HİRE, Cilt 5, Sayı 1, Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe It is not just pr: Public relations in society(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Uğuş, MikailThe public relations industry has improved during the last century. Its power of affecting people has been abused, and today public relations is being charged with gaining advantages and opportunities for the dominant powers in society. It has been used to shape people’s behavior and to get them to accept the expectations and opinions of dominant power. Public relations, whose first goal is to provide the free flow of information, has produced imaginary realities by using spin and has always violated codes of ethics. Public relations is no longer the supporter of democracy because it hinders democratic movements by controlling people’s ideas with misleading and manipulative messages and restricting freedom of speech, which is the keystone of democracy. In democratic societies, since governments do not apply force to change people’s ideas, public relations carries much weight to control what people are thinking or doing. Today, unfortunately, public relations is assigned to legitimize elites’ privileged power. Holladay and Coombs explained the deleterious effects of public relations, which change the perceptions and understandings of society from top to bottom. They criticized wrong implementations of public relations, emphasizing that these kinds of executions cause the public to misperceive public relations.Öğe Kurumsal web sitelerinin sosyal sorumluluk iletişiminde kullanımı: Opet örneği incelemesi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Boran, Tuğçe; Ergül, EceGelişen bilgi ve iletişim teknolojileriyle birlikte yeni iletişim kanalları ortaya çıkmış, mekâna ve zamana olan bağımlılık ortadan kalkmaya başlamıştır. Kurumların paydaşlarıyla olan iletişiminde geleneksel yöntemlere nazaran daha kolay, hızlı ve etkileşimli iletişimin kurulmasını sağlayan yeni iletişim kanallarının iletişim stratejilerinin ve kanallarının değişmesine yol açtığı gözlemlenmektedir. Kurumların bu sayede web siteleri, bloglar ve sosyal medya kanallarını kullanarak paydaşları ile olan ilişki ve iletişimlerini daha etkili şekilde yürütmeye başladıkları gözlemlenmektedir. Web siteleri paydaşların hızlı ve güvenilir bilgi alarak/vererek, iletişim kurmak için sıkça başvurdukları kanallar olarak ifade edilebilecektir. Bu nedenle kurumlar gerçekleştirdikleri sosyal sorumluluk projelerini de ziyaretçi trafiğinin yoğun olduğu web siteleri üzerinden sunmaya yönelmektedirler. Bu araştırmanın temel amacı; kurumların sosyal sorumluluk faaliyetlerini yürütürken web sitelerini nasıl kullandıkları, paydaşlarını web siteleri üzerinden hangi amaçla ve nasıl bilgilendirdikleri konusunda veriler ortaya koymaktır. Araştırmanın amaçları doğrultusunda belirlenen Opet Petrolcülük A.Ş’nin Kurumsal İletişim Müdürü ile irtibat kurularak, verilerin toplanmasında derinlemesine görüşme tekniği kullanılması planlanmış ve elde edilen veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırma ile Opet’in; web sitelerinin bilginin anlık, güncel ve doğru kaynaktan temini konusunda önemine yönelik farkındalığı tespit edilmiştir. Ayrıca Opet’in sosyal sorumluluk projelerini kurumsal web siteleri üzerinden etkili bir şekilde duyurmakta olduğu ve yine paydaşlarının web sitesi ile bilgilendirilmekte olduğu verileri elde edilmiştir.