TBF, Bankacılık ve Finans Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe The role of agency costs in explaining financial performance differences: An empirical analysis on selected public firms in BRIC countries(2016) Gürbüz, A. Osman; Aybars, Aslı; Yeşilyurt, SerkanThe consequences of the recent corporate scandals have directed the attention of corporations towards the opportunistic behaviors of managers; thus, evaluation of agency costs encountered within the firm. The divergence of interest between the managers and shareholders has a potential to constitute a threat to the firms’ financial performance. Due to the rising importance of the topic for both academic literature and practical grounds, this study attempts to evaluate the link between agency costs of equity and financial performance of selected public firms operating in BRIC countries between the years 2003 and 2014, inclusive. Three measures have been utilized to proxy for agency costs of equity; namely, asset utilization ratio, operating expense ratio, and the ratio of free cash flows to total assets. An additional interaction variable is also generated to take into account the existence of investment opportunities when free cash flows are abundant. The findings based on panel data analysis are considered to provide useful insight upon an additional explanation to the presence of financial performance differences among the firms other than simply firm-specific attributes and emphasize the importance of finding mechanisms for alleviating agency costs to attain the overall goal of shareholder wealth maximization.Öğe Daralma Ve Genişleme Dönemlerinde Uluslararası Portföy Yatırımları Nasıl Etkileniyor?(Marmara Üniversitesi, 2018) Koy, Ayben; Karaca, Süleyman SerdarTürkiye Pay piyasası, uluslararası sermaye piyasalarındaki likiditeden en çok etkilenen piyasalardan birisidir. Amerikan Merkez Bankası (FED) ve Avrupa Merkez Bankası (ECB)’nın vermiş olduğu para politikası kararları gibi küresel ekonomiyi etki altına alan çok sayıda değişken ile ülkeye özgü değişkenler, pay piyasasına yönelik sermaye hareketlerini eşzamanlı olarak etkilemektedir. Özellikle Türkiye pay piyasasına yapılan uluslararası net portföy yatırımlarını (NPY), USD/TRY döviz kuru, pay endeks getirisi ve ülke riski göstergesi olarak Türkiye 5 yıllık kredi temerrüt swap (CDS) primleri ile ilişkileri açısından ele alan çalışmada, Çok Değişkenli Markov Rejim Değişim Vektör Otoregresif Modelleri (MMS-VAR) kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiyi en iyi tanımlayan model, üç rejimli (daralma, ılımlı büyüme ve genişleme) MSIH(3)-VAR(2) modelidir. Modeldeki daralma ve genişleme rejimleri, finans piyasalarındaki ayı (daralma) ve boğa (genişleme) piyasaları olarak da ifade edilebilir. 2013-2016 dönemindeki haftalık verilerin kullanıldığı çalışmada, NPY ile döviz kuru arasındaki ilişkinin piyasanın içinde bulunduğu daralma veya büyüme rejimlerinde farklılık göstermesi dikkat çeken ampirik bulgulardan biridir.Öğe Küresel kriz sonrası merkez bankası para politikaları ve finansal sistem üzerine etkileri(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Ersoy, Hicabi; Işıl, GökhanBu çalışmada küresel kriz sonrası gelişmiş ülkelerde uygulanan merkez bankalarının para politikası uygulamalarının gelişmekte olan ülkeler ve Türkiye para politikaları ve bankacılık sistemi üzerine etkileri araştırılmıştır. FED, BoJ, ECB gibi gelişmiş ülke merkez bankaları kriz sonrası süreçte geleneksel olmayan para politikası uygulamalarına başlamışlardır. Gelişmiş ülkeler uyguladıkları bu geleneksel olmayan para politikası araçları uygulamaları sonucunda özellikle sermaye hareketleri yönünden etkilenmişlerdir. Gelişmiş ülke merkez bankaları ile TCMB verilerinden yararlanılarak gelişmiş ülkeler tarafından uygulanan geleneksel olmayan para politikası uygulamalarının gelişmekte olan ülkeler ve Türkiye ekonomisi üzerine yansımaları ile TCMB uygulamalarının etkileri değerlendirilmiştir. TCMB’nin bu süreçte yeni para politikası araçlarını uygulamaya koyarak gelişmiş ülke merkez bankası kararlarına karşı politika geliştirdiği tespit edilmiştir.