JTAS, Cilt 5, Sayı 1, Makale Koleksiyon

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 8 / 8
  • Öğe
    Siber güvenlikte klavye davranış analizi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Akşit, Nurgül; Aydın, Muhammed Ali; Zaim, Abdul Halim
    2019 yılında Çin'de ortaya çıkan ve tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgını ile bilgi sistemleri üzerinde değişen çalışma koşullarını daha güvenli bir ortam haline getirme ihtiyacı artmıştır. Bu ihtiyaç araştırmacıları bilgi sistemlerini kullanan kişinin gerçek kişi olduğuna dair doğrulama sistemi geliştirmeye itmiştir. Geliştirilen Klavye Davranış Analizi programı ile her biri farklı alışkanlıklara sahip kullanıcıların verileri toplanmakta ve belirlenen örnekler derin öğrenme ile yapay zekada kullanmak üzere analiz edilmektedir. Bu analizlerin sonuçları, bilgisayarları ele geçiren kötü niyetli saldırganlar tarafından kullanıldığında kimlik doğrulama yöntemi ile tespitinin yapılması konusunda literatüre katkı sağlamaktadır. Çoklu kimlik doğrulama, kullanıcıların sahip oldukları kimliklerinin farklı kombinasyonlar ile bilgi sistemlerinde onaylanma yöntemidir. Çoklu kimlik doğrulamanın yönü, tekli kimlik doğrulama ile atlatılabilecek sistem açıklıklarının güvenliğini sağlamaktır. Bu çalışmanın amacı, iyi bir derin öğrenme yöntemi ile kullanıcıların klavye davranış analizlerini çıkarmak ve bilgi sistemlerine girişlerde kimlik doğrulaması yapmaktır.
  • Öğe
    Pandemi sürecinin toplu taşıma araçları kullanımına etkisi: Samsun hafif raylı sistem örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Kocamemik, Ebubekir; Sönmez, Özdemir
    Covid-19 salgını tüm dünyada ve ülkemizde etkisini göstererek beraberinde birçok konuda krize yol açmıştır. Salgının yayılma hızını azaltmak amacıyla birçok karar alınmış olup alınan kararlar doğrultusunda eğitim, sağlık, turizm, eğlence, sanayi, tekstil, gıda, tarım, giyim, perakende gibi birçok sektör doğrudan veya dolaylı yoldan etkilenmiştir. Etkilenen sektörlerden birinin de ulaşım sektörü olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışma kapsamında samsun ilinde hizmet veren hafif raylı sistem hattı kullanıcılarının akıllı bilet sistemiyle 2019 Mart ayından 2021 Şubat ayına kadar olan binişleri analiz edilmiştir. Yapılan yolculuklar; aylık toplam kullanıcı sayısı, aylık tam kullanıcı sayısı, aylık ücretsiz kullanıcı sayısı olarak pandemi öncesi ve pandemi dönemi bir yıllık olacak şekilde sınıflandırılmıştır. Pandemi döneminde gerçekleşen yolculukların ilgili kurum ve kuruluşların aldığı kararlar sonucunda uğradığı değişimler analiz edilmiştir.
  • Öğe
    Sarıkamış tarihi Cer Atölyeleri Revizörlük Binasının korunarak yeni işlev ile değerlendirme önerisi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Gökdere, Elif Ceren; Aydemir, Işık
    Geçmişten günümüze birçok medeniyete ev sahipliği yapmış olan Kars ili Sarıkamış ilçesi, kültür ve tarih açısından önemli pek çok tarihi yapıya sahiptir. Bu yapılardan biri olan Revizörlük Binası(tarihi cer atölyeleri) tarihi belge olarak mimarisi ve konumu bakımından bölge için önemli bir Land-mark oluşturmaktadır. Yapı yapıldığı dönemden günümüze herhangi bir değişim geçirmeden ulaşabilmiştir. Ancak günümüzde atıl bir şekilde bulunmaktadır ve gerekli koruma çalışmaları yapılmaz ise yok olma tehlikesi ile karşı karşıya kalacaktır. Bu makale kapsamında öncelikle bu yapıların tarihsel, mimari değerlerinin ve mimari özelliklerinin tanıtılması yapılmıştır. Bunu takiben, giderek yok olma tehlikesi altında olan Revizörlük binasının kentin ve bölgenin gereksinimleri göz önünde bulundurularak, yeni bir işlevle değerlendirilmesi ve kente kazandırılması amacıyla hazırlanacak bir öneri projenin ilkesel esaslarının saptanması üzerinde çalışılmıştır. Önerilecek koruma projesi ile birlikte yapının yaşatılarak gelecek kuşaklara aktarılması ve kentin tarihi kimliğinin korunması hedeflenmektedir.
