodizel ve etanol ilave zorunluluğu getirmiştir. Bu gelişme de yenilenebilir enerji kaynakları için etkin ve optimal yeşil tedarik zinciri ağı tasarımı çalışmalarının yapılmasını gerekli kılmaktadır. Bu çalışmada, yenilmeyen hammadde kaynaklarından üretilen ikinci nesil biyodizel yakıtların üretimi için çok amaçlı ve çok dönemli tedarik zinciri ağ tasarımı problemi ele alınmıştır. Ele alınan problemi modellemek için çok amaçlı karma tam sayılı doğrusal programlama modeli geliştirilmiştir. Önerilen model, biyodizel tedarik zincirinin toplam maliyet, çevresel etki ve sosyal etkisini çok amaçlı problemler için önerilen epsilon-kısıt yaklaşımı ile optimize etmektedir. Çalışmada ayrıca çevresel etki değerlendirme süreci, hem literatür çalışmalarıyla hem de Eco-indicator99, Recipe 2008, EDIP 2003, EPS 2000 gibi uluslararası değerlendirme metotlarıyla yapılmıştır.Öğe Biyodizel yakıtlar için çok önemli tedarik zinciri ağ tasarımı: Türkiye örneği(Gazi Üniversitesi, 2018) Ayvaz, Berk; Karakoç, Enis Barış; Kuşakçı, Ali Osman; Öztürk, FatihDünya üzerindeki tüketilmekte olan enerjinin büyük çoğunluğu yenilenemez enerji kaynaklarından olan fosil yakıtlardan elde edilmektedir. Uluslararası Enerji Ajansı’nın(UEA) verilerine göre dünya üzerindeki artan petrol talebini karşılayabilecek petrol rezervi 1,7 trilyon varil civarında olup bu miktar yaklaşık 51 yıllık tüketimi karşılayabilmektedir. Tüm fosil yakıtlar gibi petrolün de yanma esnasında açığa çıkardığı zararlı gazların etkisiyle çevre kirliliğine ve küresel ısınmaya yol açtığı bilinen bir gerçektir. Bu nedenle alternatif enerji kaynakları yakın gelecekte daha büyük önem kazanacaktır. Alternatif enerji kaynakları araştırıldığında Biyokütle enerjisinin öneminin büyüklüğü görülmektedir. Biyodizel, fosil yakıtlar için olabilecek en iyi ikame yakıt türü olmasından dolayı en çok kullanılan sıvı biyoyakıtlardandır. Biyoyakıtların üretilmesi ve yenilenebilir enerjiler arasında önemli bir yere sahip olabilmesi için ilk aşamada maliyet etkin bir tedarik zinciri tasarlanması gerekmektedir. Bu çalışmada biyodizel tedarik zinciri ağ tasarımı için maliyet minimizasyonu amaçlayan bir çok periyotlu karma tamsayılı doğrusal programlama modeli geliştirilmiştir. Geliştirilen model; tesis lokasyon seçimi, biyorafineride kullanılacak uygun teknoloji ve malzeme akış miktarı gibi karar değişkenlerini içermektedir. Bu çalışmanın en önemli özgün katkısı mevcut yazın taramamıza göre konu ile ilgili Türkiye’de uygulaması yapılmış ilk çalışma olmasıdır. Geliştirilen modelin geçerliliğini test etmek için Türkiye‘de biyodizel tedarik zinciri ağ tasarımı probleminin gerçek veriler kullanılarak çözümü yapılmıştır.Öğe Biyoyakıt tedarik zinciri ağ tasarımı çalışmaları için öz düzenleyici haritalar(Süleyman Demirel Üniversitesi, 2020) Öztürk, Fatih; Kuşakçı, Ali Osman; Ayvaz, Berk; Sırakaya Karakoç, MelikeSon yıllarda çevre dostu yenilenebilir enerji kaynaklarına ilgi artmaktadır. Ülkemizde Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) tarafından, 2013 yılından itibaren benzine ve motorine yerli katkı olarak, oranları her yıl arttırılmak üzere biyodizel ve etanol ilave zorunluluğu getirilmiştir. Bu da yenilenebilir enerji kaynakları için etkin ve optimal yeşil tedarik zinciri ağı tasarımı çalışmalarının yapılmasını gerekli kılmaktadır. Bu bağlamda karar vericiler, ekonomik gelişme sağlayan, çevre hassasiyeti olan ve sosyal refahı sağlayan sürdürülebilir çözümler üretmek için biyoenerji, rüzgâr, güneş, dalga, gelgit vs. gibi yenilenebilir enerjilere odaklanmışlardır Bu çalışmada biyoyakıtların tedarik zinciri ağ tasarımları ile ilgili yapılmış geçmiş çalışmalara yer verilmiş ve çalışmalar; amaçları, karar değişkenleri, kısıtları, kullanılan optimizasyon metodu ve sonuçları açısından analiz edilerek değerlendirilmiştir. İncelenen çalışmalar, yapay sinir ağlarının özel bir çeşidi olan öz düzenleyici haritalar (Self Organizing Maps-SOM) yöntemi kullanılarak kümelenmiş ve literatürdeki boşluklar tartışılmıştır. Literatürün incelemesi ve çalışmaların kümelenmesini içeren bu makale, biyoyakıt tedarik zinciri ağ tasarımı ile ilgili çalışma yapacak araştırmacılar için yol gösterici niteliktedir.