İTÜFBD, Cilt 20, Sayı 39, Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Tekstil endüstrisinde pigmentlerin kullanımı ve insan sağlığına etkilerinin incelenmesi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Koruyucu, AslıhanPigmentler; organik ve inorganik olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Organik ve inorganik pigmentler arasında; parlaklık, kimyasal stabilite, renk, maliyet, dağılım, ışık emme, boyut ve yüzey alanında farklar bulunmaktadır. Pigmentler tekstil endüstrisinde; dolgu maddesi, materyallerin renklendirilmesinde, farklı fonksiyonel özelliklerin (güç tutuşur, antibakteriyel, antimikrobiyal, su itici, UV ışınım koruma özellikleri, optik özellikleri, ses ve ısı yalıtım özelliklerinin) geliştirilmesinde kullanılmaktadır. Özellikle kaplama malzemesinde; ağır metaller içeren inorganik pigmentler kullanılmamalıdır. Çünkü bu pigmentler, insan sağlığına zararlı olarak bilinmektedir. Bu araştırmada pigmentler hakkında genel bilgi verilip, tekstil materyallerinin renklendirilmesi (boyama, baskı ve kaplama yöntemleri ile) işlemi ile elde edilen farklı fonksiyonel özellikler üzerine yapılmış bazı çalışmalar anlatılmıştır. Bunun yanı sıra; pigmentlerin vücuttaki etkileri de kısaca özetlenmiştir.Öğe İtfaiye istasyonlarındaki tehlikelerin çok kriterli karar verme yöntemleri ile ölçülmesi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Ali Güleç, Muhammed; Ayvaz, Berkİtfaiyelerde ki tehlikeleri değerlendirme süreci karmaşık bir yapıda olup problemleri ortaya çıkararak çözüm yöntemleri üretmek zorunlu hale gelmiştir. Tehlikelerin bertaraf edilmesi açısından İtfaiye istasyonlarının belirli ölçütlere göre değerlendirilmesi itfaiyeler için büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle itfaiye istasyonlarındaki tehlikelerin belirlenerek, çalışanların korunması sağlanması için bu sistemin doğru ve sistematik bir şekilde planlanması gerekir. Bu çalışma, İtfaiye istasyonlarındaki tehlikelerin değerlendirmesi problemi üzerinde odaklanmıştır. Bu çalışmadaki amaç, İtfaiye istasyonlarındaki tehlikelerin kriterler doğrultusunda değerlendirme ölçütleri belirlemek, bu ölçütlere dayanarak tehlikelerin ortadan kaldırılmasını sağlamaktır. Bu amaçla çok kriterli karar verme tekniklerinden AHP yöntemi ile kriterler ağırlıkları belirlenmiş ve TOPSIS yöntemi ile de belirlenen alternatiflerin sıralaması gerçekleştirilmiştir.Öğe Verilog ile tausworthe denklemine dayanan yeni bir rastgele sayı üreteci tasarımı(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Hasanbeyli, Minare; Tavas, VedatRastgele sayılar şifreleme, bilgisayar benzetimi, rastgele tasarım gibi birçok alanda kullanılmaktadır. Rastgele sayılar herhangi bir öngörülebilirlik içermeyen rastgele süreçlerden elde edilir. Rastgeleliğin yetersizliği tüm sistemin güvenliğini etkileye bilir. Bu yüzden rastgele sayıların tahmin edilememesi gerekir. Rastgele sayılar oluşturmanın birçok farklı yolu vardır. Rastgele sayıların en önemli özelliği ise bağımsız olmasıdır, böyle olması ardışık sayılar arasında hiçbir ilişki kurulmamasına neden olur. Bu çalışmada Tausworthe denklemine dayanan ayrık zamanlı rastgele sayı üreteci tasarlanmıştır. Tasarımda geri beslemeli kaydırmalı yazmaçlar kullanılmıştır. Tasarım Xilinx yazılımı kullanılarak Verilog donanım tanımlama dili ile gerçeklenmiştir. Önerilen yöntemle üretilen bit dizilerinin rastgeleliğini belirlemek için FIPS test kümesi kullanılmış ve diziler bu testlerden başarıyla geçmiştir.Öğe İstanbul toplu taşıma sistem algısının mevcut ve sanal tercihler çerçevesinde lojit model ile incelenmesi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Ergin, Mahmut Esad; Tezcan, Hüseyin OnurKişilerin bütün bir ulaştırma sistemi algılarının yanı sıra, toplu taşıma türünü seçip seçmeme durumu kişinin toplu taşıma sistem algısı ile ilgilidir. Bu çalışmayla, kullanıcıların toplu taşıma sisteminin hangi özelliklerini nasıl algıladıkları, tür seçiminde hangi özelliğin daha etken olduğu ikili lojit modeliyle açıklanmaya çalışılmıştır. Bireylerin toplu taşıma sistemi algısının, sosyo-ekonomik ve ulaştırma türlerine ait özelliklerle birlikte, toplu taşımanın hizmet kalitesi ile ilgili çeşitli kriterler açısından nasıl etkilendiği incelenmiştir. Söz konusu toplu taşıma sistem algısı mal ve can güvenliği, kalabalıklık, stres, gerginlik ve motivasyon kaybı ve yorgunluk olmak üzere dört grupta incelenmiştir. Sonuçta, kullanıcıların genel olarak sistemin Mal ve Can Güvenliği kapsamında yeterli olmadığı, stres ve gerginliğin en fazla etki ettiği yolculuk türünün ev-iş yolculukları olduğu gibi değerlendirmelerde bulunulmuştur.