Mühendislik Fakültesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 10 / 10
  • Öğe
    Balıkesir Sanayi 1-2 nolu kavşakların SUMO ile kentsel hareketlilik analizi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Bayram, Gülten; Ilıcalı, Mustafa
    Kentsel hareketlilik, bireylerin günlük yaşamlarını doğrudan etkileyen kritik bir faktör olup hem sürdürülebilir ulaşım sistemleri hem de yaşam kalitesinin iyileştirilmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışma da, Balıkesir ili, Karesi ilçesinde yer alan kentin önemli kavşaklarından olan, Sanayi 1. Kapı ve Sanayi 2. Kapı sinyalize kavşakların ‘’Simulation Of Urban MObility‘’ (SUMO) adlı yazılım programının Türkiye uyarlaması aracı ile kentsel hareketlilik analizi gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın temel amacı, bahsedilen kavşakların mevcut durumlarının tespitinin kentsel hareketliliğini ve SUMO Türkiye yazılım aracından yararlanarak mevcut halin modellemesi gerçekleştirilmiştir. Kavşaklardaki mevcut durumun trafik akışlarını, SUMO modelleme çalışması ile her iki kavşağın performans değerleri, emisyon seviye ve yakıt tüketim bilgilerini ortaya koymaktadır. Çalışmanın ilk aşamasında, kavşakların mevcut durum analizi yapılmıştır. Bu analizde her iki kavşağın, sinyalizasyonun faz diyagramlarına, kavşakların geometrik durumuna, akım kolları sayı ve yön uygulamalarına, kavşaklardaki trafik yoğunluğuna, bekleme sürelerine ve genel trafik akışı gibi unsurları ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Analizi yapılan bu veriler, SUMO yazılımının veri kısmına eklenebilecek şekilde toparlanarak sisteme eklenmiştir. SUMO da mevcut durum modellemesi yapılarak performans değerleri elde edilmiştir. Modelleme çıktıları değerlendirilerek kavşakların verimliliğini ve akışını sağlamak amacıyla optimizasyon planları geliştirilmiştir. Önerilen bu planlarla, trafik akışını daha akıcı hale getirmeyi, emisyon seviyelerini azaltmayı ve yakıt tüketimini optimize etmeyi hedeflemektedir. Elde edilen veriler, kentin sürdürülebilirliği kentsel hareketlilik stratejileri ve planların geliştirilmesine katkı sağlayacak niteliktedir. Bu veriler, aynı zamanda ulaşım planlaması ve yönetiminde önemli bir kaynak oluşturacaktır. Çalışmada kullanılan SUMO Türkiye programı sayesinde mevcut durum modellemesi yapılarak verimliliği arttırmayı ve trafik yönetiminde yenilikçi yaklaşımların uygulanabilirliliğini göstermekte olan önemli bir araçtır. Modelleme yoluyla elde edilen bulgular, kent yöneticileri ve uygulayıcılarının kentsel ulaşım planlamasında kaynak olarak kullanılabilir. Sonuç olarak çalışmada, Sanayi 1. Kapı ve Sanayi 2. Kapı kavşakları için mevcut üzerinden önerilen optimizasyon planları, trafik akışının verimliliğini artırmakta ve daha çevre dostu bir trafik sistemine katkıda bulunmaktadır. Bu çalışma, şehrin sürdürülebilir kentsel hareketlilik hedeflerine ulaşmak için önemli bir adım olup, diğer şehirlerin kentsel hareketlilik planları için de örnek teşkil edebilecek niteliktedir. Makalenin sonuçları, kavşakların bulunduğu bölgenin kentsel ulaşım planlamasına, stratejik kararların alınması ve trafik yönetiminde daha etkin çözümler geliştirilmesine olanak sağlayacaktır.