Öğe A branch and bound approach for single machine scheduling problem(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2017) Dawd, Sebrina Tadesse; Ayvaz, BerkLast decades, scheduling problems have attracted researchers because of the fact that they play a critical role in production planning. This paper studies to minimize the sum weight of lateness on a single machine scheduling problem. There are given n jobs and for each job we have a release date, a processing time, a due date and weight in a constraint working environment. Single machine models are important for various reasons because of the fact that it not only provides insights into the single machine environment but also bottleneck problem. There are various exact methods in order to solve single machine scheduling problem with make span objective function. However, if the objective functions is tardiness, lateness, weighted tardiness, weighted lateness etc. to find exact solution is very difficult. In this paper, branch and bound method is proposed to solve single machine scheduling problem with the total weighed lateness objective for small number of job. The proposed method has applied on a job size of 4, 5 and 8 and provides optimal result.Öğe Bulanık multimoora ile personel seçimi: havacılık sektöründe bir uygulama(Ömer Halisdemir Üniversitesi, 2019) Ayvaz, Berk; Kuşakcı, Ali Osman; Öztürk, Fatih; Sofu, Feyzaİşletmelerin doğru işe doğru personel yerleştirmesi, zaman, para ve enerji gerektiren hayati derecede önemli bir süreçtir ve sübjektif sözel ve sayısal kriterler içeren birçok kriterli karar verme (ÇKKV) problemidir. Bu çalışmada, personel seçimi sürecindeki belirsizlik ve sübjektiflik de dikkate alınarak problemin çözümü için bulanık MULTIMOORA metodu önerilmiştir. İşletmenin çalışanlarında aradığı yetkinlikler dikkate alınarak önde gelen bir havacılık firmasında, çeşitli departmanlarda istihdam edilmesi planlanan uzman personel seçimi çalışması yapılmıştır. İlk aşama olan yazılı sınavları geçen üç aday, işletmede personel alımında görevli üç üst düzey yönetici tarafından değerlendirilmiştir. İnsan kaynakları uzmanları ile gerçekleştirilen bu görüşme sonucunda ortaya çıkan veriler kullanılarak MULTIMOORA yöntemiyle en iyi aday belirlenmeye çalışılmıştır. Bulguların geçerliliğini test etmek ve önerilen yöntemin kullanışlılığını karşılaştırmak amacıyla adaylar ayrıca bütünleşik AHS-TOPSIS yöntemi ile değerlendirilmiş ve iki modelin aynı sonucu verdiği görülmüştür.Öğe Bulanık ortamda TOPSIS yöntemi ile personel seçimi: katılım bankacılığı sektöründe bir uygulama(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Değermenci, Aleyna; Ayvaz, BerkPersonel seçimi süreci, küreselleşen dünyada işletmelerin ayakta kalabilmek, pazar paylarını arttırmak ve rekabet avantajlarını korumalarında en önemli süreçlerdendir. Personel seçimi nitel ve nicel karar kriterlerinin bir arada kullanıldığı birçok kriterli karar verme problemidir. Bu çalışmada, personel seçimi problemi için Bulanık TOPSIS yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada geliştirilen metot katılım bankacılığı sektöründe faaliyet gösteren bir kuruluşta uygulanmıştır. Bankada uzman yardımcısı pozisyonu için beş aday, belirlenen on kriter ve beş yöneticiden oluşan karar verici grubu tarafından değerlendirilmiştir. Önerilen seçim metodu ile adayların sıralaması yapılmış ve en uygun aday seçilmiştir.