Cilt 2, Sayı 3, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 13 / 13
  • Öğe
    Turkey’s trade relationship with Latin American countries
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Yılmaz, Utku Mete
    Osmanlı İmparatorluğu'ndan Latin Amerika'ya 1860'lardan I. Dünya Savaşı'nın sonuna kadar süre gelen bir göç akışı olmuştur. Türkiye ve Latin Amerika ülkeleri bu akışla birlikte, 19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren iletişim ve etkileşim halindedir. Fakat bu ilişki 1990'lı yılların ortalarına kadar farklı dış politikalar ve coğrafi mesafenin bir sonucu olarak yeterince gelişmemiştir. Ancak son yirmi yılda, çok boyutlu dış politikası ve küreselleşmenin etkileriyle Türkiye daha dinamik bir dış politikaya sahip ve Latin Amerika ülkeleriyle ilişkilerini canlandırmak istiyor. Bu bağlamda Türkiye ile Latin Amerika arasındaki ticari ilişki daha önce çok çalışılan bir konu değil, bazı alanlarda Türkiye'yi Latin Amerika ülkeleri ile karşılaştıran araştırmalar var, ancak pek çoğu özellikle ticari ilişkilerinin sonuçlarını ve gelişmekte olan ekonomilerini analiz etmiyor. Gayri safi yurtiçi hasıla sıralamasına göre en büyük 7 Latin Amerika ülkesini baz alarak hazırlanan bu çalışmanın amacı, 1990 - 2021 döneminde Türkiye'nin Latin Amerika ülkeleri ile daha dinamik hale gelen ilişkisinin sonuçlarını araştırmak ve göstermektir.
  • Öğe
    Çalışanların bireysel kültürel değerlerinin, üretkenlik karşıtı iş davranışları ile ilişkisi: Türkiye’de faaliyet gösteren Japon sermayeli bir üretim şirketi örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Yılmazer, Gökhan; İyigün, Öykü
    Küresel ekonomilerde beyaz yakalı çalışanlar farklı kültürlerden, farklı coğrafyalardan ve farklı eğitim düzeylerinden bir araya gelip, aynı işletmenin belirlenen hedefleri doğrultusunda iş yerlerine katkı sunmaya çalışmaktadırlar. Bu süreçte bireyler arası etkileşim ve iletişim, iş görenlerin hal ve davranışlarını belirleyen bireysel etkenler vasıtası ile belirlenmektedir. İş görenlerin hal ve davranışlarını belirleyen bireysel kültürel değerleri ve üretkenlik karşıtı iş davranışlarının meydana gelmesinde bireysel kültürel değerlerin alt boyutları ile incelenmesi amacıyla bu araştırma oluşturulmuştur. Araştırmadaki örneklem grubu Türkiye’de faaliyet gösteren Japon sermayeli çokuluslu bir işletmelerinin beyaz yakalı çalışanlarından oluşmaktadır. Araştırmanın veri toplama aracı olarak anket yöntemi tercih edilmiş, araştırma bulgularına göre, üretkenlik karşıtı iş davranışı oluşumunda bireysel kültürel boyutların etkisi olduğu gözlemlenmiştir.
  • Öğe
    Kamu özel işbirliğinde kamu taşınmazları üzerinde üst hakkı
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Hansu, Esra; Hatemi, Hüseyin
    Günümüzde, özellikle sağlık, eğitim, turizm yatırımlarının gerçekleştirilmesi; büyük çaplı alt yapı projelerinin uygulamaya konulmasının özel hukuk kişileri tarafından yapılması, bir özel hukuk kurumu olan üst hakkına kamu malı olan taşınmazlar üzerinde de başvurulmasına sebep olmuştur. Kamuya ait taşınmazlar üzerinde kurulan üst hakkının taşıdığı işlevsel önem sebebiyle bu durum kamu hukukuna ilişkin kaynaklarda da yer almıştır. Bu nedenle, makalemizde kamu hukuku kaynaklarında üst hakkını da kapsayan irtifak hakları ile ilgili getirilen düzenlemeler ve bunların Medeni Kanun’da ki üst hakkı hükümleriyle olan ilişkisi ele alınacaktır.