Öğe Metaverse evreninde pazarlama: 7p pazarlama karması üzerinden bir değerlendirme(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Anıl, Fatih; Alankuş, ZeynepCovid-19 pandemisi ile geleneksel yaşam şekilleri ve standartlarında marjinal değişimler meydana gelmiş ve dijital devrimin artan etkisiyle fiziki gerçekliği sanal gerçekliğe yaklaştıran teknolojik gelişmeler hızlanmıştır. Metaverse, söz konusu gelişmeler arasında en fazla öne çıkan ve projelendirilmesi Covid-19 pandemisinden çok daha öncelere uzandığı için en sistemli sunumu sağlayan sanal gerçeklik olarak dikkat çekmektedir. Ortaya koyduğu çevrim içi dünyalar ve hayatlar topluluğu ile metaverse, günlük yaşantıda radikal değişimlere neden olabilecek potansiyele sahiptir ve bu yönüyle üzerinde önemle durulması gerekmektedir. Alternatif bir evren konsepti olarak insanların kullanımına sunulan bu alanda gündelik hayatta olduğu gibi alışveriş, reklam, dijital üretim, pazarlama, güvenlik, eğitim, eğlence ve akla gelen diğer her türlü sosyal etkileşim hizmetinin sağlanması öngörülmektedir. Bu hizmetlerden yararlanabilmek için özgün avatara sahip bir kullanıcı olarak metaverse evreninde yer almak gerekmektedir. Kullanıcıların blok zincir temelli dijital paralar ile dijital nesneleri alıp satabilmesi, dijital ortaklık ve iştiraklerde bulunabilmesi, dijital pazarlar kurabilmesi ve böylelikle dijital kârlarını ve hazlarını arttırabilmesi mümkün olacaktır. Metaverse evrenindeki pazarlama, fiziki gerçeklikteki pazarlamadan farklı bir mantığa dayanmamakla birlikte blok zincir avantajıyla klasik sınırlamalardan arındırılmış, özgürlükçü bir faaliyet alanı sunduğu için pazarlama bilimine yeni bir boyut kazandırma potansiyeli taşımaktadır. Metaverse ile pazarlama biliminin sınırlarını oldukça genişleten yeni bir faaliyet alanı doğmaktadır ve tüm pazarlama aktörlerinin bu yenilik karşısında zaman kaybetmeden ve en doğru şekilde konumlanması gerekmektedir. Makalede, 7P pazarlama karması temelinde metaverse evrenindeki pazarlamanın felsefesi, doğuşu, işleyişi, bileşenleri ve gelişim yönü ele alınmıştır.Öğe Sosyal medya reklamlarının çevrimiçi satın alma davranışı üzerindeki rolü: kuşaklar üzerine bir inceleme(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Şişman, Onurijital dönüşüm, sosyal medya platformlarının da önem kazanmasına neden olmuştur. Kişisel, kitlesel ve profesyonel yaşamda pek çok değişime neden olan sosyal medya platformları, reklamcılık alanında da gerek markaların tüketiciye doğrudan ulaşabilmeleri gerek tüketicilerin kendi hesapları üzerinden gönüllü olarak markaları destekleme gücü gerekse de etkileşim özelliği çerçevesinde tüketici iç görülerinin yakalanması gibi pek çok unsur açısından önemli bir rol oynamaktadır. Günümüzde sosyal medya reklamlarıyla birlikte çevrimiçi alışveriş pratikleri de değişim yaşamıştır. Sosyal medyanın etkisiyle markalarla daha sık karşılaşan bireyler, çevrimiçi satın alma olanaklarıyla da hızlı bir biçimde tüketime yönlendirilmektedir. Araştırma Y ve Z kuşaklarına mensup sosyal medya kullanıcılarının, çevrimiçi satın alma davranışlarına yönelik motivasyonları, duygu, düşünce ve öngörülerini ortaya çıkarmaya odaklamaktadır. Bu bağlamda Y ve Z kuşaklarının katılımlarıyla gerçekleştirilecek 2 ayrı odak grup