Öğe Bulanık ortamda topsis yöntemi ile tedarikçi seçimi: bankacılık sektöründe bir uygulama(Yıldız Teknik Üniversitesi, 2015) Ayvaz, Berk; Boltürk, Eda; Kaçtıoğlu, SibkatEvaluation and selection of the appropriate supplier is complicated and time consuming decision making process for companies. Selection of inappropriate supplier leds to higher cost and it influences negatively business process of companies in competitive environment. In this paper, fuzzy-TOPSIS method, considering combination of quantitative and qualitative evaluation criteria, is presented to select appropriate supplier under uncertain environment. The proposed model is applied to the electronic signature purchasing process of a firm that operates in banking sector in Turkey. Quality, purchasing costs, additional costs (maintenance, training, and update costs etc.), security level, compatibility with existing IT infrastructure, after-sales support, and technical competence are selected for supplier selection process in accordance with a detailed literature review and experts’ opinions.Öğe Causal loop analysis and improvement areas of AS 9100 aerospace quality management system implementation in Turkish aerospace and defence industry supply chain(ExcelingTech, 2019) Yücel, M. Gökhan; Ayvaz, BerkImplementing Aerospace Quality Management system in an organization in theory will achieve on-time delivery, product conformity and acceptable price, which will result in Customer Satisfaction. However, system dynamics has to be considered for all systems, which determines and analyses feedback effects of components in the system. This study investigates these dynamic effects arising from various aspects that organizations are facing during implementation of the aerospace quality management system in Turkish defence and aerospace industry. Results achieved, and information collected through site activity is used to develop causal loop diagram. Requirements of the AS 9100 standard are interpreted to propose improvement opportunities. Causal Loop diagram is validated by using a scientific method. © ExcelingTech Pub, UK.Öğe Çok kriterli karar verme teknikleri ile alt yüklenici seçimi: inşaat sektöründe bir uygulama(Bartın Üniversitesi, 2016) Kaçtıoğlu, Sibkat; Ayvaz, Berk; Kuşakcı, Ali Osman; Okul, Betül; Aydın, HilalSon zamanlarda büyük projelerin yapıldığı inşaat sektöründe genel yüklenici firmalar aldıkları projelerin büyük bir kısmını maliyetleri azaltma, risk paylaşımı, çok farklı alanlarda uzmanlık gerektiren işleri o alanda uzmanlaşmış firmalara yaptırma vb. sebeplerden dolayı alt yüklenicilere vermeye başlamışlardır. Yapılan araştırmalar ise genel firmanın başarısının doğrudan alt yüklenici firmaların başarılarına bağlı olduğunu göstermektedir. Dolayısıyla alt yüklenici firma seçimi genel yükleniciler için proje başarısı açısından çok stratejik bir öneme sahiptir. Alt yüklenici firmanın seçimi ise yapısında sayısal ve sayısal olmayan kriterleri bir arada içeren çok kriterli bir karar verme problemi niteliğine sahiptir. Bu çalışmada alt yüklenici seçim problemi ele alınarak, alt yüklenici firmaların seçiminde TOPSİS ve VİKOR teknikleri ile değerlendirme yapılmış ve sonuçlar değerlendirilmiştir. Önerilen teknikler Türkiye’de inşaat sektörü alanında faaliyet gösteren ana yüklenici bir firmanın alt yüklenici firma değerlendirme ve seçim problemine uygulanmıştır. Çalışma yöneticilere son derece stratejik öneme sahip altyüklenici seçiminde yardım etmesi açısından önem taşımaktadır.