İşletme Fakültesi, İktisat Bölümü (Türkçe) Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Otomotiv sektöründe dış ticaretin Türkiye ekonomisine etkisi: Ekonometrik bir model(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Ekizoğlu, Umut İnanç; Çetin, GüldenurBu çalışma, Türkiye’nin otomotiv ihracatının ekonomik büyüme üzerindeki etkisini ampirik bir yaklaşımla incelemeyi amaçlamaktadır. Üç bölümden oluşan araştırmanın ilk bölümünde, ekonomik büyüme kavramı açıklanmış, büyümenin temel özellikleri ve türleri üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde ise ekonomik büyüme ile dış ticaret arasındaki ilişki ele alınmış ayrıca otomotiv sektörünün tarihsel gelişimi ile hem dünya genelinde hem de Türkiye özelinde üretim ve ihracat verileri sunulmuştur. Üçüncü bölümde ise otomotiv ihracatı ile ekonomik büyüme arasındaki ilişki 1969-2023 dönemine ait verilerle değerlendirilmiştir. Bu kapsamda gecikmesi dağıtılmış otoregresif sınır testi (ARDL) analizi uygulanarak yıllık veriler üzerinden bir inceleme yapılmıştır. Elde edilen bulgular, otomotiv ihracatının ekonomik büyüme üzerinde istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif bir etkisi olduğunu ortaya koymuştur. Bu durum, otomotiv sektörünün dış ticaret ve ekonomik büyüme açısından stratejik bir öneme sahip olduğunu göstermektedir.Öğe Assesment of health system performance in Türkiye over 2000-2023: A descriptive international comparative analysis(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Boyacı, İsrafil; Ahmed, RimonThis article aims to provide an assessment of the Turkish health system, which has been reformed with the Health Transformation Program 2003-2013 (HTP). The comparative performance of the transformed Turkish health system has been descriptively investigated using a sample of country-level data covering the years 2000-2023. The analyses, which contain both developed and emerging countries, reveal the level of progress and trends across the globe in the commonly used indicators about healthcare expenditure, health insurance coverage, healthcare inputs, healthcare utilization, health outcomes, and risk factors. As a result of the evaluations in this article, it has been revealed that despite lower healthcare spending, Türkiye has significantly improved the population health outcomes with relatively less healthcare spending, particularly during the HTP reform period; however, continuity of this progress has not been observed after the reform period. The findings of the article call for more investigations to address the question of whether the Turkish health system has spent less on healthcare over the last twenty years while getting more better health outcomes. Thus, this policy-relevant article points out the importance of continued investment to healthcare as well as the efficiency and productivity issues in Türkiye's healthcare system as topics that need to be researched further.Öğe Türkiye’nin gıda imalat sanayisinin rekabet gücünün incelenmesi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Seyhan, Hakan; Adıgüzel, MuhittinGıda imalat sanayi, doğal kaynaklardan elde edilen hammaddelerin işlenerek değerli ürünlere dönüştürülmesini sağlayan bir sektördür. Söz konusu sanayi, içeceklerden hazır yemeklere ve temel gıda bileşenlerine kadar geniş bir ürün yelpazesi sunarak küresel ekonomide önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışma, Türkiye’nin gıda imalat sanayisinin, GTİP 15-24 kapsamındaki ürünlerin 2005-2023 yılları arasındaki rekabet gücünü analiz ederek dış ticaretteki durumunu ortaya koymayı amaçlamaktadır. Gıda imalat sanayi hem iç hem de dış pazarlarda önemli bir ekonomik aktör olarak öne çıkmaktadır. Araştırma kapsamında elde edilecek bulgular, Türkiye’nin gıda imalat sanayisinin rekabet gücünü değerlendirmek ve ülkedeki firmalar için sürdürülebilir büyüme ile uluslararası pazarlardaki varlığını genişletmek açısından kritik bir rol oynamaktadır. Araştırmada Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler (AKÜ) yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak, GTİP 15-24 kapsamındaki ürünlerin rekabet gücünün farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.