İTÜSBD, Cilt 13, Sayı 25, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 15 / 15
  • Öğe
    Kümeleme analizi: kültür istatistiklerine göre illerin sınıflandırılmasına yönelik bir çalışma
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Çakır Zeytinoğlu, Filiz
    Kümeleme analizi, verilerin sınıflandırılması amacıyla kullanılan çok değişkenli bir analizdir. Bu yöntemde birim veya nesneler, değişkenlerin birbirleri ile olan benzerlik veya farklılıklarına göre homojen gruplara dağılırlar. Kümeleme analizinin amacı, n sayıdaki birim veya nesneyi, p sayıdaki değişkene göre kendi içinde homojen, kendi aralarında ise heterojen kümelere ayırmaktır. Bu çalışmada, kümeleme analizinin bir uygulaması olarak, TÜİK tarafından yayınlanan 2012 yılına ait kültür istatistikleri ile illerin sınıflandırılması yapılmıştır. Tiyatro salon ve seyirci sayıları, sinema salon ve seyirci sayıları, müze sayıları, kütüphane ve kullanıcı sayıları, gazete ve dergi tiraj sayıları ve kitap, elektronik kitap, kitap kaseti vb. materyal sayıları çalışmanın değişkenleridir. Çalışmanın sonunda, 81 il için farklı kümeleme yöntemleri sonuçları karşılaştırılmış ve yorumlanmıştır.
  • Öğe
    Turist destinasyonlarına dönük sosyal medya söylentileri üzerine bir durum çalışması
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Özdemir, Gökçe; Sarı, Ferika Özer
    Sosyal medya ve turizme dair akademik çalışmalar, sosyal medyanın yaygınlaşması ile birlikte artış göstermiştir. Sosyal medya araçlarının farklı kullanım amaçları ve farklı pazarlara ulaşımı mümkün olmakla birlikte; metin, fotoğraf veya video aracılığıyla bir destinasyon hakkında söylenti yaratabilmek mümkündür. Destinasyonla ilgili bir söylenti, bilinçli veya bilinçsiz, olumlu veya olumsuz olmak üzere turistler tarafından üretilebilmekte ve seyahate ilgi duyan milyonlarca insana ulaşabilmektedir. Bu çalışma, sosyal medya araçlarından söylenti yaratmaya yönelik elektronik ağıdan ağıza reklamın en iyi örneklerinden biri olan Virtualtourist.com’u içerik analizi kapsamında incelemektedir. İnceleme sonucunda bu sitenin “tüyolar ve değerlendirmeler, oteller, yapılacaklar, yerel gelenekler, alışveriş olanakları, turist tuzakları, vd...” gibi 13 ayrı kategoride sınıflandırdığı bilgiler yardımıyla kullanıcılar açısından hızla erişilen zengin içerikli bir seyahat paylaşım ortamı sunduğu ortaya çıkmaktadır.
  • Öğe
    Evaluation of present state and dynamics of the investment activity of hotel business in Ukraine
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Gerasymenko, Viktor; Galasiuk, Kateryna
    Hotel industry plays a significant role in increasing the attractiveness of the country as a whole and its separate regions internationally. Hospitality - is the foundation of tourism as an economic activity. Accommodation has a central place in a range of services offered to tourists during a travel, and is an integral part of every tour. Dynamic processes of hotel market transformation and intensification of international competition in this market, necessitate the investment development of the hotel ind ustry enterprises. Purpose of the paper is investigation of general situation of the hotel industry in Ukraine, analysis and evaluation of investment activity of hotel business in Ukraine.
  • Öğe
    The evaluation of film tourism efforts of dmos
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Özdemir, Gökçe; Adan, Özge
    Marketing of destinations through films by product placement is a new phenomenon apllied by destination marketing organizations (DMOs) since they have realized its economic impact on driving tourists to destinations by creating a desirable image visually and literally in films. In order to support film tourism that enhances the brand image of the destination, DMOs adapt many activities to attract film makers through various strategies. In this regard, film tourism is studied by many scholars but for the first time this research aims to center both qualitative and quantitative research in addition to the literature review. This study targets all the members of Destination Marketing Organization International (DMAI) with their activities related to destination marketing before and after the release of films through both quantitative and qualitative research. In addition each destination website was examined to find out how destinations benefit internet technology through a list of items in terms of destination marketing. The results provide fruitful implications both for scholars and practitioners.
