İşletme Fakültesi, Muhasebe ve Denetim Bölümü Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 37
  • Öğe
    Financial reporting for non-profit organizations: the case of Peace Corps Gambia
    (Istanbul Commerce University, 2023) Saidykhan, Ansumana; Şensoy, Necdet
    Concerns about the non-profit sector's alleged lack of accountability and transparency have led to calls for the creation of accounting standards or recommended practices. This should be a framework for covering all aspects of the NPO sector, from governance and compliance to information asymmetry and transparency, and effectiveness. The purpose of this article is to review the Financial Statements of the Peace Corps Gambia, in view of the IFR4NPO prepared by CIPFA and search for some common points.
  • Öğe
    Kur şokları ve enerji sektöründe değer düşüklüğü sorunsalı
    (Muhasebe Öğretim Üyeleri Bilim Ve Dayanışma Vakfı, 2021) Kuzucuoğlu, Ahmet; Kıymetli Şen, İlker
    Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de Özel Sektörün döviz borçlarının son yıllarda artışına dikkat çekerek, yaşanan ve yaşanacak kur şoklarının, şirketlerin bilançoları üzerindeki yıkıcı etkilerinin sadece finansal borçlarının çevrilebilmesi değil, döviz kuruna bağlı fiyat artışlarının hemen yansıtılamadığı sektörlerde Varlıklarda Değer Düşüklüğü Standardı çerçevesinde oluşabilecek zararların teknik iflas gibi hukuki müeyyideleri olan bir sonuca evrilmesine dikkati çekmektir. Dövize bağlı finansal borçların uzun vadeli olması da bu durumu süreğen sorunsal haline getirebilecektir. Yapılan örnek çalışma enerji sektörü özelinde bir inceleme olup, araştırmacılara diğer sektörlerle ilgili yapacakları çalışmalarda yön verebilmeyi ve yasa koyuculara teknik iflas hesabında günlük geçici çözümler yerine uzun vadeli sürdürülebilir bir hesaplama önerisi içermektedir.
  • Öğe
    Hilenin tespiti ve önlenmesinde iç kontrol yapısının etkinliği
    (İrfan TÜRKOĞLU, 2021) Türedi, Hasan; Celayir, Duygu
    İşletme faaliyetlerinin genişlemesi, çeşitlenmesi, işletmelerin büyümesi, rekabetin artması, teknolojideki hızlı değişim ve yaşanan iktisadi sorunlar, işletmelerde hile riskini arttıran en temel unsurlar arasındadır. Hilenin işletmelere olan yıkıcı etkisine rağmen, birçok işletmenin hileyi, ortaya çıkarma ve önleme, hileye karşılık vermek için geliştirdiği yöntemler oldukça sınırlı ya da hiç bulunmamaktadır. İşletmede çalışan en alt kademedeki personelden işletmenin yöneticilerine kadar uygun konum ve şartların oluşması halinde, hilenin gerçekleşme riski kaçınılmaz olmaktadır. Hileler, işletmeye yalnızca maddi açıdan zarar vermeyip, aynı zamanda özellikle yatırımcılar olmak üzere işletme paydaşlarının güvenini sarsarak işletmenin itibarını zedelemektedir. Aynı zamanda işletmenin sürdürülebilir başarının da önüne geçmektedir. Bu nedenle işletmelerde iç kontrol yapısının geliştirilmesi önemlidir. Bu kapsamda işletmelerde hilenin olumsuz sonuçlarının yaşanmaması için iç kontrol yapısının kurularak, etkin olarak çalıştırılması çok önemlidir. Bu çalışmada iç kontrol yapısının hileleri önleme ve ortaya çıkarmadaki rolüne değinilmiş ve iç kontrollerin hile konusundaki etkinliği tartışılmıştır.
