Yazar "Zaim, Selim" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Determining the Critical Factors of Tacit Knowledge in Service Industry in Turkey(Elsevier Science Bv, 2015) Zaim, Halil; Gürcan, Ömer Faruk; Tarım, Merve; Zaim, Selim; Alpkan, Lütfihak; Ozsahin, MehtapTacit knowledge is considered as a strategic factor in knowledge management implementation. Accordingly, it attracts significant attention both from researchers and academicians. Managing tacit knowledge effectively and efficiently is becoming a key success factor for organizations. To gain competitive advantage by using tacit knowledge, tacit knowledge should be understood well. Determining critical factors of tacit knowledge is expected to be helpful. The critical factors of tacit knowledge are one of the challenging issues in knowledge management. This paper aims to analyze critical factors of tacit knowledge based survey data. The survey of this study is conducted on composed of 30 companies from different sectors within service industry in Turkey. The obtained data from the surveys is analyzed through the SPSS statistical packaged software. Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) show that tacit knowledge was divided into four factors, namely individual/personal knowledge, managerial knowledge, expertise knowledge, and collective knowledge. (C) 2015 The Authors. Published by Elsevier Ltd.Öğe Knowledge management and ERP: Complementary or contradictory?(Elsevier Ltd, 2017) Acar, M. Fatih; Tarım, Merve; Zaim, Halil; Zaim, Selim; Delen, DursunThis research aims at deepening the understanding of the effects of information systems on supply chain operations, and to find the level and direction of the relationship between Enterprise Resource Planning (ERP) and Knowledge Management (KM) in the context of operational and financial performance. Essentially, this study emphasizes the explanation of the complementary relationship between ERP and KM. Therefore, the mediating effect of KM is also analyzed. Using a survey method, 163 responses are collected from Turkish manufacturing companies which operate in a variety of industries. A structural equation modelling (SEM) is used to test both the reliability and validity of measurement and the structural path model. The results show that ERP has no significantly positive effect on operational performance, but it is a precedent of KM. Moreover, results also show that KM affects operational performance positively and it has a mediating effect for the relationship between ERP and operational performance. Lastly, the path analysis shows that operational performance is positively associated with financial performance. © 2017 Elsevier LtdÖğe Küçük Ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde Toplam Kalite Uygulamalarının, Kurum Performansına Etkilerinin İncelenmesi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2005) Özkan, Coşkun; Zaim, Selim; Türkyılmaz, AliToplam kalite yönetimi (TKY) ve ISO uygulamaları, ülkemizdeki küçük ve orta büyüklükteki işletmelerde (KOBİ) her geçen gün yaygınlaşmaktadır. Bu çalışmada, ülkemizdeki KOBİ'lerde TKY uygulamalarının performansa olan etkileri incelendi. Çalışma kapsamında, uygun bir araştırma modeli kullanılarak toplam 141 işletme üzerinde detaylı bir analiz yapıldı. Elde edilen sonuçlar yapısal denklik modeli yöntemi kullanılarak modellendi ve TKY'nin finansal ve finansal olmayan performans üzerindeki etkileri tesbit edildi. Modelin doğrulanması ve sayısal sonuçların hesaplanması için Kısmi En Küçük Kareler Yöntemini kullanıldı. Elde edilen sonuçlar, modern yönetim tekniklerini kullanan veya yeni geçiş döneminde olan işletmeler için, kalite yönetim çalışmalarının sonuçları ve etkileri hakkında çok faydalı bilgiler vermektedir.Öğe Measuring the Impact of Tacit Knowledge on Individual and Financial Performances: A Field Study in Turkey(Springer Nature, 2021) Tarim, Merve; Erzurum, Erdem; Akçan, A. Fatih; Gürcan, Ömer Faruk; Zaim, Halil; Zaim, SelimKnowledge has become a key factor for business success because of the rapidly changing market conditions and globalization. Tacit Knowledge is a field being researched by many scholars to understand how it could benefit companies. In this chapter, tacit knowledge’s impact on individual and financial performances was measured utilizing data that was generated through a self-administered survey. The questionnaire was distributed to service companies randomly selected from the database of Istanbul Chambers of Commerce. © 2021, The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG.Öğe Sağlık sektöründe müşteri memnuniyet ölçümü : simetrik ve asimetrik etki analizi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2006) Özkan, Coşkun; Zaim, Selim; Türkyılmaz, Aliİşletmelerin uzun süreli başarılı olmaları, müşterilerini ve onların değişen isteklerini iyi tanıyıp tatmin edebilme kabiliyetleriyle yakından ilgilidir. Sağlık sektörü hızla gelişmekte olan bir hizmet sektörü olup, kalite yönetimi ve müşteri memnuniyeti kavramları ve uygulamaları bu sektörde de çok önem arzetmektedir. Her ne kadar tüm hastahaneler benzer hizmetleri sunuyor olsalar da her hastahanenin sunduğu hizmetlerdeki kalite ve sağladığı memnuniyet seviyesi farklılık göstermektedir. Bu çalışmanın amacı tedavi görmek amacıyla hastahaneye gelen hastalar için hangi kalite karakteristiklerinin daha önemli olduğunun belirlenmesi ve bu karakteristliklerin memnuniyet üzerindeki simetrik ve asimetrik etkilerinin incelenmesidir. Çalışmada elde edilen sonuçlar sağlık sektöründeki kalite yönetimi ve müşteri memnuniyeti uygulamaları için çok önemli bilgiler vermektedir. .Öğe Technology and Job Competence in the Turkish Labor Markets: A Model and Simulations(Elsevier Science Bv, 2012) Kara, Ahmet; Zaim, Selim; Özsahin, Mehtap; Zehir, CemalThis paper presents system dynamics simulations of the effects of technology on the level of job competence in a subset of the Turkish labor markets. Through deterministic and stochastic simulations, we demonstrate the possibility of considerable technology-induced improvements in the level of job competence. (C) 2012 Published by Elsevier Ltd. Selection and/or peer-review under responsibility of the 8th International Strategic Management Conference