Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Altan, Mehmet Fatih" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Demiryollarında gelişme eğilimleri, yüksek hızlı demiryollarının küresel mevcut durumu ve ülkemiz için bir derleme
    (2020) Altan, Mehmet Fatih; Kızıltaş, Mehmet Çağrı; Ayözen, Yunus Emre
    Ulaştırma insanlığın varoluşundan bu yana teknik ilerlemeler ve sosyal ilişkilerin sebebi ve sonucu olarak, etkilyen ve etkilenen bir konumda, entegre bir ssitemin temel bileşenlerinden bir tanesini teşkil etmektedir. Dolayısı ile ekonomik, sosyal, kültürel ve politk veçhelerin hepsinin merkezinde ve sürekliliği olan bir konuma da sahip olmuş olmaktadır. Knetleşme ile karşılıklı ve birbirini etkileyen bir ilişkiye sahip olan ulaştırma entegre ve bütünlüklü bir system altında işlevsel ve verimli olan girdi ve çıktıları ortaya koyabilir. On yıllardır Türkiye’nin karşı karşıya olduğu ana zorluklardan birisi ise bu alanda parçalı yaklaşımlar ve entegre olmayan eylemlerdir. Bu bakış açısı ile muhtelif konularda, özellikle de kentleşme ve ulaştırmada, teori ve pratikte, akademi ve piyasa arasında teme gereksinim bunlarla ilgili entegre bir yaklaşımın geliştirilmesi olarak görünektedir. Benzer problemler; dengeli türel dağılım, türler arası entegrasyon, insan odaklı yaklaşım ve hizmet parametrelerinin yükseltirlmesi konularında da kendini göstermektedir. Bütün bunların bir araya geldiği başlıklardan birisi de demiryollarıdır. Demiryollarıın geliştirilmesi ve tütrel payının arttırılması gerekliliklerinin her ikisi de hem yolcu ve hem de yük taşımacılığı içn hem açık bir gerçekliktir ve hem de doğru bir tercihi teşkil etmektedir. Türkiye’deki mevcut durum da bu yöne doğru evrilmektedir. Yüksek hızlı demiryolları Japonya, Fransa, Almanya gibi ülkelerde son 50 yıldır demiryollarının ana ana sütunlarından birisini teşkil etmektedir ve de küresel ölçekte artan bir öneme sahiptir. Bu makalede ilk olarak küresel örmekler verilmiş ardından ülkemiz özelinde muhtemel kazanımlarından bahsedilmiştir. Ardından ise ülkemizdeki hatlar özelinde değerlendirmeler yapılmış ve sonuçlar paylaşılmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Gelişmekte olan ve gelişmiş ülkelerde yüksek hızlı demiryolu yatırım kriterlerinin incelenmesi
    (2020) Altan, Mehmet Fatih; Kızıltaş, Mehmet Çağrı; Ayözen, Yunus Emre
    Altyapı yatırımları gelişmiş olan ülkelerin yıllık bütçesinden az bir pay almakradır. Zira bu ülkeler altyapı kurulum süreçlerini büyük ölçüde tamamlamışlardır. Gelişmemiş olan ülkelerde de altyapı yatırımlarının yıllık bütçeden aldığı pay düşüktür. Çünkü bu ülkeler muhtelif büyüme unsurlarını ekonomik güç ile teşvik edemediklerinden dolayı önemli altyapı yatırırmlarına girişemezler. Gelişmekte olan ülkelerde ise altyapı yatırımlarının yıllık bütçeden aldığı pay yüksektir. Bu ükelerde nüfus büyümekte, kentleşme artmakta, hem arz ve hem de talep yükselmektedir. Ekonomik büyüme eğilimi de söz konusudur. Dolayısı ile altyapı büyümesi de ekonomik büyüme ve ülkenin büyümesi ile eş güdümlü götürülmeye çalışılmaktadır. Bu nedenle yoğun bir altyapı kurulum süreci yaşanmaktadır. Bu çalışmada ilk olarak yüksek hızlı demiryolları ve yeni penetre olduğu bir sistemdeki gelişim kriterleri ele alınmıştır. Ardından ise bu tür için koridor seçim esasları ortaya konulmuştur. Sonrasında çok sayıdaki ülke üzerinden küresel karşılaştırmalar yapılmıştır. Son olarak da sonuç ve öneriler paylaşılmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Toplu taşımada çok amaçlı karar verme ve metropoliten bir alanda servis araçlarının modellemesi