  • Öğe
    China’s economic effects on east african countries
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Mohamed Hassan, Abdiwahab; Özcan, Yunus
    China-Africa trade in 2018 was $113bn but dropped due to pandemic and it hit $108bn in 2020 while China’s imports from Africa was $71.6bn in 2020. In the East African communities, the leading export country is Tanzania with $144.59m in 2020 tailed by Kenya and Uganda, but the other side the biggest consumer is Kenya which is $3.39b tailed by Tanzania and Uganda. It seems that Chinese engagement in Africa is to establish and shape the future of African countries in contrary Chinese firms. Their workers travelled to Africa and make harsh competitions while China was providing the top investments in Africa. Africa has attained close to $30bn from China in the annual basis for the source of infrastructures being the management of projects and the financing. Regardless of the fact many African countries praise these funds, while others worry the range of the funds. This paper tries to analyze trade impact of Chinese support in a form of aid and investments that keep in the main values of strategic diplomacy, ideological values and commercial gains that include China involvement in the African continent.
  • Öğe
    Arnavutluk’ta bankacılık sektörü ve basel uzlaşıları
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Goleshi, Edison; Benli, Vahit Ferhan
    Bu çalışmada Arnavutluk bankacılık sektörü ve Basel Uzlaşıları incelenmiştir. Finansal hizmet sektörü Arnavutluk için ekonominin önemli bir sektördür. Bu bağlamda bazı finansal göstergeler anlatılmıştır. Sermaye yeterliliğine ilişkin bankacılık sektörünün durumu incelenmektedir. Aynı zamanda Arnavutluk Bankasının bankacılık sektöründeki rolü anlatılmıştır. Bankacılık sektörünün denetimi ve düzenlemelerinde Arnavutluk Bankasının rolünün önemli olduğunu görülmektedir. Basel Uzlaşıları bankacılık sektörü için 1999 yılında uygulanmaya başlamıştır. Bu araştırmada Basel Uzlaşılarının amaçları ve bankalar için getirdikleri şartlar incelenmiştir. Arnavutluk Bankacılık sektörü küçük olduğu için Basel standartlarını zorlukla karşılamayı başarabilmiştir. Arnavutluk bankacılık sektöründe Basel II standartları uygulanmaya devam etmektedir. Arnavutluk, Basel III’ün gerektirdiği sermaye yeterliliği standartlarını da karşılamıştır.
  • Öğe
    Katılım bankası mobil uygulamasında müşteri deneyiminin incelenmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Yavuz, Alpaslan; Ertemel, Adnan Veysel
    Dijitalleşen dünyada Sektörde pazar payını artırmak, rekabet edebilir olmak ve sadık müşteriler oluşturmak isteyen bankalar müşteri deneyimi, müşteri sadakati konularında çalışmalar yapmışlardır. Bu araştırmada Türkiye’de faaliyet gösteren katılım bankalarının mobil bankacılık kullanan müşterilerinin müşteri deneyimini ortaya koymak amacıyla hazırlanmıştır. Müşteriler ile yapılan anket çalışması sonucunda elde edilen veriler ile istatiksel analizlerle yapılarak müşteri deneyimini etkileyen faktörler açıklanmaya çalışılmıştır.
