GD, Cilt 7, Sayı 13, Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Mentoring as a support mechanism in Turkish entrepreneurship ecosystem(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2023) Maz, Yusuf; Gazioğlu, Bilge SüheylaIn recent years, particularly, the importance of entrepreneurship to the nation's economies has increased significantly. SMEs, or small and medium-sized enterprises, are vital sources of employment and national income. Because of this, it's critical to create effective support systems to promote entrepreneurship and increase it's influence on the economy of the nation. One of these support mechanisms is mentoring described as directing novice entrepreneurs to success in business processes. In this paper, we aimed to investigate all aspects of mentoring in the ecosystem from the program structures to mentor-mentee match making. A new concept of technical mentoring is risen from the need of deep technology startup founders' need of support for solving the technical difficulties they face regularly. Also, a mentoring model for technology incubators is proposed with all its dynamics. In conclusion, it can be stated that mentoring has highly flexible nature in the entrepreneurship ecosystem.Öğe Dijital pazarlama bileşenlerinde duygusal zeka ve big datanın önemi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2023) Çalapkulu, Çiğdem; Buran, NidaBireyin duygusal zekâ süreçleri ile satın alma faaliyetleri arasındaki ilişkinin araştırıldığı bu araştırmada, big data endüstrisinin de satın alma davranışlarını tetikleyici verileri dijital pazarlama süreçlerine hangi yönden ve nasıl entegre ettiği araştırılmıştır. Dijital pazarlama faaliyetleri içerisinde verilerin ve psikolojik unsurların öneminin araştırıldığı bu araştırmada, big data endüstrisinden beslenen markaların etkinlik düzeyini ölçümlemek adına nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Sakarya Üniversitesi iletişim Fakültesi Öğrencilerine anket uygulaması yapılarak, araştırma bulguları SPSS verileri ile desteklenmiştir. Yapılan bu araştırma ile duygusal zekâ ve big data endüstrisinden beslenen dijital pazarlamanın, bireyler üzerindeki etkinliği ölçümlenerek, bireylerin her gün maruz kaldıkları pazarlama faaliyetlerine karşı farkındalık yaratmak amaçlanmıştır.Öğe Yönetim yaklaşımlarından stratejik yönetim modelinin işletmelerin geleceğine etkileri üzerine kavramsal bir inceleme(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2023) Zengin, MehmetOrtak bir hedefi gerçekleştirmek üzere kurulan işletmelerin devamlılığının sağlanması şüphesiz ki yalnızca işletme paydaşları açısından değil, gerçekleştirilen faaliyetlerin ülke ekonomisine olan katkıları nedeniyle de büyük bir öneme sahiptir. Mikro ve makro düzeyde değerlendirilmesi gereken ekonomik faaliyetlerin işletme özelinde incelenerek, yönetsel fonksiyonların başarıyla uygulanıp Uygulanmadığının tespiti ve işletmenin yol haritası olarak uzun bir dönemi kapsayan stratejik yaklaşım öngörülerinin belirli periyotlarla konrol edilmesi; hedef ve amaçlara sağlıklı bir şekilde ulaşılmasında önem taşımaktadır. Hemen her alanda sınırların ortadan kalktığı günümüz küresel dünyasında işletmeler; yeniliklere ayak uydurmakta, iç ve dış çevre ile olan etkileşimini başarıyla yönetmekte, verimlilik artışını sağlayarak korumakta, kendini sürekli yenilemekte, tehditleri görmekte, fırsatları değerlendirmekte ve ortak paydada geleceğini şekillendirmektedir. Bu, elbette işletmenin benimsediği yönetim yaklaşımıyla yakından ilgilidir. Bu çalışmada çağdaş yönetim yaklaşımlarından stratejik yönetimin, işletmelerin geleceğinde bir rol oynayıp oynamadığı kavramsal bir bakış açısıyla ortaya konmuştur. Ulusal ve uluslararası literatürde yer alan stratejik yönetim çalışmaları, tarama yöntemi ile incelenmiş ve stratejik yaklaşımın işletmelerin sürdürülebilirliğinde önemli olduğu tespit edilmiştir.