HİRE, Cilt 7, Sayı 2, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 4 / 4
  • Öğe
    Türkiye’de halkla ilişkiler alanında yazılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin araştırma yöntemlerine göre eğilimleri: 2010-2022
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2024) Erdoğan, Mehmet Ferhat; Boran, Tuğçe
    Halkla ilişkiler, geçmişten günümüze faaliyet alanı giderek artan ve toplumu etkileme potansiyeline sahip bir uzmanlık alanıdır. Bu anlamda halkla ilişkiler alanına yönelik yapılan akademik çalışmalar hem alana önemli bir katkı sağlamakta hem de uygulama yönü güçlü olan bu alandaki araştırma eğilimlerini ortaya koymaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’de faaliyet gösteren üniversitelerde tamamlanan doktora ve yüksek lisans tezlerinde başlığında ‘halkla ilişkiler’ kavramını içeren çalışmalar incelenmiştir. Bu çalışmanın amacını; literatürde yer alan tezlerin hakla ilişkiler alanındaki araştırma eğilimlerinin belirlenmesi oluşturmaktadır. Belirlenen amaç doğrultusunda 2010 ve 2022 yılları arasında tamamlanmış; Yüksek Öğretim Kurumu Tez Veri Sistemi’ne kaydı bulunan tüm lisansüstü çalışmalar, belirlenen kategoriler ışığında incelenerek ayrıştırılmıştır. Bu çalışma için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında YÖK sistemine kayıtlı 435 lisansüstü çalışmaya ulaşılmış ancak 420 çalışmaya erişim izni verilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler doğrultusunda; kadınların daha yüksek oranda tez çalışmaları tamamladığı, en çok içerik analizi yönteminin kullanıldığı ve yoğun olarak anket kullanılarak veri toplandığı saptanmıştır.
  • Öğe
    Çevre ve ekoloji örgütlerinin iletişim perspektiflerine sosyal medya aracılığıyla bakmak: Kuzey Ormanları Savunması ve Greenpeace International örneği
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2024) Onur, Gizem; Kocabay Şener, Nihal
    Çevre bilinci ve doğal kaynakların korunması, günümüzde modern toplumların önceliklerinden biri haline gelmiştir. Çevre ve ekoloji odaklı oluşumların iletişim stratejileri de sosyal medya platformlarının yükselişiyle birlikte kritik bir rol oynamaktadır. Bu araştırma, küresel çapta etkinlik sürdüren Greenpeace International ile yerel düzeyde faaliyet gösteren Kuzey Ormanları Savunması örgütlerinin sosyal medya hesaplarını analiz ederek sosyal medya kullanımlarını karşılaştırmayı hedeflemektedir. Çalışmada, içerik analizi yöntemiyle her iki örgütün Mayıs-Kasım 2023 tarihleri arasındaki X hesaplarındaki paylaşımları beğeni, tekrar paylaşım ve yorum sayılarına dayanarak etkileşim düzeyleri arasında karşılaştırmalar yapılmıştır. Ayrıca yapılan paylaşımlarda hangi içeriklere odaklanıldığı ve hangi konuların ön plana çıkarıldığı analiz edilmiştir. İnceleme sonucunda, Kuzey Ormanları Savunması ve Greenpeace International’ın X’te yayınladıkları gönderilerde bazı benzerlikler ve farklılıklar tespit edilmiştir. Aylık gönderilere bakıldığında her iki örgütün de düzenli paylaşım yaptığı görülmektedir. Ayrıca gönderi içerikleri karşılaştırıldığında protesto gösterilerine çağrı, çevreye zarar veren uygulamalar hakkında bilgilendirme ve gönüllülük çağrısının her iki örgütün de en fazla kullandıkları içerikler olduğu tespit edilmiştir. Gönderilerde ele alınan olaylar ise birbirinden farklılık göstermektedir. Kuzey Ormanları Savunması yerel olaylara odaklanırken Greenpeace International ise uluslararası çevre sorunlarını gündeme taşımaktadır.
