HF, Hukuk Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Türk vatandaşlığının evlenme yoluyla kazanılmasında idarenin takdir yetkisi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2024) Ümit, Ayşe İclal; Şensöz Malkoç, EbruBu makale, Türk vatandaşlığının evlilik yolu ile kazanılması sürecinde idareye tanınan takdir yetkisinin kapsamını ve sınırlarını incelemektedir. Türk Vatandaşlığı Kanunu, idareye geniş yetkiler tanıyarak, vatandaşlık başvurularının değerlendirilmesinde kamu yararı, milli güvenlik ve genel ahlak gibi unsurların göz önünde bulundurulmasını öngörmektedir. Bu çalışma, idarenin takdir yetkisini kullanırken hangi hukuki ilkeler ve prosedürler çerçevesinde hareket etmesi gerektiğini analiz etmektedir. Makale, öncelikle vatandaşlık kavramını, ardından Türk vatandaşlığının kazanılması yollarından olan evlilik ile kazanım şeklini ve bu süreçte idarenin rolünü detaylandırmaktadır. İdarenin takdir yetkisi, hukuki belirlilik, ölçülülük ve hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde değerlendirilmektedir.Öğe Yasadışı grev ve sonuçları(2005) Çifter, AlgunMesleki amaç denilen ve yasada "toplu iş sözleşmesinin yapılması sırasında uyuşmazlık çıkması halinde işçilerin iktisadi ve sosyal durumlarıyla çalışma şartlarını korumak veya düzeltmek" olarak tanımlanan amacın dışındaki amaçlarla yapılan grevler yasadışıdır. Yasa, grevin yasal sayılabilmesi için amaçla yetinmemiş, ayrıca uyuşmazlığın toplu görüşme ve arabuluculuk aşamalarından geçirilmiş olması, sendikanın grev kararını zamanında alması, notere tevdi etmesi, işyerinde ilan etmesi, grev kararının yasal süresi içinde uygulanması gibi usuller de öngörmüştür. Bu usullerden birine uyulmamış olması kural olarak grevi yasadışı kılar. Yasadışı grevin greve katılanlar açısından önemli sonucu işverenin grevcilerin iş sözleşmelerini süresiz fesih bildirimi ile tazminatsız feshedilebilmesidir. Ancak hukukumuzda grevci işçilerin iş sözleşmelerinin feshedilebilmesi için yalnız grevin niteliğine bakılmaması, grevci işçinin kusurlu davranışının da aranması gerektiği yargı kararı ile isabetli olarak kabul edilmiş bulunmaktadır. İşveren ayrıca grevcileri işyerinden ayrılmaya zorlayabilir, konuttan çıkarabilir, disiplin cezası verebilir ve tazminat isteyebilir. Yasadışı greve katılmayanlara ise işveren kural olarak iş vermek ve ücret ödemek zorundadır. Bu çalışmada, önce yasa dışı grev ve unsurları, grevin yasadışı olup olmadığının tespiti ve sonra da yasa dışı grevin sonuçlan ele alınmıştır.Mesleki amaç denilen ve yasada "toplu iş sözleşmesinin yapılması sırasında uyuşmazlık çıkması halinde işçilerin iktisadi ve sosyal durumlarıyla çalışma şartlarını korumak veya düzeltmek" olarak tanımlanan amacın dışındaki amaçlarla yapılan grevler yasadışıdır. Yasa, grevin yasal sayılabilmesi için amaçla yetinmemiş, ayrıca uyuşmazlığın toplu görüşme ve arabuluculuk aşamalarından geçirilmiş olması, sendikanın grev kararını zamanında alması, notere tevdi etmesi, işyerinde ilan etmesi, grev kararının yasal süresi içinde uygulanması gibi usuller de öngörmüştür. Bu usullerden birine uyulmamış olması kural olarak grevi yasadışı kılar. Yasadışı grevin greve katılanlar açısından önemli sonucu işverenin grevcilerin iş sözleşmelerini süresiz fesih bildirimi ile tazminatsız feshedilebilmesidir. Ancak