Öğe Türkiye’den İngiltere’ye ihracatın ekonomik büyümeye etkisi: 2004-2023 dönemi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Yanar, Gülşen; Çetin, GüldenurÜlkeler ekonomik büyüme ve kalkınma hedef çerçevesinde ekonomi politikalarını belirlemektedirler. Bu bağlamda özellikle ticari sınırların ortadan kalkması, ülkelerin sürdürülebilir ekonomik büyüme ve kalkınma hedefler için uluslararası ticaret faaliyetlerini de düzenleyerek ekonomilerine yön verme çabası içerisinde olmalarına sebep olmaktadır. Gerek gelişmiş ülkeler gerekse gelişmekte olan ülkeler bu minvalde politikalar oluşturarak politika araçlarını düzenlemektedirler. Bu çalışmada 2004–2023 dönem için Türkiye’den İngiltere’ye gerçekleştirilen ihracatın Türkiye ekonomisi açısından ekonomik büyümenin dinamiği olup olmadığı sorusuna yanıt aranmaktadır. Çalışmada Otoregresif Dağıtılmış Gecikme Modeli ARDL model kullanılmıştır. Analizler yapılmıştır ve değişkenler arasında eşbütünleşik ilişki vardır. Buna göre, Türkiye’den İngiltere’ye olan ihracat ile ekonomik büyüme arasında gerçekleşen değişiklikler birbirini etkilemektedir.Öğe Liseli gençlerin girişimcilik eğilimleri üzerine bir inceleme(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Karasu, Şeyma; Adıgüzel, MuhittinÜlkelerin temel ekonomik amacı büyüme ve istihdam artışıdır. Girişimcilik ülkelerin, ekonomilerini üretime dayalı olarak işleyen bir ekonomik yapı kurmalarının ve milli gelirlerini artırmalarının en önemli aracıdır. Bu bağlamda girişimcilik ülkenin eğitim sisteminin önemli işlevi olmak durumundadır. Bu çalışmanın amacı; lise öğrencilerinin girişimcilik ekosistemine kazandırılmasına yönelik politikaların ve programların geliştirilmesine katkı sunmak için araştırma verisini ortaya koymak ve bu gençlerin girişimcilik ekosistemine ve ekonomik hayata entegrasyonunu hızlandırabilmek için sorunları tanımlayıp alternatif entegrasyon yöntemleri tespit etmektir. Çalışmada, İstanbul'daki farklı lise türlerinde öğrenim gören gençlere yönelik anket uygulanmış, girişimcilik eğilimlerini etkileyen faktörler incelenmiştir. Araştırma, yaş, cinsiyet, aile ve çevre gibi demografik ve çevresel unsurların girişimcilik motivasyonlarına etkisini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Elde edilen verilerle liseli gençlerin girişimcilik süreçlerini anlamayı ve geliştirmeyi hedeflemektedir. Çalışma aynı zamanda aile ve eğitim sistemi gibi faktörlerin gençlerin girişimcilik becerilerine etkisini gösterecek olup, süreç iyileştirme çalışmaları için zemin oluşturabilir. Araştırma sonuçları, eğitim politikalarına yön vererek gençlerin iş dünyasına hazırlanmasına, özgüven kazanmalarına, eğitim hayatlarına girişimcilik konusunda doğru müdahale alanları oluşturulmasına ve yenilikçi fikirler üretmelerine yönelik alt yapı çalışmaları hazırlanmasına önemli katkılar sunabilir. Bu kapsamda, çalışmanın bulguları, yalnızca eğitim politikalarının geliştirilmesine değil, aynı zamanda yerel ve ulusal girişimcilik ekosisteminin sürdürülebilirliğine yönelik stratejik öneriler sunarak uzun vadeli ekonomik kalkınma hedeflerine de hizmet edebilir.