JTAS, Cilt 1, Sayı 1, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 9 / 9
  • Öğe
    Finansal sistemin tarihsel yapısı içinde blockchain uygulamaları’nın kökenleri ve kripto paraların geleceği üzerine düşünceler
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Benli, Vahit Ferhan; Vatan, Tuğba
    Berkeley’deki California Üniversitesi felsefe profesörü olan Prof. John Searle yazının insan bilincine olan etkisini analiz ederken şu ifadeleri kullanır (MacGregon, 2017, s. 94). “Bana kalırsa yazıyı yalnızca bilgileri geleceğe saklayan bir şey olarak düşünüyorsanız, onunla gelen devrimin anlamını tam olarak kavrayamamışsınız demektir. Yazı yaratıcıdır ve yazdığınızda zaten var olan bir şeyi kaydetmiş olmazsınız, yeni şeyler yaratırsınız: para, kurumlar, devletler, karmaşık toplum formları. Yazı bunlar için vazgeçilmezdir.” Yazının bulunmasını ise M.Ö. 3000 senesinde finansın temel enstümanlarının gelişimi izleyecektir. Semboller ve pictogramlarla ifade edilen tüm ekonomik yaşam kil tabletelerden oluşan bir yazı sistematiği içinde “kontrat yani sözleşme” formunu kazanarak “intertemporal” yani zamanlararası bir boyutta ilk oluştural finansal kontratları temelini oluşturmaktaydı. Sahip olunan bu ekonomik değerlerin ya da Emtia’nın zaman içinde transferini ve takasını sağlayan bu tabletler “para”nın temel fonksiyonlarını yerine getirirken aynı zamanda anlaşma yapan taraflar arasındaki uyuşmazlıklara da son vererek medineyetlerin gelişiminde itici bir rol oynuyordu. Bilinenin aksine finansal kontratlar medeniyetin gelişiminde itici güç olarak çök önemli ancak bilinmedik bir rol oynamışlardır. İnsanlık ve bilim, kâğıt paranın bulunmasına kadar token ve tablet ikilemi arasında sikkeleri geliştirerek tüm finansal sistemin temelini oluşturmaya tam beşbin yıl öncesinden başlamıştı. Gelinen noktada global finansın çöktüğü dönemde, 18 Ağustos 2008 senesinde “bitcoin.org” sitesinin domain ismi alınır (Frisby, 2014, s. 24). İki hafta sonra “Satoshi Nakamoto” Bitcoin ile ilgili ilk makalesini yayınlar. Global finansın çöktüğü günlere bankasız bir dijital finansal sistemin oluşumuna imzasını atar. 3 Ocak 2009’ da İngiltere’nin ikinci büyük banka kurtarma operasyonu başladığında ilk 50 bitcoin yaratılmıştır. Global krizin arifesinde doğan Bitcoin eski finansal evrende yeni bir “para birimi” olmayı başarabilecek mi? Bu yeni nesil finansal kontrat, fonksiyonel ve format olarak Keynes tanımladğı para kavramı içinde kendini pozisyonlayabilecekmidir? Bitcoin kendi hikâyesini yazarken, Blokzincir’in halkalarına getireceği özgürlük, finans otokrasisinin dinazor yapısında embriyonik ve radikal değişimlerin başlangıcı olacaktır. Hala hazırda Bitcoin çılgınlığı ile devam eden bu “Nakamotik” gelişim, yepyeni teknolojik yapı içinde gerçek bir finansal dönüşümün başlangıcı olacaktır. Bu makale bitcoin ve blockzincir teknolojisinin ışığında yeni kurulan bir finansal medeniyetin açılış makalesi olmayı hedeflemektedir.