hukukumuzda grevci işçilerin iş sözleşmelerinin feshedilebilmesi için yalnız grevin niteliğine bakılmaması, grevci işçinin kusurlu davranışının da aranması gerektiği yargı kararı ile isabetli olarak kabul edilmiş bulunmaktadır. İşveren ayrıca grevcileri işyerinden ayrılmaya zorlayabilir, konuttan çıkarabilir, disiplin cezası verebilir ve tazminat isteyebilir. Yasadışı greve katılmayanlara ise işveren kural olarak iş vermek ve ücret ödemek zorundadır. Bu çalışmada, önce yasa dışı grev ve unsurları, grevin yasadışı olup olmadığının tespiti ve sonra da yasa dışı grevin sonuçlan ele alınmıştır.Öğe Öğe Şirketler topluluğu uygulamasında himaye beyanları ve bu beyanların Türk ticaret kanunu tasarısı M.209 hükmü açısından değerlendirilmesi(2009) Yılmaz, AsumanTürk Ticaret Kanunu Tasarısı (Tasarı) m. 209 hükmü, şirketler topluluğuna güvenden doğan sorumluluğu bir sorumluluk kaynağı olarak açıkça düzenlemiştir. Söz konusu düzenleme uyarınca, hâkim şirke!, topluluk itibarının, topluma ve tüketiciye güven veren bir düzeye ulaştığı hâllerde, bu itibarın kullanılmasının uyandırdığı güvenden sorumludur.Hükmün gerekçesinde, "patronaj açıklaması" olarak adlandırılan himaye beyanlarının, güven sorumluluğu sorununun özel ve dar bir şekilde görünüşü olduğu belirtilmiş, böylece anılan beyanların Tasarı m. 209'un uygulama alanına girdiği ifâde edilmiştir. Bu çalışmada, şirketler topluluğu uygulamasında himâye beyanları hakkında genel olarak bilgi verildikten sonra, anılan beyanların ne ölçüde Tasarı m. 209 hükmü ile düzenlenen güven sorumluluğu kapsamına girdikleri hususu üzerinde durulacaktır.Öğe 6098 Sayılı Türk Borçlar Kanunu ile getirilen faiz sınırları üzerine bir değerlendirme(2012) Kırkbeşoğlu, NegehanSöz konusu makale ile araştırma konusu yapılan husus; mevzuatta yer alan alt ve üst sınır hükümlerinin anlam ve amacını tespit ederek, özellikle 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu ile akdi ve temerrüt faiz oranlarına ilişkin getirilmiş olan üst sınırların uygulama hallerini açıklığa kavuşturmaktır. Bu amaçla, öncellikle laiz oranlarına ilişkin getirilmiş olan yeni üst sınırların anlam ve amacı araştırılmış olup, bu sınırların aşılması halinde hangi yaptırımın uygulanması gerektiği tespit edilmeye çalışılmıştır.6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu m. 8'dc ticari işlerde faiz oranını belirleme serbestisi korunmuş olup. TTK m. 9'da ise ticari işlerde, kanuni, anapara ile temerrüt faizi hakkında, ilgili mevzuat hükümlerinin uygulanacağı düzenlenmiş bulunmaktadır. TBK ile TTK'nın aynı anda yürürlüğe girmiş olmaları göz önüne alınacak olursa, ticari ve adi işlerde uygulanacak faiz oranı sınırlaması bakımından fark yaratma eğiliminin doğduğunu görmekteyiz. Biz de bu çalışma ile faiz oranlarına ilişkin getirilen üst sınırların adi işler -ticari işler ayırımı yapılarak uygulanmasının ortaya çıkarabileceği sonuçlan belirlemeye çalıştık.