İTÜFBD, Cilt 19, Sayı 38, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 8 / 8
  • Öğe
    New reproducing kernels and homogenizing transforms for some boundary value problems
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Nuray Yıldırım, Elif
    Nonlinear boundary value problems have a significant role in the science. The solution approximations are also important as much as problems. In this study, new reproducing kernel spaces are constructed and reproducing kernel functions have been obtained for some boundary value problems. In the reproducing kernel theory, it is higly important to study wih homogeneous differential equation with the homogeneous conditions. For this purpose, homogenizing transformation functions have been found and nonlinear nonhomogeneous problems transformed to the homogeneous form.
  • Öğe
    İşletmelerin iflas tahmininde k- en yakın komşu algoritması üzerinden uzaklık ölçütlerinin karşılaştırılması
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Dilki, Gizem; Deniz Başar, Özlem
    Makine öğrenmesi biyoteknoloji alanından eğitim bilimlerine, doğal dil işlemeden duygu analizine kadar medikal, eğitim, işletme gibi birçok alanda aktif olarak kullanılan bir disiplindir. Kullanım alanı genişledikçe regresyon, sınıflama, kümeleme gibi farklı problemlere çözüm arayan makine öğrenmesi, iflas tahmini probleminde de kullanılmaya başlamıştır. Makine öğrenmesi disiplininde algoritma sayısı arttıkça, parametreler değiştikçe farklı doğruluk oranlarına ulaşmak mümkündür. Bu amaçla, çalışmada k En Yakın Komşu algoritmasına yer verilmiş; farklı uzaklık ölçütleri (Euclidean, Manhattan, Chebysev, Minkowski) kullanılarak yapılan sınıflandırma işlemi sonucunda en yüksek doğruluk oranına sahip uzaklık ölçütü belirlenmiştir. Veri seti %70 eğitim- %30 test seti olarak bölünmüş; çeşitli performans ölçütleri kullanılarak algoritmalar birbiriyle karşılaştırılmıştır.
  • Öğe
    Kvkk ve gdpr kapsamında firmaların mevcut durum analizi üzerine bir inceleme
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Savaş, Reyhan Nur; Zaim, Abdül Halim; Aydın, Muhammed Ali
    Bu çalışmada, bilgi teknolojisi departmanına sahip olan kurumlara anket çalışması yapılarak; KVKK ve GDPR kapsamında kurumların uyum sürecinde, mevcutta bilgi varlıklarına yönelik aldıkları önlemleri saptamak, KVKK ve GDPR ile ilgili temel kavramları bilme düzeylerini ölçerek uyum sürecinin ne derece anlaşıldığı saptanmak istenmiştir. Bahsedilen anket çalışması, İstanbul’da bilişim, teknoloji, eğitim ve endüstri sektöründen birbirinden farklı 38 firma ile temelde 3 ana sorun belirlenerek gerçekleştirilmiştir. Birinci olarak, firmalardaki yetkili kişilerin bilgi güvenliği farkındalıklarını tespit etmeye yönelik sorular sorulmuştur. İkinci olarak, bu yetkili kişilere KVKK ve GDPR kapsamında temel terimler sorularak uyum sürecini doğru anlayıp anlamadıkları tespit edilmeye çalışılmış ve son olarak firmaların karşılaştıkları ataklar ve bu ataklara karşı alınan tedbirler hakkında teorik bilgi edinilmiştir.
  • Öğe
    Raylı sistem araçlarında rams verilerini ve tekniklerini kullanarak, araç performansını, bakım ve arıza giderlerini iyileştirmek
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Kadıoğlu, Turgay; Toprak, Tuncer
    Bu çalışmada, Bakım kavramının anlamı ve bakım süreçleri detaylı olarak incelenmiş, uluslararası literatürde ve raylı sistem pratik uygulamalarında bakım süreçleri nasıl takip ediliyor konusu detaylandırılmıştır. İngilizce kelimelerin baş harflerinden oluşan RAMS kavramı, Güvenilirlik (R), Kullanılabilirlik (A), Sürdürülebilirlik (M) ve Emniyet (S) olarak adlandırılmaktadır. RAMS yönetimi, EN 50126 standardına uygun olarak ortaya çıkan taleplerin yerine getirilmesiyle ve yerine getirilen performansın sayısal olarak ispatlanmasıyla yapılır. Bakım yöntemlerinin bir çıktısı olarak şehir içi raylı sistem araçlarında oluşan arızaların, RAMS yöntemleri ile elde edilen istatistiki verileri incelenerek, elde edilen bu veriler sistem bazlı detaylandırılarak ve arızaların kök sebepleri bulunarak anlamlı hale getirilmiş, bakım ve arıza giderlerini azaltabilmek amacıyla verilerin nasıl kullanılacağı, örneklerle gösterilmiştir.