  • Öğe
    Dijitalleşmenin denetim mesleğine yansımaları
    (İrfan TÜRKOĞLU, 2020) Celayir, Duygu; Celayir, Çağla
    Dördüncü Sanayi Devrimini yaşadığımız bu çağda, artan sanayileşme ile birlikte işletmelerin faaliyet alanları önemli ölçüde artmıştır. Bu nedenle işletmeler faaliyetlerini yürütürken farklı şekillerde internet, yapay zeka, kodlama yetenekleriyle çalışan bir takım fiziksel cihazlar ve siber- fiziksel sistemler ile bunlarla desteklenen siber güvenlik, bulut teknolojisi ve büyük veri (big data) teknolojisi gibi dijitalleşen dünyanın kazanımlarından faydalanmaktadırlar. Küreselleşme, teknolojik dönüşümler ve rekabet ortamı, çok sayıda alanda olduğu gibi “muhasebe ve denetim” alanında da etkili olmuş ve özellikle güvence hizmetleriyle öne çıkan bağımsız denetim firmalarının faaliyetlerini ve uygulamalarını yeniden gözden geçirmelerine neden olmuştur. Zaman içerisinde yaşanan değişimler denetim firmalarının; denetim süreçlerini, kullanılan yöntem ve prosedürlerini etkilemeye başlamıştır. Veri toplama ve kullanma, iş akışları ve iş süreçlerinin takibi, paylaşma ve süreçteki iletişim, dijital teknoloji ile giderek dönüşmüştür. Bu doğrultuda, denetçilerin bilgi ve becerileri ile kullanılan denetim uygulamaları ve prosedürlerinin bu süreçler ışığında dijital yaşama uyum sağlıyor olması gerekmektedir. Özellikle, denetim firmalarının teknolojik dönüşüme ayak uydurabilmeleri için denetim çalışmalarının geleceğine yönelik altyapı çalışmalarına başlamaları gerekmektedir. Bu çalışma kapsamında teknolojik yeniliklerin ve dijitalleşmenin, bağımsız denetim mesleğine, denetim uygulamalarına, denetçilerin çalışma yaklaşımlarına olan yansımaları ve etkileri ele alınmıştır.
  • Öğe
    Finansal tablolardaki hile olasılığının kilit denetim konularına etkisi: Borsa İstanbul’da bir analiz
    (Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Merkezi, 2020) Erdem, Başak
    Denetim raporlarının daha kapsamlı hale getirilmesi için, ulusal ve uluslararası denetim standartlarında yapılan yeni düzenlemelerden biri, halka açık şirketlerin bağımsız denetim raporlarında kilit denetim konularının açıklanmasıdır. Bu çalışmanın amacı, finansal tablolarda sunulan bilgilerde hile yapılma olasılığının, bağımsız denetim raporlarında açıklanan kilit denetim konularına etkisini incelemektir. Bu amaçla, BIST-100 de işlem gören 85 şirketin 2018-2019 yıllarına ait verileri, genelleştirilmiş sıralı logit model kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, Beneish puanına göre belirlenen finansal tablolarda hile yapma olasılığı bulunan şirketlerin, açıkladıkları kilit denetim konusu sayısında farklılıklar bulunmaktadır. Bulgular, aynı yıl içerisinde hile yapma olasılığı artarken kilit denetim konusu sayılarının arttığı ancak bir önceki yıl meydana gelen hile yapma olasılığına göre bir sonraki yıl hile yapma olasılığının kilit denetim sayısında daha az etki ettiğini göstermektedir. Aynı zamanda bir önceki yıl açıklanan kilit denetim sayısı geçen yıldan fazla ise bir sonraki yıl bu oranın kilit denetim sayısı bir olmasına göre çok daha az olduğu belirlenmiştir. Yapılan bu çalışma ile yıllar itibariyle kilit denetim konusu sayısının ve içeriğinin nitelikli olarak takibinin denetim kalitesini arttırıcı yönde etkili olduğunu ileri sürmek mümkündür.
