IUHİBED, Cilt 5, Sayı 9, Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Medyada arz-talep ilişkisi: Kamu yararı kârlılık ikilemi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Varol, Sibel Fügan; Tayanç, Neşe KarsMedyanın toplumun aynası mı yoksa yönlendiricisi mi olduğu sorusu, hem iletişim çalışmalarının hem de gündelik hayatın temel sorularından biri durumundadır. Bu temel soruya yanıt arayan çalışmada, medyadaki arz-talep ilişkisi birbirini eşit derecede zorunlu kılan bir neden-sonuç ilişkisi dışına çıkarılarak tartışılmıştır. Çalışma kapsamında, medya kuruluşlarının birer ticari işletme olarak kârlılık motivasyonuyla hareket ederken, aynı zamanda kamusal alanın önemli bir aktörü olarak kamu yararına hizmet etme yükümlülüğüne işaret edilmiş, kamu yararına hizmetin gereklerinden biri ve bir çözüm yolu olarak medyada çeşitliliğin önemi vurgulanmıştır. Kârlılık ve kamu yararı kavramlarına da açıklık getiren çalışmanın vardığı nokta, medya içeriklerinin kamu yararına uygunluğunun sağlanmasında medya kuruluşlarının yanı sıra, yaptığı seçimlerle medya programlarının izlenme/tercih edilme oranlarını, dolayısıyla kârlılık seviyesini belirleme gücüne sahip izleyicilerin, medya kuruluşlarının içeriklerini kamu yararı temelinde iyileştirmesi yönünde baskı grubu olarak hareket etme gücüne sahip sivil toplum kuruluşlarının ve medyada çeşitliliği sağlayacak, izleyicileri zararlı içeriklerden koruyacak ve kamu yararının kârlılık motivasyonunun önünde tutulmasını sağlayacak düzenlemeler yapma gücüne sahip yasa koyucuların da yükümlülükleri bulunduğudur.Öğe Doğaya karşı teknoloji: Avatar filminin teknolojik belirlenimcilik bağlamında analizi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Günek, AbdulsametGörsel ve kurgusal bir sanat olan sinema kendi imkânları içinde doğayı yeniden ve farklı boyutlarıyla üreterek izleyiciye sunmaktadır. Bu sunuş tarzının en iyi örneklerinden biri de Avatar (2009) filmidir. Avatar filmi kullandığı özel efektler, taşıdığı politik ve dini temalar bakımından bir kült film olarak nitelenebilir. Sinemanın teknik imkanları ve teorilerinden faydalanan yönetmen mekanların kurgulanışı, sahneler, söylemler ve efektler üzerinden insan zihnine ulaşarak sinema üzerinden insan doğa ilişkisi üzerine seyircide bir deneyim oluşturmayı amaçlamıştır. Çalışma insanın doğayla ilişkisini/iletişimini, bu ilişkiyi şekillendiren düşünsel ve pratik altyapıyı Avatar filmi üzerinden analiz etmektir. Bu amaçla insanın doğa tasavvurundaki tarihsel dönüşüm ele alınmış, ayrıca insanın doğayı algılama ve onunla iletişime geçme biçiminde teknolojinin yerini vurgulamak amacıyla teknoloji yoğunluklu ve bağımlısı insan ile teknoloji yoksunu Na’vi halkının doğa ile iletişimlerinin karşılaştırması sunulmuştur. Çalışmada filmin mekan kurgusu ile filmde kullanılan temalardaki kültürel ve inançsal etkiler irdelenmiştir. İnsanların ve Na’vilerin iletişim süreçleri ‘iletişime geçme biçimleri’, ‘iletişimde kullanılan araçlar’ ve ‘referans çerçevesi’ kategorileri esas alınarak değerlendirilmiştir.Öğe Yeni medyada ticarileşme ve kişiselleştirme stratejisi olarak kurgu programlarının denetimi “dongle pazarlaması”(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Aydemir, MustafaMedya içeriklerinin, kullanıcı eksenli hazırlanması ve sunulması için birçok video, grafik ve tasarım programı kullanılmaktadır. Yeni medyanın işleyiş yapısı gereği içerik sahipliği kadar denetlenebilir yazılım mülkiyeti önemli hale gelmektedir. Web 3.0 altyapısının etkisiyle tüm yazılımların ve eklentilerinin güncellenmesi pazar stratejisi gereği zorunlu hale gelmektedir. Program yazılımcılarının ticarileşme algısı ile kullanıcıların ücretsiz erişim talebinin yarattığı karşıtlık nedeniyle gerçek talep ve kullanıcı sayısı belirlenememektedir. Tekil kullanıcı ile ticari tabanlı son kullanıcıların bu yazılımları satın almasına ek olarak illegal kullanımların da sınırlandırılması anlayışıyla dongle adı verilen bir usb ile söz konusu programların çalışmasını ortaya çıkarmaktadır. Ticarileşen ve son kullanıcıların eylem alanını şekillendiren bu sistemin uygulanması ile yapım sonrası içerik üretim hizmetlerinin değişimi ve denetimi sağlanmaktadır. Bu çalışma program kimliğinin kişiselleştirilmesinin temel ilkeleri ile sürecin nasıl işlediğini incelemektedir.