Öğe Osmanlı’da tarımsal girişimcilik oluşturma çabaları (1880-1914)(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Memiş, ŞefikOsmanlı İmparatorluğu'nun son döneminde ülkenin kalkınması için tarımsal üretimin ve verimliliğin artırılmasına yönelik ciddi çabalar sarf edilmiştir. Ziraatta kalkınmayı “çağdaş ziraat literatürü oluşturma, ziraat eğitimini kurumsallaştırma ve ziraat fuarları düzenleme” ekseninde devlet politikası haline getiren ise Sultan II. Abdülhamid olmuştur. Bu çalışmada adı geçen üç politikanın oluşum safhası ele alınarak, II. Abdülhamid dönemi tarım uygulamaları analiz edilmektedir. Bu amaçla, tarihsel araştırma yöntemlerinden birincil kaynak olarak nitelenen dönemin ziraat dergilerinden yararlanılmıştır. Böylece II. Abdülhamid’in tarım kültürü ve tarımsal girişimciliği artırmak için ilk Türk tarım dergilerini yayınlatıp desteklemesi, yabancı dildeki tarım kitaplarının çevrilmesi için tercüme odası kurdurması ortaya konmaktadır. Aynı şekilde Türk tarımının ilk girişimcilik sorunlarına getirilen ilk çözüm önerileri listelenip bugüne ilham verilmeye gayret edilmektedir. Çalışmada Osmanlı’da tarımsal girişimciliği artırmak için ömürlerini vakfeden Edhem Nejad, eski vali Hüseyin Kazım Kadri, Hamdullah Emin Paşa ve Aydın Valisi Rahmi Bey gibi isimlerin bu yöndeki çalışmalarından örnekler verilmektedir. Özetle; dönemi en iyi yansıtan periyodik yayınlar üzerinden dönemin ziraat faaliyetlerine bütüncül bir bakış açısı koyması bakımından özgün olma özelliği taşıyan bu çalışma; Osmanlı Tarım Devrimi kavramını ilk kez gündeme taşıyarak, bu devrimsel çabaların neden tam anlamıyla hedefe ulaşamadığı sorusunu ve bunun cevaplarını düşünmeye davet etmektedir.Öğe Reel döviz kuru, ithalat ve ihracat arasındaki nedensellik ilişkisi: Türkiye örneği(Akdeniz İİBF Dergisi, 2013) Tapşın, Gülçin; Karabulut, Ahu TuğbaÇalışmanın amacı Türkiye’de reel döviz kuru, ithalat ve ihracat arasındaki nedensellik ilişkisini ekonomi ve yönetim açılarından değerlendirmektir. Türkiye’de 1980-2011 yılları için Reel döviz kuru (RDK), İthalat (İTH) ve İhracat (İHR) değişkenleri arasındaki ilişkiyi araştıran çalışmada, değişkenlere ait veriler Dünya Bankası veritabanından ve TCMB Elektronik Veri Dağıtım Sitesinden (EVDS) elde edilmiştir. Analizde kullanılan tüm değişkenler 2003=100 bazlı reel verilerdir. Analizde değişkenlerin doğal logaritmaları kullanılmıştır. Verilere Toda ve Yamamoto (1995) tarafından geliştirilen nedensellik analizi uygulanmıştır. Sonuç olarak, ithalat değişkeninden ihracat değişkenine doğru ve reel döviz kuru endeksinden ithalat değişkenine doğru tek yönlü bir nedensellik ilişkisinin varlığına rastlanmaktadır.Öğe The inflation dynamics of the Turkish economy in 1990-2011 period(Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 2013) Arı, Ali; Yılmaz, Ahmet; Cergibozan, Raif; Özcan, YunusIn 2004, Turkey managed to reduce the chronic high inflation rates that characterized its economy over the period 1975-2001 to single digits, thanks to economic policies implemented in the aftermath of the 2001 financial crisis. This paper analyzes inflation dynamics in the Turkish economy both in the short- and the long-run, over the period January 1990 to December 2011 by using the Johansen Cointegration Test and the Vector Error Correction model (VEC). Empirical results show that the inflation rates in Turkey are mainly related to changes in money supply, economic growth, nominal exchange rates, dollarization and real wages.Öğe Öğe Uluslararası kıymetli metal piyasalarının rejim dinamikleri(Maliye ve Finans Yazıları, Türkiye Ekonomik ve Mali Araştırmalar Vakfı (TEMAR), 2017) Koy, Ayben; Çetin, Güldenur; Ersan, İhsanBu çalışmanın amacı, kıymetli metal piyasalarının doğrusal olmayan yapılarını Çok Değişkenli Markov Rejim Değişim Modelleriyle (MMS-VAR) analiz etmektir. Çalışmanın gözlem aralığı 02 Ocak 2002 - 28 Mart 2016 olup, spot altın, gümüş, paladyum ve platine ait günlük kapanış fiyatlarını içermektedir. Araştırma sonuçları, uluslararası kıymetli metal piyasasının daralma, ılımlı büyüme ve genişleme rejimlerinden oluşan bir yapıya sahip olduğuna dair kanıtlar sunmaktadır.