Cilt 3, Sayı 4, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 14 / 14
  • Öğe
    Terrorism in West Africa
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Kevin, Grah Marc Ange-Samuel; Özoral, Başak
    The overall aim of the research is to examine the history of Terrorism in West Africa, its causes and current manifestations , and the West African response to Terrorism. A proper analysis has been done on terrorism in West African countries including Nigeria and Mali, the two most impacted nations in the sub region. The ECOWAS counterterrorism policy has also been covered in this research along with the issues and difficulties that Nigeria is facing in the political environment throughout the world as well as the variables that influence its capacity to react Furthermore, the Nigerian’s response has been investigated to the emergence and threat of Terrorism in West Africa.
  • Öğe
    Uluslararası ticarette kripto paralara devletlerin bakış açısı: Avrupa Birliği örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Ekiz, Aslı Tuğba; Adıgüzel, Güldenur
    Çalışmanın temel amacı, her geçen gün artan işlem hacimleri nedeniyle kripto varlıklar konusunun ele alınarak; kripto varlık kavramı, doğuş amacı, düzenlenmesinin gerekliliği, kripto varlıkların gelecek beklentileri üzerinde durularak, Türkiye ve bazı ülkelerin özellikle Avrupa Birliği ülkelerinin kripto varlıklar hakkındaki görüşlerine yer verilmesidir. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümün teorik bir yapı olması amacıyla, birinci bölümde; geçmişten günümüze gelene kadar paranın uğramış olduğu değişikliklere yer verilerek, paranın tarihi, işlevleri ve sınıflandırılması üzerinde durulmuştur. Çalışmanın ikinci bölümünde; kripto para kavramı, tarihsel gelişimi, genel özellikleri ile birlikte kripto paraların altında yatan blok zincir teknolojisine yer verilerek, Türkiye ve diğer bazı ülkelerin kripto varlıklara olan bakış açıları incelenmiştir. Çalışmanın son bölümü olan üçüncü bölümde, kripto paralara karşı Avrupa Birliği’nin yaklaşımı üzerinde durulmuş olup, kripto paraların AB’ndeki gelişim süreci ve bazı AB üye devletlerinin kripto varlıklara yönelik bakış açıları anlatılmıştır. Çalışmanın sonuç bölümde ise, elde etmiş olduğum bilgiler doğrultusunda kripto varlıklar hakkında değerlendirme yapılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    Covid-19 impacts on retail sector: An event study approach on Turkish retailers
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Sarvenaz, Erfani Hooshiaran; Küçükçolak, Recep Ali
    Retail sector, as well as other sectors of the economy, has been affected by Covid-19 pandemic severely globally, and as this study aims to examine, in Turkey. An indicator that shows if a sector was impacted by a phenomenon is the rate of return on the stock value of the businesses in that sector, therefore, Event Study is applied on the data driven from Istanbul Stock Market (BIST) on active retailers during the pandemic days in order to find out how the outbreak affected them. In the end, some suggestions to the managers and retailers on how to utilize new trends in their businesses are discussed.
  • Öğe
    Sürdürülebilir pazarlama kapsamında yürütülen faaliyetler: United Colors of Benetton-küresel bir marka örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Özeren, V. Dilara; Develi, Evrim İldem
    Bu çalışma United Colors of Benetton şirketinin, sürdürülebilir pazarlama açısından sürdürülebilirlik faaliyetlerini incelemeyi hedeflemektedir. Birinci bölüm literatür kapsamında, sürdürülebilirlik, sürdürülebilir pazarlama ve küresel pazarlama tanımlarını içermektedir. İkinci bölüm işletme özelinde yapılan örnek çalışma kapsamında yedi adet görüşme sorusunun yanıtlarından elde edilen bilgiyi içermektedir. Üçüncü bölüm ise sonuç kısmını barındırır. Araştırma kapsamında örnek vaka analizi yöntemi uygulanmıştır. Örnek çalışma bağlamında Benetton Grup Türkiye ve Orta Doğu Müdürü İ**** O*** ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın çıktıları olarak sürdürülebilirliğin işletme içerisinde yalnızca bir alanda var olması değil, bütün departmanlarda (satış, dağıtım, tedarik, lojistik, mağazacılık vb. alanlarda da) faaliyet göstermesi gerektiği anlaşılmıştır. Sürdürülebilirliğin pazarlama açısından anlaşılabilmesi için sürdürülebilir girdilerle oluşan çıktılar elde etmenin kilit bir rol oynadığı anlaşılmıştır. Sürdürülebilirliğin işletmenin bütün departmanlarda yer alması, müşteri sadakatini ve lider marka oluşumunu desteklemektedir.
