İTÜSBD, Cilt 17, Sayı 33, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 30
  • Öğe
    İş dünyası eğilim endeksleri: ticari faaliyet beklenti endeksi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Ekren, Nazım; Aykaç Alp, Elçin; Yağmur, Mete Han
    İktisadi faaliyetlerin mevcut durumu ve gelecekte ne yönde hareket edecekleri hakkındaki beklentiler, karar alıcılar ve piyasa aktörleri tarafından yakından takip edilmektedir. Bu çalışma İstanbul Ticaret Odası tarafından 2014 yılı nisan ayından bu yana açıklanan Ticari Faaliyet Beklenti Endeksi (TFE) verilerinin analizine dayanmaktadır. Analizlerde, Ticari Faaliyet Beklenti Endeksi olarak hesaplanan genel endeks ve hizmet, ticaret ve üretim olmak üzere üç alt sektör için cari ay endeks değeri, bir ay ve üç ay sonrası için hesaplanan beklenti endeksi değerleri kullanılmaktadır. TFE raporunda hesaplanan 12 bileşik endeks açıklanmaya başlandığı dönemden itibaren (2014:4 - 2017:8) incelemeye tabi tutulmuştur. Çalışmada, bir ay ve üç ay sonrası için oluşan beklentilerin cari ay endeks değerinden nasıl etkilendiği ve meydana gelen bir şokun tekrar dengeye gelme süreleri incelenmiştir.
  • Öğe
    Testing for the presence of speculative price bubbles in bitcoin
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Delikanlı, İhsan Uğur; Vogiazas, Sofoklis
    The evolution of cryptocurrencies has become one of the most pressing issues for central banks as it challenges the economic functions and foundations of money. In this paper, we use recently developed right-tailed unit root tests, designed to detect the presence of a bubble component in an asset’s price and to date-stamp its occurrence. Our results confirm the presence of speculative bubble in bitcoin’s price. In addition, we use the generalized method of moments (GMM) framework to investigate the potential drivers of bitcoin returns. Our results suggest that bitcoin returns are significantly associated in the shortrun with the CBOE Volatility Index, the CBOE S&P 500 3-month Volatility Index and the 12-month Euribor rate. We posit that technological advances in financial services would require an effective regulatory framework that needs to be consistent, but also embrace evolving technologies.
  • Öğe
    An analysis for the effects of the labor market policies of European Union on the labor force and labor participation rate of women by different education level
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Sart, Gamze; Artar, Okşan
    The global economic crisis resulted in increasing unemployment in the countries of European Union. European Union implemented strong policy measures in order to improve the conditions of labor market. In this study, the effects of the labor market policies of European Union on the labor force and labor participation rate of women by considering different education level of the women labor force are analyzed with statistical methods by comparing the periods before and after of the global economic crisis. Main result of the study shows that while decreasing labor force of women with different education level, policy measures implemented in European Union countries increased labor participation rate of women significantly.
  • Öğe
    Sertifikalarının kavramsal çerçevesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Küçükçolak, Recep Ali; Kasımoğlu, Murat
    Bu çalışmada, yatırım ve proje finansmanı süreçlerinde yeni bir alternatif sunan İslami fonlama enstrümanları içerisinde sukuk ve Türkiye’deki tanımlamayla kira sertifikalarının ihracının yasal dayanak kazanmasından sonra kavramsal çerçevesinin irdelenmesi, önceki ve yeni kira sertifikaları tebliğinin karşılaştırmalı olarak analizinin ardından bundan sonraki ihraçlarda ihracın başarılı olmasını etkileyen ve dikkat edilmesi gerekli hususların üzerinde durulmuştur. Çalışmamız uluslararası alanda ve Türkiye uygulamasında kira sertifikalarının modellenmesi ve işleyişi üzerinde durduktan sonra, proje finansmanı süreci ve özelliklerinin irdelenmesi, kira sertifikalarının proje finansmanında kullanımı, özel sektörün büyüme finansmanı ve Türkiye’de kira sertifikası piyasasının gelişimi incelenmiştir. Kira sertifikası piyasasının Türkiye’de büyütülmesi ve derinleştirilmesi için öneriler yapılmıştır.
