TBF, Turizm İşletmeciliği Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Üniversite öğrencilerinin okul içi kantin hizmetleri ile ilgili beklenti ve hizmet kalitesine yönelik genel tatmin düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Eren, SerdarTürkiye’de üniversite öğrenci pazarı her geçen sene daha fazla büyümektedir. Üniversitelerde eğitim alan öğrencilerin sayısı yaklaşık beş milyon olarak ifade edilmektedir. Pazarın bu kadar büyük olmasına karşın, ülkemizde bu pazarının özelliklerini ortaya çıkarmaya çalışan akademik çalışmalar oldukça sınırlıdır. Bu çalışma yazındaki bu boşluğu doldurmak üzere, üniversite öğrencilerinin üniversite kantinlerinde verilen hizmetlerin kalitesiyle ilgili olarak, beklentileri ve genel tatmin düzeylerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın verilerinin elde edilmesinde İstanbul Ticaret Üniversitesi Sütlüce kampüsünde okuyan öğrencilere, kolayda örnekleme metodu ile hizmet kalitesi anketi uygulanmıştır. Çalışmanın bulgularında üniversite öğrencilerinin kantin hizmetleriyle ilgili beklentilerinin cinsiyete göre değiştiği ve genel tatmin düzeylerinin yüksek olduğu ortaya çıktığı görülmektedir. Çalışmanın sonuçları bu bağlamda tartışılacaktır.Öğe İstanbul’un turizm arz-talep yapısı ve gelişimi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Kahraman, NüzhetBu çalışmanın amacı, İstanbul’un mevcut ve gelecekteki turizm arz ve talep yapısı ile gelişiminin incelenmesidir. İstanbul turizm arzı yönünden değerli doğal ve kültürel çekiciliklere sahiptir. Turizm alt ve üst yapısı oldukça iyi durumdadır. Bu yapısı ile İstanbul, kent turizmi yönünden uluslararası düzeyde avantajlı bir konuma erişmiştir. Ancak, kent içi ulaşımında sorunlar yaşanmaktadır. Gerçekleştirilen analiz sonuçlarına göre, mevcut ve olası konaklama arzının mevcut ve gelecekteki konuk konaklama talebini karşılayabilecek nitelik ve nicelikte olduğu belirlenmiştir. Ancak, mevcut arzın ve devam eden otel yatırımlarının % 80’inin Avrupa; % 20’sinin Anadolu yakasında yer aldığı görülmüştür. Bu nedenle, Anadolu yakasındaki otel yatırımlarına ivme kazandırılması gerekmektedir. Toplam konaklama tesisi sayısı ve yatak kapasitesi açısından büyük çoğunluğu beş ve dört yıldızlı oteller oluşturmaktadır. Üç ve iki yıldızlı oteller ile hostel yatırımları özendirilmelidir. Öte yandan, İstanbul’da konaklayan yerli ve yabancı turistlerin ortalama kalış süreleri 2.3 gün olarak saptanmıştır. Bu nedenle, turistlerin İstanbul’da ortalama kalış süresini artırıcı pazarlama ve imaj geliştirme çalışmalarına ağırlık verilmelidir.Öğe Otel işletmelerinin pazar odaklılık, kurumsal strateji ve finansal performanslarının analizi: İstanbul örneği(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2012) Altunel, Mustafa C.; Saldamlı, AsımBu çalışma, İstanbul’da faaliyet gösteren beş yıldızlı otel işletmelerinin pazar odaklılık dereceleriyle finansal performansları arasındaki ilişkiyi ve Miles ve Snow (1978) tarafından oluşturmuş dört strateji tipinin, pazar odaklılık ve finansal performans açısından farklılık gösterip göstermediğini incelemektedir. Elde edilen bulgulara göre otel işletmelerinin pazar odaklılık dereceleriyle finansal performansları arasında pozitif yönlü yüksek bir korelasyon bulunmuştur. Ayrıca, yenilikçi ve analizci stratejiye sahip otel işletmelerinin korumacı stratejiye sahip firmalara göre daha pazar odaklı bir anlayışa sahip oldukları ve finansal performanslarının da daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.Öğe Kongre turizminin geliştirilmesinde kongre ve ziyaretçi bürolarının rolü ve önemi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2009) Ersun, Nur; Arslan, İ. KahramanGörsel ve işitsel erişebilirliğin artması, turizm sektöründe bundan yarım yüzyıl önce geniş kitlelerin tüketim kalıbı içinde olmayan yeni “taleplerini” devreye sokmaktadır. Başlangıçta deniz, kum, güneş gibi dinlenme amaçlı turizm ağırlıklı iken, gelir düzeylerinin yükselmesi ve harcanabilir gelirlerin artması, kültür, tarih, sağlık, kongre vb. alanlarda turizm etkinliklerinin artmasına yol açmaktadır. Bu eğilimi öngören ve hazırlıklarda bir adım öne geçen ülkeler turizmde “yeni ürünler” sunarak kendilerini “cazibe merkezi” haline getirmeye çalışmakta ve turizm gelirlerini artırmaktadır. Geç kalanlar ise “izleyici” olarak daha düşük gelirlere razı olmak zorunda kalmaktadırlar. Türkiye, geleneksel turizm alanında olduğu kadar kongre turizmi gibi alternatif turizm alanlarında da önemli potansiyele sahiptir. Bu potansiyelin etkin ve verimli şekilde değerlendirilebilmesi, gerekli altyapı ve üst yapı donanımlarının varlığı kadar, destinasyon tanıtım ve pazarlama faaliyetlerini planlayan ve etkin biçimde uygulayan, paydaşları ile organik ilişkiler içinde olan Kongre ve Ziyaretçi Büroları’nın varlığına da bağlıdır. Bu çalışmada, Türkiye’de mevcut ve kurulması öngörülen Kongre ve Ziyaretçi Büroları’nın geliştirilmesi ve daha işlevsel hale getirilebilmesi için gerekli unsurların ve yeni bir yapılanma modelinin ortaya konulması amaçlanmıştır.Öğe Intellectual capital in metropolitan hotels(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2008) Saldamlı, AsımHospitality operations are focused on human capital needed to the tough competition of knowledge economy. Hotel management is already cautious regarding structural and financial capital and therefore strategies have been developed for improvements and value creation on those assets. Hence, intellectual capital value of a hotel has become the resource of innovation as well as the competitive advantage. This study has been realized to propose an exploration of the relation among performance factors, quality measures and the intellectual capital of hotels. A specific scorecard is defined in order to analyze the focus points, the barriers and the relations among the human,structural and customer capital strategies. The scorecard was run on fourand five star hotels in Istanbul to appraise the distinction of quality as represented by stars. The statistical analysis of the data allows us to test the relationship between performance and the intellectual capital. This study will contribute both to academicians and practitioners by introducing a new vision.Öğe İnsan kaynakları yönetiminde bilişim teknolojisinin kullanımına yönelik bir araştırma: Tekirdağ örneği(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2008) Saldamlı, Asım; İstanbul Ticaret Üniversitesi, Ticari Bilimler Fakültesi, Turizm İşletmeciliği BölümüBu çalışma, İnsan Kaynakları Yönetimi (İKY) süreçlerinde bilgisayar ve İnternet kullanımını analiz etmek ve değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. İşletmelerde, işe alım süreci, başarı değerlendirmesi, işletme içi nakiller, ücretlendirme, iş güvenliği, (personel) özlük işleri, mesleki eğitim, performans ölçümleri, ödüllendirme ve ceza gibi iş gören ile ilgili fonksiyonların zamanında ve eksiksiz yapılması için günümüzde manüel yöntemler yetersiz kalmakta; emek, zaman ve maddi kayıplara sebep olmaktadır. Dolayısıyla bilgisayar ve İnternet kullanımını İKY sürecindeki etkinliğinin ölçülmesine yönelik bir çalışma önem arz etmektedir. Araştırmaya dayalı bu çalışma, Tekirdağ ilinde faaliyet gösteren çeşitli işletmeleri kapsamakta ve değerlendirmeler, işletme yetkililerince anket sorularına verilen cevaplarla sınırlıdır. Beş ayrı sektörden toplam 32 işletme üzerinde yapılan incelemeler sonunda, işletmelerin İKY sürecinde bilgi işlem teknolojilerini daha çok personel temini, özlük işleri, performans yönetimi, terfilendirme ve personel arasında koordinasyon gibi işlemlerde yüksek derecede kullanıldığı tespit edilmiştir.Öğe Değişen rekabet koşullarında geleneksel gıda perakendecilerinin rekabet gücünün artırılması(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2008) Ersun, Nur; Arslan, İ. KahramanOrganize perakendecilik alanında yaşanan gelişmeler, geleneksel alışveriş ve tüketim anlayışında da hızlı bir değişime neden olmuş ve bunun sonucunda, mahalle bakkalından büyük marketlere ve mağaza zincirlerine geçiş yaşanmış, binlerce metrekare alana kurulu hipermarketlerde on binlerce ürün arasında alışveriş dönemi başlamıştır. Sayıları her geçen gün artan alışveriş merkezleri ve hipermarketler, yeni bir kültür ve yaşam biçiminin gelişmesine de öncülük etmiştir. Bu durumdan olumsuz yönde etkilenen işletmeler ise geleneksel gıda perakendecileri olarak adlandırılan bakkal ve orta boy marketler olmuştur. Bu çalışmada, geleneksel gıda perakendecilerinin hipermarketler ve mağaza zincirleri karşısında rekabet edebilmeleri ve varlıklarını sürdürebilmeleri için yeni rekabetçi stratejiler oluşturmalarına olanak sağlayan unsurların analizi ile olası tehditlerin avantaja dönüştürülebilmesi imkanları araştırılmıştır.