JTAS, Cilt 2, Sayı 2, Makale Koleksiyon
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Lastik tekerlekli ulaşımda performansa dayalı hakediş modeli(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Karakaya, Ömer; Ilıcalı, MustafaHazırlanan tez kapsamında belirlenecek olan ihale ve sözleşme yönetim modeli ile toplu ulaşım hizmetinin sunumundan sorumlu otorite ve operatör arasındaki ilişkilerin belirlenmesi, hizmetin sağlanmasından sorumlu otorite ile hizmeti sunmaya istekli tarafların karşılıklı görev, sorumluluk ve yetki alanlarının belirlendiği sözleşme tipinin ortaya konması amaçlanmaktadır. İstanbul toplu ulaşım sistemi yapısını göz önünde tutarak, yapılan literatür çalışmaları ve iyi uygulamaların incelenmesi sonucunda otorite ile operatör arasındaki ilişki düzeyini belirleyen sözleşme modeli olarak kalite teşvikli brüt maliyet anlaşmasının uygulanması gerektiği ortaya konmuştur.Öğe Sinyalize kavşaklarda sürücü davranışlarının gecikme süresine etkisi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Demirkan, Erdal; Ilıcalı, MustafaGecikme, trafik sinyallerinin işlevliğini etkileyen parametrelerden biridir. Çalışmada sinyalize kavşaklarda taşıt gecikme sürelerini kullanan geleneksel yaklaşımlar, insan beynindeki sinirlerden yola çıkarak insanın düşünme biçimini yakalamayı amaçlayan Yapay Sinir Ağları Modeli (YSA) ve insanın değişik durumlarda kendiliğinden bulduğu çözümlemelerden yola çıkarak elde edilen Bulanık Mantık Modeli (BM)’nin karşılaştırılması hedeflenmiştir. Bu bağlamda sinyalize kavşaklarda gecikmelere neden olan sürücülerin tepki sürelerini etkileyen durumların ortaya konulabilmesi için 398 ve 250 kişiden oluşan iki örnek grupla yapılmış anket çalışması incelenerek korelasyon tablosu oluşturulmuş; böylece sürücü davranışları ile belirlenen parametreler arasındaki etkileşimin derecesi ve yönü belirlenmek istenmiştir. Araştırmada güvenlik algısının artmasının trafikte sürücülerin tepki süresini artırdığı, bunun da kavşaklarda gecikmelere yol açtığı sonucuna varılmıştır.Öğe Toplu taşıma hizmetlerindeki ücretlendirme sistemleri değerlendirilerek, İstanbul için en uygun olanın seçilmesi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Karaman, Fatih; Ilıcalı, MustafaToplu taşıma ücretlendirme politikası, ulaşım talebi açısından hem toplu taşıma hem de özel araç kullanıcılarını doğrudan etkileyen bir sistemdir. Farklı fiyat politikaları yardımıyla yolculukların mevcut toplu taşıma altyapısına uygun olması sağlanacaktır. Toplu taşıma hizmetlerinde sabit ve değişken fiyat uygulaması olarak iki farklı ücretlendirme sisteminin kullanıldığı görülmektedir. Sabit ücret sistemi, tüm toplu taşıma araçlarında tek bir fiyatın uygulandığı yöntemdir. Değişken ücret sistemi ise, bilet fiyatlarının zaman, mesafe, bölge, hizmet ve kullanıcı türleri gibi farklı parametrelere bağlı olarak uygulanmasından ibarettir. Bu çalışmada, herhangi bir kentteki toplu taşıma sistemiyle ilgili ücret politikası belirlenirken dikkat edilmesi gereken konular, tüm ücret politikaları ve her birinin amacı, avantaj ve dezavantajları incelenmiştir. Ayrıca kentin coğrafik ve demografik yapısı gibi özellikleri göz önünde tutularak uyumlu ücret politikasının seçilmesi babında kapsamlı araştırmalar yapılmıştır. Çalışmanın devamında, İstanbul’un kentsel özelliklerinin hangi ücretlendirme politikasına daha fazla uyum sağladığı irdelenmiştir. Sonuç olarak İstanbul için toplu taşıma kullanımı ücreti konusunda öneriler verilmiştir.