Öğe Grup şirketlerinde işçilerden bir kısmının aynı anda birden fazla işverene hizmet vermesinden doğan sorun(2013) Çelik, Nuri[Abstract Not Available]Öğe Asıl iş veren alt iş veren ilişkisinde asıl iş yardımcı iş ayrımı(2014) Yerebakan, ErcanGünümüz iş hayatında işverenlerin iş yerlerindeki bir kısım işleri, bu işte uzmanlaşmış alt işverenler eliyle gerçekleştirmeleri oldukça yaygınlık kazanmıştır. Bu kapsamda, dönemin iş yasası ile asıl işveren-alt işveren ilişkisinin unsurları, geçerlilik şartları ve buna aykırılığın yaptırımları düzenlenmiştir. Yasaların aradığı şartlara göre alt işverene verilebilecek işler bakımından da bir takım sınırlamalar öngörülmüştür. Bu sınırlamalar asıl işverene, alt işverene ve asıl işveren-alt işveren ilişkisi kapsamında yapılacak işe ait olmak üzere farklı esaslara işaret etmektedir. Yasa, sadece asıl işverene ait yardımcı işlerin ve yine yasadaki şartlar dahilinde asıl işin bir bölümünün alt işveren tarafından yapılabileceğini öngörmüş ancak asıl ve yardımcı işin açıkça bir tanımına yer vermemiştir. Bu manada asıl iş ve yardımcı iş kavramlarının uygulamadaki karşılığı ve içeriği, doktrin açıklamalarında, yerel mahkeme ve Yargıtay kararları çerçevesinde oluşmuştur.Öğe Tutuklama kararlarına karşı başvuru ve denetim yolları(2015) Yıldız, Ali KemalCeza Muhakemesi Kanunu tutuklama kararının verilebilme koşullarını, bu karara karşı itiraz yollarını ve denetim imkanlarını düzenlemektedir. Bu makalede yukarıda belirtilen hususlar açıklanacaktır.Öğe A mediation model from Turkish criminal justice system: A critical reflection on the current situation(2014) Soygüt Arslan, Mualla BuketPenal mediation today, which is stemmed from common law countries, is one of the global events which inevitably affects most of the law systems including civil law. It is important to practice mediation justly since it may incur some risks particularly for due process rights. The main point to be considered is that the efforts which are being made for healing and strengthening the rights of victims should not be transformed into the violation of the accused’s rights acquired after gruelling fights in the past. The balance between the interests of both victim and accused (and also society) should be provided. The Turkish criminal justice system which is mainly based on the civil law system and in which the judicial actors do not know so much about restorative justice & alternative dispute resolution concepts, should include basic safeguards particularly about confidentiality of process, impartiality of the mediator and juvenile justice. Otherwise the mediation may cause undesirable results contrary to its restorative goals.Öğe Yeni TTK uyarınca navlun sözleşmelerinde yükü inceleme ve bildirim(2012) Algantürk Light, DidemBir navlun sözleşmesinde yükün zıya ve hasara uğraması halinde gönderilen , taşıyan veya bunlar adına kaptan her birinin kendi menfaatlerini koruması bakımından belirli hususları isbat etmesi gereklidir. Özellikle delillerin zamanla kaybolmasının önlenmesi veya delillerin sonradan tedarik edilmesindeki güçlükler nedeniyle maddi olayları zamanında tesbit ettirmenin taraflar açısından önemi büyüktür. Bu sebeple, eşyanın incelenmesi ve bildirim görevi Hague- Visby Kuralları Madde III/6 ve Hamburg Kaidelerinin Madde 19’da yer alan hükümler gözönünde bulundurularak, Yeni TTK’nun 1184 ve 1185 maddelerinde düzenlenmektedir. Yeni TTK’nun 1184 ve 1185 maddeleri ile getirilen bu düzenlemelerin kapsam ve mahiyeti çalışmamızın konusunda oluşturmaktadır.