  • Öğe
    İyileştirilmiş otomatik anahtar kelime çıkarımı (brake)
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Birdevrim, Ahmet Sina; Boyacı, Ali; S. Al Thani, Dena Ahmed
    Anahtar kelimeler ve cümleler, çok sayıda metin tabanlı materyalin analizini kolaylaştırdığı gibi istenen bilgiye hızlı ve kolay erişimin sağlanmasında da önemli rol oynarlar. Bu verileri çıkarmak için otomatik anahtar kelime algoritmaları kullanılabilir. Otomatik anahtar kelime çıkarma algoritmaları; belirli bir metinde yer alan en açık kelimeleri veya cümleleri ayıklamak olarak tanımlanabilir. Bu amaç için en sık kullanılan algoritmalar TF-IDF ve RAKE dir. Bu yöntemler pek çok metinde kullanılan aynı anlamı taşıyan farklı kelimeleri göz önüne almamaktadır. Bu çalışmada geliştirilen algoritma ile verilen bir metindeki eşanlamlı kelimler tek bir çatı altında toplanarak bu kelimelerin sıklığı arttırılmıştır. Uygulanan bu yöntem diğer algoritmalar karşılaştırılmıştır ve sonuçlar ortaya konulmuştur.
  • Öğe
    Araçsal ağların afet senaryolarındaki performanslarının karşılaştırılması
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Yıldırım, Alper Kaan; Boyacı, Ali; Qaraqe, Marwa
    Can ve mal kaybına yol açan doğal olaylara doğal afetler denilmektedir. Doğal afetler için önlem alınsa da önlemek mümkün değildir. Büyük çaplı doğal afetler ekonomi, enerji, sağlık, ulaştırma ve iletişim gibi konularda büyük zararlara yol açmaktadır. Ulaştırma ve telekomünikasyon, insan hayatının kaybı, ekonomik maliyet ve aksaklıkların en aza indirilmesi için afet müdahale ve yönetiminde kritik bir rol oynamaktadır. Doğal afetlerden sonra iletişim kısmen veya tamamen tahrip olabilir. İletişimin devamlılığını sağlamak için yıllar boyunca Mobil bağlantı (MANET), Araçlar Arası Bağlantı (VANET), Gecikme Toleranslı Ağlar (DTN) gibi özel çözümler ortaya çıkmıştır. Bu makale kapsamında ortaya konan çözümlerden biri olan VANET ele alınmıştır. Felaket durumlarında araçlar arasında kullanılacak yönlendirme protokolleri (AODV, DSDV, OLSR, DSR, ZRP) karşılaştırılarak farklı durumlarda hangi yönlendirme protokolünün kullanılabileceği ele alınmıştır. Yönlendirme protokollerini farklı senaryolarda test edebilmek için Simulation of Urban Mobility (SUMO) yazılımında trafik oluştulmuş ve oluşturulan trafik Network Simulator 3 (NS3) yazılımında teste tabi tutulmuştur.
  • Öğe
    Türkiye'de kentsel dönüşüm sürecinde mülkiyet kavramının rolü: Başıbüyük ve Gülsuyu Mahalleleri örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Baz, İbrahim; Karslı, Seda
    Bu çalışmada, kamu yatırımlarına yakınlığı ve hazine arazilerinin varlığı sebebiyle gecekondu işgaline maruz kalan alanlarda, mülkiyet kavramının kentsel dönüşüm odaklı gayrimenkul geliştirme süreçlerindeki belirleyici etkisi ortaya konulmaktadır. Bu amaçla, çalışma kapsamında, mülkiyet kavramı ve kentsel dönüşümün yasal çerçevesi tanımlanmış, İstanbul İli, Maltepe İlçesi, Başıbüyük ve Gülsuyu mahallelerinde bulunan, varsayımsal olarak (A) ve (B) şeklinde adlandırılan proje alanlarında yapılmış uygulamalar özelinde mülkiyet ve yasal altyapı kavramlarının kentsel dönüşüm sürecine etkileri detaylı olarak analiz edilmiştir.