Öğe The education of public relations students on public relations theories: An investigation on the curriculum of public relations departments of communication faculties in Turkey(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Akım, FerideSince public relations is based on communication management, it is a field of social science which must vastly utilize theoretical work and practice. Theories provide with placing public relations on a scientific ground; they also supply the vocabulary that academics and public relations practitioners need in order to work in the field, to develop the field and to make predictions. Utilizing theories in the public relations field helps to determine right targets within the framework of rational paradigms, and to bring about the successful realization of actions by presenting effective strategies and tactics. This study examines the relationship between public relations and the contingency approach. In the era of digital revolution, where technological advances gained momentum, contingency approach emphasizes the understanding that with better analysis and perception of the environment in which the organization located, the senior management make better decisions, and different strategies and tactics should be used in order to be successful under different conditions and that this approach also reveals that there is no organizational structure and form of administration valid everywhere and in all conditions. This study also reveals to what extent the curriculum of Public Relations Departments of Communication Faculties in Turkey includes courses on Public Relations theories. The population of the study is all the universities in Turkey that incorporates Communication Faculties, and the sample is Communication Faculties that incorporates Public Relations Departments. The undergraduate curriculum in the websites of Faculties is analyzed through content analysis method, one of the approaches of qualitative data analyses. As a result, it is found out that there are 200 actively operating universities in Turkey, 60 of these universities at stake have Communication Faculties, 1 of them have Communication Sciences Faculty, 4 out of these 61 faculties (30,5%) continue to build up the necessary academic staff and substructure to start education. It is exposed that there are about 46 (80,7%) active "Public Relations" Departments out of 57 active Communication Faculties. It is revealed that 9 (19,5%) out of 46 Public Relations Departments have courses about the public relations theories in their curriculum.Öğe Medya metinlerinin inşasında ideolojik farklılıklar: “süper teşvik paketi” haberlerinin söylem analizi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Arık, Emel; Akgün, HakkıHaber aktarım sürecinde ideolojilerin biçimlendirici rolü pek çok iletişim araştırmasına konu olmaktadır. Çoğu zaman ön plana çıkmayan ama süreci biçimlendiren ideolojik bakış, özellikle ekonomi-politik yaklaşımın temel analiz konularının başında gelmektedir. Ekonomi-politiğin bir yansıması olarak ideoloji aynı haberlerin farklı ideolojilere mensup yayın organlarında farklı şekillerde biçimlendirilmelerine neden olmaktadır. Bu çalışmada 2018 yılında sıkça tartışılan Süper Teşvik Paketi’nin Türk basınında nasıl haberleştirildiği, farklı gazeteler örnekleminde söylem analizi yöntemiyle analiz edilmiş, böylelikle ideolojik farklılıkların ve sahiplik yapılarının ilgili haber metinlerinin inşasında etkinlikleri ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Söylem analizi yöntemi ile incelenen metinler 10 Nisan 2018 tarihli Hürriyet, Sabah, Star, Yeni Şafak, Milliyet, Cumhuriyet, Evrensel ve Yeniçağ gazetelerinin ilk sayfalarında yer alan