  • Öğe
    “Turizmin her araçla özendirilmesi” bağlamında gazeteci Yunus Nadi’nin başyazılarında turizm konusu (1930-1940)
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Yenituna, Burak
    1930’lu yıllar Türkiye’de dünya ekonomik buhranının etkilerinin şiddetli biçimde hissedildiği yıllardır. Bu dönemde liberal anlayıştan vazgeçilerek devletin ekonomik hayata tam müdahalesi gerçekleşmiş, krizi atlatmaya yönelik kararlar uygulamaya konulmuştur. Sanayiden bankacılığa kadar uzanan önlemler dizisinde turizm de unutulmamıştır. İktisadi Programa göre turizm, mümkün olan her araç ile teşvik edilecektir. Söz konusu araçlar arasında dönemin en önemli kitle iletişim aracı olan gazeteler de vardır. Bu çalışmada, turizmin teşvik edilmesi ve tanıtılması kapsamında Cumhuriyet gazetesinin sahibi Yunus Nadi’nin 1930-1940 tarihleri arasında kaleme aldığı turizm içerikli yazılar, betimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Bu sayede turizme ilişkin döneme ait düşünceler ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Nadi’nin turizme büyük önem verdiği, turizm konusunda bir taraftan okuyucusunu bilgilendirirken diğer taraftan da hükümeti ve yerel yönetimleri harekete geçirmeye çalıştığı fark edilmiştir.
  • Öğe
    Festivals as a type of event tourism: tenedos local flavours festival sample case
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Kömürcü, Gizem Beyaz; Boz, Mustafa; Tükeltürk, Şule Aydın
    In today’s world, alternative tourism activities and tourism product diversification started to gain more importance due to the increase in the number of people participating in tourism and the change in the demands and the needs of the touristsFestivals, as an alternative form of tourism, increase the number of tourists, contribute to the promotion of the region and play an important role in the development of the destination. In this study, the impacts of Tenedos Local Flavours Festival were examined, travel purposes of the tourists were specified, the demographic characteristics of the local residents and the tourists were identified, their perceptions of Local Flavours Festival were assessed and some recommendations were made to achieve more effective results. The research findings show that Local Flavours Festival has positive effects on the promotion of Tenedos and also has economic, socio-cultural and environmental impact on local community. However, theresearch also concluded that the promotional actions of the festival and the activities organized during the event were insufficient.
  • Öğe
    Üniversite öğrencilerinin okul içi kantin hizmetleri ile ilgili beklenti ve hizmet kalitesine yönelik genel tatmin düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Eren, Serdar
    Türkiye’de üniversite öğrenci pazarı her geçen sene daha fazla büyümektedir. Üniversitelerde eğitim alan öğrencilerin sayısı yaklaşık beş milyon olarak ifade edilmektedir. Pazarın bu kadar büyük olmasına karşın, ülkemizde bu pazarının özelliklerini ortaya çıkarmaya çalışan akademik çalışmalar oldukça sınırlıdır. Bu çalışma yazındaki bu boşluğu doldurmak üzere, üniversite öğrencilerinin üniversite kantinlerinde verilen hizmetlerin kalitesiyle ilgili olarak, beklentileri ve genel tatmin düzeylerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın verilerinin elde edilmesinde İstanbul Ticaret Üniversitesi Sütlüce kampüsünde okuyan öğrencilere, kolayda örnekleme metodu ile hizmet kalitesi anketi uygulanmıştır. Çalışmanın bulgularında üniversite öğrencilerinin kantin hizmetleriyle ilgili beklentilerinin cinsiyete göre değiştiği ve genel tatmin düzeylerinin yüksek olduğu ortaya çıktığı görülmektedir. Çalışmanın sonuçları bu bağlamda tartışılacaktır.
