İTÜSBD, Cilt 15, Özel Sayı 29, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 19 / 19
  • Öğe
    6098 sayılı borçlar kanununda düzenlenen değiştirme yasağı başlıklı 24. maddenin değerlendirilmesi ve kaldırılma imkanı
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Şeker, Muzaffer
    Bu çalışmada, değiştirme ve yeni düzenleme yapma yasağı denetimini “Değiştirme yasağı” başlığı altında düzenleyen yeni Türk Borçlar Kanunu madde 24'ün değerlendirmesi yapılarak, genel işlem koşulları ile ilgili getirilen diğer hükümler karşısında böyle bir maddeye ihtiyaç duyulup duyulmadığı tartışılacaktır
  • Öğe
    Küresel kriz sonrası merkez bankası para politikaları ve finansal sistem üzerine etkileri
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Ersoy, Hicabi; Işıl, Gökhan
    Bu çalışmada küresel kriz sonrası gelişmiş ülkelerde uygulanan merkez bankalarının para politikası uygulamalarının gelişmekte olan ülkeler ve Türkiye para politikaları ve bankacılık sistemi üzerine etkileri araştırılmıştır. FED, BoJ, ECB gibi gelişmiş ülke merkez bankaları kriz sonrası süreçte geleneksel olmayan para politikası uygulamalarına başlamışlardır. Gelişmiş ülkeler uyguladıkları bu geleneksel olmayan para politikası araçları uygulamaları sonucunda özellikle sermaye hareketleri yönünden etkilenmişlerdir. Gelişmiş ülke merkez bankaları ile TCMB verilerinden yararlanılarak gelişmiş ülkeler tarafından uygulanan geleneksel olmayan para politikası uygulamalarının gelişmekte olan ülkeler ve Türkiye ekonomisi üzerine yansımaları ile TCMB uygulamalarının etkileri değerlendirilmiştir. TCMB’nin bu süreçte yeni para politikası araçlarını uygulamaya koyarak gelişmiş ülke merkez bankası kararlarına karşı politika geliştirdiği tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Lüks marka reklamlarında ünlü kullanımının önemi: Louis Vuitton örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Öymen, Gözde
    Ünlü tanıklığı, lüks markalar ve aynı zamanda kitle markaları için pazarlama iletişimi kampanyalarının bir parçası haline gelmiştir. Yüksek maliyet ve risklerine karşın, pek çok lüks marka, marka imajı geliştirme ve konumlandırmada ünlülerden yararlanmaktadır. Çalışma kapsamında öncelikle lüks marka kavramı ve lüks markaların iletişim stratejileri incelenecek olup, daha sonra belli başlı ünlü tanıklığı teorileri ele alınacaktır. Günümüzün karmaşık ve rekabetçi çevresinde, lüks markalar farklılaşmak adına ünlü tanıklığı stratejisini sosyal sorumluluğu ön plana çıkararak kullanmakta ve bu da başarılarını yükseltecek bir faktör olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışmada Louis Vuitton’un 2007-2012 yılları arasında gerçekleştirdiği Temel Değerler kampanya analizi yapılacak olup, kampanyada yer alan ünlülerin LV’a olan katkısı tartışılacaktır.
  • Öğe
    Politik istikrarsızlığın ekonomik etkileri: 24 Kasım sonrasında Türkiye-Rusya ekonomik ilişkileri
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Demir, Ahmet Oğuz; Çınar, Ali
    Ekonomik işbirliğinin yoğun olduğu komşu ülkelerde yaşanan bölgesel politik istikrarsızlıklar, ülke ekonomileri üzerinde önemli etkiler yaratmaktadır. Türkiye’nin bulunduğu bölgenin en önemli iki ekonomik gücü olan Türkiye ve Rusya’nın özellikle 24 Kasım 2015 tarihinde Türkiye’nin bir Rusya Federasyonu uçağını düşürmesinin iki ülke arasındaki ekonomik ilişkiler üzerinde önemli sonuçları olması muhtemeldir. Bu çalışmanın amacı, yaşanan bu gerginliği ve Rusya Federasyonu tarafından alınan kararları dikkate alarak 24 Kasım 2015 sonrasında Türkiye ekonomisi üzerinde yaratacağı kısa vadeli etkinin analiz edilmesidir. Çalışmada Rusya ekonomisinin mevcut durumu, Türkiye – Rusya ekonomik ilişkilerinin son 10 yıldaki gelişimi ve ilişkilerin geldiği nokta dikkate alınarak, sektörel olarak iki ülke arasındaki ekonomik ilişkilerine yaşanan gerginliğin olası etkileri analiz edilmiştir.
