Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Bayburtlu, Irmak" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    “Çeyizlerle gelen değerler ve nesneler” Subaşı İlkokulu “göç” müzesi
    (2019) Erzurumlu Jorayev, Özlem; Bayburtlu, Irmak; Temir Gökçeli, Şebnem Ruhsar; Sarıoğlu, Esin
    Immigration to Turkey began by 1929, according to a pact signed by both Romanian and Turkish governments. A group of immigrants took the first step of the voyage that will end in Subasi, Izmit a town which they would found and settle in, by embarking onto ships from the port of Constanza. Madrova, from where the Alevi- Bektasi Turcoman people immigrated was in Romania in 1929, but it was within Bulgarian borders by 1940. However, the villages of Musurat and Shaman of Constanza where the Crimean Tatars came are within Romanian borders. This immigration is the beginning point of the Subasi Primary School Immıgration Museum and the Subasi Oral History Study Group, founded by Subasi researchers looking for their own roots. The Subasi Immigrants whom roots were within Romanian borders now own their own lifestyles, weddings, traditional games, and food, and try to keep them alive. And holding up their values, they take any object which reflects traditions under protection either by saving them or by registering them at the museum and exhibiting. The textiles especially take an important place at the museum. It’s possible to see at the museum the original daily stuff of farming & stockbreeding immigrants with their plows and all, and the textiles which came with immigration such as grooms dresses, original ceremonial garments, waistbands, napkins, handkerchiefs and also indoor items such as tablecloths, grounds clothes, cushions, pads and many others. This study, besides general approaches about Oral Study Groups and Local Museums, also aims visual and structural analyses of archived Textiles together with the foundation story of the museum.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Giyim modasında aykırı söylemler ve kitle beğenisi ilişkisinde bireşim tarzlar
    (Yıldız Teknik Üniversitesi, 2019) Bayburtlu, Irmak
    Batıda Modernizm sonrası ortaya çıkan toplumsal aykırı söylemler, günün egemen modasına karşıt olarak kendi giyim tarzlarını yaratmışlardır. Ancak ilerleyen zamanla bu tarzların, giyim endüstrisinin görsel çeşitliliğe olan gereksinimi doğrultusunda, egemen kitlelerin beğenisine uygun olarak yeniden yorumlandığı görülmüştür. Her biri kendi döneminde sosyal, politik, v.b. çeşitli aykırı tavırlar içeren altkültür, akım veya eğilimlerin simgesi haline gelmiş giyim tarzları, egemen kitlelerin beğenisine uygun hale getirilerek, yeni bireşim? (sentez) tarzlar ortaya çıkmıştır. Konu öncelikle moda olgusunu yaratan kitle beğenisi ve bunu doğuran insan psikolojisi temelinde ele alınmış ve sosyolojik nedenlerle irdelenmiştir. Diğer yandan her biri kendi döneminde simgeleşmiş, aykırı söylemler üretmiş altkültür ve eğilimlere ait giyim tarzları ele alınmıştır. Örnek olarak, ortaya çıktığı dönemin egemen modasına karşıt veya yenilikçi olan asıl tarzlar ve bunların zamanla moda sistemi içerisinde yer edinen bireşimleri, 2010 sonrası internet sitelerinde satışa sunulan veya çeşitli moda blog ve sitelerinde yer alan/satılan güncel kombinler karşılaştırılmıştır. Çalışma aykırı söylem üretmiş ve giyim modasında etkili olmuş, seçilen 6 örnek tarzla sınırlandırılmıştır. Egemen kitlelerin beğenisine uygun olarak düzenlenmiş bireşim tarzlar üzerinden “modanın sistematik döngüsüne karşı duran görüşleri de yine kendi sistemine dahil edebilen”, gizil güce (potansiyel) dikkat çekilerek, günümüz giyim modasında sıklıkla rastlanan bireşim tarzların, aykırı söylem ve kitle beğenisi ilişkisinde incelenmesi amaçlanmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Giyim tasarımında estetik açıdan gerçeküstü algı