  • Öğe
    Medyanın aile harcamalarına etkisi ve ailenin ekonomik işlevinin önemi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Parlar, Hanifi; Turan, Gönül
    Bu araştırmada, ailenin ekonomik işlevinin önemine değinirken, medyanın aile harcamaları üzerinde etkisi incelenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, orta gelir düzeyli ailelerin gelir yönetimini etkileyen durumlara, medyanın etkisinin olup olmadığının tespiti amacıyla İstanbul/ Bahçelievler’de özel bir okul seçilmiştir. Bu çalışmanın modelini nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yöntemi oluşturmaktadır. Çalışma örnekleminin türü, ölçüt örneklemdir. Özel okulun 6-12 yaş aralığı öğrencileri ile bu yaş aralığı çocuklara sahip velilerinin oluşturduğu çalışma kümesine yarı yapılandırılmış sorular yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak yöneltilmiştir. 15 öğrenci ve 15 veli iki ayrı grupla bireysel görüşmeler yapılarak çalışma gerçekleştirilmiştir. Görüşme sorularıyla hangi teknolojik iletişim araçlarına sahip oldukları, kullanım süreleri ve kullanım amaçları ile ebeveynlerinin çocuklarını denetleme biçimleri ve çocukların aile harcamalarına etkisi, evin gelir-gider yönetimi sorgulanmıştır. Araştırma bulgularından elde edilen analizler sonucunda, ailede değişen yaşam koşullarından dolayı ebeveynlerin çocuklarının sorumluluk ve sınırlarını belirlemede bazı güçlükler yaşadığı ve evin harcamalarında gelir gider dengesini muhafaza etmeye çalışmalarına rağmen zaman zaman gelir aşımının yaşandığı tespit edilmiştir.
  • Öğe
    İnternet ekonomisi: G-20 ve Türkiye karşılaştırması
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Engin Öztürk, Merve Büşra
    Ekonomi için büyük bir itici güç olan, büyüme ve kalkınmanın anahtar rolünü üstlenen internet ekonomisi, dijital teknolojiler üzerine kurulu ekonomi anlamına gelmektedir. Bir ülkenin internet ekonomisinin büyüklüğü, e-ticaret, sosyal ağ, devlet, yatırım, tüketim harcamaları, milli gelire katkı, online satış, e-ödemeler, online reklamcılık, mobil kullanım ve tüketici faydasına bakılarak ölçülmektedir. Bu çalışmada “direkt etki” adı verilen bu ölçümleme metodu dünyanın en büyük yirmi ülkesini oluşturan G20 ve bu grup içerisinde yer alan Türkiye için araştırılmıştır. Yapılan karşılaştırmalarda Türkiye’nin online reklamcılık, sosyal ağ, mobil kullanımda G20 ülkeleri arasında iyi performans sergilediği, GSMH’ ye katkı, e-ticaret, online perakende ve ödemeler konusunda da ilerleme kaydetmesi gerektiği ortaya konmuştur.
  • Öğe
    Lider-üye ilişkilerinde kurulan bağın üyelerin bağlılık ve performansları üzerindeki etkileri: nitel bir çalışma
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Tarım, Merve
    Lider- üye ilişkilerinin örgüt kültürüne olumlu yansıması için her bir bireyle bağ kurulabilmesi ve bu bağların gerçek olması gerekmektedir. Bu süreçte lider, bağı kurabilecek ve onu güçlendirebilecek kişidir. Liderin bu bağlamda, pozitif özelliklerinin olması ve üyelerini etkileyebilmesi şarttır. Çalışma, bir devlet üniversitesinde yer alan iki farklı bölümün, akademik ve idari personelinin yer aldığı iki farklı grubun dahil olduğu, 14 katılımcının bulunduğu, yüz yüze mülakatlarla veri toplanan nitel bir çalışmadır.
  • Öğe
    Tarihten günümüze alışveriş merkezlerinin değerlendirilmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Nebati, Emine Elif; Ekmekçi, İsmail
    Geçmişten bugüne insanların tüketim alışkanlıklarının değişmesi ile alışveriş mekanları da değişim göstermiştir. Tarih boyunca çeşitli şekillerde karşımıza çıkan alışveriş mekanlarının geldiği son nokta alışveriş merkezleridir. Tarihin eski dönemlerinden beri süregelen alışveriş mekanlarının, özellikle batı modeli alışveriş merkezi örneklerinin Türkiye’de giderek yaygınlaştığını söyleyebiliriz. Bu çalışmamızda, Türk-İslam tarihinde önemli yeri olan Anadolu Selçuklu ve Osmanlı’dan günümüze kadarki süreçte alışveriş mekanlarının tarihi gelişim süreci, günümüz alışveriş merkezlerinin tarihteki eski çarşı yapılarıyla karşılaştırılması, alışveriş merkezlerinin hayatımızı etkileyen olumlu ve olumsuz özelliklerinden bahsedilmiştir.