  • Öğe
    İstanbul Havalimanı'nın İstanbul trafiğine etkisi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Mor, Furkan; Ilıcalı, Mustafa
    İstanbul’da günlük hava yolu trafiğinde yaşanan artış ile birlikte mevcut havalimanları zamanla yetersiz kalmaya başlamıştır. Avrupa Yakasında bulunan İstanbul’un ilk havalimanı olan Atatürk Havalimanı zamanla şehrin merkezinde kalmıştır. Atatürk Havalimanı Ulaştırma Bakanlığı verilerine göre kapasiteyi karşılayamayacağı kararıyla yeni havalimanı yapılması planlanmış ve devreye girmiştir. Bu tez çalışmasında, kent içi trafiğine metro gibi yüksek kapasiteli toplu taşıma sistemi ile bağlı olan İstanbul Atatürk Havalimanının kapatılması ile karayoluna bağımlı İstanbul Havalimanı’nın oluşturacağı trafik talebinin mevcut İstanbul kent içi trafiğine olan etkisi karşılaştırılmak amaçlanmıştır. Bu çalışma kapsamında, yeni havalimanının hâlihazırda yoğun trafiğin yaşandığı İstanbul’un trafiğine etkisi araştırılmıştır. Ulaştırma Bakanlığı, İBB’ den elde edilen RTMS, yolculuk verileri, araç sayım verileri kullanılarak analiz edilmiştir. Bu veriler grafik yöntemi kullanılarak yeni havalimanının açılışının öncesi ve sonrası baz alınarak karşılaştırılmış ve kent içi trafiğe olan etkisi gözlemlenmiştir. Yeni havalimanının açılmasının ardından mevcut Atatürk Havalimanı’nın kapatılması ile birlikte uçuşların yeni havalimanından yapılması sonucu kent içi trafik karayoluna bağımlı bir şekilde buraya yönlenmiştir. Kent içi karayolunda yaşanan bu yoğunluğun azaltılması için öncelikle İBB ve Ulaştırma Bakanlığı’nın birlikte raylı sistemlerin arttırılması yönünde çalışmalarını arttırmaları sonucuna varılmıştır. Kent genelinde karayoluna olan bağımlılığın azaltılıp raylı sistemlerin kullanımının arttırılması kent içi trafiği olumlu yönde etkileyeceği düşünülmektedir.
  • Öğe
    Şerifler Yalısı restorasyonunda iklimlendirme sistemlerinin iç mekan tasarımı açısından değerlendirilmesi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Sayın, Hülya; Satıcı, Burhan
    Yalılar, Osmanlı’da genellikle sultanların yaz aylarında ikamet ettikleri yazlık konutları olarak kullanılmıştır. Kıyıdan başlayıp tepeye kadar devam eden arsalarında, kendi korusu içinde konumlandırılmış olmaları, karnıyarık plan tipi ve sofası sayesinde havalandırma-soğutma ihtiyacı duyulmamıştır. Yalıların yalnızca yaz aylarında kullanılıyor olması aynı zamanda ısınma ihitiyacını da doğurmamıştır. Konumu ve plan özellikleri doğal iklimlendirmeye imkan sağlamıştır. Ancak günümüzde her mevsim sürekli kullanılmaya başlanması, gelişen teknoloji, elde edilen yeni imkanlar, ihtiyaçların sürekli olarak artması ve artık kendilerine ait korusu ve arsalarına sahip olmamaları gibi sebeplerle, konfor ve iklimlendirme sorunları ile karşı karşıya kalınmaktadır. Bu çalışmada, Boğaziçi’nin eşsiz yalılarından biri olan, Sarıyer Emirgan’da günümüzde Tarihi Kentler Birliği ve ÇEKUL Vakfı tarafından kullanılan 1.Derece tescilli Şerifler Yalısı’nın 1970 yılı restorasyonunda iç mekânda uygulanan iklimlendirme sistemlerinin yapıya aplikasyonu ile iç mekân tasarımı ve kullanımı açısından değerlendirilmesi yapılmıştır. Bununla birlikte, yapılmış olan iklimlendirme ve mekanik projelerine ilgili kurumların bakışı değerlendirilerek yenileme projelerinde sağladığı fiziksel faydalar araştırılmıştır.