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2017) Bayburtlu, Irmak
    Sanatın çeşitli imgeleri kullanarak oluşturduğu dil aynı zamanda tasarım gibi sanatla beslenen disiplinlere de ulaşmaktadır. Bu anlamda sanatın tarihsel sürecinde yer almış bir çok akım çağdaş giyim modasında ve dolayısıyla da tasarımlarda etkili olmuştur. Bu akımlardan Gerçeküstücülük mantık sınırlarının dışında kurgulara yer verdiğinden algının da farklı seviyelerde etkili olduğu bir konumdadır. Görsel Sanat görme duyusuyla algılanan nesnel gerçekliği çeşitli yöntem ve çözümlemelerle yaşama yansıtarak her defasında yeni tarz ve oluşumlara olanak sunmaktadır. Giyim-kuşam objeleri de görsel sanatla aynı doğrultuda bu yönelimleri kullanarak sanatın bir tür günlük yaşama dahil olmasına aracılık etmekte ve algısal olarak yarattıkları çağrışımlar da bir çok farklı duyusal durum içermektedir. Konu görsel sanatta estetiğin felsefi temelleri açısından ele alınıp, gerçeküstü akımın giyim tasarımına yansımaları bu temel üzerinden değerlendirilip araştırılmıştır. Çalışma gerçeküstü yaklaşımla ortaya koyulmuş veya bu türden görsel dizgelerin yer aldığı giysilere ve bunların yarattığı algısal deneyim üzerine bir araştırma niteliği taşımaktadır. Giysilerdeki gerçeküstü algıya yönelik etki estetiğin felsefi temeliyle irdelenerek sanatsal bir nesne olarak giysinin edindiği konuma dikkat çekmek amaçlanmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Local patterns in the context of intercultural interaction in the fashion system
    (Sibel Kılıç, 2020) Bayburtlu, Irmak; Kaygusuz, Gülay
    Every society with certain cultural values established their visual identity and reflected it in the objects they use daily. Nowadays, these patterns are considered to play a vital role in the cultural exchange of societies within the presentation of the local patterns on clothing fashion through designers and brands. Hybrid styles have emerged with the said patterns in combination of both patterns belonging to other cultures and the silhouettes belonging to city culture. It has been observed that the hybrid styles which are composed of the mixture of factors belong to these different cultures that prevalent through fashion system, blur the intercultural boundaries eliminating the sense of belonging. Mostly used local patterns of various cultures selected by prominently featured and the patterns have been selected from those who have general characteristics of cultures fed by geography, beliefs and traditions; some original sources and reflections of designers who stand out in contemporary fashion were compared. Printed publications such as books and style magazines (especially Vogue magazine, since it has a wide design archive), newspapers, museums and contemporary designs on the internet were used to obtain research findings. In general, it has been seen that in the local patterns used in today’s fashion system, original cultural codes are interpreted in contemporary styles. Within this context, this study can be seen as a study aiming at drawing attention to the aspect that local visual elements reflected in fashion by designers affect the social belonging sense by creating a multi-cultural plane and, on the other hand, as a study on the reasons of the misidentification of the clothing culture in modern societies.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Sürdürülebilirlik bağlamında inovatif yaklaşımlar ve modüler giyim tasarımı