  • Öğe
    İlkokullarda görev yapan kadın öğretmenlerin aile içi ilişkileri ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Demirli, Cihad; Aydıner, Merve Nur
    Etkili ve verimli bir öğretim sürecinin yürütülmesinde öğretmenin rolü yadsınamaz bir gerçektir. Öğretmenin sosyal ve ailesel yaşamı, öğretim sürecindeki performansını pozitif ve negatif yönde etkiler. Bu çalışma ile ilkokullarda görev yapan kadın öğretmenlerin aile içi iletişim ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlamıştır. Çalışmada kadın öğretmenlerin tükenmişlik ve aile içi ilişkiler bazı demografik verilere dayalı karşılaştırmalı olarak da incelenmiştir. Araştırma tarama modelinde olup, betimsel bir nitelik arz etmektedir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’da ilkokullarda görev yapan 110 kadın öğretmen oluşturmaktadır. Elde edilen bulgulara göre; Demokratik ve Eşitlik alt boyutundan elde edilen puanların çalışma süresine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Günlük çalışma süresi artıkça demokratik ve eşitlik düşmektedir. Demokratik ve Eşitlik alt boyutundan elde edilen puanların gelir memnuniyetine göre anlamlı farklılık bulunmaktadır. Ayrıca Karı-koca geçimsizliği tükenmişlik düzeyi demokratik aile iletişiminde en düşüktür. Yine tükenmişlik ve Aile Hayatı ve Çocuk yetiştirme Tutumu envanterinin alt boyutlarının, çalışma süresi ve gelir memnuniyetinden etkilendiği de tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Çocukların sosyal medya kullanım amaçları ve ebeveyn tutumları
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Okumuş, Veysel; Parlar, Hanifi
    Bu araştırma da çocukların sosyal medya kullanım amaçları ve ebeveynlerin çocuklarına karşı hangi tutumları benimsedikleri araştırılmıştır. Araştırma, nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama şeklinde tasarlanmış ve ölçme aracı olarak anket kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitimöğretim yılında İstanbul Üsküdar ilçesinde MEB’e bağlı resmi ve özel ortaokullar da eğitim gören 5. 6. 7. ve 8. sınıfta okuyan 1097 öğrenci katılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin tamamına yakınının sosyal medya kullandığı, kullanıcıların büyük bir çoğunluğunun evde mobil iletişim araçlarını tercih ettikleri görülmüştür. Ayrıca, sosyal medya kullanım süresi ve sıklığının aile iletişimini olumsuz etkilemediği görülmüştür. Sonuçlar ilgili literatür bağlamında tartışılmıştır.
  • Öğe
    İlk ve orta çağ’da yerleşim yerleri arasındaki yolların yapımı ve bakımı: genel bir karşılaştırma
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Şahin Utku, Nihal
    Tarih boyunca yerleşim yerleri arasında ulaşım, taşıma ve haberleşme imkânı sağlayan yolların yapımı ve bakımı, yerleşim bölgeleri içindekilere nispetle daha farklı bir organizasyon ve çaba gerektirmiştir. Bu çalışma, söz konusu çaba ve teşkilatlanmanın farklı dönem ve coğrafyalardaki tezahürlerini genel anlamda derlemeyi ve bu konuda ortak dinamiklerin olup olmadığını tespit etmeyi amaçlamaktadır. İlgili dönem boyunca farklı şekillerde oluşmuş veya inşa edilmiş yol ve güzergâhlar değerlendirilmiş ve bunların farklı amaçlarla seyahat edenlerin kullanımına nasıl sunulduğu ele alınmıştır. Yolların yapımı ve bakımı hususunda hem devletlerin hem de farklı paydaşların girişimleri olduğu görülmüş ve bunların büyük ölçüde coğrafi ve iklimsel şartlar, toplumsal ve vergisel düzenekler ve menfaatler tarafından şekillendirildiği teyit edilmiştir. Yol üzerindeki tesislerle ilgili değerlendirmeler ayrı bir makalede ele alınmıştır.