  • Öğe
    Alternatif DLT sinyalize kavşağın simülasyon ile analiz edilmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Yılmaz, Hüseyin; Ilıcalı, Mustafa
    Dünya genelindeki kavşak uygulamalarına bakıldığında Eşdüzey Kavşaklar ve Farklı Düzeyli Kavşaklar arasında geleneksel olmayan yeni kavşak tasarımları ortaya çıkmıştır. Displaced left turn (DLT, Yerinden edilmiş sola dönüş) kavşak tasarımı da geleneksel olmayan kavşak tasarımlarından birisidir. Bu kavşaklar literatürde Continuous flow intersection (CFİ, Sürekli akış kesişimleri) olarak da bilinirler. Bu makalede DLT kavşak tasarımına alternatif yeni bir kavşak tasarımı oluşturulmuştur. Bu tasarım geleneksel sinyalize kavşak tasarımı ile beş ayrı araç hacim senaryosunda PTV Vissim ve Synchro simülasyon programları ile analiz edilerek karşılaştırılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; ortalama gecikme süresinde %61.54, ortalama hızda %101.70, toplam seyahat süresinde %33.82, toplam gecikme süresinde %51.74 iyileşme olduğu görülmüştür. Alternatif DLT tasarımının, DLT tasarımına göre daha küçük kavşak alanlarında uygulanabilecek bir tasarım olması sebebiyle dar kentsel alanlarda çözüm olarak uygulanabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Toplu taşımada çok amaçlı karar verme ve metropoliten bir alanda servis araçlarının modellemesi
    (2018) Altan, Mehmet Fatih; Kızıltaş, Mehmet Çağrı; Divrik, Süleyman Cem
    Bu çalışmada; bir metropoliten alandaki ev-iş otobüs hizmetlerinin tasarımı için bir model geliştirilmiştir. Bu tarz hizmetler; verimlilik, etkinlik ve eşitlik gibi çelişen kriterler arasında bir dengeyi sağlamak durumundadır. Bu maksatla, diğer bütün aşamaları da kapsayacak şekilde çok amaçlı bir model geliştirilmeye çalışılmış olup eşitlik değeri, otobüsün durağa varış zamanının zaman çizelgeleriyle gösterilmesiyle dikkate alınmaya çalışılmıştır. Zaman çizelgeleri; örneğin bu hizmetin diğer ulaştırma türleriyle uyumunun garanti edilmesi gibi diğer kullanımları da ihtiva etmektedir. Bu; önerilen modelin kılavuz ilkelerinden birisi olup bir kerede birçok konunun eş zamanlı işleme alınması konseptine dayanmaktadır. Hat boyunca hem otobüs durak yerleri ve hem de kısıtlamalarla karşılaşıldığında geçişlerin olabileceği kentsel yol ağlarında bir güzergâh belirlenmesini içeren bir rotalar kümesi yaklaşımı modele tanımlanmıştır. Sonuç olarak; çok amaçlı güzergâh yerleşim modeli bir tabu araştırma algoritmasıyla çözülmüştür. İtalya’nın Roma kentindeki büyük bir araştırma merkezi için bir uygulama olarak ev-iş servisi analiz edilmiştir. Bu mevcut durum çalışması bir algoritma sonuçları için kıstas ortaya koymakta ve önerilen yönteme uygulanabilirlik göstermektedir.
  • Öğe
    Yüksek hızlı demiryolları, üretim ve ekonomik kalkınmaya etkisinin incelenmesi
    (2020) Kızıltaş, Mehmet Çağrı
    Yüksek hızlı demiryolları yenilikçi ulaştırma türlerinden birisidir. Kalkınmaya olumlu etkileri bilinmektedir. Kentleşmenin giderek arttığı çağımızda yenilikçi ve sürdürülebilir uygulamalar bağlamında yüksek konforlu, yüksek kapasiteli ve yüksek hızlı seyahate olan ihtiyaç günden güne artmaktadır. Sürdürülebilir ve çevreci de olması nedeni ile bu noktada yüksek hızlı demiryolları ön plana çıkmaktadır. Bu makalede ilk olarak söz konusu etkiler incelenmiş olup altyapı kalkınması ele alınmıştır. Ardından bu altyapının önemli bir parçası olarak köprüler ve tasarım esasları analiz edilmiştir. Akabinde Türkiye’nin bu bağlamda ulaştırma vizyonu ortaya konulmuştur. Son olarak da sonuç ve öneriler paylaşılmıştır.