    (2018) Altan, Mehmet Fatih; Kızıltaş, Mehmet Çağrı; Divrik, Süleyman Cem
    Bu çalışmada; bir metropoliten alandaki ev-iş otobüs hizmetlerinin tasarımı için bir model geliştirilmiştir. Bu tarz hizmetler; verimlilik, etkinlik ve eşitlik gibi çelişen kriterler arasında bir dengeyi sağlamak durumundadır. Bu maksatla, diğer bütün aşamaları da kapsayacak şekilde çok amaçlı bir model geliştirilmeye çalışılmış olup eşitlik değeri, otobüsün durağa varış zamanının zaman çizelgeleriyle gösterilmesiyle dikkate alınmaya çalışılmıştır. Zaman çizelgeleri; örneğin bu hizmetin diğer ulaştırma türleriyle uyumunun garanti edilmesi gibi diğer kullanımları da ihtiva etmektedir. Bu; önerilen modelin kılavuz ilkelerinden birisi olup bir kerede birçok konunun eş zamanlı işleme alınması konseptine dayanmaktadır. Hat boyunca hem otobüs durak yerleri ve hem de kısıtlamalarla karşılaşıldığında geçişlerin olabileceği kentsel yol ağlarında bir güzergâh belirlenmesini içeren bir rotalar kümesi yaklaşımı modele tanımlanmıştır. Sonuç olarak; çok amaçlı güzergâh yerleşim modeli bir tabu araştırma algoritmasıyla çözülmüştür. İtalya’nın Roma kentindeki büyük bir araştırma merkezi için bir uygulama olarak ev-iş servisi analiz edilmiştir. Bu mevcut durum çalışması bir algoritma sonuçları için kıstas ortaya koymakta ve önerilen yönteme uygulanabilirlik göstermektedir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Ulaştırmada Türel Seçim ve Toplu Ulaştırma Hizmet Parametreleri Bağlamında Bir Derleme
    (2020) Altan, Mehmet Fatih; Kızıltaş, Mehmet Çağrı; Ayözen, Yunus Emre
    Türler arası dengeli dağılım ve entegrasyonun sağlanmasıyla trafik güvenliğinin gereken düzeye çıkarılmasımümkün olabilecektir. Bunun için, toplu taşımanın bütün ulaştırma türlerinde gerekli ve yeterli alternatiflerle, üstdüzey hizmet parametreleriyle sunumu önemli olacaktır. Toplu taşımanın kullanıcılar tarafından tercih edilir halegetirilmesi için ihtiyaçla örtüşüyor olması (arz-talep), tüketim kültürü ile eşgüdümlü bir yönetişimle yürütülmesi,hizmet parametrelerinin düzeyi (hız, güvenlik, maliyet, güvenilirlik vb) ve son teknolojiyle donatılmış olmasıgereklidir. Tüketim kültürünün yönetişimi noktasında, Hollanda’da bir işadamının bisikletle ulaşımınıgerçekleştirmesinin söz konusu ülkedeki alışkanlıklarca olağan karşılanmaktadır. Ama gerek Hollanda ve gereksede Japonya ve benzeri ülkelerin ulaştırma sistemlerinin sunduğu hizmet parametrelerinin de tercih noktasındakullanıcıları daha esnek kıldığı da söylenmelidir. Bu anlamda; planlama, entegrasyon ve farklı disiplinler arasıeşgüdümün önemi de ortadadır. Bu bağlamda, ulaştırma sistemini teknolojik gelişmeler ve mevcut gereksinimlerdâhilinde iyileştirirken hizmet parametreleri ile ilgili dengeli ve genel bir iyileştirmenin şartları oluşturulmakdurumundadır. Yapılan kapsamlı anket sonucunda ulaşım tercihinin yaş, gelir grubu ve eğitim düzeyinden ciddianlamda etkilendiği görülmüştür. Özellikle İstanbul gibi dinamik kentlerde klasik analizlerin dışına çıkılmasıgerekmektedir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Ulusal, Bölgesel ve Uluslararası Bazda Yüksek Hızlı Demiryollarının Gelişimi, Mevcut Durumu ve Yatırım Planlarına Dair Bir Derleme
    (2020) Altan, Mehmet Fatih; Kızıltaş, Mehmet Çağrı
    Günümüzde kimi çalışmalarda demiryolu sistemi üzerine yoğunlaşmak yerine otomobil ve havayolu ulaştırma türlerinin geliştirilmesi ile ilgilenilmektedir. Fakat kullanıcı davranışları ele alındığında bir yolculuk tercihinde sadece teknik imkânlar değil aynı zamanda sosyal eğilimlerinin de etkili olduğu görülecektir. Eğer sosyal dinamiklerin demiryolu ulaştırmasının gelişimine adaptasyonu söz konusu olursa yüksek hızlı demiryolları modern ulaştırma sisteminde öncül bir konuma gelebilir. Bu yönde çalışmalara odaklanılması için fazlası ile gerekçe bulunmaktadır. Çelik tekerlekli demiryolları etkili ve doğrudan bir hizmet sunmaktadır. Yüksek hızlı demiryollarının getirdiği teknik kolaylıklar dünya çapında tanınmış ve onaylanmış durumdadır. Bunun yanı sıra önemli bir kısmı yüksek hızlı demiryollarına entegre edilebilecek olan çok ciddi miktardaki bir konvansiyonel demiryolu hattı da halihazırda bulunmaktadır. Demiryolu ulaştırması aynı zamanda enerji etkin ve çevre dostudur. Yüksek hızlı demiryolları araç, altyapı ve tren gibi unsurlar bakımından kayda değer bir gelişim kat etmiş olduğundan günümüzde daha çok ağın stratejik gelişimi ve hizmet parametreleri gibi unsurlara eğilinmektedir. Bu çalışma kapsamında yüksek hızlı demiryollarının yatırım maliyetleri değerlendirilmiştir. Bu bağlamda Japonya ana örnek olarak ele alındıktan sonra Birleşik Krallık ve Almanya’da bu sistemdeki mevcut durum detaylı olarak incelenmiş ve çeşitli karşılaştırmalar yapılmıştır. Bu bağlamda küresel derlemeler dâhilinde sonuçlar ortaya konmuştur.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Yüksek hızlı demiryolları, Avrupa Birliği demiryolu politikaları ve bu bağlamda Türkiye'deki gelişmelerin incelenmesi
    (2020) Altan, Mehmet Fatih; Kızıltaş, Mehmet Çağrı
    Kentsel odak noktaları ile mücavir alan arasındaki fiziksel dengenin yüksek hızlı demiryolları ile temininin yanı sıra söz konusu bölgeler arasındaki erişilebilirlik de artmaktadır. Diğer taraftan, merkez ve çevre arası ekonomik dengesizliğin artma ihtimali de söz konusudur. Dolayısıyla, yüksek hızlı demiryolları yatırımlarını bağlayan birçok parametre söz konusudur. Bunlar ekonomik, sosyal, teknik, kültürel ve politik olmak üzere birçok aşamayı da ihtiva etmekte olup belirleyici bir öneme sahip olmaktadır. Bu çerçevede, bir yüksek hızlı demiryolu hattının, bölgesel merkezlerin imajını ve erişilebilirliğini, yeni bir hattın ana kent ve küçük kentlere getirdiği rekabet olanaklarını nasıl etkilediği soruları ortaya konmaktadır. Bütün bu koşullar, YHD istasyonlarının konumlanmasına bağlı olarak gelişmektedir. Söz konusu yerleşim trenlerin terminaller ve ara duraklarda dur kalk periyotlarına bağlı olan hizmet unsurlarını kapsamaktadır. Bu çalışma kapsamında öncelikle yüksek hızlı demiryollarının kapsamı ortaya konmuştur. Ardından Avrupa Birliği’nde yüksek hızlı demiryolları bağlamında gelişme eğilimleri paylaşılmıştır. Türkiye’nin konumu, yüksek hızlı demiryollarında performansı ve bunun AB ile olan ilişkisi de incelenmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Yüksek hızlı demiryolları, gelişme eğilimleri, hizmet parametreleri üzerine bir derleme
    (Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2018) Kızıltaş, Mehmet Çağrı; Altan, Mehmet Fatih