  • Öğe
    Yerli sınai imalatın ekonomik etkileri: Türkiye'de demir yolu araçları sektörü örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Yülek, Murat Ali; Kılıç, Şeyhmus
    Gelişmekte olan ülkelerde kişi başına gelir seviyesinin kalıcı olarak yükseltilmesinin önündeki önemli engellerden birisi olan orta gelir tuzağının aşılmasında sektörel katma değer üretimi önemli rol oynar. İthalatın ortaya çıkarttığı sızıntılar katma değer kaybı ve GSYH büyümesini yavaşlatıcı yönünde etki yaparak orta gelir tuzağını derinleştirebilir. İmalat sanayi ürünlerinin ithal edilmesinden kaynaklanan katma değer kaybı literatürde çok az incelenmiş bir konudur. Bu makalede, karşıt durum yöntemiyle, Türkiye’deki demiryolu araçları imalatı sektöründe veri kısıtları altında araçların yurt içinde imal edilmeyip ithal edilmesinin sebep olduğu doğrudan ve dolaylı brüt katma değer kaybı hesaplanmaktadır. Bu ve benzeri yöntemler Türkiye ve diğer gelişmekte olan ülkelerde uygulanacak sanayi ve ticaret politikalarına ışık tutabilecektir.
  • Öğe
    Mikrokredi uygulamaları ve kadın istihdamı: İzmit örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Tapşın, Gülçin
    Dünya nüfusunun yarısından biraz fazlasını kadınlar teşkil etmesine rağmen, kadınların gelir getiren ekonomik aktivitelere katılım oranları oldukça düşüktür. Kadın istihdamını teşvik eden farklı enstrümanlar ve düzenlemelerle, son otuz yıllık süreçte kadının işgücü piyasalarına katılım oranının yükseldiği görülmektedir. Yapılan çalışmaların büyük bir bölümü finansal araçlara erişim ile yeni iş yaratım süreçleri arasında pozitif yönlü ilişkiye işaret etmektedir. Kadınların işgücü piyasalarına katılımını destekleyen finansal enstrümanların bir tamamlayıcısı olarak, mikrokredilerin, hedef kitlesi yoksul kadın girişimcilerdir. Bu çalışma kapsamında, Kocaeli’nin İzmit ilçesinde ikamet eden, 231 Grameen Bank mikrokredi kullanıcısı kadın girişimciye, 2015 yılının Kasım ve Aralık aylarında anket uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular, daha önce işsiz olduğunu belirten % 68,8 gibi bir oranda yoksul kadının, mikrokredi sonrası bir iş sahibi olarak işgücü piyasasına katıldığını ortaya koymaktadır. Araştırma, mikrokredi kullanan kadın girişimcileri, bir işyeri sahibi olup olmama durumlarına göre, karşılaştırmalı olarak analiz ederek, yapılan ekonomik aktivitelerin gelişimini etkileyen şartları ortaya koymaktadır. Çalışma, İzmit ilçesinde kadın girişimcilerin, %92,2’sinin işlerini geliştirmek istedikleri yönündeki beyanatı, kurdukları işleri %54,5 oranında 3-4 yılıdr, %40,3 oranında 5 yıl ve üzeri bir süredir devam ettiriyor ve gelir artışı neticesinde işlerine ait, alet ve ekipmanlara yatırım yapıyor olmalarının yanısıra ortalama eğitim sürelerinin 9,2 yıl (Lise düzeyi) olduğu koşulları dikkate alarak, İzmit ilçesinde mikrokredi kullanımının yoksulluk ve istihdam politikalarında yardımcı bir politika olarak etkin olacağı sonucuna varmıştır.