görüşmesiyle, kuşaklar arasındaki farklı özelliklerin konuya ilişkin farklı ya da benzer görüşleri tespit edilip, tercihleri, yaklaşımları üzerindeki rolünün tartışılması amaçlanmaktadır. Araştırma bulgularına göre Y ve Z kuşağına mensup katılımcılar arasındaki farklı görüşlerin hız, güven duygusu eksenlerinde öne çıktığı görülmektedir. Her iki kuşaktan katılımcılar sosyal medya reklamlarına olumlu yaklaşım sergilerken, çevrimiçi satın alım pratikleri üzerinde Z kuşağının daha aktif olduğu tespit edilmiştir.Öğe Kuşak teorisi ve marka gençleştirme stratejisi kapsamında markaların dijital reklam uygulamaları üzerinden değerlendirilmesi: Orkid, Coca-Cola, Vichy ve Exxen örnekleri(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Yılmaz Altuntaş, Elgiz; Boydak, EceBu çalışmada, öncelikle, marka gençleştirme kavramı ve süreci tartışılmıştır. Marka gençleştirme, bir markanın özünü ya da “kalbini” aynı tutarak, onu baştan yaratmaktır. Temel ilkesi, kaybedilen marka değeri kaynakları yerine yeni kaynaklar belirlemek ve yaratmaktır. Çalışmanın araştırma kısmında ise, dört farklı sektörde çalışan pazarlama yöneticisi ile (Procter & Gamble, The Coca-Cola Company, L’Oréal ve Exxen) niteliksel bir araştırma yöntemi olan derinlemesine görüşmeler yapılarak, kurumların uyguladığı pazarlama iletişimi ve dijital reklam uygulamalarının ortak noktaları ile kuşak teorisi arasında bağlantı kurulmaya çalışılmıştır. Bu çalışmanın amacı, gelecekte marka gençleştirme sürecini yönetecek pazarlama yöneticilerine Türkçe bir kaynak sunmaktırÖğe İçsel pazarlama ile kurumsal itibar algısı arasındaki ilişkiler(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Dayanç Kıyat, G. Banu; Kaya, CoşkunBu araştırmanın amacı, iç pazarlama uygulamaları ile kurumsal itibar algısı arasındaki ilişkilerin bu kavramlarla birlikte demografik etmenlerin değişkenlerinin irdelenmesi bağlamında yapılacak araştırmalar kapsamında elde edilecek verilerin karşılaştırılması ve yorumlanmasıyla varılan sonuçları belirleyip göstermektir. Bu kapsamdaki araştırma verilerinin elde edilmesi ve derlenmesi sırasına, Türkiye’de devlet ve (özel) vakıf üniversitelerinde çalışan 501 kişinin görüşleri istenmiştir. Nedensel araştırma deseni kullanılarak üretilen bu çalışmanın hipotezleri, kurumsal altyapılara ilişkin farklılık analizleriyle sınanmıştır. Kolayda örneklem yöntemiyle toplanan / derlenen araştırma verilerinin SPSS 21.0 ve AMOS 20.0 olmak üzere ilgili istatistik programlarına aktarılmış ve ardından frekans analizleri yapılarak tanımlayıcı istatistikler değerlendirilmiştir. Devamında, araştırma ölçekleri, derlenen veriler bağlamında, ölçüm ve yapısal geçerliliğin ortaya çıkartılması amacıyla keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Geçerlilik ve güvenilirliğin sağlanmasından sonra, ölçümlenen iç pazarlama uygulamaları ile kurumsal itibar algıları yorumlanmıştır. Korelasyon ve regresyon analizleriyle ilişkisel yordayıcı / kestirimci değişkenlerle hipotez testleri yapılmıştır. Son olarak, değişkenler arasındaki farklılıkların demografik etmenleri bağlamında belirlenmesi amacıyla, bağımsız örneklem t-testi (independent t-test) yapılmıştır. Araştırmanın tamamlanmasından sonra, iç pazarlama uygulamalarının kurumsal itibar algısını olumlu yönde etkilediği ve özel (vakıf) üniversite çalışanlarının iç pazarlama uygulamalarına karşı tutumlarıyla kurumsal itibar algılarının devlet üniversiteleri çalışanlarına kıyasla çok daha baskın olduğu sonucuna varılmıştır.