Öğe 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununda rüçhan hakkı konusunda getirilen değişiklikler(2012) Yıldız, Şükrü[Abstract Not Available]Öğe Denetimli serbestlik sistemi(2015) Külçür, Erdem İzzetBu çalışmada, denetimli serbestlik kavramı, denetimli serbestlik sisteminin ulusal hukuktaki yeri, hukuki niteliği, amaç ve kapsamı, denetimli serbestlik sistemine hâkim olan ilkeler, tarihsel gelişimi, denetimli serbestlik sistemine duyulan ihtiyacın nedenleri, sistemin yararları ve ilgili uluslararası hukuk metinleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Suçluların eğitilerek ıslah edilmesi ve topluma yeniden kazandırılmasında önemli bir işlev üstlenen denetimli serbestlik uygulamalarının olumlu ve olumsuz yönlerinin tespit edilerek gerekli iyileştirmelerin yapılması, insan odaklı ceza adaleti sistemlerinde kaçınılmaz bir ihtiyaçtır. Bu iyileştirmeler yapılırken ilgili uluslararası anlaşmaların, Avrupa Birliği ve Avrupa Konseyi gibi uluslararası örgütlerin bağlayıcı ve tavsiye kararlarının referans alınması ve güncel trendlerin olumlu ve olumsuz yönlerinin değerlendirilmesi gerekmektedir.Öğe York Anvers Kuralları 2016(2016) Algantürk Light, DidemCMI, Uluslararası Müşterek Avarya Çalışma Grubu'nun York Anvers Kuralları'nın revize edilmesi kararı üzerine, donatanların, yük ilgililerinin ve sigortacıların ihtiyacını karşılayacak bir metin üzerinde çalışmalarını tamamlamıştır. Nihai taslak metin CMI York Konferansının 6 Mayıs 2016 tarihinde gerçekleşen genel kurulda kabul edilerek yürürlüğe girmiştir. Çalışmamızda 1994, 2004 ve 2016 York Anvers kuralları karşılaştırmalı olarak Türkçe tercüme edilmiştir.Öğe Suum-Cuique: Herkese kendisininki(2016) Gören, ZaferEşitlik ilkesi, diğer tüm temel haklarda olduğu gibi temel hak taşı yıcısının devletle olan ilişkisine yöneliktir. Devlet, yasama ve yargı yoluyla zayıfları baskıya karşı korumak ve toplumsal gücün her türlü kötüye kullanımına karşı savaşmak zorundadır. Şu halde devlet toplumda da gerçek anlamda eşit özgürlüğü gerçekleştirmekle yükümlüdür. Şematik bir eşitleme değil, objektif, sosyal eşitleyici bir ayırım anlamında diferansiyel bir adalet amaçlanmalıdır. Herkese aynını değil, herkese kendisine düşeni vermelidir: (Suum-cuique: herkese kendisininki). Kendi adalet tasarılarını gerçekleştirmek ve devletin sosyal düzenlemelerinin yönü konusunda karar vermek, öncelikle yasa koyucunun işidir. Ancak bunu yaparken keyfi davranmamak zorundadır.Öğe Çağdaş ceza hukukunun evrensel ilkelerinin kabahat türünden eylemler alanındaki boyutları(2016) İçel, KayıhanBu makalemizde, 5326 sayılı Kabahatler Kanununun hükümleri ve diğer yasalarda yer alan kabahat türünden eylemler çağdaş ceza hukukunun evrensel ilkeleri bağlamında değerlendirilmektedir. Bu amaçla makalede, Alman Düzene Aykırılıklar Kanunu ve Anayasa Mahkememizin konuyla ilgili kararları göz önünde bulundurularak olması gereken hukuk üzerinde durulmaktadır.Öğe Çekte muhatap bankanın ödeme yükümlülüğü(2012) Karaca, Hilâl; Özkan, ÖmerTürk hukuk sisteminde sadece bankalar çekte muhatap olma yetkisini münhasıran haiz bulunmaktadır. Bu sebeple çeklerle ilgili yapılan düzenlemelerde muhatap kurum önemli bir yer işgal etmekte ve düzenlemelerin de merkezinde bulunmaktadır. Çalışmamızda muhatap bankanın 5941 sayılı Kanun'a göre ödeme yükümlülüğü, 31.01.2012 tarihli ve 6273 Sayılı Çek Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ve T.C. Merkez Bankası tarafından çıkarılan Tebliğlerin de göz önünde bulundurulması suretiyle doktrin ve Yargıtay kararları ile birlikte değerlendirilecektir.