  • Öğe
    Dijitalleşmenin Türk dizilerindeki eğlenceli reklam uygulamalarına yansıması
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Öztürk, Gülay
    Teknolojik gelişmeler ve inovatif çalışmalar pazarlama uzmanlarının algılarını müşterilerine ürünü nasıl tanıtacağı ve satacağı noktasında önemli ölçüde etkilemiştir. Geleneksel mecralarda gördükleri reklamlardan kaçma eğilimi gösteren hedef kitlenin dikkatini çekmek üzere geliştirilen inovatif stratejilerden biri, reklam ve eğlencenin birleşiminden doğan “eğlenceli reklam” lardır. Eğlence endüstrisinin ve yeni iletişim teknolojilerinin hızla gelişmekte olduğu Türkiye’de bu alanlara hedef kitlenin ayrı bir önem vermesi ise, markaların ve reklamcıların dikkatini çekmektedir. Eğlenceli reklam türüne Türkiye’de de yönelimin giderek artması, bu alanda dijital iletişim teknolojilerinin nasıl bir role sahip olduğu sorusunu beraberinde getirmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı Türkiye’deki TV dizilerinde yer alan eğlenceli reklam örnekleri üzerinden dijitalleşmenin nasıl kullanıldığını literatür taraması yöntemi ile açıklamaktır.
  • Öğe
    Aile ve bireysel değerlerin sorumlu tüketim bilinci üzerindeki etkisi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Sayraç, Neslihan; Arı, Ela; Malkoç, Gökhan
    Son yıllarda çevre sorunlarının artmasına bağlı olarak çevre sorumlu tüketim davranışının benimsenmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı ailenin çevre sorumluluğuna bağlı tüketim bilinci, bireysel değerlerin ve demografik özelliklerin kişilerin çevre sorumlu tüketim bilinci üzerindeki etkisini ölçmek ve incelemektir. Araştırmanın örneklemini 293 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Bu çalışmada, Schwartz’ın Değerler Listesi, anne ve babanın Çevre Sorumluluğuna Bağlı Tüketim Bilinci Ölçeği kullanılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda, annenin sorumlu tüketim bilincinin ve bireysel değerlerden evrenselcilik ve iyiliksever değer tiplerinin çevre sorumluluğuna bağlı tüketim bilincini pozitif yönde yordayan değişkenler olduğu bulunmuştur.
  • Öğe
    Yeni işletmelerin kurulması ve büyümesi için mevcut girişimciden yeni girişimciye destek melek yatırımcılık: İstanbul Ticaret Odası Meslek Komitesi Üyeleri üzerinde bir araştırma
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Karabulut, Ahu Tuğba
    Bu araştırma İstanbul Ticaret Odası Meslek Komitelerine üye girişimcilerin, melek yatırımcı kavramı hakkında bilgi sahibi olma düzeylerini, melek yatırımcı olma durumlarını ve isteklerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma İTO Meslek Komitelerine üye 99 girişimci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu yönde araştırmanın cevaplanma düzeyi %17’dir. Araştırmanın soruları analiz edildiğinde, melek yatırımcılık kavramının araştırmayı cevaplayan Meslek Komitesi üyelerinin neredeyse yarısı tarafından bilinmediği, neredeyse hiçbirinin herhangi bir melek yatırımcı ağına dahil olmadıkları, melek yatırımcı ağına dahil kişilerin yarısının yatırımlarının henüz kara geçmediği ama melek yatırımcılık tecrübelerini diğer kişilerle paylaşmak istedikleri görülmektedir.
