GD, Cilt 3, Sayı 6, Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Uyarıcıların önemi: mağaza atmosferinin içgüdüsel satın alma üzerindeki etkileri(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2019) Arslan, İsmet Kahraman; Acar, Nursenaİnternet kullanımının giderek yaygın bir hâl alması ile birlikte mağazalar bir yandan somut bir mekân olarak varlığını korurken diğer bir yandan ise dijital ortamda da yerini almıştır. Böylece mağaza kavramının içeriği genişlemiş ve buna bağlı olarak tüketim miktarı artmıştır. Tüketicilerin mağazalara daha kolay ve daha hızlı erişebilmesiyle birlikte plan dışı alışverişlerde artış yaşanmıştır. Ayrıca içgüdüsel satın almaların gerçekleşmesi için tüketicilerin mağazada daha uzun süre geçirmesi gerekmektedir. Bu noktada mağaza atmosferi kavramı önem kazanmaktadır. Markalar bu sebeple uygun mağaza atmosferini oluşturabilmek için yoğun çaba harcamakta ve böylece tüketicilerin mağazada daha uzun süre geçirmesini sağlayarak müşterilerini içgüdüsel satın alımlara yönlendirmektedir. Bu çalışmada mağaza atmosferi ile içgüdüsel satın almalar arasındaki ilişki analiz edilmektedir. Bu hususta mağaza atmosferi ile içgüdüsel satın alma kavramları açıklandıktan sonra mağaza atmosferinin beş duyu organına hitap ederek tüketicileri içgüdüsel satın almaya teşvik eden uyarıcılar ele alınmıştır.Öğe Franchise sözleşmesinin sona ermesi ya da feshi durumunda franchise verilen taşınmazın hukuki durumu(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2019) Demirağ Aktaş, Leylan; Yıldız, ŞükrüFranchise sözleşmelerinin sona ermesi ya da feshi halinde ilgili taşınmazın ne olacağı sorunu Türk hukukunda büyük bir problem olarak ortaya çıkmaktadır. Zira yargı makamları franchise sözleşmesinin feshinin haklı olup olmadığı değerlendirmesinden sonra taşınmazın akibeti hakkında bir karar vermek istemektedirler. Oysaki Türk hukukunda uzun süren yargılama süreçleri de göz önüne alındığında tüm bu yargılama süreci zarfında franchise veren işletemediği bir taşınmaz için ödemek zorunda kaldığı yüksek kira bedelleri ya da mülkiyetine sahip olduğu bir taşınmaz için uğradığı ciddi bir gelir kaybı ile karşı karşıya kalmaktadır. Franchise veren, sadece katlanmak zorunda kaldığı bu maliyet ya da gelir kaybı değil; aynı zamanda ilgili taşınmazın neden işletilmediğini anlamayan tüketicilerde yaratılan olumsuz intiba nedeniyle ciddi bir ticari itibar kaybı da yaşamaktadır. Franchise sözleşmelerine eklenecek maddeler ve sözleşmelere eklenecek tahkim hükmü ile bu sürecin kısaltılabileceği düşünülebilse dahi bu soruna kesin bir çözüm getirmeyecektir. Çözümün yargı makamınca feshin haklılığı değerlendirmesi ile taşınmaz hakkında verilecek kararın birbirinden ayrılması olduğu değerlendirilmektedir. Öyle ki, günümüzde COVİD-19’un sözleşmelerin feshi ya da uyarlanmasına etkisinin, yargı mercii tarafından verilecek olan kararlarda daha da titizlikle ele alınması hem franchise veren hem de franchise alan açısından büyük önem taşımaktadır.Öğe Algılanan aşırı niteliklilik ve yenilikçi iş davranışı ilişkisi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2019) Kaymakçı, Rumeysa; Görener, AliArtan rekabet, hızla değişen çevre koşulları, farklılaşan bireysel ihtiyaçlar, örgüt ve organizasyon yapılarındaki değişimler, çalışanların kendilerini gerçekleştirme ve örgütte istekli çalışmalarını güçleştiren unsurlar olarak ortaya çıkmaktadır. Günümüz işletmelerinin çalışanlarından beklentilerinin artması yanında çalışanlarında işletmelerden talepleri artmaktadır. Çalışan taleplerini oluşturan faktörler