  • Öğe
    Hizmetler sektörüne dönüşüm sürecinde İstanbul’un değerlendirilmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Baz, İbrahim; Tütenk, Gökhan Işık
    Küresel ölçekte teknolojik, ekonomik ve kültürel bağlılık olarak tanımlanması mümkün olan Küreselleşme, toplumları ekonomik, sosyal, siyasal ve yönetsel olarak etkilemektedir. Dünya nüfusunun yarısının şehirlerde yaşadığı ve kentleşmenin hızlı bir şekilde devam etmesi de şehirlerin, küreselleşme etkisiyle değişmesini kaçınılmaz hale getirmektedir. Küresel Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (GSYH) payının %80’inin şehirlerde gerçekleşen işlemlere bağlı olması, sermayenin ve gelişmelerin hızlı bir şekilde yayılması da kentlerin, değişim ve dönüşüm sürecinde yapılanmasını daha önemli hale getirmektedir. Kentler, küreselleşmenin etkisiyle ülke ekonomisine daha fazla katkı sağlamak amacıyla yurtiçi ve yurt dışında diğer kentler ile rekabet eder hale gelmektedir. Şehirlerarası rekabette üst sıralarda yer alan Londra, New York, Tokyo gibi gelişmiş şehirler, pozisyonlarını korumak, karar ve yönetim merkezi olarak kalmak için dönüşüm geçirirken, gelişmekte olan ülkelerde yer alan şehirler, rekabette üst sıralara çıkmak için ekonomik istikrarı sağlamak amacıyla en kısa zamanda en etkili kaldıraç etkisini yaratabilecek stratejilere odaklanmaktadır. Bu çalışmanın amacı coğrafi konumu, dolayısıyla Dünya’nın merkezinde yer alan, köklü tarihsel geçmişi olan İstanbul’un küreselleşme ve küresel rekabet ekseninde geçirdiği dönüşümü değerlendirilerek İstanbul’un, hizmetler sektörüne dönüşüm süreciyle gayrimenkul modeline yönelik görüş ve önerileri paylaşarak dönüşüm sürecine katkı sağlamaktır. Çalışma kapsamında küreselleşme kavramının, kentleri hangi açılardan etkilediği bahsedilerek, ortaya çıkan küresel rekabet ortamında kentlerin pozisyonlarını kuvvetlendirmek için izlediği stratejiler aktarılmaktadır. Bu süreçte İstanbul’un geçirdiği dönüşüm ve kalkınma hedefleri kapsamında izlenen stratejiler değerlendirilerek hizmet sektöründen beklenen faydanın sağlanması için uygulanan stratejilerle ilgili görüş ve öneriler paylaşılmaktadır. Çalışmada yer alan tanım ve değerlendirmeler ile ilgili olarak yüksek lisans, doktora tez çalışmalarından, küresel kent sıralamaları ile ilgili olarak küresel kent indekslerinden, gayrimenkul fiyatlarıyla ilgili olarak da özel şirketlerin sektör raporlarından faydalanılmıştır.
  • Öğe
    Mücevherat sektöründe kullanılan iş sağlığı ve güvenliği risk analiz yöntemlerinden l tipi matris yöntemi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Selim, H. Haluk; Sekçuk Suat
    Bu çalışmada, mücevherat sektöründe kullanılan risk analiz yöntemleri hakkında bilgi verilmiştir. Risk analiz yöntemlerinden L tipi matris yöntemi seçilerek bir uygulama yapılmıştır. Bu çalışma, ülkemizin mücevher sektöründe risk analiz yöntemleri ile birlikte iş kazalarının önlemeyi veya en az hasarla atlatabilmeyi hedeflemektedir. Dünya mücevherat sektörü rakamları hakkında bilgi verilmiştir. Bu çalışma ile mücevherat sektöründeki atölye çalışanlarının, çalışma ortamlarındaki tehlikelere karşı bilinçlenmelerini sağlamak hedeflenmiştir. Atölye çalışanlarından, önlemlerin hazırlanması sırasında alınan bilgilerin öneminden bahsedilmiştir. Yapılması gereken uygulamalar iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde literatür destekli incelenmiştir.