    (Yıldız Teknik Üniversitesi, 2020) Şevkay, Işın; Bayburtlu, Irmak
    Giyim, insan ya?amının büyük bir bölümünü kapsayan ve günümüz moda sisteminin yönlendirdiği en geni? endüstrilerden biri olma niteliğine sahiptir. Teknolojinin geli?mesi veinovatif (yenilikçi) yakla?ımların ya?antımızda daha fazla yer alması, kaçınılmaz olarak giyim ve tekstil ürünlerinde de kendini göstermektedir. Biomühendislik katkılarıyla hazırlanmı? lifler, 3D teknolojisi ve geri dönü?türülebilir malzemelerin kullanımı gibi yenilikçi yakla?ımlarla, giyim tasarımına materyal olarak yön veren birçok çalı?ma gerçekle?tirilmektedir. Bu yenilikçi yakla?ımlarda teknolojinin ve yapay malzemelerin kullanımındaki artı?, aynı zamanda “doğal olana” yönelimi de etkilemektedir. Giyim endüstrisi ve moda kavramları birbiri ile ili?kili olduklarından,ilgili çalı?mada tasarım giysilerin, hızlı modaya dâhil edilmesi ve tüketici talebinin artı?ı sonucu üreticilerin kâr amacının yükseldiği günümüzde, “sürdürülebilirlik” kavramı ile “giyim modası” arasındaki ili?ki incelenmi?tir. Tüketimin inovasyona etkileri ele alınırken, Fletcher?ın sürdürülebilirlik üzerineolan çalı?maları kaynak olarak değerlendirilmi?tir. Fletcher?ın çalı?malarına ek olarak, Rahman O. ve Gong M.?nin Çin?deki profesyoneller ve tüketicilerle yapmı? oldukları modüler ve deği?tirilebilir tasarıma yönelik makale çalı?maları baz alınarak,bu çalı?ma dahilinde “Giyim Modasında Tüketim ve Sürdürülebilirlik” ba?lığı altında interaktif bir anket çalı?ması hazırlanmı?tır. Bu anket ile tüketicilerin giyim ürünü alırken çevre ve insan sağlığı hakkındaki bilinçleri ve modüler tasarıma yönelik bakı? açıları, internet üzerinden alınan istatiksel verilerle desteklenmi?tir. Çalı?mada, inovatif tekstil materyalleri bağlamında, yenilikçi lif ve boya gibi materyaller, malzemeler üreten, endüstrinin önde gelen tasarımcı ve firmaları kendi kaynakları doğrultusunda irdelenmi? (web sitesi, vb.); teknolojinin inovasyon açısından sağladığı olumlu ve olumsuz yönler çe?itli makale ve akademik yayınlardan ara?tırılmı?tır. Teknolojik ve doğal malzeme ili?kisi üzerinden, yenilikçitekstil materyallerinin modüler tasarım yakla?ımına uyarlanabilirliği irdelenmi?tir. Sürdürülebilir inovatif yakla?ımlar ve modüler giyim tasarımı ili?kisi, bir tasarım stratejisi olarak ele alınmı?, sağlık ve çevre bilincine katkı sunmak amaçlanmı?tır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Tasarım ve sanat sınırında heykelsi örme giysiler
    (2020) Bayburtlu, Irmak
    Tasarım ve sanat belirli ölçütlerde ortak bağlara sahip ayrı alanlar olmasına karşın her ikisi adına yapılan bazı çalışmalarda aradaki sınırların belirsizleştiği bir görünüm ortaya çıkmaktadır. Söz konusu sınırlarda hem tasarım hem de sanat adına gerçekleştirilmiş giysilerde, örme tekniğinin amaçlanan şekle girme, elastikiyet gibi plastik özellikler ve üretim yöntemlerindeki olanaklardan dolayı tercih edildiği düşünülmektedir. Bu doğrultuda heykelsi yaklaşımlara geniş yer verildiği görülmektedir. Konu öncelikle tasarım, sanat kavramlarının tanımlarıyla ele alınarak bu kavramların değişen, belirsizleşen