Öğe Türkiye’de sakin şehir hareketine üyelik süreci ve üyeliğin etkileri(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Koç, Vildan; Baz, İbrahimŞehirlerin kendine has özelliklerinin korunarak devam ettirilmesi ve aynı zamanda yerel halkın karar alma mekanizmalarında etkin rol oynaması ile kendi yaşam biçimini belirleyerek korumasını amaçlayan Sakin Şehir Hareketi, kalabalık ve tek tip şehirleşmeye tepki olarak 1999 yılında İtalya’da ortaya çıkmıştır. Sakin Şehir Hareketi, kısa bir süre içinde alternatif bir şehir ve yaşam modeli olarak 30 ülkede 252 üyeye ulaşarak kendini tüm dünyaya kabul ettirmiştir. Gördüğü ilgi ve yayılma eğiliminden dolayı farklı alanların uzmanlarınca değişik açılardan ele alınmıştır. En önemli hedefi yerel toplumun ve ziyaretçilerinin yaşam kalitesini yükseltmek olan sakin şehirlerin sayısı her geçen gün artmış ve artık Sakin Şehir Hareketi uluslararası bir ağ haline gelmiştir. Ülkemizde Sakin Şehir Hareketi kriterlerine uygun veya uygun hale getirilmesi kolaylıkla sağlanabilecek olan şehirlerin tespit edilerek bu yaklaşımın uygulanması, sayısız tarihi ve kültürel zenginliğine sahip şehirlerimizin kapılarını tüm dünyaya aralayacaktır. Bu çalışmada, Türkiye’deki sakin şehirler ele alınmış olup, Sakin Şehirler Hareketine üye olmayı düşünen diğer şehirlere yol gösterici olması amacıyla, sakin şehir olma kriterlerinin gerçekleştirilmesi sürecinde ve sonrasında karşılaşılması muhtemel hususlar tüm yönleriyle incelenip ortaya konulmuştur.Öğe Türkiye’deki yarı değerli taşların satış stratejilerinin geliştirilmesi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Toka, Mehmet Resul; Selim, H. HalukTürkiye’de yarı değerli taş potansiyeli oldukça fazla olmasına rağmen, özellikle işletmelerde ve ülke genelinde yaşanılan pazarlama sorunu, bu konudaki avantajımızı kaybetmemize neden olmaktadır. Ürünlerin tasarımlarının güncelliğini kaybetmesi, satış öncesi ve sonrası sunulan hizmetlerin yetersizliği ve tanıtım konusunda yeterli olmayan yöntemlerin tercih edilmesi satışa etki eden faktörlerdendir. Özellikle, sektörde hala geleneksel üretim tekniklerinin kullanılması ve altyapısı sağlam olmayan satış yöntemleri ile firmaların uluslararası alanda rekabet edilebilirlik düzeyi zayıflamaktadır. Bu durumda sektörün ekonomiye katkısı azalmaktadır. Bunların giderilmesi için ürünlerde satış stratejilerinin uygulanarak geliştirilmesi gerekmektedir. Yarı değerli taşların satışı ve pazarlanması konusunda yeni yaklaşım ve stratejiler takip edilmeli ve belirlenmelidir. Bu kapsamda, uygulanacak olan stratejilerle taşların satışı artırılacak ve çağdaş stratejilerin uygulanması ile sektörde önemli gelişmeler sağlanacaktır.Öğe İstanbul ili Bayrampaşa Yaş Sebze ve Meyve Hali lojistiği ve yük aracı doluluk oranlarının trafik sıkışıklığına etkisi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Emin, Akın; Ilıcalı, Mustafaİstanbul’daki yaş meyve ve sebze lojistik sektörünün genel değerlendirmesinden önce lojistiğin tanımı ve tarihçesinin anlatımıyla başlanan bu çalışmada Dünyadaki lojistik hareketliliği, Türkiye’nin lojistik büyüklüğü ve İstanbul’un bu büyüklük içindeki payı ile kentsel lojistik hakkında genel bilgiler paylaşılmıştır. Bu bilgilerden sonra sektör hakkında genel bilgiler açıklanmıştır. Bu çalışma; İstanbul ili Bayrampaşa ilçesinde bulunan Bayrampaşa Yaş Meyve ve Sebze Hali özelinde hale yük getiren ve götüren araçların istatiksel bilgilerini içermektedir. Bu bilgiler, araç türlerine (Tır, Kamyon Kamyonet, Panelvan ve Minivan) ve taşıdıkları ürün tiplerine göre geldikleri veya gidecekleri mesafeye bağlı olarak zaman, mesafe, sayı, araç doluluk oranlarını ve bu hal için şehir içi ve şehir dışı yük hareketliliği hakkında genel verileri kapsamaktadır. Ayrıca bu çalışmada toplanan veriler ışığında yük araçlarının doluluk modellemesi yapılarak düşük doluluğa çözüm önerileri getirilmektedir. Bu çözüm önerileri ışığında kent içi trafiğinde yük araçlarının günlük ulaşıma etkilerini en aza indirmek için doluluk oranlarının artırılmasının; trafik sıkışıklığına, çevreye ve ekonomiye sağlayacağı faydalar hesaplanmıştır.