Öğe Vergi harcamaları, mali saydamlık ilkesi ve anayasaya uygunluk(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2013) Batırel, Ömer FarukBu makalede kanunun yaptığı tanımdan hareketle mali saydamlık ilkesi gereği olarak raporlanan muafiyet, indirim, istisna ve benzeri uygulamalar nedeniyle vazgeçilen kamu gelirlerinin kapsamı ve bu ilkeye uyulmadığının göstergesi olan yasal düzenlemeler ile vergi teşviklerinin mahiyetinin ve Anayasaya uygunluğu tartışmaya açılması amaçlanmaktadır. Birinci bölümde mali saydamlık ilkesi ve bütçe tasarısına eklenen vergi harcamaları cetveli, bu cetvelde yer alması gerekirken dışarıda bırakılan muafiyet, istisna ve indirimler ile diğer uygulamalara yer verilmiş ikinci bölümde ise yüce yargının kararlarına atıf yapılarak vergi harcamalarının anayasaya uygunluğu hususu incelenmiştir. Bütçe tasarısına eklenen vergi harcamaları cetvelinde özellikle diğer yasalarda yer alan vergi muafiyet ve istisna ve indirimler ile vergisel teşvikler yer almamakta ve mali saydamlık ilkesine aykırı hareket edilmektedir. Vergi idaresi cetvelin düzenlemesinde standart bir vergi sisteminde yer alan kimi indirimleri vergi harcaması olarak göstererek kendi yaptığı tanımla tutarlı olmayan bir uygulama yapmaktadır. Anayasa Mahkemesi; açılan iptal davalarında vergi harcamalarını Anayasamızın 2. maddesindeki hukuk devleti, 10.maddesindeki eşitlik ve 73. maddesindeki mali güç ilkesine aykırı görmeyerek reddetmiş ve Anayasaya uygun düzenlemeler olduğunu kabul etmiştir.Öğe Tacirler, Yeni Türk Ticaret Kanunu ve vergi ödevi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2012) Batırel, Ömer FarukBu yazının amacı; ticari defterlerin tutulması ve mali tabloların düzenlenmesi konusundaki hükümleri 1.1.2013 tarihinde yürürlüğe girecek olan 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun (TTK) ticari defterler, mali tablolar ve değerleme konusunda Vergi Usul Kanununa (VUK) üstünlük taşıyacak şekilde tacir vergi mükelleflerinin ödevleri ile ilgili bağlayıcı bir düzenleme getirip getirmediğini araştırmak ve sorgulamaktır. Vergi hukukumuz; ticari defterler, vesikalar ve değerleme konusunda özel hükümler tesis ettiği için daha önceki Türk Ticaret Kanunu ilişkisinde olduğu gibi bu konularda tacirler için gene Vergi Usul Kanunu hükümleri geçerli olacaktır. Bu yoruma göre ticari defterler, vesikalar, mali tablolar ve değerleme konularında vergisel düzenlemelerin esas olacağı kanaatindeyiz. 6102 sayılı yasa özellikle muhasebe standartları konusunda yasa ile düzenlemesi gereken kural ve yasakları düzenleyici ve denetleyici bir kurum olan Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumuna verilmiş görünmektedir.Öğe A comparative study for multi-period asset allocation of defined contribution schemes: evidence from Turkey(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2012) Şenel, Kerem; Pamukçu, A. BülentLong term asset allocation is more complicated than the usual asset allocation paradigm due to the multi-period nature of the problem. Since analytical models usually oversimplify for the sake of mathematical convenience, a fundamentally different approach is needed. Numerical solutions such as genetic algorithms provide an important alternative to analytical solutions in handling the inherent complexity which manifests itself as discontinuities and nonlinearities of the solution space. Complementing our previous studies with hypothetical and US market data, this study brings further evidence on the comparative performance of numerical solutions for multi-period asset allocation from an emerging market.Öğe Küresel krizden sonra yeniden yapılandırma-nereden başlanmalı?(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2012) Okay, EsinSon yaşanan (2008- ) ekonomik krizin zararlı sonuçları global mimarinin yeniden inşa edilmesi ve yenilenmesi için yapılan tartışmaların ötesinde yeniden düşünmeyi gerektirdiğini göstermektedir. Kriz tüm dünyada, büyük finansal kurumların batması, devletler tarafından bankaların kurtarılması, hisse senetleri piyasalarında yüksek dalgalanma ve şoklara ve nihayet ekonomik aktivitenin uzun dönemli düşüşü ile global anlamda ciddi bir ekonomik durgunluğa neden olmuştur. Bu makalede, global krizin arka planı- özellikle illiyet bağı anlatılmaktadır. Global krizin bulgularına dayalı olarak, krize temel olan nedenlerin varlık nedeni ve tesiri; aynı zamanda global krizin çözümü olan tek bir kökene işaret ettiği kabul edilmektedir. Bu nedenle, makale global ekonomik toparlanma ve risklerin yönetilerek krizlerin önlenmesi yolunda yeniden yapılandırma için başlangıç noktası ve/veya doğru rotayı önermektedir. Çalışmanın amacı, krizlerde yeniden yapılandırma sürecinin gerekliliğinin anlaşılmasına katkıda bulunmaktır.