Öğe York Anvers Kuralları 2016, revizyon çalışmalarına ilişkin değerlendirmeler(2016) Light Algantürk, DidemMüşterek avaryanın uygulanması bakımından ilk defa 1869 yılında Glasgow Kuralları adı altında belirlenen 11 Kural, 1877, 1890, 1924, 1950, 1974, 1990, 1994 ve 2004 yıllarında denizcilik ve sigorta sektöründeki değişim ve gelişmelere paralel olarak revizyona uğramıştır. 2004 yılında Vancover’da yapılan revizyon üzerinden on yılı aşkın bir süre geçmesine rağmen York Anvers Kuralları 2004 uygulamaya girememiştir. Bu sebeple, CMI’ın Uluslararası Çalışma grubu (IWG) tarafından Kuralların yeniden gözden geçirilmesine karar verilerek ve donatan, yük ilgilileri ve sigortacıların ihtiyacını karşılayacak ortak bir metin hazırlıklarına başlanmıştır. Nihai metnin CMI’ın Mayıs 2016 New York Konferansı’nda sunulması hedeflenmektedir. Çalışmamızda, York Anvers Kuralları’nın 1994 ve 2004 metinleri nazara alınarak CMI, müşterek avarya Uluslararası Çalışma Grubu tarafından yapılan revizyon çalışmaları incelenmektedir.Öğe Manevi tazminat davalarında görevli ve yetkili mahkeme(2016) Tekçe, Fatma NurBireyin, hukuk düzeni tarafından korunan kişilik hakkına karşı hukuka aykırı olarak yapılan bir saldırı sonucunda ikame edeceği manevi tazminat davasında görevli ve yetkili mahkemeyi doğru tespit etmesi gerekir. Aksi halde görevsiz mahkemede ikame edilen dava, dava şartı yokluğundan; yetkisiz mahkemede açılan dava ise yetki ilk itirazı nedeni ile usulden reddedilebilir. Bu nedenle çalışmamızda manevi tazminat davasında görevli ve yetkili mahkemenin tespiti sorununu, HMK ve MK hükümlerini nazara alarak incelemeyi amaçlıyoruz.Öğe Taşınmaz simsarlığı sözleşmesinin şekli ve şekle uyulmamasının hukuki sonuçları(2016) Yıldız, ŞükrüSimsar, sözleşme ilişkisine girmek isteyen tarafları biraraya getiren ve sözleşmenin kurulması için gerekli ortamı hazırlayan bir aracıdır. Simsarlık sözleşmesi Türk Borçlar Kanunu'nun 520 vd. Maddelerinde düzenlenmiştir. Ancak Borçlar Kanunu'nda bazı tür simsarlık sözleşmelerine uygulanmak üzere özel hükümler de getirilmiştir; taşınmaz simsarlığına ilişkin sözleşmenin yazılı olarak yapılma zorunluluğu (md. 520/3) buna örnek olarak verilebilir. Taşınmaz simsarlığı, bir taşınmazın üzerinde ayni veya şahsi bir hakkın kurulması amacıyla gerçekleştirilen aracılık faaliyetidir. Bu çalışmada taşınmaz simsarlığı sözleşmesinin şekli ve şekil eksikliğinin sonuçları üzerinde durulacaktır.Öğe Genel eşitlik ilkesi(2016) Gören, ZaferEşitlik ilkesi, diğer tüm temel haklarda olduğu gibi temel hak taşıyıcısının Devletle olan ilişkisine yöneliktir. Devlet, yasama ve yargı yoluyla zayıfları baskıya karşı korumak ve toplumsal gücün her türlü kötüye kullanımına karşı savaşmak zorundadır. Şu halde Devlet toplumda da gerçek anlamda eşit özgürlüğü gerçekleştirmekle yükümlüdür. Şematik bir eşitleme değil, objektif, sosyal eşitleyici bir ayırım anlamında diferansiyel bir adalet amaçlanmalıdır. Herkese aynını değil, herkese kendisine düşeni vermelidir: (Suum-cuique: herkese kendisininki). Kendi adalet tasarılarını gerçekleştirmek ve Devletin sosyal düzenlemelerinin yönü konusunda karar vermek, öncelikle yasa koyucunun işidir. Ancak bunu yaparken keyfi davranmamak zorundadır.