  • Öğe
    İşletmelerin farklılık yönetimi anlayışı ile işletme üyelerinin örgütsel bağlılık tutumlarına yönelik bir araştırma
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Gider, İlknur; Şencan, Hüner
    Araştırmanın amacı gemi inşa sektöründe faaliyet gösteren özel kuruluşların “farklılık yönetimi” anlayışı ile işletme çalışanlarında görülen “örgüt üyeliğinin sürdürülmesi isteğine” yönelik değerlerin saptanmasıdır. Türkiye’deki gemi inşa sektöründe farklılık yönetimi anlayışının ne şekilde yer bulduğu, ne şekilde uygulandığı ve sonucunda sağladığı önemli etkenlerden biri olan “örgütsel bağlılık” ile ilişkisi araştırılmıştır. Farklılıkların yönetiminin örgütsel davranışlardan biri olan “örgütsel bağlılığa” etkisi, çalışanların örgüte hangi şartlarda, neden ve nasıl bağlılık gösterdiği incelenmiştir. Tuzla Liman Başkanlığı’na bağlı 27 tersaneden 7’sinin İnsan Kaynakları Yetkilileri ile görüşülüp 5’i üzerinde anket uygulaması yapılması için izin alınmıştır. Bu nedenle kolayda örnekleme yöntemi seçilmiştir. Araştırmanın evreni, İstanbul ili Tuzla ilçesinde gemi inşa sektörüne yönelik faaliyet gösteren işletmelerde görev yapan beyaz yakalı çalışanlardan oluşmaktadır. Beyaz yakalı çalışanların anket verileri analizi sonucunda, bulgular elde edilmiş, bulgulara dayalı açıklama ve değerlendirme yapılmıştır. Araştırma sonucunda, birinci, ikinci ve dördüncü hipotezin açıklayıcılık gücünün yüksek olduğu, üçüncü hipotezin açıklama gücünün düşük olduğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    İmalat süreçlerinin iyileştirilmesinde maliyet-zaman grafiklerinin kullanımı
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Görener, Ali
    Maliyet-zaman grafikleri, özellikle ürünlerin imalat süreçleri boyunca ortaya çıkan maliyet değerlerinin zamana bağlı izlenerek görselleştirilmesinde kullanılan bir araçtır. İlk olarak Westinghouse firması tarafından süreçlerin zamanla bütünleşik maliyetlerini analiz etmek için uygulanmıştır. Bu çalışmada maliyet-zaman grafiklerinin üretim yönetiminde rekabet açısından büyük önem arz eden tedarik ve imalat süreçlerinin izlenmesine katkısı üzerinde durulmuştur. Ayrıca mobilya imalat endüstrisinden bir uygulama örneğine yer verilmiştir.
  • Öğe
    Avrupa Birliği ve Türkiye'de son vergi reformları
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Batırel, Ömer Faruk
    Bu makalede Avrupa Birliğine (AB) üye ülkelerin vergi sistemlerinde son yıllarda gerçekleştirilen vergi reformlarını değerlendirmek ve Türk vergi reform önerilerinin bu reformlarla olan tutarlılığını sorgulamak amaçlanmıştır. AB vergi reformları, vergi yükünü emek üzerinden, büyümeye daha az zararlı olduğu kabul edilen tüketim vergilerine kaydırma temeline dayandırılmıştır. Yük kaydıran bu reform paketi içinde; KDV taban genişletilmesinin yanı sıra finansal işlem vergilerinin sisteme sokulması, servet vergilerinden emlak ve veraset vergilerinde var olan vergi avantajlarının ortadan kaldırılması, vergi harcamalarının gözden geçirilmesi ve vergi uyum ve yönetiminin güçlendirilmesi yer almaktadır. Türkiye’de planlanan somut vergi reformları, AB’nde olduğu gibi emek vergi yükünün düşürülmesine odaklı olmayıp kamu mali dengelerinin imkân verdiği ölçüde, ekonomik faaliyetler üzerinde yük oluşturan damga vergisi, harçlar gibi işlem vergilerinin gözden geçirilmesi, imar planı değişiklikleri sonucunda oluşacak gayrimenkul değer artışlarından kamunun pay almasının sağlanması ile sınırlıdır. Türkiye, vergi reform önerileri olarak vergi teşviklerini ve kayıt dışı ile mücadele programına öncelik veren stratejisini korumaktadır.