Öğe The intertwined case of authenticity and social entrepreneurial intention formation(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2023) Asarkaya, ÇiğdemFounders of social enterprises become the initiators of their institutions by prioritizing their missions, and dedicating their efforts and time. Their goals become real as a result of hard work of a group of people, who unite around their missions. Based on the literature of authenticity and authentic leadership (AL), and social entrepreneurial intention formation; it was realized that there is a high degree of intersection between some of the authenticity concepts and the previously proposed antecedents of social entrepreneurial intention. The purpose of this paper is to conceptually merge the relevant dimensions of AL with a previously suggested social entrepreneurial intention (SEI) model. The strength of SEs is often based on their values, resilience, and personal experiences of solving problems. Based on the Constructivist Self Development Theory, it is suggested in this paper that a reason why these people do their best to solve others’ – often similarproblems, may be their increased levels of authenticity throughout their challenging life experiences.Öğe Innovative economies in terms of competitiveness: an evaluation of the Turkish ecosystem(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2023) Efe, AhmetThis study explores the challenges faced by competition policy in the international arena, particularly in developing countries, and the relationship between competition policy and trade liberalization. It discusses the factors that contribute to the success or failure of countries, including the quality of education, political continuity, developed capital markets, and the level of competition. The study while highlights the importance of understanding the advantages and problems of developing countries for policymakers and businesses and by discussing the challenges faced by competition authorities in tackling anticompetitive practices of export cartels and proposes the need for a global competition policy agreement. Furthermore, the study developes a formula model for innovation that includes research and development investment, creative thinking, risk-taking, problemsolving skills, competitive ecosystem, incentives and funding opportunities, and divine bounties. The modelled formula aims to quantify the interplay of different factors that drive innovation and identify areas where additional investment or support may be needed. The study also discusses the affiliation of innovation model within the cosmos as a lessons learned for business culture processes, emphasizing the importance of understanding the order established in the universe, obeying natural laws, and acting in a way that produces beneficial results with harmonious goals. It is asserted within the model formula that economic actors should consider not only worldly and temporary gains in innovation and competitiveness, but also medium and long-term gains, both worldly and hereafter, in a balanced way.