  • Öğe
    Gelişmekte olan ve gelişmiş ülkelerde yüksek hızlı demiryolu yatırım kriterlerinin incelenmesi
    (2020) Altan, Mehmet Fatih; Kızıltaş, Mehmet Çağrı; Ayözen, Yunus Emre
    Altyapı yatırımları gelişmiş olan ülkelerin yıllık bütçesinden az bir pay almakradır. Zira bu ülkeler altyapı kurulum süreçlerini büyük ölçüde tamamlamışlardır. Gelişmemiş olan ülkelerde de altyapı yatırımlarının yıllık bütçeden aldığı pay düşüktür. Çünkü bu ülkeler muhtelif büyüme unsurlarını ekonomik güç ile teşvik edemediklerinden dolayı önemli altyapı yatırırmlarına girişemezler. Gelişmekte olan ülkelerde ise altyapı yatırımlarının yıllık bütçeden aldığı pay yüksektir. Bu ükelerde nüfus büyümekte, kentleşme artmakta, hem arz ve hem de talep yükselmektedir. Ekonomik büyüme eğilimi de söz konusudur. Dolayısı ile altyapı büyümesi de ekonomik büyüme ve ülkenin büyümesi ile eş güdümlü götürülmeye çalışılmaktadır. Bu nedenle yoğun bir altyapı kurulum süreci yaşanmaktadır. Bu çalışmada ilk olarak yüksek hızlı demiryolları ve yeni penetre olduğu bir sistemdeki gelişim kriterleri ele alınmıştır. Ardından ise bu tür için koridor seçim esasları ortaya konulmuştur. Sonrasında çok sayıdaki ülke üzerinden küresel karşılaştırmalar yapılmıştır. Son olarak da sonuç ve öneriler paylaşılmıştır.
  • Öğe
    Demiryollarında gelişme eğilimleri, yüksek hızlı demiryollarının küresel mevcut durumu ve ülkemiz için bir derleme
    (2020) Altan, Mehmet Fatih; Kızıltaş, Mehmet Çağrı; Ayözen, Yunus Emre
    Ulaştırma insanlığın varoluşundan bu yana teknik ilerlemeler ve sosyal ilişkilerin sebebi ve sonucu olarak, etkilyen ve etkilenen bir konumda, entegre bir ssitemin temel bileşenlerinden bir tanesini teşkil etmektedir. Dolayısı ile ekonomik, sosyal, kültürel ve politk veçhelerin hepsinin merkezinde ve sürekliliği olan bir konuma da sahip olmuş olmaktadır. Knetleşme ile karşılıklı ve birbirini etkileyen bir ilişkiye sahip olan ulaştırma entegre ve bütünlüklü bir system altında işlevsel ve verimli olan girdi ve çıktıları ortaya koyabilir. On yıllardır Türkiye’nin karşı karşıya olduğu ana zorluklardan birisi ise bu alanda parçalı yaklaşımlar ve entegre olmayan eylemlerdir. Bu bakış açısı ile muhtelif konularda, özellikle de kentleşme ve ulaştırmada, teori ve pratikte, akademi ve piyasa arasında teme gereksinim bunlarla ilgili entegre bir yaklaşımın geliştirilmesi olarak görünektedir. Benzer problemler; dengeli türel dağılım, türler arası entegrasyon, insan odaklı yaklaşım ve hizmet parametrelerinin yükseltirlmesi konularında da kendini göstermektedir. Bütün bunların bir araya geldiği başlıklardan birisi de demiryollarıdır. Demiryollarıın geliştirilmesi ve tütrel payının arttırılması gerekliliklerinin her ikisi de hem yolcu ve hem de yük taşımacılığı içn hem açık bir gerçekliktir ve hem de doğru bir tercihi teşkil etmektedir. Türkiye’deki mevcut durum da bu yöne doğru evrilmektedir. Yüksek hızlı demiryolları Japonya, Fransa, Almanya gibi ülkelerde son 50 yıldır demiryollarının ana ana sütunlarından birisini teşkil etmektedir ve de küresel ölçekte artan bir öneme sahiptir. Bu makalede ilk olarak küresel örmekler verilmiş ardından ülkemiz özelinde muhtemel kazanımlarından bahsedilmiştir. Ardından ise ülkemizdeki hatlar özelinde değerlendirmeler yapılmış ve sonuçlar paylaşılmıştır.
  • Öğe
    Yüksek hızlı demiryolları, Avrupa Birliği demiryolu politikaları ve bu bağlamda Türkiye'deki gelişmelerin incelenmesi
    (2020) Altan, Mehmet Fatih; Kızıltaş, Mehmet Çağrı
    Kentsel odak noktaları ile mücavir alan arasındaki fiziksel dengenin yüksek hızlı demiryolları ile temininin yanı sıra söz konusu bölgeler arasındaki erişilebilirlik de artmaktadır. Diğer taraftan, merkez ve çevre arası ekonomik dengesizliğin artma ihtimali de söz konusudur. Dolayısıyla, yüksek hızlı demiryolları yatırımlarını bağlayan birçok parametre söz konusudur. Bunlar ekonomik, sosyal, teknik, kültürel ve politik olmak üzere birçok aşamayı da ihtiva etmekte olup belirleyici bir öneme sahip olmaktadır. Bu çerçevede, bir yüksek hızlı demiryolu hattının, bölgesel merkezlerin imajını ve erişilebilirliğini, yeni bir hattın ana kent ve küçük kentlere getirdiği rekabet olanaklarını nasıl etkilediği soruları ortaya konmaktadır. Bütün bu koşullar, YHD istasyonlarının konumlanmasına bağlı olarak gelişmektedir. Söz konusu yerleşim trenlerin terminaller ve ara duraklarda dur kalk periyotlarına bağlı olan hizmet unsurlarını kapsamaktadır. Bu çalışma kapsamında öncelikle yüksek hızlı demiryollarının kapsamı ortaya konmuştur. Ardından Avrupa Birliği’nde yüksek hızlı demiryolları bağlamında gelişme eğilimleri paylaşılmıştır. Türkiye’nin konumu, yüksek hızlı demiryollarında performansı ve bunun AB ile olan ilişkisi de incelenmiştir.