  • Öğe
    Bankacılıkta faaliyet tabanlı maliyetleme ve bireysel bankacılık ürünleri uygulaması
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Pazarçeviren, Selim Yüksel; Celayir, Duygu; Sarı, Eyüp
    Tüm piyasa aktörlerinin olduğu gibi hizmet sektörlerinden biri olan ticari bankalar da, yoğun rekabetin olduğu bir piyasada faaliyet göstermektedir. Rekabet, beraberinde her geçen gün kâr marjlarını da daraltmaktadır. Rekabetin olduğu bir piyasada, bankaların ürettiği ürün ve hizmet maliyetlerinin ne olduğu, hangi ürünlerin daha kârlı olduğu gibi soruların cevaplarının bilinmesi bankalar için bu şartlardaki bir piyasada hayati önem arz etmektedir. Bu çalışmada, Türkiye’de de her geçen gün daha çok şirketin kullanmaya başladığı faaliyet tabanlı maliyetleme sistemi, örnek bir banka işletmesi için uygulanmıştır. Örnek bir bankada genel olarak gerçekleştirilen kaynaklar, faaliyetler ve üretilen ürünler belirlenerek ürün maliyetlerinin nasıl elde edilebileceği gösterilmeye çalışılmıştır.
  • Öğe
    Do arbitrage opportunities exist in the natural gas market?
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Turanlı, Münevver; Güriş, Burak; Cengiz, Dicle; Özden, Ünal Halit; Bağdatlı Kalkan, Seda
    This paper investigates the relationship between natural gas spot and futures prices by using threshold error correction model developed by Hansen and Seo (2002) and threshold granger causality test developed by Li (2006). We found that there is a threshold cointegration relationship between spot and futures prices of natural gas. We also found that there is partially bidirectional causality between spot and futures prices of natural gas. The evidence obtained from this paper also suggests that there is information flow between natural gas spot and future market and there is no profitable arbitrage opportunity exists.
  • Öğe
    Üniversite işdünyası işbirliğinde İstanbul Ticaret Odası - İstanbul Ticaret Üniversitesi modeli
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Adıgüzel, Muhittin
    Günümüzün yeni ekonomisinde bilgi en önemli üretim faktörü olup bu bağlamda bilginin üretildiği ve kullanıldığı kurumlar olarak üniversite ve iş dünyası işbirliğinin önemi artmıştır. İstanbul Ticaret Üniversite’ni kurucusu olan İş dünyasının en büyük kurumlarının başında gelen İstanbul Ticaret Odası ile son üç yılda geliştirdiği işbirliği modeli özgün bir üniversite – iş dünyası işbirliği modeli olarak ortaya çıkmıştır. Çalışmamızda diğer üniversitelere de örnek teşkil edebilecek olan bu model incelenmiştir.
  • Öğe
    Uluslararası emtea satış sözleşmelerinde emtea sigortası
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Özkan, Ömer; Karayazgan, Ahmet
    Uluslararası ticaret, herhangi bir iş anlaşmasında olduğu gibi son derece riskli bir girişimdir. Ticaret riskleri doğru ve düzgün bir sigorta temin etmek suretiyle asgariye indirilebilir. Ticari eşya veya emtea, ticaretin konusudur. Hemen hemen her şey, emtea sigortasının konusu olabilir. Dış ticaret işlemleri, hem emtea sigortası ve bunun kimin sorumluluğunda olacağı hususunu kapsar. Bu sorumluluk, ihracatçı ve ithalatçı arasında paylaşılabilir ya da sadece tek birisi tarafından üstlenilir. Bu şekilde bir sigorta sorumluluğunun paylaştırılması, dış ticaret sözleşmesinde de kayıt altına alınması gerekir. Taraf sözleşmede sigorta sorumluluğunu açıkça paylaşımı açık bir şekilde düzenlememişler ise, bu takdirde, uluslararası emtea satışlarına dair faaliyetlerde geçerli teamüller gereğince kabul edilen şartlardan faydalanılabilir. Uluslararası emtea satışlarına dair faaliyetlere konu en eski sigorta türü, emtea sigortası (Deniz Emtea Sigortaları) dır. Bu çerçevede, işbu çalışmada, özellikle deniz emtia sigortaları bakımından (yeri geldikçe diğer taşıma türlerine dair mal sigortalarına da değinilmek suretiyle) uluslararası satışlarda emtia sigortasının hukuki açıdan önemli yönlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır.