  • Öğe
    Çalışan yetkinliklerine kavramsal bir yaklaşım
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Bayraktar, Osman
    Yetkinlik kavramı ilk defa 1959’da White tarafından kullanılmış, insan kaynakları yönetimi alanında kullanımı ise McClelland’ın 1973’deki deneyimleri ve kavramsallaştırması ile gündeme gelmiştir. Boyatzis (1982), Spencer ve Spencer (1993)’ların çalışmaları bu yaklaşımın hem içeriğinin derinleşmesini hem de sistemleştirerek yaygınlaşmasını sağlamıştır. Geldiğimiz aşamada yetkinlikler, çalışanlara ilişkin olarak bütün dünyada insan kaynakları alanında yaygın olarak kullanılan bir kavramdır. Bu makalede yetkinlik kavramının ortaya çıkışı, yetkinlik türleri, farklı yazarlar ve uygulamacılar tarafından geliştirilmesi ve günümüzdeki kullanım durumu incelenmiştir. İlave olarak yetkinlik kavramına yönelik eleştiriler saptanmış ve sunulmuştur. Bazı eleştiriler olmasına rağmen yetkinlik kavramı insan kaynakları yönetimi yazını ve uygulamalarında geniş biçimde kabul görmüş durumdadır. Makale, literatür taraması niteliğindedir.
  • Öğe
    Beş faktör kişilik özelliklerinin iş tatmini üzerindeki etkisi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Kardaş, Sümeyye; Şencan, Hüner
    Beş faktör kişilik özelliklerinin iş tatmini üzerinde etkisi olduğu öngörüsüyle bu çalışma yapılmıştır. Bu kapsamda Likert tipi iki ölçek kullanılmıştır. Beş Faktör Kişilik Ölçeği (BFKÖ) ile Minnesota İş Tatmini Ölçeği (MİTÖ) eğitim sektöründe her kademede görev alan 320 katılımcıya iletilmiş ve 151 katılımcıdan eksiksiz geri dönüş sağlanmıştır. Elde edilen bu veriler üzerinde istatistiksel analizler yapılarak beş faktör kişilik özellikleri ile iş tatmini ve demografik değişkenler ile iş tatmini arasında ilişki olup olmadığı araştırılmıştır. Yapılan analizler sonrasında BFKÖ’nün alt boyutları olan Dışadönüklük, Duygusal Denge, Yeniliğe Açıklık, Sorumluluk ve Uyumluluk ile İş Tatmini arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Demografik değişkenlerle iş tatmini arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna varılmıştır.
  • Öğe
    Tüketici satın alma davranışları üzerinde sosyal medyanın etkisi: y kuşağı üzerine bir araştırma
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Arslan, İ. Kahraman; Baycan, Pelin
    Geleneksel medyadan yeni medyaya geçişle birlikte pek çok değişim yaşanmış ve tüketicilerin satın alma davranışları da bu değişimlerden etkilenmiştir. Gittikçe popülerliği ve önemi artan sosyal medya platformlarını tüketiciler satın alacakları ürün ve hizmetlerle ilgili araştırma yapmak amacıyla da kullanmaya başlamışlardır. Satın alma karar sürecinde sosyal medya üzerinden oluşturulan kullanıcı yorumları, başka tüketiciler tarafından oluşturulan içerikler, aile ve referans gruplarının paylaşımları, tüketicilerin satın alma kararında etkin rol oynamaktadır. Tüketiciler satın alma sonrasında da ürün ve hizmetlerle ilgili düşüncelerini, sosyal medya sayesinde zaman ve mekân sınırlaması olmadan paylaşabilmekte ve pek çok kullanıcıya rahatlıkla ulaşabilmektedirler. Markalar da sosyal medya kanallarından tüketicilerle aktif şekilde iletişime geçebilmekte, ürün ve hizmetlerini bu kanallar üzerinden tanıtabilmektedir. Bu çalışmada sosyal medya kuşağı olarak tanımlanan ve en önemli özellikleri arasında teknolojiye olan bağlılıkları gösterilen Y kuşağının satın alma davranışları üzerinde sosyal medyanın etkileri açıklanmaya çalışılmıştır.