  • Öğe
    Bir deneyimsel pazarlama uygulaması olarak ASMR marketing: Online alışveriş platformları üzerine bir inceleme
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2024) Karpuz, Ali; Tüzel Uraltaş, Kıvanç Nazlım
    Tüketim dinamik bir olgudur. Değişen tüketici ve pazar yapısı işletmeleri yeni pazarlama yaklaşımları bulmak zorunda bırakır. Deneyimsel pazarlama da postmodern tüketim yapısı ile birlikte tercih edilen bir pazarlama yaklaşımı olmuştur. Deneyimsel pazarlamada ihtiyaç duyulan deneyim farklı şekillerde sağlanabilir. Otonom duyusal meridyen tepki (ASMR) son dönemde internet üzerinde popüler bir içerik haline gelmiş ve işletmeler tarafından pazarlama faaliyetlerinde kullanılmaya başlanmıştır. ASMR, bireylerin başın arka kısmında yaşadıkları bir ürperme hissi ile karakterize edilen bir deneyimdir. Bu deneyim aracılığıyla gerçekleştirilen pazarlama uygulamaları ile ASMR marketing kavramı literatüre girmiştir. ASMR içerikleri internet üzerinde daha fazla yer aldığı için bu çalışma ASMR marketing uygulaması kapsamında tüketicilerin ASMR hissini yaşama durumlarının online plansız satın alma ile olan ilişkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Bu konudaki ilk araştırma olması çalışmanın önemini oluşturmaktadır. Araştırma rastgele örneklem tekniği ile ulaşılan, İstanbul’da ikamet eden, ASMR hissini yaşayan, 18 yaş üstü bireylere, online anket uygulayarak elde edilen verilerin, SPSS programında analiz edilmesiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bulguları ASMR marketing ile online plansız satın alma arasında işletmeler tarafından dikkate alınması gereken bir ilişki bulunduğunu göstermektedir. ASMR marketingin farklı satın alma türleri ve spesifik hedef kitleler ile olan ilişkileri sonraki araştırmaların konuları olabilir.
  • Öğe
    Halkla ilişkiler ve reklamcılık perspektifinden yapay zekâ çalışmaları: Ulusal alan yazının bibliyometrik analizi
    (İstanbul Ticaret Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2024) Boztepe Taşkıran, Hatun; Önay Doğan, Betül
    Yapay zekâ, insan zekasını gerektiren bazı işlerin makineler tarafından gerçekleştirilmesini sağlayan teknolojileri ifade etmektedir. Çeşitli mesleklere ilişkin uygulamaların gerçekleştiriliş biçimlerinde köklü değişiklikler meydana getiren yapay zekâ teknolojilerinin akademik olarak incelendiği ve mesleki uygulamalarda kullanıldığı alanlar arasında halkla ilişkiler ve reklam ön plana çıkmaktadır. Yapay zekânın her iki alana yönelik etkileri, yapay zekânın halkla ilişkiler ve reklam alanındaki akademik araştırma ve incelemelerde artan bir ilgiyle karşılaşmasına neden olmuştur. Bu bilgilerden hareketle bu çalışma yapay zekâ ile halkla ilişkiler ve reklamcılık arasındaki bağlantıların ulusal alan yazında ne şekilde ele alındığını ve konuya dair literatürün nasıl yapılandırıldığını tespit etmek üzere planlanmıştır. Çalışma ile bu alanlardaki araştırma eğilimlerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Araştırmada, Dergipark sisteminde halkla ilişkiler, reklam ve yapay zekâ anahtar kelimeleri ile yapılan taramada listelenen makaleler bibliyometrik analize tabi tutulmuştur. Elde edilen bulgular doğrultusunda yapay zekâ ile halkla ilişkiler ve reklam bağlantısını ele alan makalelerin 2021 yılından itibaren yayımlanmaya başladığı tespit edilmiştir. Bulgular makalelerin temel odağını yapay zekânın halkla ilişkiler ve reklamcılığa etkileri konusunun oluşturduğuna işaret etmiş; her iki alan kapsamında yayımlanan makalelerde başvurulan araştırma yöntem ve tekniklerinin ise farklılaştığı ortaya konmuştur. Makalelerde yapay zekâya yönelik çoğunlukla olumlu bakış açısının sunulduğu görülmüştür.