  • Öğe
    İstanbul’un turizm arz-talep yapısı ve gelişimi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Kahraman, Nüzhet
    Bu çalışmanın amacı, İstanbul’un mevcut ve gelecekteki turizm arz ve talep yapısı ile gelişiminin incelenmesidir. İstanbul turizm arzı yönünden değerli doğal ve kültürel çekiciliklere sahiptir. Turizm alt ve üst yapısı oldukça iyi durumdadır. Bu yapısı ile İstanbul, kent turizmi yönünden uluslararası düzeyde avantajlı bir konuma erişmiştir. Ancak, kent içi ulaşımında sorunlar yaşanmaktadır. Gerçekleştirilen analiz sonuçlarına göre, mevcut ve olası konaklama arzının mevcut ve gelecekteki konuk konaklama talebini karşılayabilecek nitelik ve nicelikte olduğu belirlenmiştir. Ancak, mevcut arzın ve devam eden otel yatırımlarının % 80’inin Avrupa; % 20’sinin Anadolu yakasında yer aldığı görülmüştür. Bu nedenle, Anadolu yakasındaki otel yatırımlarına ivme kazandırılması gerekmektedir. Toplam konaklama tesisi sayısı ve yatak kapasitesi açısından büyük çoğunluğu beş ve dört yıldızlı oteller oluşturmaktadır. Üç ve iki yıldızlı oteller ile hostel yatırımları özendirilmelidir. Öte yandan, İstanbul’da konaklayan yerli ve yabancı turistlerin ortalama kalış süreleri 2.3 gün olarak saptanmıştır. Bu nedenle, turistlerin İstanbul’da ortalama kalış süresini artırıcı pazarlama ve imaj geliştirme çalışmalarına ağırlık verilmelidir.
  • Öğe
    Kamu özel işbirliği ve özelleştirme: kavramsal bir çerçeve
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Yalçın, Fatma Ceren
    1980’lerden bu yana yaygınlaşan özelleştirme uygulamaları ve bunun yansıması olarak kamu hizmetlerinin özel kişilere gördürülmesini hedefleyen politikalar kamu hizmetlerinin örgütlenme ve finansmanında esneklik arayışlarının bir ürünü olan Kamu Özel İşbirliği kavramını ortaya çıkarmıştır. Kamu yönetimi reformunun önemli bir unsuru olarak düşünülen Kamu Özel İşbirliği 1990’lı yıllarla birlikte dünya genelinde gerek hükümetlerin gerekse uluslararası sermayenin gündem maddelerinden biri haline gelmiştir. Kamu Özel İşbirliği, kamu harcamalarının azaltılması, kamusal faaliyetlerin politik alandan çekilmesi ve idari işleyişin piyasa mantığına uydurulması yaklaşımlarını içermektedir. 1930’lardan bu yana Dünya ekonomik sisteminin deneyimlediği en derin kriz tartışmalarının yaşandığı günümüzde, ortaya çıkan değişim ve dönüşüm taleplerinin geleneksel kavramlar üzerindeki etkisi dikkat çekicidir. Bu makalede, 1980’li yıllardan itibaren etkisi artarak süren dönüşüm taleplerinin yarattığı değerler dizisinin bir sonucu olarak, kamu hizmetlerinin örgütlenmesinde önemli bir yer tutan Kamu Özel İşbirliği modelinin kuramsal temelleri özelleştirme ile ilişkilendirilerek kavramsal bir çerçevede incelenmiştir.