Öğe Rekabet Kurumu'nun etkinliğinin ölçülmesi: Veri zarflama analizi uygulaması(2018) Çelen, Aydın; Dalgıç, Başak; Özeskici, Aybars İlterÜlkelerin rekabet politikalarının belirlenmesinde en önemli rolü rekabet otoriteleri oynamaktadır. Türkiye’de Rekabet Kurumu, piyasalarda rekabetin tesisi ve izlenmesi konusunda yetkilendirilmiş düzenleyici otoritedir. Rekabet otoritelerinin performanslarının ölçümlenmesi, daha iyi rekabet politikalarının tasarlanması bakımından kritik öneme sahiptir. Bu çalışmada, parametrik olmayan etkinlik ölçümü metodu olan Veri Zarflama Analizi (VZA) yöntemi kullanılarak, Rekabet Kurumu’nun etkinliği diğer ülke rekabet otoritelerinin performansları ile karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Sonuçlar, 2015 ve 2016 yıllarında Rekabet Kurumu’nun diğer ülke otoritelerine kıyasla düşük bir etkinlikle faaliyet gösterdiğine işaret etmektedir. Kurum’un bu düşük performansının nedenlerinden birisinin, 2015 yılında Kurum’da yaşanan yönetimsel problemler olduğu anlaşılmaktadır. Şayet Kurum yeterince izlenmez ve desteklenmez ise, benzer yönetimsel ve performans sorunlarının önümüzdeki dönemlerde de çıkma ihtimali kuvvetle muhtemeldir. 2015 yılındaki yönetimsel problemlere ilave olarak, Kurum’un düşük performansının diğer nedenleri tespit edilmiş ve bunları ortadan kaldırmak için bazı politika önerilerinde bulunulmuştur.Öğe 20. Yüzyıl Türkiye ekonomisi üzerine kısa bir analiz (1923-2000)(2020) Memiş, ŞefikYirminci yüzyılın ilk çeyreğinde kurulan genç Türkiye Cumhuriyeti’nin siyasal gelişiminin yanı sıra ekonomikgelişimi de 1922’de tarih sahnesinden çekilen Osmanlı İmparatorluğunun somut ve düşünsel mirasıyla şekillendi.Cumhuriyet döneminin ilk ekonomik politikaları, İzmir İktisat Kongresi ile liberal bir eksene otururken, hemenardından imzalanan Lozan Antlaşması’nın ticari hükümleri de ekonomideki belirleyiciliğini korudu. 1929 DünyaEkonomik Bunalımı ve İkinci Dünya Savaşı, Türkiye’de ekonomik alanda devletçi politikaların uygulanmasınasebep oldu. İkinci Dünya Savaşı’nın bitişi ile Türkiye’nin ABD ve müttefiklerinin yanında yer alması 1945’tenitibaren zorunlu liberal bir ekonomin başlangıcı oluyordu. Demokrat Parti ile ivme kazanan serbest piyasa yılları,1960 darbesinde planlı kalkınmaya dönüştü. Ancak Türkiye’nin ekonomik gelişmede küçük mesafeler kat etmesine rağmen beklenen çıkışı yapamaması, siyasal gelişmelerle ekonomik gelişmelerin birbirini etkileyecek denli iç içe geçmiş olmasından kaynaklanıyordu. Türkiye’nin yeni bir ekonomik kalkınma hamlesiyle buluşması ise, ihracat odaklı yeni bir ekonomi modelini tercih etmesiyle gerçekleşti. Ne var ki ülkenin kolaylıkla krizlere sürüklenebilen sosyal ve siyasal sancıları, ekonomik gelişmesinin karşısında önemli bir engelleyici olarak varlığını korudu. İlk dönemler on yılda bir gerçekleşen krizlerle ekonominin sarsıntılar geçirmesi, 1980’den itibaren 3-4 yıllık bir süreye indi. Bu durum, 2000’li yılların başında siyasal istikrara bağlı oluşturulan kararlı ekonomik hamleye kadar devam etti.Öğe Mali alan göstergeleri ve yükselen piyasa ekonomilerine yönelik bir analiz(2019) Tapşın, GülçinYükselen piyasa ekonomileri açısından mali alan kavramı, özellikle ekonomik daralma dönemlerinde hayati bir öneme sahiptir. Bütçe açıklarının sürdürülebilirliği, mali alanın büyüklüğüne bağlıdır. Yapılan çalışmalar, geniş bir mali alana sahip olan ülkelerin, ekonomik krizden çıkış dönemlerinde Gayri Safi Yurtiçi hasılalarındaki düşüşün daha az olduğunu ve konjonktür dalgalanmalarına karşı kırılganlıklarının azaldığını ortaya koymaktadır. Mali alanın önemi büyümeyi teşvik edecek kamu harcamalarının devamlılığına imkan tanıma noktasında belirginleşmektedir. Bu çalışmanın amacı, devlet borçları sürdürülebilirliği, bilanço kompozisyonu, koşula bağlı borçlar ve piyasa risk algısı gibi mali alan göstergeleri kapsamında seçili yükselen piyasa ekonomilerinin mali yapısını 2000-2018 yılları arasındaki dönem için analiz etmektir.