  • Öğe
    The impact of sensory marketing on consumer purchasing patterns in food outlets in Morocco
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Zahri, Soukaina; Yıldırım, Figen
    This study aims to examine the effect of sensory marketing on customer buying decisions, customer patronage, customer satisfaction and customer loyalty in the context of Food Outlets in Morocco. 588 regular customers of 2 famous food outlets in Morocco ( KFC and Mcdonalds) were used as respondent, and a well-structured questionnaire was used to get the answers from the respondents. The five study-proposed hypotheses were tested for significance using multiple regression. The results show that sensory marketing influences the consumer purchasing patterns significantly, and has a positive effect on customer patronage, consumer positive decision making, consumer satisfaction and customer loyalty. Based on these results, it is recommended that marketing efforts and campaigns by food outlets should focus on appealing to all of their customers’ senses to maximize the brand image, profits and customer loyalty.
  • Öğe
    The effect of culture and entrepreneurial educationon the entrepreneurial intentions of students in Turkey
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Addakhla, Jihad; Gözen, Aylin
    The intentions of university students to start their own businesses may benefit from entrepreneurial education, however, universities do not give a high priority to funding this field. The second aspect that influences university students' entrepreneurial intentions is culture, as it represents a part of their personalities. The purpose of this study is to look at how entrepreneurial education in Turkey affects university students' intentions. 213 university students in Turkey who attend any entrepreneurship courses were chosen at random and given a questionnaire. According to the analysis of the study's findings, entrepreneurial intentions to launch a firm were significantly influenced by both culture and entrepreneurial education.
  • Öğe
    Covid-19 effects on Indian companies
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Ahmad, Sohail; Küçükçolak, Recep Ali
    At the beginning of 2020, the novel covid-19 starts hitting the economies of various countries and terrifying lives of humans. On 30th January 2020, the first case of the coronavirus appeared in India. Covid-19 has impaired the economy of India and the financial performance of companies belonging to different sectors has been affected badly. The main objective of the research is to assess the effect of a pandemic on the fiscal accomplishment of companies registered on the Indian Stock Market. It was a matter of deep consideration for the Indian government as the covid-19 spread was becoming uncontrollable. No choice was left for the government but to enforce a nationwide lockdown. The selected companies for this research are HDFC Bank, Bajaj Finance Ltd, Hindustan Unilever Ltd, Infosys, Tata Consultancy Services, Maruti Suzuki Ltd, and Tata Motors. These companies belong to different sectors including financial, banking, IT, automobile and consumer goods sectors. The overall impact on MSMEs (Micro, small and medium enterprises) and on the economy is also examined in this study. A qualitative research approach is utilised for this study and a secondary data collection method was used. The findings of this study revealed that a significant decline in net profit, total income, sales, expenses and operating profit was recorded in Tata Motors, Maruti Suzuki and Bajaj Finance Ltd during the covid-19 period while Infosys, TCS and Hindustan Unilever Ltd faced more decline during lockdown period and these companies start coming towards recovery after lockdown period. The most affected sectors include the automobile and financial and banking sectors while the less affected sectors include micro, small and medium enterprises, IT and consumer goods sector. The overall economy also faced a decline and stock exchanges faced drop in their closing indexes during lockdown period.