Öğe Çok kriterli karar verme teknikleri ile lojistik performansın değerlendirilmesi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Yalçın, Büşra; Ayvaz, BerkGünümüz dünyasında giderek artan rekabet ortamında ülkeler, daha az maliyet ile daha verimli ve getirisi yüksek işler yapabilmek için, maliyet kalemleri içerisinde önemli bir yeri olan lojistik sektörüne odaklanmışlardır. Başarılı olmak ve ekonomik kazanç sağlamak amacıyla; lojistik maliyetlerini azaltacak ve bu alanda etkin rol oynamalarını sağlayacak çalışmalar yapmaya başlamışlardır. Lojistik sektörüne verilen önemin bu denli artması ile birlikte; ülkelerin bu alandaki performans seviyelerinin net bir biçimde görülebilmesi ihtiyacı doğmuştur ve lojistik performans ölçümü gerekli hale gelmiştir. Bu kapsamda birçok indeks geliştirilerek ölçümler yapılmıştır. Bu ölçümlerden bir tanesi Dünya Bankası’nın yapmış olduğu Lojistik Performans İndeksi (LPI)’dır. Yapılan bu makale çalışmasında lojistik performans konusuna odaklanılmıştır. Lojistik performans ölçümü için çok kriterli karar verme yöntemleri (ÇKKV) kullanılmıştır. Bu problem için bulanık yöntemlerin bütünleşik olarak kullanılması tercih edilmiştir. “Bulanık AHP” (BAHP) ve “Bulanık TOPSIS” yöntemleri bütünleşik şekilde kullanılarak, belirlenen ülkeler lojistik performanslarına göre sıralanmıştır.Öğe Çoklu regresyon yöntemi ile tedarik zinciri performansı ve uygulama derecesinin işletme karlılığı üzerindeki etkisinin incelenmesi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2015) Özcan, Coşkun; Ayvaz, BerkBilgi çağını yaşadığımız günümüzde işletmelerin rekabet koşulları da zorlaşmıştır. İşletmeler varlıklarını geleceğe taşıyıp büyüyebilmek, karlılık oranlarını artırabilmek için operasyonel faaliyetleri içinde gereksiz iş süreçleri elimine ederek bütünleşik bir yapı tasarlamalıdırlar. Bugün geldiğimiz nokta, tedarik zinciri uygulamaları olarak karşımıza çıkmaktadır. İşletmelerin rekabet gücünü ve karlılığını tedarik zinciri yönetimleri belirlemektedir. Bu çalışma ile ülkemizde faaliyet gösteren bilişim şirketlerinde tedarik zinciri uygulamalarının sağladığı faydanın karlılığa olan etkisi irdelenmiştir. Değerlendirmede dikkate alınacak ölçüt anket yöntemi olarak belirlenmiş, daha sonra korelasyon ve regresyon analizleri uygulanmıştır.Öğe DESIGNING REVERSE LOGISTICS NETWORK FOR END-OF-LIFE VEHICLES: A SUSTAINABILITY PERSPECTIVE IN A FRAGILE SUPPLY CHAIN(Univ Cincinnati Industrial Engineering, 2021) Ayvaz, Berk; Kusakci, Ali Osman; Aydin, Nezir; Ertas, EmineEnvironmental guidelines in the automotive industry greatly emphasize the recycling, remanufacturing, and recovering of end-of-life vehicles (ELVs). Given the principle of extended producer responsibility, developing an effective reverse logistics network is the most significant digit ahead of the industry. However, initial attempts addressing the reverse logistics network design (RLND) problem were short-sighted, focusing on cost minimization. Undoubtedly, the whole concept of recycling was founded on the pillars of sustainability. Accordingly, reverse logistics network design must be motivated by long-term environmental and societal benefits. This fact has become even more prominent in the current pandemic environment as COVID-19 has added serious uncertainties and risks to the supply chain processes. This paper reiterates the essence of sustainability goals and proposes a multi-objective fuzzy mathematical model to RLND problem for ELVs under such a fragile and fuzzy environment. The coverage of the proposed model is to optimally determine the locations and numbers of the facilities and the flows among them concerning environmental, social, and economic aspects. Hence, the model aims to reach a robust compromise solution that leads to a resilient network design. A real case study on the ELV market in Istanbul/Turkey proves the merit of the developed model.