  • Öğe
    Sınıf öğretmenlerinin kritik ve analitik düşünme becerilerinin- eğilimlerinin incelemesi: İstanbul Ümraniye örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Parlar, Hanifi
    Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin kritik ve analitik düşünme becerilerini incelemektir. Bu amaçla birlikte, sınıf öğretmenlerinin kritik ve analitik düşünme eğilimlerinin demografik özellikler açısından (cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki tecrübe, ekonomik durum, okul türü, sosyal medya kullanımı, sendika üyeliği) anlamlı farklılaşmaların olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, İstanbul ili Ümraniye ilçesinde bulunan okullarda görevli sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma verileri, ? kritik ve analitik düşünme becerileri ölçeği ve kişisel bilgi formu? ile toplanmıştır. Elde edilen veriler, betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi ve pearson momentler çarpım korelasyon tekniği kullanılarak analiz edilmiştir.
  • Öğe
    Türkiye ve dünyada teknopark uygulamaları: Teknopark İstanbul örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Tepe, Serap; Zaim, Abdül Halim
    Üniversite sanayi işbirliği sonucu ortaya çıkan özgün yapı olarak adlandırılan teknoparkların önemi her geçen gün artmaktadır. Günümüzde sayıları hızla artan bu yapıların bulundukları ülkelere katma değer sağlama noktasındaki görevleri düşünüldüğünde bu yapıları tanıma, gelişme süreçleri ve gerek Türkiye gerekse dünyadaki teknopark uygulamaları hakkında bilgi sahibi olunması girişimciliğin ve yeni teknoloji üretkenliğinin arttırılması noktasında zorunlu hale gelmiştir. Bu çalışmada ülkemizin gelişimine çok büyük katma değer sağlayabilecek teknopark yapısının verimliliği ile ilgili yapılması kurgulanan iş planlarından bahsedilecektir. Bu bağlamda amaç teknopark yapısının verimliliği ile ilgili etkinlik analizi yapılarak, teknopark performansının değerlendirilmesi için bir model önerisinde bulunulmasıdır. Öncelikle Türkiye’deki ve dünyadaki teknopark yapısından bahsedilecek, bu yapıyla ilgili yayınlanmış çalışmalar irdelenecektir. İncelenen çalışmalar ışığında teknopark verimliliği ile ilgili bir model kurgulamak hedeflenecektir. Bu modeli kurgularken Teknopark İstanbul pilot bölge olarak seçilmiş, bu teknoparkta bulunan 110 firma ve teknopark yönetimi ile yüz yüze görüşülerek anketler uygulanmıştır. Sonraki safhada pilot bölgede başarısı teyit edilen modelin diğer teknoparklara uygulanması ve bu modelin teknoparklar için bir indeks değeri üretecek şekilde bir portalın kurgulanması hedeflenmektedir.
  • Öğe
    AHP ve VIKOR yöntemleriyle AB üyesi ülkelerle Türkiye'nin ekonomik performansının değerlendirilmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2016) Ekren, Nazım; Fındıkçı, Mefule
    İktisat politikalarının temelinde, o ülkede yaşayan insanların hayatlarını güven içinde devam ettirebilmelerine imkân yaratacak bir refah seviyesi oluşturmak yatmaktadır. Ekonomik dengelerin çok çabuk değiştiği günümüz ekonomisinde, ülkelerin iktisat politikaları ulusal olmakla birlikte uluslararası bir boyut da kazanmıştır. Bu çalışmada, birden fazla ekonomik kriter göz önünde bulundurularak en iyi makro ekonomik performansa sahip ülkelerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada kullanılan kriterler dönemin küresel konjonktürü ve ulusal dinamikleri dikkate alınarak AHP yöntemi ile ağırlıklandırılmış ve Avrupa Birliği’ne üye 28 ülke ile Türkiye ekonomik performanslarına göre VIKOR yöntemi kullanılarak sıralanmıştır.