Öğe Otomobil tercihinde tüketici eğilimleri, Türkiye’de yeni ve ikinci el otomobil kararı(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2023) Uluscul, Cevahir; Demir, Ahmet OğuzOtomobiller üretilmeye başlandığı tarihten itibaren salt tüketim veya ihtiyaç malzemesi olmasının yanında, ekonomik ömrü boyunca tekrar tekrar satılabildiği için aynı zamanda bir ticari mal ve yatırım aracı da olmuşlardır. Otomobiller yeni (sıfır) ve ikinci el (kullanılmış) otomobil olarak literatürde yerini almıştır. Tüketiciler, ihtiyaçlarına binaen daha geniş, daha teknolojik ya da performanslı bir otomobil modeline sahip olma veyahut da hesaplı bir otomobil alıp bakiye kalanla farklı bir ihtiyacı karşılama ve daha birçok farklı isteklerle, otomobillerini “ikinci el” dediğimiz piyasada tekrar tekrar ticaret konusu yapmışlardır. İkinci el otomobil ticareti ekonomik gelişmişlik ve kültür düzeyi gibi etkenlere bağlı olarak ülkeler arasında büyük değişimler gösterse de otomobil olan her yerde vardır. Bu çalışmanın amacı, 2010-2021 yılları arasında Türkiye’de otomotiv pazarının makro ekonomik değişkenler karşısında nasıl şekillendiğini, tüketicilerin otomobil satın alırken gelir düzeyi, arz, yatırım araçlarındaki hareketler, akaryakıt fiyatları ve GSYİH gibi faktörlere karşı nasıl tepki geliştirdiklerini araştırarak, otomobillerin önemli bir yatırım aracı olma varsayımı altında tüketicilerin bütçelerini ne şekilde yönlendirmelerini konusunda da açıklayıcı bilgiler vermektir. Çalışmanın sonucunda, tüketicilerin otomobil satın alırken makro ekonomik değişkenler ile paralel hareket ettikleri, belirli dönemlerde de otomobili bir yatırım aracı olarak tercih ettikleri görülmüştür.Öğe Türkiye'de giyilebilir teknoloji ürünleri pazarı ve kullanımına ilişkin nitel bir araştırma(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2023) Çulhagil Kır, Özlem; Yıldırım, FigenGiyilebilir teknoloji, kullanıcılar tarafından giyilebilen ve genellikle biyolojik ve fizyolojik verilerle ilgili bilgileri algılama, izleme ve analiz etmeyi içeren bir akıllı elektronik cihaz kategorisini ifade eder. 21. yüzyılın başından itibaren giyilebilir cihazlar, dünya genelinde tüketiciler arasında hergün çok daha fazla kullanılmaya başlayan teknolojiler sunmaya başlamıştır. Giyilebilir cihazlar “giysilerle veya vücuda takılabilen her türlü hesaplamalı veya duyusal elektronik cihazlar” şeklinde tanımlanmıştır. Giyilebilir cihazlar, gelişmiş bilgi ve iletişim araçlarıyla insanların günlük yaşamını kolaylaştırmaktadır. Araştırmanın amacı, giyilebilir teknolojilerin Türk pazarında Y kuşağı tarafından nasıl kabul görebileceğini bulmaktır. Derinlemesine görüşme tekniği kullanılarak Y kuşağındaki belli patern ve kalıpları tespit edilmiş ve Lin, Shih ve Sher (2007:646) tarafından oluşturulan Teknolojiye Hazırlık ve Kabul Modeli’ni kullanılmıştır. Sonuçlar tümdengelim yaklaşımı ve tasarımı ile değerli veriler sağlamakta ve Y kuşağınının giyilebilir teknolojileri kabulü ve kullanma niyeti ile ilgili varolan bir model üzerinde nitel bir araştırma özelliği taşımaktadırÖğe Gıda takviyesi satın alma sürecini etkileyen unsurlar, dijital etkileyicilerin önemi ve tüketici satın alma modelleri(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2023) Öztan Kuru, Hülya; Yıldırım, FigenGıda takviyesi ürünlerinin önemi tüketiciler, sağlık personelleri, satış ve pazarlamacılar açısından gün geçtikçe yükselmektedir. Geçtiğimiz senelerde yaşanan pandemi süreci de bu durumu hızlandırmıştır. Gıda takviyesi ürünleri pazarı bu kadar hızla genişleyip büyürken, bu ürünlerin bilim insanları ve tüketiciler yönünden yararlı veya zararlı olduğu konusunda tartışmalar da devam etmektedir. Bununla birlikte tüketicilerin değişkenlik gösteren istek ve ihtiyaçları ile ürünlere yönelmeleri, pazarlamacılar açısından zorlayıcı durumlar olarak ortaya çıkmaktadır. Bundan dolayı tüketicilerin gıda takviyesi ürünlerini satın alma eğilimlerinin tespit edilmesi önemli bir süreç olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu konu