  • Öğe
    Metro aracı gövde son montaj tesisinin kurulumu ve yatırımın finansal değerlendirilmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Pandül, Hüsnü Levent; Toprak, Tuncer
    Bu çalışmada, raylı sistemlerde araç ihtiyacının karşılanması için, Türkiye’de gerçekleştirilebilecek yatırım modelleri analiz edilmiştir. Yatırım modellerinde, dört araçtan oluşan bir metro dizisinin “Gövde Son Montajı”ndan başlayarak müşteri tarafından geçici kabul tamamlanıncaya kadar olan süreçler dikkate alınmıştır. Metro aracının üretim hızına bağlı olarak inşa edilmesi gerekli olan “Gövde Son Montaj Tesisi”nin altyapısı ve yatırım maliyetleri hesaplanmıştır. Yapılacak yatırımın karşılanması için gerekli olan yıllık üretim miktarları, toplam üretim süreleri ve toplam üretim miktarları belirlenen altı farklı senaryo için finansal açıdan analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, metro aracı üretiminde Gövde Son Montaj Tesisi kurulumu için yatırım kararı alınması durumunda, en uygun tesis altyapısı ve toplam yatırım maliyeti belirlenmesi hedeflenmiştir.
  • Öğe
    Otomotiv yan sanayi sektöründe tedarikçi seçiminde ahp, bulanık ahp ve bulanık topsıs yaklaşımı
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Borat, Oğuz; Özen, Meryem
    İşletmelerin ayakta kalabilmeleri için bulundukları sektörde yüksek performanslar sergilemeleri gerekir. İşletmelerin başarılı olması tedarik zincirlerinin doğru yönetilmesiyle doğrudan ilişkilidir. Tedarik zinciri yönetiminde ürünün hammaddeden başlayarak nihai müşteriye ulaşıncaya kadar, karşılaşılan her halkadaki riskler şirketin geleceği için hayati öneme sahiptir. Tedarikçi seçimi işletmelerde karar vermesi gereken önemli bir problemdir. İşletmeler tedarikçi seçerken çok kriterli karar verme yöntemlerini kullanmaları doğru karar vermeleri açısından karar desteği sağlar. Bu çalışmada Covid-19 salgınının otomotiv sektöründe tedarikçi seçimi etkisi üzerinde durulmuştur. İstanbul’da faaliyet gösteren bir otomotiv yan sanayi firmasının IATF 16949:2016 otomotiv kalite yönetim sistemi ve firmanın tedarikçi risk analizinden yararlanarak, üç farklı uzman karar vericiyle birlikte 4 aday tedarikçi arasından kendisine en uygun tedarikçiyi seçebilmesi üzerine çalışılmıştır. Bu çalışmada çok kriterli karar verme yöntemlerinden AHP, BAHP ve BTOPSIS ile çalışmalar yapılmış ve karar vericilere karar desteği sağlanmıştır. Son olarak, duyarlılık analizi yapılarak farklı durumlar altında tedarikçiler incelenmiş ve yorumlanmıştır.
  • Öğe
    İşletmelerde veri analiziyle istisnaların saptanması
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Borat, Oğuz; Çiftçi, Ezgi
    Bu çalışmada, müşterilerin bir marketten satın alma tercihleri detaylı incelenmiş ve elde edilen sonuçlar, TCMB verilerini kullanan TEPAV'ın banka ve kredi kartı ile yapılan harcamalar üzerindeki çalışmaları ile karşılaştırılmıştır. 11-17 Mart 2019 tarih aralığında 589 kişinin, 11-17 Mart 2020 tarih aralığında ise 645 kişinin alışveriş verisi kullanılmıştır. Eğilimler aynı olmasına rağmen sayısal değerler arasında farklılıklar görülmüştür. Markette 11-17 Mart 2020 haftası boyunca yapılan nakit ve kredi kartı harcamaları, 11-17 Mart 2019 haftasındaki harcamalar göre %90 artış gösterirken TEPAV’ın kümülatif değeri %80 bulunmuştur. Benzer şekilde marketteki gıda maddelerindeki bir hafta boyunca artış %73 olarak hesaplanırken TAPEV’in kümülatif değeri %60 olarak bulunmuştur
  • Öğe
    Çok kriterli karar verme teknikleri ile lojistik performansın değerlendirilmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Yalçın, Büşra; Ayvaz, Berk
    Günümüz dünyasında giderek artan rekabet ortamında ülkeler, daha az maliyet ile daha verimli ve getirisi yüksek işler yapabilmek için, maliyet kalemleri içerisinde önemli bir yeri olan lojistik sektörüne odaklanmışlardır. Başarılı olmak ve ekonomik kazanç sağlamak amacıyla; lojistik maliyetlerini azaltacak ve bu alanda etkin rol oynamalarını sağlayacak çalışmalar yapmaya başlamışlardır. Lojistik sektörüne verilen önemin bu denli artması ile birlikte; ülkelerin bu alandaki performans seviyelerinin net bir biçimde görülebilmesi ihtiyacı doğmuştur ve lojistik performans ölçümü gerekli hale gelmiştir. Bu kapsamda birçok indeks geliştirilerek ölçümler yapılmıştır. Bu ölçümlerden bir tanesi Dünya Bankası’nın yapmış olduğu Lojistik Performans İndeksi (LPI)’dır. Yapılan bu makale çalışmasında lojistik performans konusuna odaklanılmıştır. Lojistik performans ölçümü için çok kriterli karar verme yöntemleri (ÇKKV) kullanılmıştır. Bu problem için bulanık yöntemlerin bütünleşik olarak kullanılması tercih edilmiştir. “Bulanık AHP” (BAHP) ve “Bulanık TOPSIS” yöntemleri bütünleşik şekilde kullanılarak, belirlenen ülkeler lojistik performanslarına göre sıralanmıştır.