Öğe Tramvay sistemlerinde katenersiz çözümlerin incelenmesi ve İstanbul özelinde katenerli sistemler ile kıyaslanması(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Bahadıroğlu, Alper Yavuz; Eyigün, YalçınDünya genelinde uygulanmakta olan birçok tramvay sistemi vardır. Bu sistemler; geçtikleri güzergâhtaki tarihi önemi, yerleşim yerlerine yakınlığı, halk için oluşturduğu riskler, turistik önemi ve taşıdığı yolcu sayısı gibi birçok sebepten dolayı kullanım avantajları ve dezavantajları kıyaslanarak yalnız birini veya aynı tramvay hattında birkaçının birlikte kullanıldığı entegre sistemler olarak seçilmektedir. Bu araştırmada; dünya genelinde tramvay sistemlerinde kullanılan katenerli ve katenersiz cer gücü iletim sistemlerinin ayrıntılı incelemesi yapılarak kullanım için tercih edilebilecek sisteme karar verilmesinde kolaylık sağlanması amaçlanmıştır. Bu makale, dünya çapında kullanılan veya kullanılması için geliştirilen tramvay sistemlerini ve bunları üreten firmaları kapsamaktadır. Her iki tramvay sisteminin dünyada ve İstanbul’da yapılan örneklerinin anlatılarak kıyaslanması sonrasında avantajları ve dezavantajlarının irdelenmesi bu çalışmanın esas amacını oluşturmaktadır.Öğe Estimating dominant parameters of aircraft linear dynamical model via least square method(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Şahin, Mehmet; Kalyon, MuammerParameter estimation methods are used to create mathematical models for systems with input and output. In this article, the least squares method (LS) for aircraft is proposed. This method is used to write a realistic equation of the mathematical relationship between physical quantities that vary depending on each other. The parameters of the transfer functions formed as a result of the aircraft mathematical model were estimated with the LS method. Thus, the algorithm of the LS method was created and the results obtained in the MATLAB/Simulink program were shared. As a result of the estimated transfer functions, some aerodynamic coefficients are estimated. In addition, the Integral Square Error (ISE) table has been extracted to see the approximation of the LS method to the real data. this table is also created for transfer functions and aerodynamic parameters. Thus, the error rate of the method was observed.Öğe Altitude-hold flight control system design for longitudinal motion(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Öz, Ahmet Hulusi; Kalyon, MuammerThis article proposes the conventional implementation of a “Altitude-Hold Controller” for a high speed hypothetical aircraft. The static stability, which is called as Stability Augmentation System (SAS), is studied for the system. The stability conditions are analyzed and suitable controller design is developed over the longitudinal motion. The controller is designed by linearizing the longitudinal equation of motions and it is studied for performance issue. The controller design is optimized in order to get a good approximation for the overall flight system. The Root-Locus method is used to get the controller coefficients. The controller is divided into two sections which are; the inner loop that deals with the pitching motion parameters and the outer loop that deals with the altitude reference, flight-path angle on the vertical motion of the aircraft. The simulations, analysis and results are developed in MATLAB/Simulink program. The final results are discovered and expressed over the MATLAB/Simulink.Öğe Bitkisel tarım etkinliğinin veri zarflama analizi ile ölçümü: Türkiye’de il düzeyinde bir çalışma(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Işık Aydın, Betül; Borat, OğuzVeri Zarflama Analizi; etkinlik, verimlilik veya performans terimlerinin hızla önem kazandığı her alanda akla gelen ilk yöntemlerden biridir. Bu makalede, tarım sektöründe Veri Zarflama Analizi (VZA) kullanılarak 2019 yılına ait etkinlik ölçümü yapılmıştır. Çalışmada Türkiye’de bitkisel üretim hasılası yüksek olan 20 il ele alınmıştır. Girdi olarak ‘İşlenen Tarım Alanı’, ‘Tarımsal Mekanizasyon’, ‘Tarımsal Sulamada Kullanılan Enerji’ ve ‘Gübre Tüketimi’ verileri kullanılmıştır. Çıktı olarak ise ‘Sebze Meyve Üretim’ ve ‘Tahıl ve Diğer Bitkisel Üretim’ verileri kullanılmıştır. Sonuca göre; CCR Model çözümünde 11 tane il ‘etkin’, 9 tane il ‘etkinsiz’, BCC Model çözümünde ise 10 tane il ‘etkin’, 10 tane il ise ‘etkinsiz’ bulunmuştur. Çalışmanın sonuç bölümünde illerin etkinlikleri karşılaştırılarak yorumlanmış ve performans iyileştirmeleri yapılmıştır.