  • Öğe
    Türkiye’de ekonomi basınının ortaya çıkışı, gelişimi ve bugünkü durumu üzerine bir inceleme
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Işık, Mehmet; Eşitti, Şakir
    Matbaayı Avrupa’dan yaklaşık 300 yıl sonra kullanmaya başlayan Osmanlı’da ekonomi basınının gelişimi de Avrupa’ya göre geç tarihlerde gerçekleşmiştir. İlk ekonomi gazeteleri Avrupa’da 1700’lerin ortalarında yayımlanmaya başlarken, Türkiye’de ilk ekonomi gazetesi kabul edilen Ceride-i Ticaret 1857’de yayımlanmaya başlamıştır. Her ne kadar Türk basın tarihinde ilk gazetelerde bile ekonomi haberlerinden söz etmek mümkünse de, ekonomi haberciliği dalı çok dar bir zeminde, genellikle hükümetlerin tavsiyelerini ya da isteklerini halka iletmek bağlamında ilerlemiş ve kurumsallaşma çok geç tarihlerde 1990’ların sonlarında gerçekleşmiştir. Türk ekonomi basınının bugünkü durumu ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmada, yapılan analizler sonucunda, ekonomi basının kurumsallaşmasını büyük ölçüde tamamlamış olmasına karşın okuyucu ve izleyici sayısı açısından henüz istenilen seviyeye erişilemediği, halkın ekonomiye ilişkin haberleri ana medyadan takip etmeyi tercih ettiği, dolayısıyla da ekonomi basınının hedef kitlesinin daha çok ekonomistler, iş adamları, küçük yatırım sahipleri ve bu alana özel ilgi duyan kişilerden oluştuğu saptanmıştır.
  • Öğe
    Türkiye’de otomotiv sanayinin 2008 krizi sonrası durumu
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Tezcan, Nuray
    Otomotiv sanayi Türkiye’nin önde gelen sanayilerinden biridir ve 2008 yılında dünyada yaşanan ekonomik krizden etkilenmiştir. Bu çalışmanın amacı, kriz sonrası otomotiv sanayinin durumunu ortaya koymaktır. Bu amaçla, İstanbul Sanayi Odası tarafından yayınlanan veriler kullanılarak 25 firma için 2007 ve 2008 yıllarına ait finansal göstergeler karşılaştırılmıştır. Veriyi analiz etmek için, Wilcoxon İşaretli Sıra Sayıları testi yapılmıştır. Analiz sonucuna göre; ihracat dışında, firmaların finansal göstergelerinin kriz öncesi duruma ulaştığı görülmüştür.
  • Öğe
    Sürdürülebilir rekabet avantajının kaynağı: endüstri temelli teori ve kaynak temelli teori çerçevesinde
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Sönmez, Rukiye; Kasımoğlu, Murat
    Bu çalışmada sürdürülebilir rekabet avantajının iktisat teorisinden, yönetim teorisine kadar geçen süreç içerisindeki evrimi incelenmektedir. Çalışmanın amacı bu süreç içerisinde rekabet avantajının kaynağının ne olduğu sorusuna ilişkin teorik çerçevede cevap aranmasıdır. Rekabet kavramının Adam Smith’in Ticaret Teorisiyle uluslararası rekabetçilik alanında başlayan çalışmaları, 1970’li yıllarda stratejik yönetim literatüründe yer almaya başlamıştır. Sürdürülebilir rekabet avantajı ile ilgili ilk araştırmalar ise, firmaların başarı veya başarısızlığında hem iç çevre hem de dış çevreye eşit önem verilmiştir. Ardından sektörel yapının önemini vurgulayan Endüstri Temelli Teori geliştirilmiştir ve asıl dikkati dış çevreye yöneltmiştir. Sonrasında içsel organizasyonel kaynak ve yeteneklere odaklanılarak Kaynak Temelli Teori ortaya atılmıştır. Tüm bu süreç içerisinde sürdürülebilir rekabet avantajının kaynağına ilişkin çeşitli bakış açıları oluşmuştur. Çalışmada 1970’li yıllarda başlayıp 2000’li yıllara kadar geçen süre içerisindeki, Endüstri ve Kaynak Temelli Teori ve modelleri çerçevesinde rekabet avantajının kaynağı açıklanmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak rekabet avantajının kaynağını, Endüstri Temelli Teori firmanın içinde bulunduğu sektör ve sektör yapısıyla açıklamaktadır. Kaynak Temelli Teori ise firmanın sahip olduğu kaynak ve yeteneklerin ve bu kaynak ve yeteneklerin özelliklerin rekabet avantajı getirdiğini belirtmektedir.