sınırları, ilişkileri bağlamında, elde ve atkılı örme tekstil yapıların plastik olanakları üzerinden incelenmiştir. Ayrıca ilmek sistemiyle oluşturulan kroşe gibi tekstil yapılar da söz konusu çalışmalarda kullanıldığından, daha az oranda kroşe yapıların bulunduğu örneklere de yer verilmiştir. İncelenen örme yapılar kadın giysileriyle sınırlandırılmıştır. Araştırmanın yöntemi, amacı, ele aldığı temel konu ve sonuçlara ulaşmada izlediği yol bakımından niteldir. Araştırma bulgularının elde edilmesinde, kitap, dergi gibi basılı yayınlarda, internet ortamında ya da araştırmacının arşivinde yer alan sanat ve tasarım nesnelerine ait görseller, araştırma problemi doğrultusunda yargısal örnekleme göre seçilmiştir. Belgesel tarama yöntemi ile elde edilen bu görseller, araştırma problemi doğrultusunda betimsel olarak ele alınmış ve araştırmanın “Bulgular” kısmında ilgili başlıklar altında sunularak yorumlanmıştır. Tasarım ve sanat çalışmalarında yer almış heykelsi özellikler taşıyan örme giysi formları; kitap, moda dergileri gibi basılı kaynaklar ve güncel çalışmaların takip edilebilmesi adına belirli internet sitelerinde bulunan örnek olarak seçilmiş tasarımcı ve sanatçı çalışmaları üzerinden, bazı sanatçılarla da doğrudan ilişki kurularak irdelenmiştir. Çalışmada öne çıkan 3 boyutlu örme formların, heykel sanatıyla etkileşimleri bağlamında, tasarım-sanat arasında oluşan ara alandaki konumlarının incelenmesi amaçlanmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Temel tasarım kavramlarının tekstil yüzey tasarımlarına etkisi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Ekinci, Sinem; Bayburtlu, Irmak
    Sanat; bireyin duygu ve düşüncelerini duyusal bağlamda ifade ediş biçimi olmakla birlikte, günümüzde sanatsal yaratı nesneleri oluşturulurken belirli ölçütlerinden yararlanılmaktadır. Tasarımın da sanatla bağı olan bir kavram olduğu düşünüldüğünde, sanata ait ölçüt ve yöntemlerle şekillendiği görülmektedir. Temel tasarıma ait nokta, çizgi, renk, doku, zıtlık, tekrar, vurgu, denge, vb. kavramlar, ilk içgüdüsel sanat örneklerinden günümüz sanat yapıtlarına kadar tüm görsel sanat alanında etkilerini göstermiştir. Bu kavramlar doğrultusunda yapılan uygulamaların, sistematik bir yaklaşımla sanatçı ve tasarımcının ilerlemesine katkı sağladığı bilinmektedir. Günümüzde diğer tasarım dallarında olduğu gibi tekstil yüzey tasarımı alanında da ortaya konulan çalışmalar rastlantısal değil, bu türden sistemli uygulamaların sonucunda meydana gelmektedir. Söz konusu uygulamalarda yer alan temel tasarım kavramlarına ait ölçütlerle, tekstil yüzey tasarımı alanında daha yetkin çalışmalar ortaya konulmaktadır. Tekstil yüzeylerinin oluşturulmasından elde edilen yapıya, renge, desene ve diğer detaylara kadar tüm tasarım aşamalarında temel tasarım kavramları önemli rol oynamaktadır. Araştırma, tarama modeli örnek alınarak kitap, tez, makale vb. mevcut yazılı ve görsel ögelerden edilen veriler kapsamında oluşturulmuş, bu bağlamda elde edilen görseller analiz edilmiştir. Bu çalışmanın amacı, temel tasarım kavramlarını tekstil yüzey tasarımı alanıyla ilişkilendirmek, etkileşim bölümünde yer alan seçili tekstil ürünlerinin yalnızca yüzeyinde meydana gelen görsel izlenimlerini incelemek ve söz konusu kavramların bu alan üzerindeki etkilerini ortaya koymaktır.

| İstanbul Ticaret Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Örnektepe Mah. İmrahor Cad. No: 88/2 Z-42 Beyoğlu, İstanbul, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim