TBF, Uluslararası İlişkiler Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Osmanlı Rum eğitim sistemi ve İstanbul Rum kız okulları (19. ve 20. Yüzyıl)(2010) Dağlar Macar, Oya19. yüzyılda başlayan eğitim alanındaki modernleşme çabaları, Cumhuriyet dönemindeki modernleşme girişimlerinin öncülleri olarak kabul edilebilir. Bu makalede, Osmanlı Devleti’ndeki Rum eğitim sistemi ele alınarak, 19 ve 20. yüzyılda Rum kız eğitiminde yaşanan değişikliklerin, Osmanlı Devleti’nin modernleşme sürecindeki yeri ve önemi üzerinde durulmaktadır. Rum kız eğitimi İstanbul’daki okullar çerçevesinde incelenmiştir. Laik Rum eğitim sisteminde kız eğitimine ayrı bir önem verilmiştir. Bunun altında, 19. yüzyılda Avrupa’da ve Osmanlı’da ortaya çıkan toplumsal değişim, kadının bu toplumsal değişimdeki öneminin farkına varılması ve hızla sayıları artan okullara öğretmen yetiştirme ihtiyacı gibi nedenler yatmaktadır. Rum kız okullarında okutulan dersler ve kullanılan metotlar, eğitim yoluyla Yunan ulusçuluğunun yeniden üretilmesinde büyük rol oynamıştır. Bu gelişmeleri yakından takip eden devlet yetkilileri, bunu kendi siyasi varlığına karşı bir tehdit olarak algılayıp, hem bu okullar üzerindeki denetimini arttırmış, hem de bazılarını Osmanlı modern eğitimi için model almıştır. Ayrıca bu okulların sayısındaki artış bir tür rekabete neden olarak, Müslüman okulların açılışını hızlandırmıştır. Rum kız eğitimine yönelik yenilikler ve gelişmeler, Osmanlı eğitim sistemini bir bütün olarak anlayıp değerlendirmede önemlidir. Nitekim 19 ve 20. yüzyıl boyunca devam eden bu süreç, günümüz eğitim sistemini anlamamıza da yardımcı olacak önemli ipuçları sunmaktadır. Bu makalede ağırlıklı olarak Başbakanlık Osmanlı arşivi ve Yunanca kaynaklar kullanılmıştır. Söz konusu kaynaklar tarihsel yönteme dayalı olarak Türkçe ve İngilizce kitap, makale ve dokümanlarla bütünleştirilerek, incelenmiştir.Öğe Galiçya cephesi'nde Osmanlı birlikleri ve sağlık hizmetleri (1916-1917)(2009) Macar, Oya DağlarGalicia was one of the Eastern European fronts where the Ottoman troops fought Russian forces in support of the Austro-Hungarian Empire during the First World War. Turkish soldiers, who were injured or fell ill, were dispatched to various hospitals in the Austro-Hungarian territory. Nevertheless, because the transfers were not well organised and regularly registered, information regarding their health status could be collected properly. To remedy this problem, the Ottoman General Staff appointed Lieutenant Dr. Hulusi Fuad (Tugay, 1890-1967) as 'inspector to Austro-Hungarian hospitals'. Hulusi Fuad first set off for Vienna to identify the hospitals where the Ottoman soldiers were being treated. He prepared and sent a detailed report on their conditions to the Ottoman authority. This article, based on the said report, attempts to expose the mobilisation of the Ottoman 15th Army Corps to Galicia, the conditions of the wounded at Austro-Hungarian hospitals, the range of diseases they suffered from, and the various problems encountered in extending health services to the soldiers, as well as the conditions of the hospitals in the years 1916-17.Öğe Finansal bilgi sisteminde bilginin rolü(2016) Pazarçeviren, Selim Yüksel; Karakaya, Gencay; İldem, MehmetGelişen ve değişen iktisadi şartlar, işletmeleri daha yoğun ve sert bir rekabet ortamı ile baş başa bırakmaktadır. Söz konusu rekabet şartları günden güne artarak devam etmektedir. Bu noktada en büyük rekabet avantajı, doğru kararlar alma ve uygulama ile mümkün olabilmektedir. Karar vericilerin doğru ve tutarlı kararlar verebilmesi için elinde doğru bilginin bulunması gerekmektedir. Doğru bilgiye ulaşılabilmesi anlık bir durum değildir. Doğru bilgi tedariği için bir süreç gerekmektedir. İşletmelerde, karar mekanizmasının işlemesi ve sonuçlanması da en önemli bilgi kaynağı da finansal bilgi sistemidir. Bu çalışmamızda bilginin elde ediliş süreci geniş bir şekilde anlatılmaya çalışılmış, daha sonra genel olarak bilgi sistemi kavramı üzerinde durulmuştur. Son olarak da finansal bilgi sistemi hakkında bilgilere yer verilmiştir.Öğe Realizm karmaşası ve tarihselcilik sorunu(2014) Yalçın, Hasan BasriBu çalışma, Realist paradigmanın tanımlanmasındaki karmaşıklığı incelemektedir. Realizm'in önerilen tanımlarının neredeyse tamamının ironik bir biçimde tarihselci olduğunu ve kavramsal netlikten mahrum olduğunu iddia etmektedir. Bu tür tanımlamalar Realizm'in realist yazarları tanımladığı tutarlı ve bağımsız bir kavramsal çerçeve önermek yerine, kavramsal bir çerçeve olan Realizm'i realist yazarlara mahkum ederek halihazırdaki kaotik duruma katkı sunmaktadır. Çalışma, Realizm'in tarihselci tanımlarını eleştirerek kavramsal değerlendirmelere olan ihtiyacı göstermeye çalışmaktadır.Öğe Din ve vicdan özgürlüğü: Türkiye için bir anayasal çerçeve önerisi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2011) Özipek, Bekir BeratDin ve vicdan özgürlüğünü garanti altına almanın gerekleri birisi, onu anayasal güvenceye kavuşturmaktır. Bu bağlamda onun anayasada nasıl düzenleneceği, uzun mu kısa mı olacağı veya neleri kapsaması gerektiği gibi konuların tartışılmasında yarar vardır. Bu makale, söz konusu özgürlüğün evrensel insan hakları metinlerindeki düzenleniş biçimini de göz önüne alarak, Türkiye için ideal bir düzenlemenin nasıl yapılması gerektiğini tartışmakta ve bir öneri sunmaktadır.