Öğe İmar hakkı transferi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Yanık, Tuğba; Suri, Leylaİmar hakları, özel mülkiyet kavramının içerdiği birçok haktan birisidir. Burada temel mantık; özel mülkiyetin belirlendiği hakların korunması ve kamu yararı arasındaki bağlantının ilişkilendirilmesidir. Günümüzde, İmar planlarına işlenen donatı alanları, uygulama araçlarının kısıtlı olması sebebiyle kamu yararı adına kullanılamadığından mülkiyet hakkı kısıtlanmakta ve kamu yararı gerçekleştirilememektedir. Bu çalışmada maliklerin hak kayıplarının telafi edilmesi için İmar Hakkı Transfer (İHT) ile imar uygulama alanları belirtilerek Türkiye’de İHT sisteminin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.Öğe Adres bilgi sistemlerinin oluşturulması(2020) Suri, Leyla; Öztürkçü, TahaAdres Bilgi Sistemleri, Bilgi Sistemlerinin oluşturulmasında temel yapı taşı ve vazgeçilmez olan unsurlardır. Adres Bilgi Sistemi çalışmalarının tamamlanmasıyla; vergilerin tahsili, sağlık ve emniyet gibi alanlarda yapılacak olan hizmetlerin daha verimli şekilde yapılabilmesi mümkün olabilecektir. Coğrafi ve Kent Bilgi Sistemine altlık teşkil edecek bir Adres Bilgi Sistemi ile hem vatandaşların hem de kamu kurumlarının optimum seviyede faydalanması sağlanabilmektedir. Adres Bilgi Sistemlerinin çalışma düzeni ve numaratajın önemi, bu çalışma kapsamında ele alınmıştır. Ülkemizde adres kayıt süreci çalışmaları, süreçte aksaklığa neden olan etkiler ve verimliliğe yönelik analiz ve yorumlar üzerinde durulmuştur. Örnek olarak İstanbul ili sınırları dâhilinde sokak isimlendirmelerinde izlenen süreçler, yurt dışındaki örnekleri ile karşılaştırılmıştır. Vatandaşların ve kurumların en önemli ihtiyaçlarından olan coğrafi koordinatla birleştirilmiş adres tabanlı kayıt sistemi Mekânsal Adres Kayıt Sistemi (MAKS) 'nin avantaj ve dezavantajları sonuçlarıyla birlikte ele alınmıştır.Öğe Kentsel dönüşümün Fikirtepe’ye yansıması(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Suri, Leyla; Ünver, MelekŞehirlerin yaşam kalitesinin düştüğü ve olabilecek afetler karşısında dayanıksız olduğu tespit edilen yerleşimlerde daha nitelikli yaşam alanları oluşturulmak amacıyla kentsel dönüşüm projeleri başlatılmaktadır. Ancak başlanan kentsel dönüşüm projelerinin zaman içerisinde başlangıçta hedeflenen imkânları sağlayamadığı görülmektedir. Bu çalışmada kentsel dönüşüm kavramından yola çıkılarak, 6306 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkındaki Kanun kapsamının içeriği ve bu kanun kapsamında riskli alan ilan edilen Fikirtepe kentsel dönüşüm bölgesindeki uygulamalar irdelenmiş ve uygulama sonuçları üzerinde durulmuştur. Söz konusu bölgeye yapılan planların fiziki ve mekânsal uygulamalarının sürece nasıl yansıdığı incelenmiştir. Değişen kent kimliği ve nüfus paradigmaları ışığında daha iyi yaşam standartları ve niteliklerine kavuşması beklenen Fikirtepe bölgesinde, ortaya çıkan yaşam alanlarının bölgenin mevcut kimlik ve potansiyelleri ile topoğrafyaya ne denli uyum sağladığına ilişkin değerlendirmelerde bulunulmuştur. Bunun yanı sıra Fikirtepe örneği ile dönüşen kent kimliği ve yüklenen vizyonların, taleplere ne kadar cevap verebildiği ve uygulamaların planlama ilke ve etik değerleriyle ne denli uyumlu olduğu tartışılmış, afet riski altındaki alanlarda yapılan uygulama sorunları ve çözüm önerileri üzerinde durulmuştur.