  • Öğe
    Sağlık bilimleri kütüphanelerinde bilgi hizmetlerinin sunumu: kanıta dayalı uygulamalar
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Çolaklar, Huriye
    Sağlık bilimleri alanı uygulamalarında ve eğitiminde son zamanlarda teknolojik gelişmelere bağlı olarak kanıta dayalı bilgiler özellikle tıp, diş hekimliği ve hemşirelik alanında kullanımı yaygınlaşmıştır. Bu çalışmada, sağlık ve tıp bilimleri alanlarında yapılmış olan araştırmalar ve kanıta dayalı uygulamalar ele alınmıştır. Ayrıca çalışmada, tıp kütüphanelerinde sıklıkla kullanılan önemli bazı kanıta dayalı very tabanlarının konusal analizi ve içeriği hakkında bilgi verilmiştir. Tıp kütüphanelerinde kanıta dayalı bilgiler kanıta dayalı veri tabanlarından elde edilir. Özellikle Pubmed, Cochrane, Clinical Evidence, Clinical Key, Dynamed, Uptodate gibi kanıt veri tabanları kullanılır. Çalışmada incelenen kanıta dayalı veri tabanlarında genel tıbbi bilgilerin yanı sıra cerrahi, anesteziyoloji, nöroloji, acil tıp, kardiyoloji, kadın doğum, diş hekimliği, ağız sağlığı, hasta bakım, pediatri, spor hekimliği, diyabet, endokrinoloji, romatoloji, geriatri gibi pek çok sistematik derlemeler vardır. Bu çalışmada tıp kütüphanelerinde sunulan kanıta dayalı bilgi hizmetleri kısaca ele alınmıştır. Tıp kütüphanelerinde kanıta dayalı bilgi hizmetlerinin sunumuna yönelik diş hekimliği alanında yapılmış bir derleme çalışması incelenmiştir.
  • Öğe
    Evli kadınlarda çalışmanın toplumsal cinsiyet algılarına ve aile işlevselliklerine etkisi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Kızıldağ, Fulya; Cin, Firdevs Melis
    Bu çalışmanın temel amacı çalışan ve çalışmayan kadınların aile işlevselliklerini ve toplumsal cinsiyet algılarının ortaya konulmasıdır. Bununla birlikte, aile dinamikleri ile toplumsal cinsiyet algısı arasındaki ilişkilerin araştrılması da çalışmanın alt amaçlarını oluşturmaktadır. Bu çerçevede Kocaeli ilinin Çayırova ilçesinde ikamet eden ve evli kadınlardan olarak çalışan 72 kadın, çalışmayan 85 kadın ve toplamda 158 katılımcıdan oluşmaktadır. Bu kişilere Demografik Bilgi Formu, Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği ve Aile değerlendirme Ölçeğinden oluşan anket formu uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, çalışma hayatı kadınlar üzerindeki etkisi toplumsal cinsiyet farkındalığını artırmaktadır. Bununla birlikte, çalışma hayatı aile işlevsellikleri üzerinde olumlu bir etkisi vardır.
  • Öğe
    Evli ve çocuk sahibi çiftlerin evlilik uyumu, evlilik çatışması, yakın ilişki düzeyi ve yalnızlık düzeylerinin çocuk yetiştirme tutumları ile ilişkisi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Malkoç, Gökhan; Güren, Ayşe Sinem
    Bu çalışmada evli ve çocuk sahibi çiftlerin evlilik uyumu, evlilik çatışması, yakın ilişki düzeyleri ve yalnızlık düzeylerinin çocuk yetiştirme tutumları ile olan ilişkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada Evlilik Uyum Ölçeği (EUÖ), Evlilik Yaşamı Anketi (EYA), Yakın İlişkilerde Yaşantılar Anketi (YİYE), UCLA Yalnızlık Ölçeği, Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği (PARI) kullanılmıştır. Araştırma bulgularında cinsiyet değişkenine göre anlamlı düzeyde bir farklılık bulunmamıştır. Oluşturulan aile puanları evlilik süresi, çocuk sayısı ve evlenme türü değişkenlerine göre analiz edilmiş ve araştırma değişkenlerinin çeşitli noktalarda çocuk yetiştirme tutumları ile ilişkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Örgütsel iletişimin iş tatmini üzerindeki etkisi: otomotiv sektöründe bir araştırma
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Elmas, Neslihan; Karabulut, Ahu Tuğba
    Bu makalenin amacı, örgütsel iletişimin iş tatmini üzerindeki etkisini otomotiv sektöründe incelemektir. Makalede ele alınan araştırmada kolayda örneklem yöntemi uygulanmıştır. Araştırmanın anket formu otomotiv sektöründeki 4 şirketin genel merkezlerinde ve bayilerinde çalışan 230 beyaz yakalı çalışana dağıtılmış, 180 çalışanın anketi toplanarak analiz edilmiştir. Araştırma verilerinin frekans dağılımı, güvenilirlik analizleri, ortalama ve standart sapma analizleri, korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmada örgütsel iletişimin boyutları olan iletişim biçimlerinin ve eğitici iletişimin iş tatminini pozitif yönde etkilediği sonucuna varılmıştır. Öte taraftan, örgütsel iletişimin bir boyutu olan iletişim engellerinin iş tatmini üzerindeki etkisi açıklanamamıştır. Araştırmanın sonuçlarının gelecekte bu alanda yapılacak çalışmalara kaynak teşkil edeceği düşünülmektedir.