  • Öğe
    Otonom araçların özellikleri, mevcut durumu ve gelecekteki yerinin ulaştırma ve trafik üzerine etkisi bağlamında incelenmesi
    (2020) Kızıltaş, Mehmet Çağrı
    Otonom araçlar geleceğin ulaştırma ve kentleşmesini şekillendirecektir. Ve gelecekteki ulaştırmada temel taşlardan birisi olacaktır. Bu bağlamda mevcut ulaştırma ve trafik sistemine penetrasyonu on yıllar alacak olup söz konusu ulaştırma türü ile mevcut otomobillerden (konvansiyonel araç) oluşan bir karma trafikten bahsedilecektir. Buna göre trafik akımı, trafik akım hızı, trafik güvenliği, trafik düzen ve sürekliliği, şerit disiplini, takip mesafesi, konfor gibi hususlar penetrasyon düzeylerine göre sürekli bir değişim gösterecektir. Bunun bir düzen ve istikrarı yakalaması uzun yıllar alacak bir süreçtir. Otonom araçların trafik düzeni, trafik akım hızı, verimi, otopark yer tasarrufu, trafik güvenliği ve seyahat kilometreleri gibi konuları geliştirmesi beklenen bir durumdur. Ancak söz konusu heterojen akım dâhilindeki orta vadede bütün bu özelliklerin, karma trafiğin getirileri ve uygulama tecrübeleri bağlamında büyük değişiklikler göstermesi beklenebilmektedir. Bunun iyi yönetimi için şimdiden safhalarına göre iyi kavranması, analizi ve yorumu gerekecektir. Bu çalışmada öncelikle otonom araçların temel özellikleri ele alınmaktadır. Ardından mevcut durumu değerlendirilmekte ve otonom araç seviyelerinden bahsedilmektedir. Bu çerçevede de kullanıcı nezdinde kabulü irdelenmekte ve bu bağlamda sonuç ve öneriler paylaşılmaktadır.
  • Öğe
    An image processing application to detect faulty bottle packaging
    (Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2017) Şanver, Ufuk; Yavuz, Erdem; Eyüpoğlu, Can
    Use of automation technologies has received significant attention in recent years and has become one of the crucial parts of industry. The inspection of outputs in a production process is of great importance for companies to produce faultless products. This is vital for companies to sustain credibility and reliability as well. In this study, it is aimed to detect faulty packaging of bottles. Mineral water is bottled in factories and packaged to produce six-bottle and twenty-bottle packs transported on a conveyor belt. Faulty packaged products are rarely observed in this production process. However, it is not acceptable for these faulty products to leave the production line. In this work, an image processing application is implemented to detect and label faulty bottle packages for impeccable production. Sobel filter is utilized for edge detection and Hough transform is used for calculation of number of bottles in packages. The ones labelled as faulty packages are eliminated from conveyor belt by means of a boxer motor.
  • Öğe
    Evaluation of effects of traffic variables on the noise levels using SoundPlan V6.5
    (2017) Öngel, Aybike; Sezgin, Fatih
    In recent decades, noise pollution has been a worldwide concern. The health effects of noise pollution include noise-induced hearing loss, sleep disturbance, performance loss, annoyance, cardiovascular problems, and cognitive impairment in children. In this study, noise maps were prepared using SoundPlan 6.5 for D-100 Highway around Okmeydani. The effects of traffic volume, composition, and speed and pavement surface type on the number of people exposed to noise levels above threshold for annoyance, sleep disturbance, and cardiovascular diseases were investigated. Noise reduction strategies in terms of speed limit, public transportation, heavy vehicle traffic, and pavement type were proposed.