ile ilgili olarak; yerinde sonuçlar ortaya koymak için; gıda takviyesi satın alma sürecini etkileyen unsurlar, bu süreçte dijital etkileyicilerin önemi ve tüketici satın alma modelleri üzerine bir araştırma ve çalışma yapılmıştır. Burada ilk olarak; tüketicilerin gıda takviyesi ürünlerini satın alma eğilimlerini anlamak üzere geliştirilmiş bir anket ile durum tesbiti yapmak amaçlanmıştır. Bu kapsamda yapılan değerli bir çalışma olması sebebi ile tüm ilgilenen paydaşlara önemli katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Aynı zamanda araştırma bulgularının gıda takviyesi pazarlamacılarına ve tüketicilere uygulayacakları stratejilerde yol gösterici olması da hedeflenmektedir.Öğe Pandemi sürecinde kullanılan kamu spot reklam çekicilik unsurları üzerine bir inceleme(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2023) Erol, Nihan; Bayazıt, Didem ZeynepCovid-19 pandemisine yönelik alınacak tedbirler konusunda toplumu bilgilendirmek adına en büyük görev başta T.C. Sağlık Bakanlığı olmak üzere kamu kurumlarına düşmüştür. T.C. Sağlık Bakanlığı, bu konuda sürekli güncel bilgiler yayımlayarak kamuoyunun bilgilendirilmesinde etkin rol almıştır. Çalışmada Covid-19 döneminde T.C. Sağlık Bakanlığı tarafından yayımlanan kamu spot reklamlarında kullanılan reklam çekicilik unsurlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda, T.C. Sağlık Bakanlığı tarafından Mart -Aralık 2020 tarihleri arasında COVID -19 Bilgilendirme Platformu'nda yayımlanan 50’si kamu spot reklamı ve 30’u sosyal medya videosu olmak üzere toplam 80 video Clow ve Baack’in (2005) yedi reklam çekicilik yaklaşımına göre incelenmiştir. İçerik analizleri sonucunda, kamu spot reklamları ve sosyal medya videolarında en sık kullanılan dört çekicilik türünün rasyonel, duygusal, korku ve mizah çekicilikleri olduğu tespit edilmiştir. Covid-19 pandemisine yönelik yayımlanan kamu spot reklamlarının kamuoyunu bilinçlendirmek, uyarmak ve ikna etmek amacı taşıdığı, bu amaçlar paralelinde reklam içeriklerinde yüksek düzeyde korku ve duygusal çekiciliğin kullanıldığı; sosyal medya videolarında ise daha ikna edici olmak ve bilgi vermek adına rasyonel çekicilik unsurlarının kullanıldığı tespit edilmiştir.Öğe Perakende sektöründe RFM analizi ile müşteri segmentasyonu(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2023) Şentürk, Hayriye; Alp, SelçukHızla değişen rekabet ortamında şirketler, zamanlarının büyük bir kısmını mevcut müşterilerini uzun vadede memnun edip elde tutmak, hedef müşteri kitlesini genişletmek ve mevcut maliyetlerini düşürerek rekabet avantajı sağlamaya çalışmaktadır. İşletmelerin pazarlama stratejilerini geliştirirken geçmişte kendilerinden alışveriş yapmış müşterilerini göz ardı etmemesi gerekmektedir. Müşterilerin arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları belirlemek, davranışlarını tahmin etmek, müşterilere daha iyi seçenekler ve fırsatlar önermek, müşteri-şirket etkileşimi için kritik bir hale gelmiştir. Bu noktadan hareketle bu çalışmada RFM metrikleri kullanılarak, mevcut müşterinin davranışlarını tanımlamak, müşterileri segmentlere ayırmak ve pazarlama bakış açısıyla bu segmentler için stratejiler oluşturmak amaçlanmıştır. Bunun için Türkiye’de faaliyetini sürdüren bir tekstil perakende firmasının verileri kullanılmıştır. Bu verileri analiz etmek için RFM tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre toplam 5 müşteri kümesi oluşturulmuştur. Şirket açısından en karlı müşteri grubunun 2 numaralı müşteri grubu olduğu, en az karlı ve yakın zamanda neredeyse hiç alışveriş yapmamış kayıp müşteri olarak adlandırdığımız müşteri grubunun ise 4. ve 5. müşteri grupları olduğu belirlenmiştir.