  • Öğe
    İhracata yönelik devlet yardımlarının ihracat performansına etkisinin nedensellik analizi ile incelenmesi: Bir Turquality örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Vurdu, Selahattin Armağan
    Uluslararası rekabet ortamında ülkelerin takip ettiği ekonomik, politik ve teknik yaklaşımlar ihracatçı firmaların başarısını doğrudan etkilemektedir. Bu doğrultuda ihracat destekleri, uluslararası pazarlarda başarı elde etmek için kritik role sahip bir dış ticaret politikası aracıdır. 2000’li yıllarda dönemin ihtiyaçlarıyla doğan ve geleneksel destek paketlerinden farklılaşan ‘Turquality’, markalaşmayı odağına alarak katma değerli ihracatı artırmayı hedefleyen bir devlet desteğidir. Ticaret Bakanlığı tarafından verilen bu destek dünya çapında devlet destekli ilk ve tek markalaşma programı olmasıyla da özel bir konumdadır. Bu çalışmada, Turquality destek programı kapsamında yer alan bir Türk firmasının destekten faydalandığı süre boyunca uluslararası pazarlardaki performansı incelenmekte ve bu inceleme üzerinden Turquality programının verimliliği araştırılmaktadır. Çalışmada firmanın aldığı devlet desteği ve firmanın ihracat değeri olmak üzere iki seri kullanılmıştır. Serilerinin durağanlık sorgulaması için Phillips-Perron testi uygulanmıştır. Granger Nedensellik Testi ile bu iki veri serisi arasında çift yönlü nedensellik bulunmuştur.
  • Öğe
    Opportunities and challenges of federalism in the context of community development: The case of Somalia
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Aden Abdirahman, Asma; Valiyeva, Kamala
    This working paper outlines the opportunities and challenges of federalism and community development in Somalia. In 2004 Somali clan elders and politicians considered adopting federalism as the new system of government and by 2012, Somalia adopted federalism and established four states: Jubaland, Galmudug, Hirshabelle, and the Southwest States, in addition to the previously established states Puntland and Somaliland. This paper focuses on how federalism affects community development in Somalia and identifies opportunities and challenges of federalism for community development. Federalism has offered opportunities with significant improvement in security, economic improvement, a better education system, a healthcare system, power distribution, political stability, and women’s and youth’s empowerment. However, it thus poses challenges which are border conflicts, power disputes, the exploitation of natural resources, and minority injustice. The method used for this research is a survey data analysis.
  • Öğe
    How was the effect of bilateral trade and foreign direct investment on Somalia’s economic growth: Roles of Turkey
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Abdullahi Hersi, Sumaya; Tekeoğlu, Aşkım Nurdan Tümbek
    The World Investment Report (2010) states that FDI stocks increased more quickly than exports and imports between 1990 and 2009, surpassing even the rise of intermediate goods exports/imports. Since the 1990s, there has been a sharp growth in regional trade agreements (RTAs)2, many of which have investment-related clauses, which has coincided with this sharp surge in FDI flows. Therefore, the primary goal of this research was to determine how foreign direct investment and bilateral trade affected Somalia's economic development. Turkish roles The data on bilateral trade, interest rates, government spending, exchange rates, gross domestic product, and terms of trade are taken from the Bank of Somalia, however the parameters for foreign direct investment are obtained from the Somalian ministry of planning and economic development. this study used time series analysis with quarterly observations from the first quarter of 2006 through the fourth quarter of 2020. The study further evaluated for causality, cointegration, and carried out other time series tests. According to the Granger causality test, bilateral trade has a positive impact on GDP even though foreign direct investment does not. However, bilateral trade and foreign direct investment both work together to boost the nation's economic growth. Despite the fact that the study's results indicated there is no correlation between GDP and foreign direct investment. To promote economic growth in the future, it is necessary to manage governmental spending, interest rates, exchange rates, and trade terms.