  • Öğe
    İstanbul ulaşımında bisiklet kullanımı ve geleceğe yönelik öneriler
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Ceylan, Fatih; Ilıcalı, Mustafa
    Bir yerleşim alanının içini tıpkı insan vücudundaki kan damarları gibi saran ulaşım ağının genel fonksiyonu; insanların, her türlü hizmetin, üretilen ürün ve malların çevreyle uyumlu, verimli ve güvenli bir şekilde taşınmasıdır. Bunu sağlamak için iyi bir şekilde tasarlanmış olması, toplum için üst seviyede yarar sağlayan ve yapımı sırasında henüz oluşmamış ancak ileride ortaya çıkabilecek olası sorunları da dikkate alınarak yapılması gerekmektedir. Hızlı ve plansız kentleşmenin ortaya çıkarmış olduğu ulaşım sorunları sadece motorlu taşıtlarla aşılmamakta, alternatif olarak bisiklet gibi ulaşım alternatifleri kullanılmakta, yollar ve ulaşım ağları buna göre dizayn edilmektedir. Dünyada bulunan sayılı metropollerden birisi olan İstanbul aynı zamanda ülkenin en kalabalık nüfusuna da sahiptir. Bu kadar nüfusun güvenli ve konforlu bir şekilde ulaşım sağlayabilmesi için sadece motorlu taşıtlar ve toplu taşıma yeterli olmayacaktır. Yollardaki bu kalabalığın ve günün her saatine dağılmış olan trafik sorunlarının çözülebilmesi için bu çalışmada, doğadan yana çevreci bir ulaşım aracı olan bisikletin şehrimize katkılarını arttırmak, avantajlarını göz önüne sermek bisiklet ulaşımı ile ilgili sonraki çalışmalar için Avrupa’daki yapılmış olan akademik çalışmalar, Türkiye de yapılan akademik çalışmalar, WRI (Dünya Kaynakları Enstitüsü), TBB(Türkiye Belediyeler Birliği) işbirliği kapsamındaki sürdürülebilir şehir projeleri incelenmiştir. Türkiye Bisiklet Federasyonu faaliyet ve talepleri göz önünde bulundurulmuştur. Çalışma bu yönüyle oluşturacağı akademik çerçeve ile ileride yapılacak çalışmalara da yol göstermesi hedeflenmiştir.
  • Öğe
    T5 tramvay hattı ve deniz entegrasyonu: Haliç Körfezi üzerine bir çalışma
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Ertuğrul, Mahmut Aras; Ilıcalı, Mustafa
    İstanbul Haliç Körfezi’nde deniz ulaşımının olması ve körfezin Eyüp ilçesi alanında kalan T5 tramvay hattı ile entegrasyonu durumunda oluşacak yolculuk talebi ve bu yolculuk talebine karşılık deniz hat veya hatlarına ait iskele, kapasite ve sefer sayılarının belirlenmesine yönelik incelemeler yapılmıştır. Yapılan tahminler bireylerin kendilerine en yüksek fayda sağlayacak güzergahı seçeceği varsayımına göre ampirik olarak oluşturulmuş senaryolara göre yapılmıştır. Senaryolar, deniz entegrasyonu sonrasında yolculuk sürelerinin azalması durumunda yolculukların %100, %80 ve %50’sinin deniz ulaşımını tercih edeceği varsayımlarına dayanmaktadır. Sonuç olarak, körfezde tramvay hattı, otobüs ve deniz entegrasyonu olması durumunda zirve saatlerde farklı senaryolara göre yaklaşık olarak 200 ile 700 arası yolculuk talebi oluşmakta ve bu nedenle 2 yeni iskele ve 3 yeni deniz hattı önerilmektedir. Güzergahların uygun olması durumunda, körfezde aktif olarak deniz taşımacılığının kullanılması ve körfez çevresinde üzerinde karayolu taşımacılığı tarafından oluşan trafik yükünün azaltılması sağlanacaktır.
  • Öğe
    Türkiye’de ulaşım altyapılarının tedarik yöntemleri ve karşılaştırmalı analizi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Cesur, Furkan; Eyigün, Yalçın
    Gelişen ve dijitalleşen dünyamızda ülkeler ve kamu kurumları tarafından vatandaşların ihtiyaçlarını ve beklentilerini karşılamak amacıyla yeni yatırım ve hizmetler, çeşitli yöntemler ve modeller ile sağlanmaktadır. Ülkemizde kamu alımlarının gerçekleştirilmesinde kullanılan ihale yöntemi, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun yürürlüğe girmesiyle birlikte bu kanun kapsamında gerçekleştirilmektedir. Özellikle yatırım ve hizmet projelerine finansman sağlaması açısından sıklıkla kullanılan modellerden birisi yap işlet devret modelidir. Ulaşım altyapılarının gerçekleştirilmesi konusunda yap işlet devret modeline duyulan ilgi gün geçtikçe artmaktadır. Bu çalışmada; ulaşım altyapılarının tedarik yöntemleri genel hatlarıyla incelenmiş, özelde ise Türkiye’de kamu kaynaklarıyla yapılan ihale yöntemi ile yap işlet devret modeli karşılaştırılıp sonuç ve önerilerde bulunulmuştur.