Öğe Dijital ekonomi: Sistematik bir literatür araştırması(2023) Özbay, Rahmi Deniz; Yılmaz Genç, SemaBu çalışma, dijital ekonomi alanına ilişkin akademik literatürün kapsamlı bir incelemesini sunmaktadır ve 1999-2023 yılları arasında yayınlanmış makaleler, bildiriler, tezler ve diğer akademik kaynaklar gibi bir dizi bilimsel materyali kapsamaktadır. Dijital ekonomi çalışması, bu kapsamda ortaya çıkan teknolojik gelişmelerin iş, ticaret, finans ve toplum üzerindeki etkilerini anlamayı amaçlamaktadır. Bu konu, dinamik doğası ile karakterize edilebilir olması nedeniyle; dijital ekonominin metamorfozunu ve gelişimini anlamak için değerli bir kaynak olmaya adaydır. Analiz, çeşitli alt konuların, eğilimlerin ve odak noktalarının incelenmesi yoluyla dijital ekonominin karmaşık ve çeşitli özelliklerini ortaya koymayı da denemektedir. Araştırma, dijital ekonominin temel unsurları olan e-ticaret, dijital ödemeler, veri gizliliği ve güvenliği, yapay zeka, bulut bilişim ve dijital pazarlama üzerinde yoğunlaştırmaktadır. Ayrıca, dijital ekonominin çeşitli sosyal, ekonomik ve siyasi yönlerine ilişkin belirli bir içgörü sağlama potansiyeline de sahiptir.Öğe Analysis of the relationship between adjustment savings: Education expenditures and economic growth for USA(2023) Çetin, GüldenurThe level of education of individuals has an important place among social development indicators and is also considered an indicator of human capital characteristics in terms of individuals participating in production processes. In a way, the level of education and the progress in the quality of education are also tried to be measured by the expenditures and investments made in education. This affects not only the level of development or the sociological structure of societies, but also their general economic situation and macroeconomic balance. In fact, whether education expenditures are also an indicator of economic growth is the subject of both theoretical and econometric studies. However, whether the education expenditures in question affect economic growth or whether countries that reach a certain level of economic growth allocate more budget for education expenditures are among the issues frequently analyzed in the literature. In particular, changes in the economic growth levels or rates of countries as a result of the reflection of savings on education are data that should be taken into account to measure this relationship. In this context, this study analyzes adjusted savings: education expenditures and economic growth data for the United States. The aim of the study is to investigate whether there is a relationship between education expenditures and economic growth for the US. ARDL test was applied for the period 1970-2020. As a result of the analysis, it was found that the adjusted savings: education expenditures variable affects economic growth.Öğe Türkiye'nin ilk küresel ‘yerel' markası Nestle, Osmanlı/Türk olmayı nasıl bir stratejiyle başardı?