  • Öğe
    Yeni ekonomi düzeninin teknolojisi ve Türkiye üzerindeki teknolojik etkileri üzerine bir inceleme
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Avcu, Mehmet; Yetgin, Feyzullah
    Bu araştırmanın amacı yeni ekonomi düzeninin Türkiye üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırma bu bağlamda yeni ekonominin dinamiklerini ve Türkiye’nin yeni ekonominin dinamikleri bağlamındaki entegrasyonunu irdelemektedir. Yapılan incelemelerde yeni ekonominin temel dinamiğinin internet ve bilişim teknolojilerinin olduğu gözlemlenmiştir. Ancak yeni ekonominin bir diğer önemli değişkenini ise üretim ilişkileri oluşturmaktadır. Nitekim yeni ekonominin üretimlerinin de bilişim alanında olduğu ve önemli katma değerler sunduğu belirlenmiştir. Yeni ekonomiye entegrasyon Türkiye bağlamında değerlendirildiğinde ise internet faaliyetleri ve bankacılık alanlarında yeni ekonomiye entegre olunduğu görülmüştür. Ancak yeni ekonomiye bağlı üretimler noktasında büyük eksiler olduğu belirlenmiştir. Bu eksikliklerin başında ise yüksek teknolojili ürün üretmenin geldiği görülmüştür. Yüksek teknolojili ürünlerin üretilmesi içinde hem yeni ekonominin dinamiklerinin gelişmesi hem de AR-GE faaliyetlerinin gelişmesi gerekmektedir.
  • Öğe
    Determinants of banks’ profitability: A comparative analysis between Malaysia and South Africa
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Faal, Fatoumatta; Sönmezer, Sıtkı
    The profitability of banks has been an important subject and a major concern for investors, researchers, and regulatory bodies. This study aims to determine the factors that affect the profitability of banks in Malaysia and South Africa, utilizing data from the Thomson Reuters database, the world bank database, and financial statements of selected banks between 2008 to 2020. Besides, by employing a multiple regression analysis, bank size and non-performing loans were found to exert positive and significant effects on South African Bank's ROA metrics. As with Malaysia, a negative relationship was found between non-performing loans, capital adequacy ratio, Gross domestic product, and banks’ return on asset ratios, while the results of panel data analysis show that capital adequacy ratio has a positive and significant relationship with profitability and bank size also has a negative and significant effect on profitability. The study draws practical and managerial implications relevant to the operational efficiency of banks in both countries.
  • Öğe
    Dağlık Karabağ sorunu: 1994-2020
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) İğdeli, Ertuğ; Asal, Yasin Uğur
    Bu çalışma Dağlık Karabağ sorununun temellerini ve Azerbaycan’ın 2. Karabağ zaferine giden süreci incelemektedir. Makalenin ilk kısmında Dağlık Karabağ sorununun tarihsel süreci üzerinde durulmuştur. Çarlık Rusya döneminden günümüze kadar sürecin nasıl bir yol izlediğine, taraflar arasındaki iç ve dış politikadaki sorunlara değinilmiştir. İkinci kısımda Dağlık Karabağ sorununa realist bir yaklaşımla meselenin çok aktörlü yapısı incelenmiştir. Hâkimiyet teorisi ile sorunun jeopolitik önemine vurgu yapılmıştır. Son olarak da 2020 yılında 2. Karabağ Savaşı ile sürecin nasıl ilerlediği, tarafların tutumu ile bölgesel ve küresel aktörlerin nasıl bir rol aldığı bu çalışmada yer almıştır.
  • Öğe
    Impact of digital marketing and seo on a business website
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Jafri, Muhammad Iqbal; Develi, İldem Evrim
    Researchers have been investigating electronic advertisements to measure their impact on consumers and their overall significance. This study identifies and investigates the significance of electronic advertising in a variety of dimensions. It also analyses several elements of electronic advertising in the large literature and investigates the impact on customer buying. Consumer buying intention has been a key component in this field of study. This study also investigates a critical variable, namely advertisement appeal, and its dimensions. The study shows how advertisement appeal has a moderating effect on the impact of electronic advertising on consumer buying behavior. The study was done with individuals from Pakistan in mind, with a focus on the websites. Our findings highlight the fact that, while advertisement attractiveness has a favorable relationship with electronic advertising, it does not always result in increased sales for the business.