Öğe Islamic banks and financial stability in the GCC: an empirical analysis(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2012) Okumuş, Hacer Şaduman; Artar, OkşanSince the inception of Islamic banking in the late 1970s, it has grown rapidly all over the world, especially in the GCC where Islamic banking has rapidly become a substantial part of the financial system. The ongoing turbulence in global financial markets highlights the importance of financial stability for broader economic developments. It is argued that Islamic banking is a viable alternative to promote economic growth and is better-suited to absorb macro-financial shocks because structural advantages over the traditional banking. Given the recent political uprisings in the GCC, the financial stability in these countries has become a major concern not only for countries themselves but also for the rest of the world. This study aims to empirically analyse the financial strength of Islamic banks based on the data covering individual Islamic and commercial banks in the GCC, including Turkey. It reveals that the financial stability of the large commercial banks is more stable than the financial stability of the large Islamic banks. On the other hand, the financial stability of the small Islamic banks is more stable than the financial stability of the small Commercial banks.Öğe Anayasalarda vergi hakkı ve ödevi, AB uygulaması ve Türkiye(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2011) Batırel, Ömer FarukBu yazının amacı, yeniden yazılması konusunda hazırlığa başlanan Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 73.maddesindeki vergi ödevi konusunda Avrupa Birliği (AB) anayasa metinleri dikkate alınarak bir değerlendirme yapmaktır. 1876 Kanuni Esasîsi ile 1924 Teşkilatı Esasiye Kanununda verginin kamu haklarından biri olduğu ve ancak kanunla alınabileceği öngörülmüşken, 1961 ve 1982 Anayasalarında vergi siyasi ödevlerden biri olarak kabul edilmiştir. Anayasamızda vergi; bir siyasi hak ve ödev olarak dilekçe ve kamu denetçisine başvurma hakkı ile birlikte yabancıları da kapsayan tek ödevdir. Diğer siyasi ödevlerden yalnızca vatan hizmeti ya da askerlik ödev olarak tanımlanmıştır ve Türk vatandaşlarına özgüdür. Anayasamızın 73.maddesinin son fıkrası ile Bakanlar Kuruluna vergi konusunda devredilen yetki ölçüsüz olup, yasama yetkisinin incelenen hiçbir AB ülkesinde görülmeyecek kapsam ve genişlikte yürütmeye devrini öngörmektedir. Bu düzenleme ile yasallık ilkesine aykırı biçimde vergi değiştirilmekte hatta vergi oranı sıfıra indirilerek kaldırılmış olmaktadır. Ek mali yükümlülükler ve dış ticaret vergileri dışında bu yetki devri kesinlikle Anayasa metninden çıkarılmalıdır Anayasamızın yeniden yazılımında; verginin yukarıda açıklanan hak ve yasallık niteliği özenle dikkate alınarak siyasi ödevler bölümünden çıkarılarak bütçenin de yer aldığı mali hükümler içine alınması seçeneği değerlendirilmelidir.Öğe The cross-country comparison of poverty reduction(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2011) Okumuş, Hacer Şaduman; Gür, Betül; Güneren Genç, ElifBu çalışmada, yoksulluğun azaltılmasının seyri üzerine ülkelerarası karşılaştırmalı bir analiz yapmak amaçlanmıştır. Bu karşılaştırmalı analiz için, 88 ülkenin 1990-2005 dönemine ait Dünya Bankası verileri kullanılmıştır. En küçük kareler yöntemi kullanılarak, aşırı yoksul ülkeler arasında var olan ortak özellikler ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Çalışmada, aşırı yoksul olan ülkeler ile olmayan ülkelerin karakterlerinin ayrışmadığı görülmüştür. Araştırmanın sonuçlarına göre, nüfus yoksulluğu azaltan başlıca unsurlardan biri olup, buna ilaveten işsizlik, mal ve hizmet ihracatı, yaş bağımlılık oranı, ekilebilir arazi ve banka kredisi gibi değişkenler ile yoksulluğun azalması arasında pozitif bir ilişki söz konusudur. Ayrıca yoksulluğun bölgesel boyutunun da olduğu yönünde sonuçlar elde edilmiştir.Öğe Global ekonomik kriz ve Türk kamu maliyesi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2008) Batırel, Ömer FarukGlobal ekonomik kriz subprime mortgage kredilerine bağlı bir uluslararası bankacılık krizidir. Bu krizin temel ekonomik göstergeleri; 2008 ve 2009 yıllarında düşen büyüme hızları ve toplam talep yetersizliği ile enerji ve gıda fiyatlarının yükselmesi sonucu artan enflasyonist eğilimlerdir. Türkiye 2001 krizi sonrası oldukça sağlamlaştırılmış sermaye yeterlik rasyosuna sahip güçlü bankacılık sistemi, sağlam kamu maliyesi, düşük kamu net dış borcu ve izlediği sıkı disiplinle yoluna devam etmiştir. Bu nedenle Türkiye global bankacılık krizinden kaynaklanmayan, daha çok ulusal nitelikte olan ve düşük büyüme hızı ve çift haneli enflasyon olarak görülen bir kriz yaşamaktadır. Artan petrol fiyatları, yüksek reel faiz ve hızla artan enflasyondan Türk kamu maliyesi belli ölçüde etkilenmektedir ve bu durum, istihdamı, reel sektörü ve tarımsal üreticiyi güçlendirecek bir mali canlandırma paketi ile aşılabilir.