  • Öğe
    TFRS-10 konsolide finansal tablolar standardına göre kontrol gücündeki değişimin ampirik analizi: Borsa İstanbul’da işlem gören holding şirketleri üzerine bir uygulama
    (Beykoz Üniversitesi, 2020) Erdem, Başak; Gürbüz, Gözde
    Günümüzdeki ekonomik ve teknolojik gelişmeler karşısında, süreklilik sağlamak, riski dağıtmak, yeni pazarlar oluşturmak veya pazarda rekabet üstünlüğü elde etmek gibi nedenler ile holding şeklinde ekonomik topluluklar oluşturulmaktadır. Söz konusu toplulukların faaliyetleri konsolide edilerek finansal tablo okuyucularına sunulmaktadır. Konsolidasyon prosedürleri ve konsolidasyon kapsamına girecek şirketlerde kontrol gücü değerlendirmesine ilişkin esaslar “TFRS-10 Konsolide Finansal Tablolar”, standardında açıklamıştır. Bu çalışmada; TFRS-10 standardına göre konsolide finansal tablolara dahil edilen şirketlerin kontrol güçlerinde meydana gelen değişikliklerin, hisse senedi getirilerine etkisinin araştırılması amaçlanmaktadır. Bu amaçla, 2012/01- 2017/12 dönemi için Borsa İstanbul A.Ş. (BİST)’de işlem gören “Holdingler ve Yatırım Şirketleri” sektör kategorisinde bulunan işletmelerin özel durum açıklamaları ile finansal raporlarında belirttikleri olaylar incelenmiştir. Tespit edilen kontrol gücü değişikliklerinin, hisse senedi getirisine etkisi panel veri modeli kullanılarak analiz edilmiştir. Hem kontrol gücü doğuran hem de kontrol kaybı oluşturan olaylarda haberin çıkış anından sonraki günlerde hisse senedi getirisinde anlamlı bir etkinin var olduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Uluslararası kamu sektörü muhasebe standartları(ıpsas) kapsamında sosyal yardımların muhasebeleştirilmesi
    (Ferudun KAYA, 2020) Erdem, Başak
    Sosyal yardımlar, devlet harcamalarının büyük bir bölümünü oluşturduğundan, mali raporların bu harcamaları ve ilgili tüm yükümlülükleri uygun şekilde rapor etmesi önemlidir. Çalışmada Uluslararası Kamu Sektörü Muhasebe Standartları Kurulu tarafından yayınlanan yeni “IPSAS 42 Sosyal Yardımlar” standardı incelenerek, bu bağlamda Türkiye’deki Devlet Muhasebe Standartlarında yapılabilecek değişikliklere ilişkin bir bakış açısı sunulması amaçlanmaktadır. Bu amaçla sosyal yardımların muhasebeleştirilmesi ile ilgili yeni yayınlanan “IPSAS 42 Sosyal Yardımlar” standardı detaylıca incelenmiştir. Konu ile ilgili Türkiye’deki Devlet muhasebesi standartları açısından karşılaştırmalar yapılmıştır. IPSAS 42 standardı ile kamu kurumlarının sosyal yardım programlarının niteliğini ve mali etkisini veya sosyal yardımların kamu kurumlarının finansmanı üzerindeki etkisini değerlendirmek için gereken bilgiler elde edilebilmektedir. Türkiye’deki Devlet Muhasebe Standartlarında, sosyal yardımların muhasebeleştirilmesi ile ilgili bir standart bulunmamaktadır. Sosyal yardım harcamalarının, ülkemiz açısından büyüklüğü düşünüldüğünde, söz konusu standardın kısa süre içerisinde yayınlanması, sorumluluk ve hesap verilebilirlik açısından önem arz etmektedir.