  • Öğe
    İstanbul’da ticaret sektötündeki bireylerin internet bankacılığına ilişkin yaklaşımların incelenmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) İngeç, İrem Nida; Tuna, Yusuf
    Bu araştırmada İnternet Bankacılığı Servis Memnuniyeti ve Bankacılık İşlemleri Hizmet Memnuniyeti anketleri uygulanmıştır. Yapılan çalışmada internet bankacılığı kullanan ticaret sektöründeki bireylerin tüketim oranlarının belirlenmesi, bireylerin beklentilerinin tespit edilmesi, internet bankacılığını kullanma nedenlerinin saptanması ve internet bankacılığı hizmetinden memnun olup olmadıklarını bireylerin demografik bilgileri dikkate alınarak bireylerin internet bankacılığına ilişkin yaklaşımları incelenmiştir. Anket 340 kişiye ulaştırılmış bunlardan 4 tanesi eksik bilgi içerdiğinden elenmiş, 55 kişi geri dönüş sağlamamıştır. Anket uygulanan kişilerin 281 tanesi geri dönüş gerçekleştirmiştir. Bireylerin internet bankacılığını kullanımında zaman tasarrufu sağladıkları, istenilen bilgileri güven problemi yaşamadan paylaştıkları sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan araştırmada ticaret sektöründeki bireylerin internet bankacılığı hizmetinden memnun oldukları kanaatine varılmıştır. İlerleyen zamanlarda internet bankacılığının kulanım sayısının artacağı düşünülmektedir.
  • Öğe
    Ödünç menkul kıymet işlem risklerin incelenmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Öztürk, Fevzi
    Bu çalışmanın amacı; ödünç menkul kıymet işlemlerinde karşılaşılabilecek riskleri ortaya koymak ve bu işlemlere özgü riskleri tanımlamaktır. Araştırmada, her finansal işlemin doğasında olan bazı risklerin ödünç menkul kıymet işlemlerine yansımaları ele alınmıştır. Ödünç menkul kıymet işlemlerindeki risklerin yönetilmesi ve asgariye indirilmesinin yöntemleri ortaya koyulmuştur.
  • Öğe
    Dijital platform üzerinden sigorta poliçesi satın alma davranışları: yaş gruplarının dijital sigorta kanallarının kullanımına ilişkin bir araştırma
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Eren, Yağmur; Başar, Özlem Deniz
    Teknolojinin gelişmesi ile birlikte her yaştan insan gruplarının internet kullanımı artmıştır. İnternetteki gelişmeler sigorta sektörünü de etkilemiş, insanlar poliçelerini satın almadan önce internetten araştırma yapmaya başlamışlardır. Ürün çeşitliliğinin fazla olması ve tüketicilerin satın almak istedikleri poliçeleri karşılaştırma yapabilmeleri dijital platformların kullanımını artırmaya başlamıştır. Bu çalışmada, internet ve elektronik ticaret kavramı, sigortacılıkta pazarlama, sigorta dağıtım kanalları, e-sigortacılık, elektronik sigortacılığın sağlayacağı avantajlar ve dezavantajlar açıklanmıştır. Bununla birlikte tüketicilerin dijital platform üzerinden sigorta poliçesi satın alma davranışları yaş gruplarına göre anlamlı bir farklılık gösterip gösterilmediği araştırılmıştır.
  • Öğe
    İstanbul'daki uluslararası öğrencilerin bilişsel imaj algılarının geleceğe yönelik davranışları üzerindeki etkisi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Bazargani, Sahar Mohammadi; Çengel, Özgür
    Ziyaretçi davranışlarının belirleyicisi olan turist beklentisinin başlangıç noktası imajdır. Bir taraftan artan ekonomik, kültürel ve politik rekabetçi ortamda her kent kendi payını almak çabasındadır ve bu doğrultuda birer elçi olan uluslararası öğrencilerin imaj algıları önem taşımaktadır. Bu araştırma İstanbul'da eğitim alan uluslararası öğrencilerinin bilişsel imajının gelecekteki davranışkarı üzerindeki etkisini araştırmaktadır. Anket yöntemi olarak tasarlanan çalışma için İstanbulun farklı üniversitelerinde eğitim alan 313 uluslararası öğrenci üzerinde 2020 yılında yürütülmüştür. Elde edilen verilerin istatistiksel analizi için SPSS 22.0 paket programı kullanılarak güvenilirlik, geçerlilik, korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Analizler sonucunda, bilişsel imajın davraşıssal niyet üzerinde olumlu etkisi olduğu saptanmıştır.