haber ve spotlardan seçilmiştir. Analizlerin sonucunda sekiz gazetenin de sahiplik yapıları ve ideolojik tutumlarıyla örtüşen farklı gerçeklikler tasarladıkları sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Online basın bültenlerinde halkla ilişkiler mesaj stratejileri: Türkiye’nin en sevilen markalarının basın bültenlerine yönelik bir değerlendirme(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Kılınç, Özgür; Arıcı, Ali; Bayçu, SevilBasın bültenleri, medya ve ilgili kamularla ilişki inşasındaki aracı rolünün yanı sıra kurumların iletişimsel söylemlerini incelemeyi mümkün kılan metinlerdir. Basın bültenlerindeki içerik, çeşitli mesaj stratejilerinden hareketle yapılandırılarak ilgili kamulara aktarılmaktadır. Bu kapsamda çalışmanın amacı 2017 yılında Türkiye’nin en sevilen markalarının (Lovemarks) basın bültenlerini halkla ilişkiler mesaj stratejileri ve içerdikleri temalar açısından değerlendirmektir. Belirtilen amaç doğrultusunda seçilen 10 markanın basın bültenleri “bilgilendirici”, “kolaylaştırıcı”, “ikna edici” stratejiler ile “ödül”, “korku”, “pazarlık” ve “iş birliği yaparak problem çözme” olmak üzere yedi halkla ilişkiler mesaj stratejisi temel alınarak incelenmiştir. İncelenen basın bültenlerinde halkla ilişkiler mesaj stratejileri açısından daha çok “bilgilendirici” ve “ödül” stratejileri göze çarparken, bültenlerin temaları açısından ise “alınan ödüller” ve “sosyal sorumluluk” temaları öne çıkmıştırÖğe Dijitalleşen kapitalizmin yeni aktörleri: Youtuberlar(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Güler, Meltemİnternetin getirdiği yenilik ve değişimlerle birlikte iletişim teknolojilerinde görülen hızlı ilerlemeler ve Web 2.0 sayesinde karşılıklı etkileşim mümkün hale gelmiştir. Bu etkileşimi mümkün kılan sosyal ağlar beraberinde sosyolojik, kültürel ve ekonomik alanda değişikliğe ve dönüşüme sebep olmuştur. Günümüzde geleneksel medyayı da içine alarak genişleyen yeni medya teknolojileriyle yeni ekonomik alanların ortaya çıktığı görülmektedir. İnternet, medyanın ekonomi politiği bağlamında incelendiğinde, özünde endüstriyel bir mecradır ve bu mecrada yer alan öğeler de ekonominin kuralları ekseninde hareket etmek zorundadır. YouTube da bir taraftan kişisel bir mecraymış gibi görünse de endüstri tarafından kuşatılmıştır ve burada yer alacak metinler de reklam endüstrisi tarafından dikkatle izlenmektedir. Sosyal medyanın kitlelere ulaşmadaki yüksek verimliliği düşünüldüğünde, burada takipçisi çok olan kişilerin sistem tarafından ödüllendirilerek, birer reklam panosuna dönmesinin kaçınılmaz olduğu görülmektedir. Burada da geleneksel medyada olduğu gibi ekonomi belirleyici olmakta ve ekonomik öncelikler doğrultusunda internet metinleri inşa edilmektedir. Bu çalışmanın amacı; yeni medya araçlarında hem üreten-tüketici olan hem de paylaşılan içeriğin kaynağı konumuna gelen YouTuberların ve onların takipçisi, abonesi, izler kitlesi olan üreten-tüketici kullanıcıların, medya endüstrileri tarafından nasıl kuşatıldığını ortaya koymaktır. Bunun yanı sıra bu çalışmada, değişen emek biçimleriyle birlikte sosyal medyanın kullanım değerini yaratan özelliklerinin mübadele değeri tarafından nasıl içerildiğini görünür kılmak hedeflenmektedir. Dolayısıyla, yeni medya teknolojilerinin kapitalizme eklemlenerek, bireysel bir mecraymış gibi görünen bu alanın reklam endüstrisi tarafından kuşatılarak nasıl ekonomik bir alana çevrildiğini analiz etmek önem taşımaktadır. YouTube üzerinde üretim-tüketim dinamikleri hakkında daha bütüncül bir anlayışa ulaşabilme gerekliliğinden dolayı araştırma eleştirel ekonomi politik bakış açısıyla Karl Marx’ın çalışma ve emek kavramları üzerine temellendirilmiştir. Youtube Türkiye istatistiklerine dayanarak Howto&style kanal tipi sahiplerinden ilk iki sırada yer alan Enes Batur ve Danla Biliç örneklem olarak seçilmiştir. 30 Nisan–29 Mayıs 2018 tarihleri arasındaki veriler araştırmaya dâhil edilerek bu iki kanalın “En Son Yüklenen” kategorisindeki beşer videosuna içerik analizi yapılmıştır.