Öğe Lüks markaların dijital platformları kullanıcı deneyimi bağlamında kullanımı: Youtube sanal gerçeklik videoları üzerine bir araştırma(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Aydın, Kemal BilalTeknolojinin dönüşüm ve gelişimi ile yarışır bir hızda, alışveriş kültürü de değişmektedir. Dijitalleşmenin inkâr edilemez gelişimi, pazarlama 4.0 kavramı ile gündemimize yeni yaklaşımlar dâhil etmektedir. İnsan merkezli, duygu temelli ve deneyim sunan iletişim modeli karşısında daha eski demografik niteliklere sahip markalar bir çelişki ile yüzleşmektedir. Özellikle geleneği ve tarihi mirası ile övünen lüks markaları, genç bir projeksiyona geçmeye zorlamaktadır. Dijital yerli nesiller markaların gelecek öngörülerinin merkezine oturmaya başlamıştır. Dijitalleşmenin etkisi ile yaygınlaşan erişilebilirlik, lüksün demokratikleşmesi yaklaşımını ortaya çıkarmıştır. Tüm bu gelişmeler markalar için dijital mecralarda reklam ve pazarlamayı gerekli kılan yeni unsurlar olarak da tanımlanabilir. Bu durum lüks markaların doğası gereği dijital ile olan tüm çelişkilerine rağmen bu mecralarda nasıl varlık gösterecekleri konusunda farklı yollar izlemelerine sebep olmaktadır. Kullanıcı deneyiminin önemi ve bu imkânı sunmak için kullanılan sanal gerçeklik – VR, bu arayışın getirdiği noktalardan biridir. Bu araştırmada, lüks markaların kullanıcı deneyimi bağlamında sanal gerçeklik içeriklerinden ne kadar ve nasıl yararlandıkları analiz edilmeye çalışılmıştır. Nicel araştırma yöntemi ile içerik analizi yapılarak gerçekleştirilen araştırma sonucunda belirlenen lüks markaların, Youtube sayfalarında yer alan sanal gerçeklik uyumlu videolar analiz edilmiştir. Araştırma sonunda bilinirliğini arttırdığı belirtilen lüks markaların dijital mecrada da aktif olduğu görülmektedir.Öğe Reklamlarda yaş ayrımcılığı: özel gün reklamlarında yaşlılığın temsili üzerine göstergebilimsel bir inceleme(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Şakı Aydın, OyaYaş ayrımcılığı meselesi Türkiye’de sosyal bilimler literatürüne yeni girmiş olsa da etrafımızda gördüğümüz ayrımcılık türlerinden birisi olarak uzun yıllardır medya içeriklerine sızmış durumdadır. Diğer ayrımcılık türleri gibi (cinsiyetçilik, ırkçılık vb.) ekonomik ve kültürel temelde şekillenen ve insan grupları arasında avantaj ve dezavantajlılık durumu yaratan bir olgudur. Bu makale kapsamında yaş ayrımcılığının medyatik temsilleri, özel gün reklamları ekseninde incelenecektir. Özel günlere ilişkin içerikler farklı yaş gruplarını rahatlıkla gözleyebileceğimiz metinler sunduğundan amaçlı örneklem olarak tercih edilmiştir. Bu doğrultuda Allianz Sigorta A.Ş.’nin Babalar Günü Reklam filmi üç aşamada göstergebilimsel analize tabi tutulmuştur. Reklam metni birinci aşamada görsel temalar açısından, ikinci olarak da göstergebilimsel çözümleme araçlarıyla, gösteren ve gösterilen açısından ele alınacaktır. Son kertede ikili karşıtlıklar analiz edilecektir. Genç ve yaşlı ayrımıyla başlayan ikili karşıtlıklar metnin içerdiği derin anlamları ortaya koymamızda yardımcı olacaktır. Medya temsillerinde toplumsal açıdan dezavantajlılık yaşadığı düşünülen yaşlı bireylerin hangi temalarla yeniden üretildiği sonuç bölümünde tartışılacaktır.