  • Öğe
    Enhancement of Micro Small Businesses in The Gambia through Digitalization: Investigating youth Entrepreneurs Perception, Use and Inhibitor of E-commerce Technology
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Awe, Ya Neneh; Ertemel, Adnan Veysel
    SMEs and e-commerce have been widely researched on due to their contribution in many aspects of development; however research in Africa is limited thus this paper aims to explore the factors that influence youth entrepreneurs in The Gambia to adopt this technology and how they perceive prospective benefits when it is adopted. Another aim is to assess their level of ecommerce adoption and to find out the factors that hinder the adoption process. A research model was developed based on Technology Acceptance Model (TAM), Theory of Planned Behavior (TPB) and Diffusion of Innovation Theory (DIT). The study objectives were achieved through a cross-sectional survey design and primary data was collected through self-administered online questionnaire from 153 youth entrepreneurs and IBM SPSS 22 was used to analyze the data. The results indicate that out of the 7 proposed independent variables, perceive benefits and perceive barriers have a positive correlation to adoption, perceive behavioral control was also found to positively influence ecommerce adoption while attitude, perceive usefulness, relative advantage and compatibility were not found to be significant. Finally the adoption level of ecommerce by the youth entrepreneurs was found to be moderate.
  • Öğe
    Blokzincir teknolojisinin dış ticaretteki uygulama alanları ve hukukî durumu blokzincir dış ticaret finansman uygulama örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Benli, Vahit Ferhan; Yaman, Ali Rıza
    İnsanoğlunun âdeta ezelden sahip olduğu kazanç şekillerinden biri de ticaret olmuştur. Sınırların çok net çizildiği ve insanın bir ülkenin vatandaşı olarak vasıflandırıldığı dönemden itibaren de “dış ticaret” daha bir önem kazanmıştır. Dönemin ilgi, istek, ihtiyaç ve kurumlarına göre şekillenen dış ticaret alanında günümüzde blokzincir teknolojisi de uygulanmaya başlanmıştır. Artık eski olarak vasıflandırılabilecek dış ticaret uygulamalarından kaynaklı birçok soru ve soruna cevap veren blokzincir teknolojisinin beraberinde getirdiği hukukî meseleler de ciddi bir şekilde tartışılmakta, bunlara çözüm üretilmeye çalışılmaktadır. Çalışmanın amacı, blokzincir teknolojisinin dış ticaret alanındaki uygulamalarını, yeni teknolojiye geçişin ekonomik sosyal felsefesini ve bunun hukukî sonuçlarını Türkiye İşbankası’nın gerçekleştirdiği ilk blokzincir platformu örneği üzerinden izah ve kritik etmektir.
  • Öğe
    Sosyal medya üzerinden gerçekleşen kişilik hakkı ihlallerinde gerçek olmayan vekâletsiz iş görmenin diğer hukuki sebeplerle karşılaştırılması
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Sinanlıoğlu, Ebru Koyuncu; Hatemi, Hüseyin
    İletişim araçlarından biri olan sosyal medyanın kullanımının her geçen gün giderek artmasıyla birlikte, sosyal medya üzerinden gerçekleşen kişilik hakkı ihlalleri de artmıştır. Mevzuatımızda, sosyal medya üzerinden gerçekleşen kişilik hakkı ihlalleri karşısında başvurulacak korunma yolları hem genel hükümler de hem de özel hükümler de düzenlenmiştir. Bu çalışmada, sosyal medya üzerinden gerçekleşen kişilik hakkı ihlalleri kapsamında zarara uğrayan kişinin, ihlali gerçekleştiren kişiden bu saldırı dolayısıyla elde ettiği menfaati vekâletsiz iş görme hükümlerine göre kendisine verilmesini talep edebileceği açıklanmıştır. Doktrinde ve uygulamada ileri sürülen görüşlere yer verilerek, gerçek olmayan vekâletsiz iş görmenin hukuki niteliği değerlendirilmiştir. Ayrıca, gerçek olmayan vekâletsiz iş görme kurumu; haksız fiilden, sebepsiz zenginleşmeden ve sözleşme borcuna aykırılıktan doğan diğer taleplerle karşılaştırılmıştır.