  • Öğe
    Denetim komitesi faaliyetlerinin kurumsal yönetimdeki rolü
    (Asos Yayınları, 2020) Kılıç, Suat; Türedi, Hasan
    21.Yüzyıla girerken gelişmiş ülkelerdeki işletmelerde meydana gelen hile kaynaklı suistimallerin artması, kurumsal yönetim ile birlikte denetim uygulamalarının yeniden gözden geçirilmesini gündeme getirmiştir. Özellikle 1990’lı yıllardan itibaren, bütün menfaat sahiplerinin haklarını korumak ve daha şeffaf bir mali raporlama altyapısını oluşturmak üzere, işletmelerde risk temelli denetim yaklaşımı benimsenmiştir. Bu yaklaşım çerçevesinde birçok kanun yapıcı otorite yeni düzenlemelere gitmiştir. Türkiye’de 2011 yılında yürürlüğe giren 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu (TTK) Dünya’daki gelişmelere paralel olarak şirketlerin yönetim yapılarında kurumsallığı teşvik eden bir anlayışı benimsemiştir. Bununla birlikte işletme yönetim kurulu altında yönetim uygulamalarını destekleyen yönetim komiteleri kurulmasını kapsamına almıştır. İşletmelerin daha şeffaf yönetilmesini sağlamak ve yönetim kurullarının sorumluluk anlayışı çerçevesinde tüm menfaat sahiplerine karşı hesap verebilirliğini güçlendirmek üzere oluşturulacak komitelerden en önemlisi Denetim Komitesi olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma kapsamında bağımsız bir anlayışla oluşturulan denetim komitelerinin işletmelerde kurumsal yönetim gelişimine sağlayacağı katkılar anlatılmaya çalışılacaktır. Zira ekonomik kalkınmanın temeli daha yüksek standartlarda kurumsal yönetim anlayışına sahip işletmelerin arttırılmasını teşvik etmekten geçer.
  • Öğe
    Müşteri karlılık analizinde faaliyet tabanlı maliyetleme sisteminin kullanılması ve bir üretim işletmesinde uygulama
    (Asos Yayınları, 2020) Pazarçeviren, Selim Yüksel; Aydın, Engin
    Günümüzde işletmeler farklı çeşitte ürünler üretmekte ve çok fazla sayıda müşteriye hizmet vermektedirler. Müşteri ilişkileri yönetimi bakış açısına göre işletmeler için bütün müşterileri aynı hizmeti hak etmemektedir. Bu nedenle işletmeler, hangi müşterilerinin daha karlı olduğunu, hangi müşterilerinin işletmeye katkı sağlamadığını ve hangi müşterilerinin hizmete değer olduğunu bilmek için müşterilerinin karlılıklarını analiz etmelidirler. Müşteri karlılıklarını doğru belirlemek için de müşterilerin ve ürünlerin maliyetlerini doğru hesaplamak gerekmektedir. Bu maliyetler hesaplanırken karşımıza çıkabilecek en önemli sorunlardan biri, müşteriler ve ürünler ile direkt ilişki kurulamayan genel giderlerin, müşterilere ve ürünlere doğru olarak dağıtılmasıdır. Bu nedenle, genel giderleri müşteri ve ürünlere doğru bir şekilde dağıtmayı sağlayan faaliyet tabanlı maliyet sistemi, işletmelerde müşteri karlılıklarının doğru belirlemesine yardımcı olacaktır. Böylece işletme yöneticileri müşterileri ile ilgili kararlarını daha doğru verebileceklerdir. Makale çerçevesinde grup priz, aydınlatma armatürleri, sigorta kutuları ve elektrik aksesuarları üreten bir işletmede müşterilerin karlılıkları faaliyet tabanlı maliyetleme sistemi kullanılarak analiz edilmiştir
  • Öğe
    Target costing as a strategic cost management tool and a survey on its implementation in the Turkish furniture industry
    (İsarder, 2020) Celayir, Duygu
    Purpose – Target Costing is implemented in product design and development phases, and hence aims at cost reduction at the first stage of the life-cycle. This method is primarily intended to enable enterprises to seize their desired profit margin on top of the product cost and determine a price that corresponds to what customers are willing to pay. This purpose of this study is to examine the target costing method and attempts to determine the extent to which it is implemented in the Turkish furniture industry. Design/methodology/approach – This study examines the extent to which target costing is implemented at the enterprises affiliated with the Turkish Furniture Industrialists’ Association and the competencies related with the implementation principles of target costing. It therefore determines the extent to which target costing is implemented in the Turkish furniture industry. The enterprises within this study are selected from furniture industry. So Turkish Furniture Industrialists’ Association is selected because of reflecting furniture companies the best. Findings – Majority of the enterprises implementing target costing stated it helped address customer requirements and reduce costs. They will be able to utilize the method as a significant tool for competitive advantage if they follow target costing principles more diligently. Enterprises not implementing it, on the other hand, are observed to be internally following the principles of the method in general terms. Its implementation will be successful if the senior management assumes an active role for its organization-wide ownership. Discussion – The findings obtained from the study are of great importance for the enterprises which want to calculate the unit costs related to the products correctly. But, majority of the enterprises in the furniture industry are observed to be employing traditional cost management systems in setting the selling price. Enterprises should leave traditional methods behind and opt for the methods of target costing including market research to provide products at the selling price that is desired by the customers.
  • Öğe
    The impact of firm characteristics on the level of voluntary disclosure: Evidence from listed banks in Borsa Istanbul
    (Mehmet Hasan Eken, 2020) Biçer, Ali Altuğ; Milad, Isam Abdelhafid A.
    This study aims to examine the impact of some bank characteristics (age, size, profitability and leverage) on the extent of voluntary disclosure in annual reports of listed banks in Borsa Istanbul. All (13) listed banks represent the sample of the study. The study adopted the deductive approach by developing hypotheses based on the relevant theories and results of prior studies. The study also applied the panel data strategy to analyze the collected data from annual reports across five years (2013-2017). The results indicated that there is a positive relationship between each bank characteristic (age, size, profitability and leverage) and the level of voluntary disclosure. The results also show that profitability has a big impact on the level of voluntary disclosure followed by leverage, whereas, age and size have a small effect. There are a few studies on the extent of voluntary disclosure and its relationship with firm characteristics during a number of years (longitudinally) especially in the banking sector of developing countries, hence, it is expected that this study will provide evidence to clarify such relationship in Turkish banking sector. Therefore, the research in this field is required to confirm or disprove the findings of prior studies.
  • Öğe
    Kurumsal yönetim açısından sürdürülebilirlik raporlarının güvencesi ve borsa istanbul (bist) sürdürülebilirlik endeksi üzerinde bir inceleme
    (Yusen Akademik Dergi Yayıncılığı, 2020) Celayir, Duygu
    Şirketlerin faaliyetlerini uzun vadede devam ettirebilmesi için çevresel, ekonomik ve sosyal yararı dikkate almaları gerekmektedir. Kurumsal yönetim anlayışı kapsamında büyüyen şirketler, toplumdan ayrılarak değil kamu yararı gözeterek, paydaşlar ile dengeli ilişkiler kurmayı ve onlar için değer oluşturmayı hedeflemektedirler. Bu nedenle, şirketlerin gündemlerinde öne çıkan kavramlar arasında “sürdürülebilirlik” ön sıralarda yer almaktadır. Sürdürülebilirlik; mevcut kaynakların bugünden daha etkin kullanımının sağlanması ile gelecek nesillerin ihtiyacı olan kaynakların korunmasını hedeflemektedir. Gelecek nesiller için çevreyi koruyan, eşitliği ve adaleti dikkate alan bir dünyanın varlığı açısından sürdürülebilirlik bilincinin oluşturulması önemlidir. Bu bilincin oluşturulması gerekliliği, şirketleri çeşitli çalışmalar yapmaya yönlendirmiştir. Günümüzde, toplumsal ve ekonomik tüm grupların daha fazla ilgisini çeken bir kavram olan sürdürülebilirlik; raporlama kavramlarında çeşitli değişikliklere yol açmıştır. Bugüne kadar çevresel raporlama veya sosyal raporlama adı verilen raporlama çeşitleri, artık yerini “sürdürülebilirlik raporlamasına” bırakmıştır. Bu raporlarla birlikte çevresel, sosyal ve ekonomik anlamda üçlü raporlamaya gidilmiş ve finansal bilgilerin yanında finansal olmayan bilgilerin de raporlanması sağlanmıştır. Değişim, yalnızca raporlama şeklinde olmamış paydaşlar açısından da yeni bir kavram olan “sürdürülebilirlik beklentisi” ortaya çıkmıştır. Bu durum, sürdürülebilirlik konusundaki beklentilerin karşılandığına yönelik bağımsız güvence/denetim faaliyetlerine olan ihtiyacı ve bu anlamda ilgili süreçlerin iyileştirilmesi yönündeki gereksinimleri daha görünür duruma getirmiştir. Bilinmektedir ki; adillik, şeffaflık, hesap verebilirlik ve sorumluluk ilkelerinin uygulanması ile hayat bulan kurumsal yönetimle, işletme paydaşlarının çıkarlarının korunması amaçlanmaktadır. Güvence ve denetim faaliyetleri kurumsal yönetimin önemli bir mekanizmasını oluşturduğundan, sürdürülebilirlik raporlaması kapsamında verilen bağımsız güvence/denetim hizmetleri raporların değerini arttıracağı gibi şeffaflığın sağlanmasına da katkıda bulunacaktır. Çalışma kapsamında öncelikle sürdürülebilirlik, sürdürülebilirlik raporlaması ve güvence kavramlarına açıklama getirilmiş ve sonrasında raporların bağımsız/dış güvencesi üzerinde durulmuştur. Ayrıca, raporların güvencesiyle ilgili olarak Türkiye’deki durum incelenmiş ve bu kapsamda, BIST Sürdürülebilirlik endeksinde (2018–2019 dönemi) yer alan şirketler üzerinde bir inceleme yapılmıştır.
  • Öğe
    Yeni Türk Ticaret Kanunu ile Türkiye’de Kurumsal Yeniden Yapılandırma Ve Mali Ortamın İyileştirilmesi
    (Türmob, 2014) Okay, Esin
    Son yıllarda, Türkiye’de globallesme ve AB ile uyum süreci çerçevesinde baslatılan düzenleme ve reformların basında gelen ekonomik birimlerin iliskilerini belirleyen kurumsal yapı ve çerçevesinin iyilestirilmesi konusunda önemli adımlar atılmıstır. Kurumsal yapılandırma için hazırlanan düzenlemelerde, kurumsal yönetim, fınansal raporlama ve denetim ortamının degistirilmesinde ilerlemeler kaydedilmistir. Bu baglamda, yeni Türk Ticaret Kanunu Türkiye’deki sirketleri yönetim ve mali açıdan güçlendirmek ve çagdaslastırmak amacıyla tasarlanmıs, ekonomide esenlik fırsatı sunan önemli bir düzenlemedir. Çalısmanın amacı, yeni TTK’nun Türkiye’nin içinde bulundugu kosullar ve düzenlemenin önündeki engellerin degerlendirilerek sürecin gelisimi açısından alınması gereken önlemlere dikkat çekmektir. Özellikle, Türkiye’deki isletmelerin düzenlemelere karsı uyum yetersizligi düsünülürse, TTK’nun amacı ve basarılı tasarlanmıs olusu sürecin zorlu geçecegi gerçegini degistirmeyecektir. Sonuç olarak çalısma, bu nedenlerle düzenlemelerin desteklenmesi ve ekonomik birimlere uygulatılabilmesi için devletin yasal kurumlarının yaptırım gücünü öne çıkaracak kanuni temelin güçlendirilmesi ihtiyacına vurgu yapmaktadır.
  • Öğe
    UFRS 3 İşletme Birleşmeleri Standardı Kapsamında Ters İşletme Birleşmeleri ve Muhasebeleştirilmesi
    (Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 2018) Akçin, Olcay; Şen, İlker Kıymetli
    Küresel ekonominin etkileri neticesinde oluşan zorlu rekabet koşulları ile birlikte teknolojik gelişmeler, tüketici tercihlerinde yaşanan değişimler, ekonomik krizler, yasalardaki değişimler ve sayılabilecek bir çok başka nedenden ötürü şirketler büyüme, karşılaştıkları riskleri düşürme, etkinlik, verimlilik ve rekabet güçlerini artırma, yeni pazarlara açılma ve maliyetlerini azaltma amacıyla birleşmeler gerçekleştirmektedir. Uluslararası Finansal Raporlama Standartları uyarınca raporlama yapan işletmeler gerçekleştirdikleri işletme birleşmelerinin muhasebeleştirilmesinde UFRS 3 İşletme Birleşmeleri standardı hükümlerini uygulamaktadır. Literatürde “Ters İşletme Birleşmeleri” şeklinde nitelendirilen işlemler söz konusu standart içerisinde ayrı bir başlık altında ele alınmıştır. Standart uyarınca klasik işletme birleşmeleri ile ters işletme birleşmelerine ilişkin muhasebeleştirme işlemleri birçok yönden farklılık göstermektedir. Bu çalışmanın amacı ters işletme birleşmelerine ilişkin muhasebeleştirme işlemlerinin klasik işletme birleşmelerinden ayrılan noktalarının teorik ve pratik olarak açıklanmasıdır.
  • Öğe
    Büyük Ve Orta Boy İşletmeler İçin Finansal Raporlama Standardına Göre Ortak Kontrole Tabi İş Birleşmelerinin Raporlanmasında Kullanılacak Hakların Birleşmesi Yöntemi Ve Bir Uygulama
    (Ankara Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası, 2018) Şen, İlker Kıymetli; Karagül, Arman Aziz
    Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu (KGK) tarafından hazırlanan Büyük ve Orta Boy İşletmeler İçin Finansal Raporlama Standardı (BOBİ FRS) Hakkında Tebliğ 29 Temmuz 2017 tarihli Resmi Gazetede yayınlanmıştır. Bu tebliğin amacı, bağımsız denetime tabi olup Türkiye Finansal Raporlama Standartlarını (TMS/TFRS) uygulamayan işletmelerin konsolide ve bireysel finansal tablolarının gerçeğe uygun, ihtiyaca uygun ve karşılaştırılabilir bilgi sağlamasını temin etmek için BOBİ FRS’nin yürürlüğe konmasıdır (30138 Sayılı Tebliğ). BOBİ FRS hükümleri ile TMS/TFRS ilkeleri arasında ilk muhasebeleştirme, dönem sonu değerleme ve raporlama bakımından pek çok farklılık bulunmaktadır. Bu farklılıklardan birisi de ortak kontrole tabi iş birleşmelerinin raporlanmasında kullanılan/kullanılacak konsolidasyon yöntemidir. Ortak kontrole tabi iş birleşmelerinin finansal tablolarda raporlanmasında BOBİ FRS’ye göre hakların birleşmesi yöntemi kullanılacaktır (BOBİ FRS, Par. 21.34-35). Bu çalışmanın amacı, işletmelerin BOBİ FRS’yi kullanmaları durumunda ortak kontrole tabi iş birleşmelerinin raporlanmasında kullanılacak hakların birleşmesi yöntemi hakkında bilgiler verilmesidir.
  • Öğe
    Bobi Frs’nin Muhasebe Uygulamalarına Getirdiği Değişiklikler: Bobi Frs, Tms/Tfrs Ve Mevcut Muhasebe Sistemi Çerçevesinde Bir İnceleme
    (Ankara Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası, 2018) Şen, İlker Kıymetli; Özbirecikli, Mehmet
    Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu (KGK) tarafından hazırlanan Büyük ve Orta Boy İşletmeler İçin Finansal Raporlama Standardı (BOBİ FRS) Hakkında 30138 Sayılı Tebliğ 29 Temmuz 2017 tarihli Resmi Gazetede yayınlanmıştır. Bu tebliğin amacı, bağımsız denetime tabi olup Türkiye Finansal Raporlama Standartlarını (TMS/TFRS) uygulamayan işletmelerin konsolide ve bireysel finansal tablolarının gerçeğe uygun, ihtiyaca uygun ve karşılaştırılabilir bilgi sağlamasını temin etmek için BOBİ FRS’nin yürürlüğe konmasıdır. Bu çalışmada, BOBİ FRS’de yer alan ilkelerin TMS/TFRS ve Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliği/Vergi Usul Kanunu (MSUGT/VUK) ile karşılaştırılması suretiyle TMS/TFRS ve MSUGT’ye göre BOBİ FRS’nin Türkiye’de muhasebe uygulamalarına ne tür değişiklikler getirdiğinin ortaya konulması amaçlanmaktadır.
  • Öğe
    Evaluation Of The Efficiency And The Quality Of Accounting Education In The Universities: A Research On Banking Sector In Turkey
    (Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018) Şen, İlker Kıymetli; Üçoğlu, Derya
    The purpose of this study is to determine the factors that affect the efficiency and the quality of accounting education by carrying out a research on university graduates employed in the banking sector. Therefore, this study was conducted using structural equation modeling to describe the relations between the latent and observed variables. In this study, simple random sampling method was used to determine the sample size. Cronbach’s alpha coefficient was used for measuring the reliability of the questions. Besides, fit indices related to the developed scale and model are determined as good or deemed to have a good value. The results of this study indicate that the current practices in universities and the level of employment, supportive information to accounting education, sufficient number of accounting courses and their credit requirements in the curriculum, sufficiency of the physical infrastructure and the qualifications of teaching staff have a statistically significant effect on the efficiency and quality of accounting education
  • Öğe
    Ethics Education And Vocational Training Process Of Accounting And Auditing Professions In Turkey: A Historical Perspective
    (Muhasebe Öğretim Üyeleri Bilim Ve Dayanışma Vakfı, 2018) Özbirecikli, Mehmet; Şen, İlker Kıymetli
    The present study aims to investigate the main lines of vocational training and ethics education in Turkey from past to today in order to discuss the elements which are likely to play role on the efficacy of ethics education. To do this, first the social and economic rules of Akhism and the Guild System (the Loncas), forming the economic and social infrastructure of Turkish private enterprises in between the 13th – 16th Centuries are investigated. Second, the modern vocational training and ethics education in accounting profession throughout education process from primary school to accounting-related training period are investigated. Then, by considering the International Education Standards for Professional Accountants (IES)-4, the study suggests an ethics education process and compares it to the current ethics education and vocational training process of today’s Turkey in order to reveal where we are. Thus, the study emphasizes crucial points and shortcomings in ethics education process and discusses why ideal vocational training and ethics education in accounting profession could not be reached.
  • Öğe
    The Education-Related Developments In Accounting Profession In Turkey: A Comparative Review With International Education Standards
    (Muhasebe Öğretim Üyeleri Bilim Ve Dayanışma Vakfı, 2018) Özbirecikli, Mehmet; Şen, İlker Kıymetli
    The present study has two main aims: the first aim is to reveal to what extent educational status of professional accountants in Turkey have changed from 1992, when the edict on accounting practices in Turkey was issued, up to beginning of 2018. The second aim of the study is to reveal to what extent the education-related regulations and activities for accounting professionals in Turkey are in accordance with the International Education Standards (IESs). For the purpose of the study, we investigated the current regulations and activities on education for professional accountants in Turkey by comparing them to the general framework of IESs for Professional Accountants issued by the International Federation of Accountants (IFAC).
  • Öğe
    Türev Ürünlere Riskten Korunma Muhasebesine Göre Etkinlik Testlerinden Dollar Offset Yönteminin Uygulanması
    (Ankara Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası, 2017) Kayaalp, Ali İhsan; Şen, İlker Kıymetli
    Bu çalışmanın amacı, finansal riskten korunma muhasebesinde 39 numaralı Türkiye Muhasebe Standardı (TMS)’na göre yapılması gereken etkinlik testi yöntemlerinin incelenmesidir. Standart, riskten korunma muhasebesinin uygulanabilmesi için riskten korunmanın etkin olmasını gerekli kılmaktadır. Riskten korunmanın etkinliğinin, korunma döneminin başında ve daha sonra her üç ayda bir (ara dönemlerde) veya en azından yıllık olarak raporlama dönemlerinde ölçülmesi zorunludur. TMS 39’da, riskten korunmada etkinliğin test edilmesinde geriye dönük ve ileriye dönük olmak üzere iki yöntem önerilmekle birlikte etkinliğin nasıl ölçüleceğini belirtmemektedir. Uygulamada, riskten korunmada etkinliğin ölçülmesi işleminde “Kritik Koşullar”, “Dollar-Offset”, “Regresyon Analizi” veya “Varyans Azaltma” yöntemleri kullanılmaktadır. Çalışmanın uygulama bölümünde bir bankanın finansal riskten korunma muhasebesi kapsamında verdiği krediler ve yaptığı forward işlemlerinin etkin olup olmadığı “Dollar Offset” yöntemi uygulanarak test edilmiştir.