(2023) Memiş, ŞefikAlmanya doğumlu Henri Nestle’nin İsviçre’de kurduğu fabrikasında 1867’de çocuk ölümlerini önlemek için geliştirdiği “süt, buğday unu ve şekerden oluşan ürünü” imal etmesiyle Nestle’nin ülke sınırlarını aşan hikâyesi de başladı. O kadar hızlı yayıldı ki, fabrikanın kurulmasından 10 yıl sonra Nestle, Osmanlı pazarına girmişti bile. 1909’da Paris ve Londra’dan sonra Türkiye’deki ilk ofisini İstanbul Karaköy’de açtı. Bu pazarda var olmak, biraz Osmanlı olmaktan geçiyordu. Osmanlı ya da Türk gibi olmanın birinci şartı ise firmanın içinde bulunduğu toplumun hassasiyetlerine sahip olmasıydı. Ayrıca Galata ve Beyoğlu’nda yaşayan gayrimüslimler başta olmak üzere beslenme alışkanlıkları Avrupa ile uyum içinde olan ahali de Nestle için “hazır pazar” idi. Bütün bunları dikkate alan Nestle, pazarlama ve reklam yöntemlerini Osmanlı halkının alışkanlık ve inançları üzerine kurdu. “İsviçre markası, ismi ve ürün içeriği” aynı kalmakla birlikte bütün anlatımlarıyla ve tarifleriyle İstanbul’da satılan Nestle ürünleri yerel bir kimlik kazandı. Nestle’nin 150 yıla yakın bir zamandır Türkiye’de var olmasının kökeni burada yatıyordu. Bu köklerin izlerini döneminin etkin dergisi Servet-i Fünûn’un 26 Şubat 1914 tarihli nüshasında yayınlanan “Nestle Servet-i Fünûn İlave Kısmı” başlıklı 24 sayfalık tanıtım ekinde bulmak mümkün. Çünkü bu ilavede, Anadolu, Balkanlar ve Ortadoğu’da yaşayanlara ulaşmak isteyen Nestle’nin (ulaştığı kitleyi büyüterek pazar payını artırmayı sağlamak için) toplumun geleneksel değerleriyle uyum içinde olduğunu gösterme çabası tüm boyutlarıyla görülebiliyor. Bu makalede, Osmanlı’da yayınlanan ilk tanıtım eki olarak kabul edilebilecek Nestle Servet-i Fünûn İlave Kısmının katkısıyla, uluslararası bir ürünün yerel marka gibi kabul görmesinin hikâyesi gün yüzüne çıkartılacak.Öğe Çalışanların örgütsel bağlılık ile örgütsel özdeşleşme davranışının yeşil örgütsel davranış üzerindeki etkisinde çevre tutkusunun aracı rolü(2024) Reşat Cica, Habibe ; Karabulut, Ahu TuğbaBu çalışmanın amacı, çalışanların örgütsel bağlılık ile örgütsel özdeşleşme davranışının yeşil örgütsel davranış üzerindeki etkisinde çevre tutkusunun aracı rolünü araştırmaktır. Çalışmadaki araştırmanın örneklemi İstanbul’da Çevre Yönetim Belgesine (ISO 14001) sahip üç kamu kurumunda görev yapan 780 kişidir. Katılımcılardan demografik sorular, örgütsel bağlılık, örgütsel özdeşleşme, çevre tutkusu ve yeşil örgütsel davranış ölçeklerini içeren anket soruları ile veriler toplanmıştır. Verilerin analizleri SPSS 24, AMOS 24 ve PROCESS programları ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada yargısal örnekleme yöntemi uygulanmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkileri ve aracılık rolünü incelemek için Yapısal Eşitlik Modellemesi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, örgütsel bağlılığın yeşil örgütsel davranış üzerinde anlamlı etkiye sahip olduğu, örgütsel bağlılığın çalışanların çevre tutkusu üzerinde anlamlı etkiye sahip olduğu, çalışanların çevre tutkusunun yeşil örgütsel davranış üzerindeki anlamlı etkisinin bulunduğu, örgütsel özdeşleşmenin yeşil örgütsel davranış üzerinde anlamlı etkiye sahip olduğu, örgütsel özdeşleşmenin çalışanların çevre tutkusu üzerinde anlamlı etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca örgütsel bağlılığın yeşil örgütsel davranış üzerindeki etkisinde çalışanların çevre tutkusunun kısmi aracı rolünün, örgütsel özdeşleşmenin yeşil örgütsel davranış üzerindeki etkisinde çalışanların çevre tutkusunun tam aracı etkisinin bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışma, örgütsel davranış literatüründe yeni olan yeşil örgütsel davranış kavramının ele alındığı az sayıdaki çalışmalardan birisi olduğu için bulgularının çevresel sürdürülebilirlik ve yeşil örgüt kavramlarını inceleyen literatüre özgün katkıda bulunacağı düşünülmektedir.Öğe 19. yüzyıl dünya fuarlarında Türk tekstili(Vakanüvis Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi (Online), 2020) Memiş, ŞefikOsmanlılar, ilk dünya fuarının düzenlendiği 1851 yılından itibaren, günümüzde expo olarak nitelenen fuarların tamamında yerini aldı. Sadece tarımsal ve hayvansal ürün hammaddeleriyle değil aynı zamanda mamül ürünleriyle de standları şenlendirdiler. Özelde Osmanlı pavyonlarınının, genelde de İslam coğrafyasına mensup ülkelerin pavyonlarının en çok ilgi çeken ürünleri arasında dokumacılık ve tekstil ürünleri geliyordu. Tekstil ürünleri kumaştan giysiye, ev tekstilinden halı ve kilime kadar çok geniş bir alanda dağılım gösteriyordu. Osmanlılar burada ürünlerini teşhir ederken, taklit edilmesinden de endişe ediyorlardı.