  • Öğe
    Post-modernizm ve post-bürokratik örgüt formları
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Araza, Aylin; Aslan, Gonca
    Günümüzde, yeni kurumsal mimarinin parçaları olarak ifade edilen sınırsız, hayalet ve modüler vb. örgütlerin; görev, ürün ve faaliyetlerin organize edilmelerine sağladıkları artan katkıları görülmektedir. Yenilikçi örgüt tasarımları şeklinde tanımlanan söz konusu post-bürokratik formların; koşullar doğrultusunda kendilerini yeniden yapılandırmayı hedefleyerek, daha geçirgen ve esnek hale geldikleri anlaşılmakta ve bu bağlamda örgüt sınırlarının giderek belirsizleştiği vurgulanmaktadır. Bu çalışma ile günümüz örgütlerinin bürokrasiden gitgide uzaklaşarak post-modern bağlamda nasıl post-bürokratik formlara doğru devşirildiklerinin incelenmesi ve söz konusu formların özelliklerinin ortaya konulması amaçlanmaktadır.
  • Öğe
    Kredi istihbaratı
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Geçer, Turgay
    İstihbarat, tüm sosyal alanlarda olduğu gibi kredilendirme için de hayati öneme sahiptir. Krediler/GSMH oranındaki dramatik değişiklikler, kredi/toplam aktif oranındaki yükseliş, sorunlu kredilerdeki dalgalanma, yüksek karşılıksız çek–protestolu senet adetleri ve yüksek kredi riski, kredi istihbaratının önemini ortaya koyan bazı nicel faktörler arasından sayılırken; kayıtdışı ekonomi, asimetrik enformasyon, finansal veri kaynaklarının dağınıklığı ile dezenformasyon ihtimali nitel faktörler olarak kabul edilebilir. Kredi süreci ile krediye konu gerçek/tüzel kişiler hakkında ‘akıl’ yürütme faaliyetleri olarak özetlenebilecek kredi istihbaratının; yasal, kamusal, kurumsal, medya, dijital, kişisel ve içsel gibi çeşitli kaynakları söz konusudur. Teknolojik ilerlemeler neticesinde, gözlem, sözel ve belgesel kredi istihbaratının yanı sıra dijital ve görsel kredi istihbaratı da öne çıkmaktadır. Bu çerçevede, kredi istihbaratı, profesyonelce ele alınmalı ve kredi kuruluşları bünyesinde ayrı bir örgütsel birim–kredi istihbarat birimi–tarafından yürütülmelidir.
  • Öğe
    Siyasal parti reklamlarında milliyetçi söylemin kullanımı: Almanya, Fransa ve İsveç örneği 1
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Tatlı, Erdem
    19. ve 20. yüzyılın en etkili ideolojisi şüphesiz milliyetçilik olmuştur. Büyük imparatorlukların çözülme sürecinden başlayarak ulus devletlerin kurulma ve uluslararası ilişkilerin en önemli aktörleri haline gelmesi sürecinde milliyetçiliğin önemi yadsınamaz. Bununla birlikte milliyetçilik diğer ideolojilere eklemlenebilme yeteneği sayesinde gücünü günümüzde de korumaktadır. Refah ve demokrasi düzeyi en yüksek ülkelerde dahi milliyetçi hareketlere ve bu hareketler çerçevesinde ötekileştirici, dışlayıcı söylemlere rastlanmaktadır. Bu çalışmada milliyetçilik ideolojisi ve milliyetçi söylem tartışmaları ele alındıktan sonra, refah ve demokrasi düzeyi bakımından Avrupa’nın en gelişmiş ülkelerinden Almanya, Fransa ve İsveç’te bulunan milliyetçi partilerden Nationaldemokratische Partie Deutschlands (NPD), Front National (FN) ve Sverigedemokraterna’nın (SD) reklamları incelenmiştir. Araştırmada ele alınan söz konusu reklamların içerdiği milliyetçi unsurların incelenmesinde yöntem olarak söylem çözümlemesi ve göstergebilimsel çözümleme kullanılmıştır. İnceleme sonucunda her üç partinin reklamlarında da göçmen ve yabancı karşıtı unsurların, biz/onlar karşıtlığı çerçevesinde özellikle İslam düşmanlığına varacak bir biçimde kullanıldığı, ötekileştirici ve dışlayıcı bir tonun hakim olduğu görülmüştür.