  • Öğe
    İnternetten alışveriş yapan tüketicilerin tipolojisi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Ekşi Şimşir, Tülay
    Günümüzde internet kullanımının tüm dünyada yaygınlaşması ve internette sunulan alışveriş imkanları, tüketicilerin alışverişlerinde interneti daha fazla tercih etmesine neden olmaktadır. İnternetten alışveriş yapmayı tercih eden tüketiciler özellikleri ve davranışları bakımından geleneksel yoldan alışveriş yapmayı seçenlere göre farklılıklar göstermektedir. Bu nedenle, geleneksel yoldan alışverişte tüketicilere yönelik kullanılan stratejiler, internet tüketicisine özel olarak tekrar şekillendirilmektedir. Dolayısıyla tüketici tipolojisini belirlemeye ya da tüketicileri sınıflandırmaya yönelik çalışmalar pazarlamacılar için her geçen gün daha da önem kazanmaktadır. Bu çalışmada internetten alışveriş yapan tüketicilerin özelliklerinin ve alışveriş davranışlarının incelenerek, alışveriş motivasyonuna etki eden unsurlara göre kümelendirilmesi ve bu sayede internetten alışveriş yapan Türk tüketicilerin tipolojisinin elde edilmesi amaçlanmıştır. İnternet anketi yolu ile elde edilen verilerle, “İnternetten Alışveriş Yönelimlileri”, “Kararsızlar” ve “Geleneksel Yoldan Alışverişe Yönelimliler” olarak adlandırılan üç farklı tipoloji grubu oluşturulmuş, bu gruplar internetten satın almayı tercih ettikleri ürünler de dahil olmak üzere, özelliklerine göre değerlendirilmiş ve aralarındaki farklılıklar incelenmiştir.
  • Öğe
    Akıllı telefon kullanıcılarının ücretli uygulama satın alma niyetini etkileyen faktörler
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Ertemel, Adnan Veysel; Çudin, Doğukan
    Bu çalışmayla akıllı telefon kullanıcılarının ücretli mobil uygulama satın alma niyetini tam olarak hangi faktörlerin etkilediği araştırılmıştır. Çalışmada özellikle kullanıcıların ücretli veya ücretsiz mobil uygulama kullandıkça şekillenen değer algılarının alt bileşenlerinden hangilerinin satın alma niyetinde daha belirleyici olduğu araştırılmıştır. Çalışmada kullanılan kuramsal çerçeve, beklenti doğrulama modeli ve algılanan değer modelidir. Beklenti doğrulama modeli, tüketicinin yaptığı satın alım sonrası duyacağı memnuniyetin ve yeniden satın alma ihtimalinin beklentileri ve ürün veya hizmetten algılanan değer ile ilişkili olduğunu belirten beklenti doğrulama teorisinin uygulanışıdır (Oliver, 1977). Algılanan değer kavramının alt bileşenleri kalite/performans değeri, parasal değer, duygusal/hissel değer ve sosyal değer şeklindedir (Zeithaml 1988). Çalışma sonunda akıllı telefon kullanıcılarının kullandıkları uygulamalardan duydukları memnuniyetin ve bilinçaltlarında verdikleri psikolojik onayın satın alma niyeti üzerinde etkisinin olduğu görülmüştür. Ayrıca uygulama için olumlu yorumların oluşunun satın alma kararını doğrudan etkilemediği görülmüştür. Son olarak uygulamanın yerel yazılımcı tarafından hazırlanmış olmasının Türk kullanıcıları ücret ödeme konusunda tek başına kıstas olarak motive edemeyebileceği tespit edilmiştir.