Yazar "Yegen, Ceren" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Dijital aktivizmin bir türü olarak Hacktivizm ve “Redhack”(İstanbul Ticaret Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Sistemleri Bölümü, 2014) Yegen, CerenÖzellikle 21.yüzyılda hızla gelişen iletişim teknolojileri, iletişim olgusunun kendi içerisinde değişip dönüşmesine sebep olurken, toplumsal gündelik yaşam pratiklerinin de değişip dönüşmesine neden olmaktadır. İletişim teknolojileri ile yerel olandan küresel olana doğru bir dönüşüm seyretmekle birlikte, bu durum birçok alanı da etkilemektedir. İletişim ve internet teknolojilerinin gelişim ve dönüşümü ile beraber birçok toplumsal pratik sosyal mecralardan dijital mecralara taşınmaktadır. Bireyler bireysel ya da toplumsal birçok pratiği iletişim ve internet teknolojilerinden yararlanarak dijital ortamlarda yapmakta, bu sayede daha fazla kitleye, daha kısa sürede ulaşabilmektedir. Böylelikle ayrıca geleneksel iletişimin tek yönlü duruşuna artık etkileşimden söz eden ve çift yönlü işleyen bir iletişim ortam ile algısı noktasında bir alternatif getirilmektedir. Bununla birlikte örgütleme pratiği de büyük bir önem kazanmış ve insanlar internet üzerinden daha çabuk ve etkili şekilde örgütlenebilir olmuştur. Bu anlamda önemli bir toplumsal pratik olan aktivizm de internet teknolojileri ile dönüşmüş ve aktivizmin internet üzerinden yapılmasını ifade eden dijital aktivizm önemli bir kavram olarak ortaya çıkmıştır. Bu yüzden bu çalışmada sınırlı kalmak adına bir dijital aktivizm pratiği olan ve özellikle Türkiye'de 1997 yılında kurulan ve Kızıl Hackerlar Birliği olarak anılan "RedHack" isimli hacker grubu ile öne çıktığı varsayılan "hacktivizm" kavramı RedHack'in 2012 ile 2013 arasında yaptığı eylemler (toplam 33 eylem) çerçevesinde tartışılacak, politik gerekçeler ile hackleme eylemi yapma anlamına gelen hacktivizm kavramının yeni medya destekli olarak nasıl yorumlandığı betimsel bir analiz dahilinde irdelenecektir.Öğe Sosyal psikoloji ve dijitalleşme ilişkisine apokaliptik distopya üzerinden bir yaklaşım: Avenue 5 dizisi(Istanbul Commerce University, 2024) Yegen, CerenBilim kurgu türde sıkça gözlenen distopya, teması ve kurgusu çerçevesindeki alt bağlamıyla bir eleştiridir. Karamsarlık, olumsuzluk üzerinden bir hikâye anlatan ya da (olası) görünüm sunan distopik medya çıktıları toplumun, sistemin bulunduğu ya da vardığı noktayı korku, panik gibi argümanlar üzerinden yordadığı gibi zaman zaman absürtlükler üzerinden de yordar. Distopik evrenin yarattığı gelecek apokaliptik ve post-apokaliptik nitelikler taşır. Teknoloji ile yaratılan sona ilişkin çıkış yolu, kurtulma aracı da yine teknolojidir. Diyalektik görünen bu ilişki, zaman zaman fantazmagorik anlatıları da kullanır. Nitekim bazı distopik medya çıktılarında aldatıcı görüntüler, sonu gelen ya da gelmiş olan evrende olan biteni hakikat algısını sorgulatarak verir; distopazlar, otoriter karakterler dikkat çeker, simüle edilmiş bir evren tasvirinde bireyin içsel yabancılaşma gibi kaçınılmaz sonda otorite karşısında itaate yöneldiği de görülür. Entropik bir süreç olarak distopik kurguda krizler ve kaos vardır ve toplum korku, panik ile yordanır. Bu çalışmada, Milgram’ın “Otoriteye İtaat Deneyi”nden hareketle sosyal psikoloji ve dijitalleşme ilişkisi, gezegenler arası yolculuğun işlendiği bir dizi olan Avenue 5 örnekleminde otoriteye itaat ve grup psikolojisini anlamak amacıyla betimsel analiz tekniği ile incelenmiştir. İnceleme sonucunda, dijitalleşmenin sayısız olanağının gösterildiği Avenue 5’da yaratılan distopik geleceğin absürd olduğu, bireyin büründüğü rol çerçevesinde kendisine yabancılaşabildiği, otoriteye itaat ve grup psikolojisi noktasındaki uyma davranışının ise bireyler arası kolektif unsurlar ile ilişkili olduğu söylenebilir.