    Demiryollarında tarihsel süreçte ciddi anlamda gelişmeler kaydedilmiştir. İlk trenlere nazaran günümüz itibariile on katın üzerinde hızlara çıkılabilmektedir. Yüksek hızlı demiryolları söz konusu gelişimin günümüzdekiyaygın üst noktası konumundadır. Ancak yüksek hızlı demiryollarının küresel ölçekte kabul gören tek birtanımından henüz söz edilememektedir. Zira konunun sadece hız değil aynı zamanda altyapı, birlikteişletilebilirlik, hizmet parametreleri ve kapasite gibi birden fazla fazı ve değerlendirme kıstası bulunmaktadır.Aynı şekilde yüksek hızlı demiryollarının, yüksek hızlı altyapı, konvansiyonel altyapı, iyileştirilmişkonvansiyonel altyapı gibi farklı arka planlar üzerinde hâlihazırda işletiliyor oluşu mevcut durumda tek birtanıma ulaşmayı daha karmaşık bir hale getirmektedir. Yüksek hız işletimi kendi içinde de değişkendir ziragüvenlik başta olmak üzere çeşitli nedenler ile yüksek nüfus yoğun alanlarda işletim hızları 160-180km/saat’lere düşer iken özel tünel köprülerde de 110 km/saat’lik hız değerleri görülmektedir. Bu çalışmakapsamında ilk olarak yüksek hızlı demiryollarının gelişmişlik düzeyi ortaya konmuştur. Ardından yüksek hızlıdemiryollarının araç ve altyapı koşulları paylaşılmıştır. Son olarak da Japonya, Fransa, İspanya ve Çin gibisektörün önemli ülkeleri ile ilgili paylaşımlarda bulunulmuştur. Çalışmanın ana amacı yüksek hızlıdemiryollarının yakaladığı teknik ilerlemeyi hizmet parametreleri bağlamında küresel karşılaştırmalarla ortayakoymaktır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Yüksek Hızlı Demiryolları, Yolcu Ve Yük Taşımacılığı Karşılaştırmaları Bağlamında Küresel Ölçekli Bir Derleme Çalışması
    (2020) Altan, Mehmet Fatih; Kızıltaş, Mehmet Çağrı
    Yüksek hızlı demiryollarının bir tanımı yapılacak olursa bu sistemlerin altyapılarının 200 km/saat’in üzerinde hızlara imkân verdiği belirtilebilir. Ancak bugünlerde yüksek hızlı demiryollarının 300 km/saat’lerin üzerindeki hızları yakaladığı da bir vakadır. Bu değer test sürüşlerinde 500 km/saat’lik hızları dahi bulmaktadır. Günümüzde küresel ölçekte hızlı kara ulaştırma sistemleri ikiye ayrılmaktadır. Bunlardan birisi çelik tekerlek ve çelik ray olarak açıklanabilecek olan demiryollarıdır. Uluslararası demiryolları birliğine (UIC) göre yüksek hız, bir dizi işletim koşulu ve altyapı dâhilinde değerlendirilebilecek bir husustur. UIC bu kapsamda yüksek hızın alt limitini 250 km/saat olarak tayin etmiş olup bu değer yüksek hız standartlı altyapı ve işletim koşulları dâhilindedir. Bu çalışma kapsamında öncelikle yüksek hızlı demiryollarının altyapı, hız, araç vs. kıstaslara göre tanımı ortaya konmuştur. Ardından avantajları ve potansiyel etkileri incelenmiştir. Sosyal etkilerin kapsamı ele alınmıştır. Bu bağlamda da talep ve kapasite unsurları değerlendirilmiştir. AB ve ABD merkezli değerlendirmelerin ardından sonuçlar paylaşılmıştır. Giriş bölümünde yüksek hızlı demiryolları tanıtılmış, ardından çeşitli unsurlara göre yüksek hızlı demiryolları sınıflandırması ile ilgili konular ortaya konmuş, takibinde bu ulaştırma türünü etkili ve ayırt edici kılan unsurlar açıklanmıştır. Son olarak da bu bağlamda sonuçlar paylaşılmıştır.

| İstanbul Ticaret Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Örnektepe Mah. İmrahor Cad. No: 88/2 Z-42 Beyoğlu, İstanbul, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim