TBF, Uluslararası Ticaret Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Küreselleşme sürecinin uluslararası pazarlama stratejilerine etkileri ve Çin örneği(2008) Çengel, ÖzgürGünümüzün rekabetçi pazarlarında küreselleşme kavramı oldukça kullanılmaktadır. Dünya üretim safhasından pazarlama safhasına doğru yol alırken, rekabet sonucu mal ve hizmetlerde farklılaşmak zorlaşmaktadır. Bu aşamada, küreselleşme ve uluslararası pazarlama olgusu pazarlamada rekabetçi unsurları belirlemek için iyi bir araçtır. Küreselleşme bu gelişmenin en önemli belirtisidir ve bu olgu uluslararası pazarlama stratejilerini de etkilemektedir. Dünya küreselleştikçe, işletmeler küresel tüketicilerin ihtiyaçlarını anlamaya odaklanmaktadırlar. Çin'in büyüme stratejileri ve uluslararası pazarlama çabaları küreselleşme boyutunda iyi bir vaka çalışmasıdır. Bu makalenin amacı küreselleşmede temel konuları irdelemek ve küreselleşme-uluslararası pazarlama ilişkisini kurmaktır. Bunu takip eden çaba Çin'in büyüme politikalarını ve küresel rekabetle baş etme politikalarını araştırmaktır.Öğe Türkiye'nin yeni pazar arayışları içinde islam ülkelerinin yeri ve önemi(2014) Arslan, İsmet Kahramanİhracata dayalı ekonomik büyüme modelini benimseyen Türkiye'nin hem Avrupa Birliği (AB) hem de İslam ülkeleri arasında önemli bir yeri vardır. Ayrıca, AB ile olan ilişkilerine zarar vermeden İslam ülkeleri ile ekonomik ve ticari işbirliği imkanlarını geliştirmek ve bölgesinde etkin bir güç olmak gibi gelecekten beklentileri ve hedefleri bulunmaktadır. Ancak, Türkiye'nin sahip olduğu potansiyel ile İslam ülkeleri arasındaki ticaret hacmine bakıldığında, mevcut işbirliğinin oldukça yetersiz olduğu görülmektedir. Bu alanda son yıllarda önemli gelişmeler sağlanmış olmakla birlikte, henüz arzu edilen seviyelere erişilmiş değildir. Bu çalışmada, Türkiye'nin yeni pazar arayışları içinde İslam ülkelerinin yeri ve önemi açıklanmaya çalışılmış, Türkiye'nin bu pazarlardan hak ettiği payı alabilmesi için yapılması gerekenler üzerinde durulmuştur.Öğe İslam ülkeleri arasında işbirliğine giden yolda yeni arayışlar(2014) Arslan, Kahramanİslam ülkeleri arasında dayanışma ve işbirliğinin geliştirilmesi konusunda uzun yıllardan beri gayret gösterilmesine rağmen, arzu edilen seviyeye ulaşılamamıştır. İslam ülkelerinin bir topluluk olarak ekonomik büyümesi ve refah seviyesini artırabilmesi için gerekli maddi ve kültürel koşullar mevcuttur. Buna karşın İslam ülkeleri arasındaki ekonomik ve ticari işbirliğinin mevcut seviyesi, bu ülkelerin sahip oldukları potansiyeli kullanabilmekten çok uzak olduklarını göstermektedir. Son yıllarda İslam ülkeleri arasında belirli bir “yakınlaşma “ sağlanmıştır. Bu yakınlaşmanın etkisi ile, karşılıklı ticaretin az da olsa artan bir seyir izlediği görülmektedir. Bu çalışmada, İslam ülkeleri arasındaki işbirliğinin geliştirilmesine ilişkin fırsatlar ile işbirliğinin önündeki engeller üzerinde durulmuş ve ekonomik ve ticari ilişkilerin geliştirilmesine yönelik öneriler geliştirilmiştir.Öğe Psikolojik sözleşme algısının sanal kaytarma davranışları üzerindeki etkisi(2016) Yıldız, Harun; Yıldız, Bora; İyigün, Necla ÖyküVerimlilik ve etkinlik gibi kavramların hayati öneme sahip olduğu günümüz örgütlerinde şüphesiz bu kavramları etkileyen en önemli faktörlerden biri de sanal kaytarma davranışlarıdır. Bu kapsamda bu araştırmanın amacı, psikolojik sözleşme algısı ile sanal kaytarma davranışları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma verisi kolayda örnekleme yöntemi ile ulaşılan farklı sektörlerden 154 çalışandan toplanmıştır. Elde edilen verilerdeki değişkenlere ilişkin yapı geçerliliği keşfedici faktör analizi ile yapılmış, değişkenler arasındaki birlikte değişim ilişkileri Pearson korelasyon analizi ve son olarak nedensel ilişkiler basit doğrusal regresyon analizi ile test edilmiştir. Araştırma bulguları, işlemsel psikolojik sözleşme ile işletmeler için önemli maddi ve hukuki sonuçlar doğuran önemli sanal kaytarma davranışları arasında pozitif bir ilişki olduğunu göstermiştir. Yöneticiler ve gelecekteki araştırmalar için öneriler sunulmuştur.Öğe Global pazarlama glokal pazarlama ikilemi çerçevesinde glokal pazarlama anlayışının geleceği(2016) Arslan, KahramanÇok uluslu işletmeler tarafından üretilen ürünlerin dünya çapında pazarlanması,\"global pazarlama\" kavramını ortaya çıkarmıştır. Global pazarlama kapsamında tüm dünya benzer özelliklere sahip homojen bir pazar gibi ele alınmakta ve pazarlama stratejileri buna göre planlanmaktadır. Ancak, bölgeden bölgeye hatta ülkeden ülkeye önemli farklılıkların olması, hedef kitlelerin beklenti ve anlayışlarının farklılaşması nedeniyle global pazarlama çabalarının tam da arzu edilen sonuçları vermediği ortaya çıkmıştır. Özellikle küresel ekonomik krizle birlikte dünya ticaretinde meydana gelen daralmalar, yeni pazarlara girerken söz konusu pazarın yapısal özelliklerini bilmenin yanı sıra o ülkenin kültürel değerlerinin, dil ve aile yapısının, yaşam tarzlarının ve tüketici davranışlarının da çok iyi çözümlenmesi gerektiğini göstermiştir. Bu durumda global pazarlama stratejilerinin yetersiz kaldığı görülmüş ve \"küresel düşün, yerel hareket et\" anlamına gelen \"glokal pazarlama\" anlayışı önemli bir seçenek olarak görülmeye başlanmıştır. Bu çalışmada global pazarlama ve glokal pazarlama yaklaşımlarını ortaya çıkaran nedenler üzerinde durulmuş ve özellikle küçük ve orta ölçekli işletmeler için dış pazarlara açılmada bir çıkış noktası olarak görülen glokal pazarlama anlayışının önemi ve geleceği tartışılmıştır.Öğe KOBİ'lerde çatışma ve KOBİ yöneticilerinin çatışmanın yönetiminde izledikleri stratejiler(2016) Arslan, KahramanÇatışma, insanın bulunduğu her ortam ve durumda yaşanmakta olan bir olgudur. Başta küreselleşme, bilgi ve teknoloji olmak üzere birçok faktörün iş yaşamını karmaşıklaştırması, gerek bireyler arasında gerekse örgütler içindeki çatışmaları artırmıştır. Bu nedenle işletme yöneticilerinin çatışmadan yararlanmayı ve çatışmayı yönetmeyi öğrenmeleri, bireylerin ve örgütlerin gelişimi için pozitif sonuçlara ulaşmayı sağlayacak önemli bir yönetim unsuru olarak değerlendirmeleri gerekmektedir. Modern yönetim yaklaşımları da çatışmayı ilerleme ve gelişmenin itici gücü olarak görmekte, iyi yönetildiği takdirde işletmelerde yaratıcılığın oluşumuna zemin hazırlayan ve dinamizm getiren bir olgu olarak kabul etmektedir. Bu çalışmada, Küçük ve Orta Boy İşletmelerde (KOBİ'lerde) örgütsel çatışmaların nedenleri üzerinde durulmuş ve KOBİ yöneticilerinin çatışmaya bakış açıları ve çatışmaların yönetiminde hangi yöntemleri tercih ederek uyguladıklarının ortaya konulması amaçlanmıştır. İstanbul Ticaret Odası'na kayıtlı 115 KOBİ yöneticisi ile yüz yüze görüşülmüş ve elde edilen verilerin analizi sonucunda KOBİ yöneticilerinin en fazla bütünleştirme stratejisini uyguladıkları, bunu sırasıyla uzlaşma, hükmetme, uyma ve kaçınma stratejilerinin izlediği saptanmıştır. Bu sonuç, KOBİ yöneticilerinin çatışma yönetimine ilişkin bakış açılarının modern yaklaşıma yakın olduğunu göstermektedir.Öğe The preliminary investigation of brands' advertising personality on young viewers' perceptions(2016) Beyazıt Şahinoğlu, Didem Zeynep ; Yıldırım, FigenMost of the multinational companies believe that advertising plays a crucial role in building a brand. Developing and maintaining a powerful brand in the fullest sense requires a convincing promise of value/benefit for consumers and conforming that the promise is kept. Mostly, the literature reviews brand personality as one of the core dimensions of the brand identity and perhaps as the closest variable to the consumers’ buying process. All marketing communication tools, especially advertising, are pivotal to create awareness, influence and form a desire to buy a specific brand. This paper attempts to explore the tendency to present how one company manages to create two different brand personalities on the same sector that are supported by advertisingÖğe The role of international trade in the development of the countries(2022) Demirbilek, Atilla; Civelek, Mustafa EmreOur study aims to investigate the impact of foreign trade on economic growth and welfare of a country, using foreign trade volume and its coverage (i.e. export versus import) ratio representing foreign trade while gross domestic product per capita and purchasing power parity represent economic growth and welfare. Knowing that foreign trade boosts the whole economy, gross domestic product (GDP) per capita is a good indicator of an economic output but does not reflect the differences in the cost of living of countries. The challenge in this study is to develop more complementary indicators that can help bridge the gap between GDP per capita and economic well-being. Purchasing power parity (PPP) compares different countries’ economic output using a standardized metric based on a common basket of goods and services. Using PPP exchange rates in addition to a country's gross domestic product (GDP) may help to provide a more detailed picture of a country's economic health. Multiple regression analysis was utilised to test the hypotheses of this study. Secondary data was used in this study. The analyses were performed with SPSS. As a result of the data analyses and tests of hypotheses conducted in this study, it has been empirically proven that foreign trade volume and export/import coverage ratio have positive impact on gross domestic product per capita which has a significant impact on purchasing power parity.Öğe The effect of organizational climate on project success and project speed in r&d teams(Sanat ve Dil Araştırmaları Enstitüsü, 2022) Civelek, Mustafa Emre; Çemberci, MuratThe aim of this research is to examine the effects of organizational structure and moderate environment, which are the dimensions of organizational climate in R&D teams, on project success and project speed. Structural equation modelling method was chosen because it is a very useful method to analyze highly complex multiple variable models and to reveal direct and indirect relationships between variables. Quantitative data was collected in a five-point Likert scale. Confirmatory factor analysis was performed to determine the convergent validity. Composite reliability and AVE values were calculated to determine reliability and discriminant validity of the scales respectively. The hypotheses were tested by using structural equation modelling method in AMOS statistics program. As a result of the analyses performed in this study, it has been empirically supported that moderate environment has a direct effect on project success and project speed in R&D teams. These results are in accordance with the extant literature. But, contrary to existing literature, the direct effect of organizational structure on project success and project speed has not been supported according to the result of this study.Öğe The Roles of Unique Product Development and Global Technological Competence in the Effect of International Entrepreneurial Orientation on Company Performance in International Markets: A Study on Born Global Companies(2022) Karabulut, Ahu Tuğba; Civelek, Mustafa Emre; Çelik, MerveThe purpose of this study is to search the mediator roles of unique product development and global technological competence in the effect of international entrepreneurial orientation on company performance in international markets for born global companies. The study was conducted on born global companies which started its international activities in its first 7 years and operate in technoparks in Turkey. Data was collected by a questionnaire from 158 born global companies. According to the method proposed by Baron and Kenny, three models were created and compared with each other. The Structural Equation Modeling (SEM) method was applied because it is more appropriate for complex models. According to the findings of the study, unique product development and global technological competence do not have mediator roles in the effect of international entrepreneurial orientation on company performance in international markets. However, there is a direct effect of international entrepreneurial orientation on company performance in international markets. Global technological competence has a direct effect on performance in international markets. On the other hand, unique product development does not have a direct effect on performance in international markets but unique product development has a direct effect on global technological competence.Öğe The role of supply chain agility in the relationship between supply chain analytics capability and firm performance(Sanat ve Dil Araştırmaları Enstitüsü, 2022) Civelek, Mustafa Emre; Çemberci, MuratThe global integration of supply chains has tremendously increased data generation in operational processes. The data produced is vital in the decisions of supply chain managers. The increasing importance of data management has necessitated the use of big data analytics in supply chain management and thus the concept of supply chain analytics capability has emerged. The effective use of big data by supply chain management is considered as a skill. Supply chain agility is the ability of the supply chain to quickly adapt and respond to changing conditions in a changing market environment. Although the effects of supply chain analytics capability on the performance of companies are becoming more evident, the role of supply chain agility in this relationship has not been examined in the literature. In order to contribute to this gap in the literature, this study investigates the role of supply chain agility in the relationship between supply chain analytics capability and firm performance. The results of the research support that supply chain agility has a mediator role in the relationship between supply chain analytics capability and firm performance.Öğe Effects of the sub-dimensions of logistics performance index on foreign trade coverage ratio(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Civelek, Mustafa Emre; Coşkun, Halil İbrahimThe main purpose of this study is to explain the effect of each sub-dimension of the logistics performance index on foreign trade coverage ratio. The multiple regression method was used to decompose the effect of each sub-dimension. In the study, secondary data prepared by international institutions was used. SPSS program was used to perform the analyses. Although this study initially predicted that the LPI sub-dimensions had a positive effect on the coverage ratio, all the hypotheses, except for the infrastructure, were rejected. As a result of this study, positive effect of infrastructure on foreign trade coverage ratio has been found to be statistically significant.Öğe A new knowledge society index: Global tendencies and an analysis of Turkey(EDAM, 2015) Demir, Oğuz; Güneren Genç, Elif; Aykaç Alp, Elçin; Yıldırım, FigenNumerous studies have examined the growth rate and the level of development of countries. According to economy, sociology, and even history, it can be easily observed that knowledge is one of the most important indicators for countries to achieve sustainable growth and development. Education is seen as the main input for a society to be considered a “knowledge society,” and the aim of this study is to investigate this multidimensional character of education. In the scope of the study, United Nations Public Administration Network (UNPAN)’s Knowledge Society Index is reviewed and recalculated with respect to different variables to understand the significance of being a knowledge society for the economic g rowth of a country. Regarding this recalculation, another important aim of the study is to rank Turkey in the recalculated index and try to expose reasons for its actual situation. In this context, Turkey’s strengths and weaknesses are set out. In conclusion, in accordance with the determinations, policy recommendations to authorities are also included.Öğe Covid-19 sürecinde ve post-pandemi döneminde yaşam tarzı açısından tüketici davranışlarının değişen eğilimi üzerine kavramsal bir çalışma(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Çakıroğlu, K. Ilgın; Pirtini, Serdar; Çengel, ÖzgürToplumlar belirli dönemlerde birtakım zorluklarla karşılaşabilirler. Bu tür zorluklar ekonomik, politik, kültürel, toplum sağlığı gibi durumlar ile ilgili olabilir. Karşılaşılan her zorluğun toplumun, bireylerin üzerinde birtakım etkileri olacağı aşikardır. Bu etkilerin bireylerin davranışlarında değişiklikler ile sonuçlanması muhtemeldir. Son zamanlarda Türkiye’yi ve tüm dünyayı etkileyen Covid-19 salgını ile karşı karşıya kalınmıştır. Salgın süresince tüketicilerin ihtiyaçlarında, faaliyetlerinde, tüketim davranışlarında değişimler yaşanmaya başlamıştır. Bu tür değişimleri anlayabilmek, salgın süreci ve sonrasında tüketicilere çözümler üretebilmek adına, kapsamlı bilgi sunacak olan yaşam tarzı araştırması önemli olmaktadır. Böylelikle tüketici davranışlarına dair detaylı bilgiler elde edilerek, toplumsal eğilimlere dair fikirler edinilebilir. Bu araştırmada Covid-19 süreci ve sonrasına dair tüketici davranışlarındaki eğilimler yaşam tarzı bakış açısıyla kavramsal bir çerçevede değerlendirilmektedir. Değerlendirme sonucunda, Covid-19 sürecinde tüketicilerin temel ihtiyaçlara yöneldikleri, çevrimiçi alışverişin arttığı, dijital platformları daha fazla kullandıkları, firmaların kurumsal sosyal sorumluluk projelerine özel önem verdikleri söylenebilir. Bu tür eğilimlerin uzun dönemli olması halinde tüketicilerin yaşam tarzlarında değişiklikler olması beklenmektedir.Öğe The Role of Knowledge Sharing in the Effects of Intellectual Capital and Innovativeness on Firm Performance(ADAMOR Toplum Araştırmaları Merkezi, 2020) Civelek, Mustafa Emre; Başar, PınarThe aim of this paper is to examine the role of knowledge sharing in the effects of intellectual capital and innovativeness on firm performance. Partial least square structural equation modeling method was used. This method is variance-based and non-parametric method since it does not have any distributional assumption. This method is preferred in the small sample size and non-normal distribution. According to the findings of this research, knowledge sharing plays mediator roles in the relationships between intellectual capital and firm performance. But knowledge sharing does not have any mediating effect in the relationships between innovativeness and firm performance. The most important limitation of this research is small sample size. Therefore, PLS-SEM is preferred in this research. This study reveals the importance of knowledge sharing on Intellectual capital and business performance. Main premise of this study is that the knowledge sharing would play mediator role in the relationship among intellectual capital and innovativeness and firm performance. This mediator role constitutes the research question of this study. In this context, therefore, the study contributes toward the literature for better understanding of the role of knowledge sharing.Öğe The Effect Of E-Commerce Web Site Security On Purchase Intention(Beykoz Üniversitesi, 2018) Ertemel, Adnan Veysel; Civelek, Mustafa EmreThis study investigates the effect of website security, as a key dimension of e-service quality, on purchase intention, perceived value and brand loyalty in business-to-consumer (B2C) e-commerce context. Hypotheses were developed based on previous literature. Afterwards, an empirical research was conducted with the data collected from 464 e-commerce customer to verify the hypotheses. Structured equation modeling was used to test the hypotheses. Having analyzed the results, it is found out that website security in e-commerce affects customer purchase intention directly. Furthermore, website security indirectly affects purchase intention through brand loyalty and perceived value. The study has important managerial implications stressing the importance of customer perception regarding security level of B2C e-commerce web sites.Öğe Kamu özel işbirliği ve özelleştirme: kavramsal bir çerçeve(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Yalçın, Fatma Ceren1980’lerden bu yana yaygınlaşan özelleştirme uygulamaları ve bunun yansıması olarak kamu hizmetlerinin özel kişilere gördürülmesini hedefleyen politikalar kamu hizmetlerinin örgütlenme ve finansmanında esneklik arayışlarının bir ürünü olan Kamu Özel İşbirliği kavramını ortaya çıkarmıştır. Kamu yönetimi reformunun önemli bir unsuru olarak düşünülen Kamu Özel İşbirliği 1990’lı yıllarla birlikte dünya genelinde gerek hükümetlerin gerekse uluslararası sermayenin gündem maddelerinden biri haline gelmiştir. Kamu Özel İşbirliği, kamu harcamalarının azaltılması, kamusal faaliyetlerin politik alandan çekilmesi ve idari işleyişin piyasa mantığına uydurulması yaklaşımlarını içermektedir. 1930’lardan bu yana Dünya ekonomik sisteminin deneyimlediği en derin kriz tartışmalarının yaşandığı günümüzde, ortaya çıkan değişim ve dönüşüm taleplerinin geleneksel kavramlar üzerindeki etkisi dikkat çekicidir. Bu makalede, 1980’li yıllardan itibaren etkisi artarak süren dönüşüm taleplerinin yarattığı değerler dizisinin bir sonucu olarak, kamu hizmetlerinin örgütlenmesinde önemli bir yer tutan Kamu Özel İşbirliği modelinin kuramsal temelleri özelleştirme ile ilişkilendirilerek kavramsal bir çerçevede incelenmiştir.Öğe Kurumlarda bireylerarası güven: eğitim kurumlarında bir araştırma(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2012) Tamer, İdilBu çalışmada eğitim kurumlarında eğitmenler arasındaki ilişkilerde güven kavramının niteliğini araştırılmıştır. Bu doğrultuda güvenin alt bileşenleri belirlenmeye çalışılmış ve güvenin duygusal, bilişsel ve davranışsal süreçlerinin bu bileşenlerin üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Çalışmanın ilk bölümünde güven kavramı bireysel ve örgütsel boyutta incelenmiş, daha sonra güvenin bileşenleri ile duygusal, bilişsel ve davranışsal süreçleri üzerinde durulmuştur. Araştırma bölümünde ise yapısal eşitlik modeli kullanılarak, literatür bölümünde bahsedilen ilişkiler test edilmiştir. Araştırma sonuçlarının kurumlarda bireyler arasındaki güvenin öncüllerinin anlaşılması açısından önem taşıdığı düşünülmektedir.Öğe Örgütsel adalet: kuramsal bir yaklaşım(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2012) İyigün, Necla ÖyküBu çalışmanın amacı, çalışanların yöneticiye ve örgüte yönelik yaklaşımlarının olumlu bir biçimde şekillenmesini sağlama konusunda önemli bir araç olan örgütsel adalet konusunu kuramsal açıdan incelemektir. Bu amaçla çalışmada ilk önce örgütsel adalet kavramı ele alınmış ve kavramın önemine değinilmiş, ardından örgütsel adalet konusu ile ilgili yapılmış çalışmalara ve temel teorilere yer verilmiştir. Son olarak da örgütsel adalet teorilerinin açıkladığı örgütsel adalet türleri açıklanmış ve yöneticilere öneriler sunulmuştur.Öğe Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2011) Arslan, İ. Kahraman; Ersun, NurModa sektöründe faaliyet gösteren moda mağazalarının amacı, müşterileri için olumlu deneyimler yaratmak ve uzun dönemli ilişki kurabilmektir. Bu amaca ulaşmada en önemli araçlardan biri, perakende satış mağazasıdır. Bu nedenle moda mağazalarında mağaza tasarımı son yıllarda büyük önem kazanmış ve moda perakendeciliğinde başarının temel şartlarından biri, "görsel yönetimde güçlü olmak" şeklinde özetlenmiştir. Mağazanın iç ve dış görünümünü oluşturan tüm unsurlar, mağaza atmosferi olarak tanımlanmakta ve bu atmosfer müşterilerde satınalma güdüsü uyandırmak amacıyla değerlendirilmektedir. Mağaza tasarımı ile mağaza tercihine yönelik davranışlar, son yıllarda mağaza tasarımı ile ilgili planlama ve uygulamaları ön plana çıkarmıştır. Bu ilişkiden hareketle, mağaza tasarımına ilişkin önemli unsurlar incelenmiş ve çekici bir mağaza atmosferi oluşturarak perakendecilik faaliyetlerinin hem daha ekonomik hale getirilmesi hem de müşteriler üzerinde olumlu etkiler yaratılabilmesi için mağaza dışında ve mağaza içinde yapılacak düzenlemelerle ilgili tasarım unsurları ortaya konulmuştur.