Çünk sanayi devrimini gerçekleştirip fabrikasyon üretime geçen Batılı ülkelerin fabrikatörleri, sergilerin en sadık takipçileriydi, gördükleri ürünleri anında satın alıp seri üretime uyarlıyorlardı. Doğunu bütün özgünlüğünü egzotikliğini taşıyan bu ürünler, başta saray mensupları olmak üzere daha sergi aşamasında iken satılıyordu. Kumaş renginden işleme ve kesim tarzına kadar Türk tekstil ürünleri Avrupa başkentlerinde Türk modası rüzgarı estiriyordu. Ayrıca heybeden kuşağa, çantadan yastığa masa örtüsünden şeritlere, şaldan işlemeli ürünlere kadar birçok el emeği göz nuru ürünler de dikkat çekiyordu. Gerek özel sektörün, gerekse devlet fabrikalarında üretilen tüm tekstil ürünleri sadece halkın ilgisini çekmiyor, sergi jürilerdi de bu ürünlere ödüle boğuyordu. En çok ödül alan ürünler ise günümüzde de tekstilin merkezi olan Bursa’dan çıkıyordu. Henüz tamamıyla makinaşlamanın tesirine girmemiş olan Türk tekstil ürünleri, bugünün tabiriyle niş ve yenilikçi yönleriyle, katıldığı tüm sergilerde zevkleri etkilemede, fabrikatörlerin dikkatini çekmede başarılı olmuştu.Öğe A complementarity index study: The case of Turkey(2018) Çelen, Aydın; Demirel, AyşeThis paper aims to understand the trade structure of Turkey in a scientific base. The empirical question is how much compatible Turkey’s trade is with its partners. After a literature review, we work through the indices created to gauge a market’s complementarity with another and evaluate the appropriateness of these indices by examining each and making a comparison between them. Rather than relying upon one of them -of each has its own pros and cons-, we create a new index which is a combination of other indices found in the literature. In the end, by applying the related trade data to the concept, calculations show that, for the period throughout 2011 and 2015 in general, Turkey has the highest complementary trade structure with Kuwait, Saudi Arabia, Uzbekistan, Qatar and Austria while Singapore, Malta, Greece, India and Japan emerge as the partner countries with the lowest complementarity with Turkey. The most important feature of this study, after all, is its being the first searching about the trade complementarity of Turkey.Öğe Fenomen özelliklerinin tekrar satın alma, ağızdan ağıza iletişim ve daha fazla ödeme niyetine etkisinin incelenmesi(2023) Yavuz, Duygu; Sağlam, MehmetSosyal medya platformları ile birlikte tercih edilme oranı hızla artan fenomen pazarlama kavramıyla firmalar, tüketicileri etkileyecek fenomen kişilere odaklanarak hedef kitlesine erişebilmek için iş birliği yapmaktadır. Hazırlanan çalışmada fenomenlerin çekicilik, uzmanlık ve güvenilirlik özelliklerinin davranışsal niyet boyutlarından tekrar satın alma, ağızdan ağıza iletişim ve daha fazla ödeme niyeti üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni sosyal medya platformu kullanan kişiler olarak belirlenmiş ve kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. 356 kişilik örneklem üzerinden veri analizi yapılmıştır. Araştırma hipotezleri yapısal eşitlik modeli ile değerlendirilmiştir. Veri analizinde SPSS 22 ile LİSREL 8.7 programları kullanılmıştır. Hipotez test sonuçlarında çekiciliğin tekrar satın alma, ağızdan ağıza iletişim ve daha fazla ödeme niyeti üzerinde pozitif yönde etkili olduğu, güvenilirliğin sadece ağızdan ağıza iletişim üzerinde etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Uzmanlığın ise davranışsal niyetler üzerindeki etkisi istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »