Yazar "Ergün, Esra" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe How industry 4.0 changes business : a commercial perspective(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Göksu Özüdoğru, Ayşe; Ergün, Esra; Ammari, Djihane; Görener, AliIndustry is the part of an economy that manufacture components and goods which are highly automatized. This paper presents a general understanding about the Fourth Industry Revolution- Industry 4.0 approach from a commercial point of view. Firstly, the history of Industrial Revolution is explained and the roadmap to Industry 4.0 is shown. Industry components and the main understanding of Industry 4.0 is explained through the previous studies. Secondly, the most common usage, implementation areas and the challenging points are demonstrated. Commercial and industrial application examples of Industry 4.0 in different sectors and the possible implementation areas are defined based on countries and sectors. Finally, the commercial impacts of this new business model is given from the industrial and human perspectives.Öğe Mediator role of artificial intelligence in the impact of corporate strategies and competitive strategies on company performances(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2023) Ergün, Esra; Karabulut, Ahu TuğbaBu çalışma, kurumsal ve rekabet stratejilerinin şirket performansı üzerindeki etkisinde yapay zekanın aracılık rolünü incelemektedir. Çalışma, kurumsal ve rekabetçi stratejiler arasındaki ilişkide yapay zekanın firma performansları üzerindeki aracılık etkisini varsayan bir çerçeve geliştirmiştir; ve yapay zekanın etkinliğini ölçmektedir. Dijital teknolojilerin kullanıldığı en yaygın alan olmaları nedeniyle bu araştırmanın odak noktası olarak finans ve telekomünikasyon sektörleri seçilmiştir. Bu sektörlerdeki 569 çalışandan veri toplanmıştır. Verilere frekans dağılım analizleri, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri, güvenilirlik analizi, korelasyon analizi ve yapısal eşitlik modellemesi uygulanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre kurumsal ve rekabet stratejilerinin yapay zeka ve şirket performansları üzerinde önemli etkileri bulunmaktadır. Yapay zekanın şirket performansı üzerinde önemli bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca kurumsal ve rekabet stratejilerinin şirket performansı üzerindeki etkisinde yapay zekanın kısmi aracılık etkisi bulunmuştur.Öğe The mediator role of artificial intelligence in the influence of corporate strategies and competitive strategies on company performance(Istanbul Commerce University, 2023) Ergün, Esra; Karabulut, Ahu TuğbaThe purpose of this study is to explore the mediator role of artifıcial intelligence (AI) in the influence of corporate strategies and competitive strategies on company performance in finance, telecommunication and information technology (IT) sectors in Turkey. This study focuses on the mentioned sectors since they are pioneers and heavy users of digital technologies. Data was collected from 569 employees in these sectors. Frequency distribution analyses, explanatory and confirmatory factor analyses, reliability analysis, correlation analysis, structural equation modeling, and mediator variable analysis were conducted to the data. According to the findings of the research, corporate strategies and competitive strategies have significant influences on AI and company performance. It is observed that AI has a significant influence on company performance. In addition, there is a partial mediating role of AI in the influence of corporate strategies and competitive strategies on company performance.