arasında kişisel farkındalık düzeyleri ve kişilerin niteliklilik algıları önemli bir yere sahiptir. Algıları yönetirken yöneticilerin üzerinde önemle durduğu konuların başında; çalışanların yenilikçi iş davranışları sergileyebilmesi ve aşırı niteliklilik algısının yönetilerek çalışanların işletmede varlığını devam ettirmesi gelmektedir. Bu çalışmada algılanan aşırı niteliklilik ile yenilikçi iş davranışı arasındaki ilişki incelenmiş ve saha araştırmaları için bir ön hazırlık yapılması hedeflenmiştir. Belirtilen kapsamda her iki kavramda açıklanarak literatürde yapılan araştırmalar ışığında öneriler sunulmuştur.Öğe İstihdam markası ve işletme performansı faktörlerinin iş tatmini üzerindeki etkisi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Aydoğan, Mert; Şencan, HünerAraştırmada istihdam markası, işletme performansı ve iş tatmini kavramları incelenmiştir. İstihdam markası ve işletme performansı kavramlarının iş tatmini üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Çalışma, marka kavramının önem arz ettiği otomotiv sektöründeki çalışanlar üzerinde uygulanmıştır. İstihdam markası algısının ve işletme performansı faktörünün, iş tatmini üzerinde ne ölçüde etkili olduğunu açıklayabilmek çalışmanın temel hedefidir. Çalışmada, kavramlar arasındaki ilişkiler bir model içerisinde incelenmiştir. Modelde üç temel hipotez ve beş alt hipotez bulunmaktadır. Veri toplamada kullanılan anketler otomotiv sektöründe çalışan personele uygulanmıştır. Bu kapsamda toplamda 400 personele ulaşılmıştır. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda birlikte istihdam markası ve işletme performansı faktörlerinin iş tatmini puanları ile istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki ve yüksek düzeyde etki bulunmuştur.Öğe Perakende yönetiminde teknoloji kullanımının algılanan hizmet kalitesindeki önemi: gıda perakendeciliği üzerine bir araştırma(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2019) Yıldırım, Figen; Taştekin, KorayGünümüzde, Türkiye’de hizmet sektörü hızlı bir gelişim içerisindedir. Hizmet sektörünün en önemli unsurlarından biri olan gıda perakendeciliğinde tüketici satın alma davranışı, profillerini ve perakende mağaza tercih nedenlerini incelemek ve elde edilen sonuçlara göre pazarlama stratejilerini oluşturmak durumundadırlar. Bu çalışmada self servis teknolojileri arasında bulunan ve gittikçe kullanımı yaygınlaşan kasiyersiz kasa sistemlerinin tüketiciler tarafından algılanan hizmet kalitesini ölçmek amaçlanmıştır. Konuyla ilgili literatür araştırması sonucu Lin ve Shieh (2011) tarafından geliştirilen servis teknolojileri hizmet kalitesi ölçeği SSTQUAL ve ölçeği oluşturan alt boyutların kasiyersiz kasa kullanımında algılanan hizmet kalitesi üzerinde etkileri test edilmiştir. Anket soruları orijinal ölçek tercüme edildikten sonra derinlemesine mülakat ile ifadeler test edilmiş ve yerel uygulamalara özgü ek ifadeler eklenmiştir. Araştırmanın örneklemi olan İstanbul, Ankara, İzmir, Konya, Trabzon ve Hatay illerinde self servis kasaları kullanan müşterilere kolayda örneklem yöntemiyle Ağustos 2019 – Aralık 2019 tarihleri arasında uygulanmıştır. Market ortamında sağlıklı bir anket yapmanın zorluklarından dolayı, anketler mağazanın sürekli müşterilerine mağaza müdürü tarafından verilmiş ve anketleri uygun bir ortamda doldurmaları istenmiştir. Toplamda 500 adet anket dağıtılmış olup, geri toplanan anket sayısı 375’tir. Anket doğruluk çalışmasından sonra geriye kalan 315 adet anket SPSS 22 analiz programı ile faktör analizi yapılarak sonuçlar ortaya çıkarılmıştır.