  • Öğe
    İmar barışı’nın getirdikleri ve yaşanabilecek aksaklıklar
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Baz, İbrahim; Özelmacıklı, Mustafa Hakan
    Bu makalede, 18 Mayıs 2018 tarihinde Resmî Gazetede yürürlüğe giren, 7143 Sayılı, Vergi ve Diğer Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanunda yer alan 16. Madde hakkındadır. Bu madde günümüzde “İmar Barışı” olarak adlandırılmıştır. Makalede Türkiye’de gayrimenkul sektöründe bu uygulamanın ne sonuçlar doğurabileceği, bu konuda yaşanabilecek aksaklıklar ve çözüm önerileri hakkında bilgiler verilecektir. Ayrıca imar barışındaki belirsizlikler, barışının gayrimenkul piyasası için oluşturduğu riskler ve sunabileceği fırsatlara değinilecektir.
  • Öğe
    İstanbul’daki paylaşımlı ofis alanlarının sundukları hizmetler ve tasarım özellikleri
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Koramaz, Elif Kısar; Öztürk, Eda
    Son yıllarda hızla gelişen teknoloji ve esnek çalışma hayatı, geleneksel ofis türlerinin değişen talebi karşılayamamasına neden olmaya başlamıştır. Özellikle serbest çalışan (freelance) kişiler veya çalışmak için mesai saatlerine bağlı kalmak zorunda olmayan kişi ve şirketler için alternatif ofis mekânları ortaya çıkmaya başlamıştır. Saatlik, günlük, haftalık, aylık veya yıllık şekilde kiralanan ve ortam ve saat konusunda çalışma serbestliği sunan bu ofis mekânları, kullanıcılarına başta düşük maliyet olmak üzere pek çok avantaj sağlamaktadır. “İşbirliği içinde çalışmak” anlamına gelen coworking kelimesine dayanan “coworking spaces” – “paylaşımlı ofis” modeli, bu türden ofis mekânlarına en iyi örnektir. Paylaşımlı ofis modeli ile farklı sektörlerde çalışan kişilerin birbirinden bağımsız olarak çalışırken aynı zamanda da paylaşımlı ortak alanlarda bir araya gelerek sinerji yaratmaları amaçlanmaktadır. Bu çalışma, literatürde çok fazla yer bulamayan paylaşımlı ofis mekânlarını sundukları hizmetler, mekânsal organizasyonları ve tasarım özellikleri bağlamında incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada paylaşımlı ofislerin ortaya çıkma nedenleri, kullanıcıları ve sunduğu avantajlar açıklanarak, Türkiye’de yer alan en önemli paylaşımlı ofis kullanımlarından örnekler incelenmiştir.
  • Öğe
    Gayrimenkul sektöründe dijital pazarlamada arama motorları reklamları
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Çengel, Özgür; Basmacı, Umut
    Uzun yıllardır İnşaat firmaları tarafından gerçekleştirilmeye çalışılan pazarlama ve satış faaliyetleri nedeniyle etkin bir pazarlama stratejisi yöntemi oluşturulamamıştır. Gayrimenkul sektörünün gelişmesi ile birlikte çeşitli dijital pazarlama teknikleri kullanılmaya başlanmıştır. Bu çalışmada amaç Gayrimenkul pazarlamada önemli bir yere sahip olan Dijital pazarlama tekniklerinden Arama motoru reklamlarının kullanım biçimleri ile ilgili bilgiler vermek ve öneriler geliştirebilmektir. Gayrimenkul Sektörü bünyesinde sosyokültürel faktörler, teknolojik gelişmeler, Ekonomik ve düzenleyici değişkenler, Finansal sistem değişiklikleri gibi birçok değişkeni barındırmaktadır. Gayrimenkul sektöründe rekabetin artmasıyla geleneksel pazarlama anlayışı yerini daha farklı çağın gerektirdiği pazarlama anlayışına bırakmaya başlamıştır. Gayrimenkul sektöründe de tüketicilere ulaşmak için SEO çalışmaları, Google AdWorks çalışmaları, Görüntülü Reklamcılık gibi Dijital Pazarlama unsurları kullanılmaya başlanmıştır. Gayrimenkul sektörünün gereksinimlerine göre şekillendirilen yeni bir pazarlama anlayışı, dijital ve geleneksel pazarlama teknikleri kullanılarak sistemleştirilmesi önerilmektedir.