İTÜDTD, Cilt 2, Sayı 1, Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe An in-depth interview on international trade exchange in North Syria(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2024) Bakkora, Muhammed; Develi, Evrim İldemThis research project delves into the profound impact of the Syrian revolution on international trade exchange within the regions of Ras Al Ain and Tal Abyad. The study scrutinizes trade pattern transformations before, during, and after the revolution while closely examining the catalysts behind these shifts. Employing an exploratory and historical methodology, this research predominantly uses qualitative methods. Extensive interviews were conducted with local merchants spanning various trade sectors, extracting invaluable insights into their experiences and viewpoints regarding trade across distinct periods. The findings bear a substantial disruption in international trade during the revolution, exerting a detrimental influence on trade flows. However, a discernible convalescence is witnessed postrevolution, underscored by a noteworthy surge in trade exchange rates between the regions. These revelations significantly enhance our comprehension of the intricate interplay between political turmoil and trade dynamics in regions gripped by conflict, mainly through the personal narratives and detailed accounts provided by those directly involved in the trade sector.Öğe Duygusal zekânın satın alma davranışı üzerine etkisi: Bakü’deki AVM’leri tercih eden müşteriler üzerine bir araştırma(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2024) Babazade, Ulvi; Yetgin, FeyzulahDuygusal zekânın müşterilerin satın alma davranışları üzerinde etkisi olup olmadığını araştırmak bu çalışmanın temel amacıdır. Araştırmanın evrenini Bakü’deki AVM’leri ziyaret eden müşteriler oluşturmaktadır. Kolayda örnekleme yönteminin uygulandığı çalışmaya 499 müşteri katılmıştır. Veriler yüz yüze anket tekniği ile toplanarak SPSS ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda müşterilerin orta düzeyde duygusal ve sosyal yönden orta düzeyde becerili oldukları, kendilerini kontrol edebildikleri ve kendilerini mutlu hissettikleri, buna bağlı olarak da duygusal zekâlarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte duygusal zekânın satın alma davranışlarını etkilediği belirlenmiştir. Duygusal zekâ alt boyutlarından olan duygusallık ve sosyal becerilerin, satın almaya karşı koyamama davranışını ve ruh halinin yönetimini anlamlı bir şekilde etkilediği bulunmuştur.Öğe Türkiye’deki ihtisas gümrük uygulamasına tabi orman ürünleri eşyası üzerine araştırma(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2024) Soygüder, AbdülkadirBu çalışmada; Türkiye’de uygulanmakta olan ihtisas gümrük uygulaması hakkında bilgi verilecek, Türkiye’nin bu uygulamaya neden ihtiyaç hissettiğine değinilecek, ihtisas gümrükleri ve ihtisasa konu eşyalar belirtilecektir. Bu uygulama hakkında literatürdeki farklı değerlendirmelere ve tavsiye niteliğinde görüşlere de yer verilmiştir. Özellikle orman ürünleri ihtisas gümrüklerinin neler olduğu, GTİP bazında ihtisasa konu eşyaların Türkiye’ye ithalat değerleri, orman ürünleri ihtisasa yetkili gümrük idarelerinin son on yıllık ithalat değeri incelenmiştir. Tarım ve Orman Bakanlığı’nın 28786 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Tebliği’nin Ek-2’sinde 48 adet gümrük idaresi sayılmıştır. Bu gümrük idarelerinden verisine erişilebilen 46’sının son on yıllık ithalat verileri dolar bazında Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)’ten çekilmiş ve düzenlenmiştir. Tebliğin Ek-2’sinde belirtilen ihtisasa konu eşyaların GTİP kodları Uluslararası Ticaret Merkezi (Trademap) sistemi üzerinden sorgulanarak Türkiye’nin ithalat değeri elde edilmiş ve tablo haline getirilmiştir. Elde edilen veriler (yıl bazında) karşılaştırıldığında; orman ürünlerine ihtisas yetkisi verildiği gümrüklerin toplam ithalat miktarı, Türkiye’nin toplam ithalatının %50 civarında paya sahip olduğu görülmüştür. İhtisasa tabi orman ürünlerinin bu gümrüklerdeki toplam sahip olduğu pay (tüm zamanlarda) %1 değerine bile ulaşamadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuca dayanarak orman ürünleri ihtisas gümrük uygulamasının dış ticarette tarife dışı engel sayılamayacağı yorumu yapılabilir. Orman ürünlerinde ihtisas gümrük uygulaması hakkında literatürde yeteri kadar çalışma olmadığı ve bu çalışmanın literatüre bir önemli katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe Uluslararası arenadaki Avrupa Birliği: Nasıl bir güç?(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2024) Günay, HediyeAvrupa 20 yüzyılda bitmek bilmeyen savaşlar nedeniyle büyük yıkımlar ve insan kayıpları yaşamıştır. Yaşlı kıta bu durumları tekrar yaşamamak ve meydana gelen yıkımları telafi etmek için çözümün savaşta değil birlik olarak hareket etmekte olduğunu anlamıştır. İlk olarak ekonomik alanda başlayan birliktelik zamanla kıta da ve dünya da yaşanılan gelişmeler nedeniyle siyasi boyutta da genişletilmesi gerekliliğini ortaya koymuştur. Bu çalışmada farklı süreçlerle oluşan Birliğin uluslararası sistemde etkisinin, temsil gücünün ne olduğuna dair inceleme yapılacaktır. Bu inceleme kıtanın tarihsel geçmişi, geleneksel yaşamı ve bu yaşamlar karşısında izlediği politikalar, takındığı tavırlar odağında güç arayışları sorgulanacak olup betimleyici yöntem kullanılarak ayrı ayrı ele alınacaktır. Çalışmanın sonunda günümüzde Birliğin uluslararası arenada nasıl bir güce dönüştüğünün sorusuna yanıt aranacaktır.Öğe Bankaların müşteri ilişkileri yönetiminin bankaların müşteri sadakati üzerinde etkisi: Azerbaycan örneği(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2024) Osmanlı, BayramBu çalışmanın amacı; bankaların yönettikleri müşteri ilişkilerine ilişkin algının müşterilerin sadakat düzeylerine ne şekilde etki ettiğini araştırmaktır. Çalışmanın evreni; Azerbaycan vatandaşı olan 18 yaş ve üzerindeki banka müşterileridir. Araştırma alanının geniş olmasından dolayı örneklemeye başvurulmuştur. Bu çerçevede 709 kişinin araştırmaya katılması sağlanmıştır. Söz konusu kişilerden veriler yüzyüze anket tekniği ile toplanmıştır. Katılımcıların müşteri ilişkileri yönetimine ilişkin algıları ile sadakat düzeylerini belirlemek için literatürde geçerlilik ve güvenirlik çalışması yapılan hazır ölçekler kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların müşteri ilişkileri yönetimine ilişkin algıları ile bankaya olan sadakatlerinin orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Çalışmada müşteri ilişkileri yönetimine ilişkin söz konusu algı ile müşteri sadakatinin çeşitli demografik değişkenler açısından farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Çalışmada müşteri ilişkileri yönetimine ilişkin algı ile genel sadakat, alt boyutlar olan bilişsel ve tutumsal sadakat arasında orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Buna göre; müşteri ilişkileri yönetimine ilişkin algının müşteri sadakatini, sadakatin bilişsel ve tutumsal boyutlarını etkilediği tespit edilmiştir.Öğe Blockchain as a mean enhancing international trade(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2024) Beggat, HatemThe foundation of the world economy is the international commerce system, but it faces difficulties like fraud, inefficiency, and a lack of confidence. The transformational potential of blockchain technology to improve the international trade landscape includes paperwork, delays, and hazards that complex relationships between importers, exporters, financial institutions, and regulatory authorities. Blockchain presents itself as a revolutionary force that provides efficiency, security, and transparency. Blockchain's smart contracts speed up verification of letters of credit (LCs) in trade finance. The precise blockchain security contributes to safety and fraud prevention by thwarting unauthorized access and tampering. This study explores the case studies to determine how blockchain technology might resolve issues, speed up transactions, and restore confidence in the global commerce ecosystem. Blockchain’s use ultimately is able to reshape trade procedures, promoting a climate of dependability, transparency, and cooperative development.Öğe Online gayrimenkul satışında müşteri deneyimi: Pazaryeri incelemesi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2024) Hayal, Mücahit MustafaBu araştırmanın temel amacı, online gayrimenkul satışında müşteri deneyiminin incelenmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde oluşturulmuştur. Araştırmanın evrenini İstanbul ilinde yaşayan ve gayrimenkul pazaryerlerini kullanmış 18 yaş üstü bireyler, örneklemiyse evrende yer alan ve araştırmaya katılmaya gönüllü bireyler oluşturmuştur. Örneklem yöntemi olarak basit tesadüfi örnekleme metodu kullanılmıştır. Araştırmaya toplam 411 kişi katılmış, verilerin analizi SPSS 29 ve AMOS 29 programı aracılığıyla yapılmıştır. Araştırma sonucunda gayrimenkul pazaryerlerini kullanmış müşteri deneyimlerinin cinsiyete göre sitenin kullanım kolaylığı, gizlilik ve güvenilirlik alt boyutlarında anlamlı farklılık tespit edilmediği görülmüştür. Yaşa göre gizlilik alt boyunda 18-25 yaş grubundakilerin gizlilik konusunda daha yüksek ortalamaya sahip oldukları bulunmuştur. Mesleğe göre güvenilirlik alt boyutunda kamu kurum çalışanı ile serbest meslek arasında serbest meslek lehine anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Eğitim duruma göre üniversite mezunlarının sitenin kullanım kolaylığı ile ilgili ortalamalarının yüksek olduğu görülmüştür. Hizmet sektörlerinden birisi olan gayrimenkul sektörü de bu gelişmelerden etkilenmiştir. Klasik pazarlama yöntemleriyle yürütülen gayrimenkul pazarlama faaliyetleri de yerini internetten gerçekleştirilen pazarlamaya bırakmaya başlamıştır. Elektronik Pazar yeri şeklinde adlandırılabilecek bu ortamlarda işletmelerin tüketicilerine sundukları hizmetlerin kalitesi tüketicilerin satın alma davranışlarını etkilediği düşünüldüğünde bu alanda çalışılması önem arz etmektedir.