Yazar "Vurdu, Selahattin Armağan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Dünya Ticaret Örgütünde anlaşmazlıkların halli mekanizması ve diğer reform konularının değerlendirilmesi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Vurdu, Selahattin ArmağanAmaç: Dünya Ticaret Örgütü’nde (DTÖ) Anlaşmazlıkların Halli Mekanizması ve diğer reform konularının irdelenmesi ve güncel durumlarının değerlendirilmesidir. Yöntem: DTÖ reform tartışmaları incelenmiş olup reform üzerine farklı aktörlerin bakış açıları betimleyici şekilde anlatılmıştır. Bulgular: Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Genel Anlaşması (GATT) günlerinden beri DTÖ küresel ticaretin gelişmesi ve serbestleşmesinde önemli role sahiptir. Ancak ana işlevlerini yerine getiremeyişi uluslararası ticaret kurallarının DTÖ dışında ikili serbest ticaret anlaşmaları ve bölgesel ticaret anlaşmaları yoluyla yapılmasına yol açmıştır. Bu yüzden uluslararası ticaretin merkezi olma rolünü canlandırmak ve günümüz dünyasında kurumun güncelliğini sağlamak için DTÖ’de reform ihtiyacı sıklıkla dile getirilmiştir. Tıkanmış olan Anlaşmazlıkların Halli Mekanizması’nın Temyiz Organı reform yapılması gereken en acil konu olarak görülmektedir. Hâlihazırda üyelerinin atanmasındaki çıkmazdan ötürü Temyiz Organı işleyememekte ve gelen başvurular incelenememektedir. Şeffaflık ve devlet politikalarının izlenmesine ilişkin olarak Çin’in piyasa bozucu pratiklerine dair endişeler öne sürülmüştür. Reform konuları arasında özel ve lehte muamele yer almaktadır. ABD Çin’in küresel ticarette artan payının altını çizerek gelişmekte olan ülke statüsünün öz beyandan ziyade ekonomik göstergelere dayanarak tanımlanmasını önermiştir. Çoklu görüşmeler DTÖ’de uzun süredir çok taraflı sonucun çıkmayışına çare olarak görülmüştür. E-ticaret, cinsiyet eşitliği ve çevre konularında devam etmekte olan çoklu görüşmelerde henüz bir neticeye ulaşılamasa da ilerleme kaydedilmektedir. Özellikle 12. Bakanlar Konferansı’nda kabul edilen, çevresel sürdürülebilirliği odağına alan ilk anlaşma, Balıkçılık Sübvansiyonları Anlaşması’nın DTÖ’deki çevreyle ilgili diğer girişimlere hız kazandırdığı dile getirilmektedir. DTÖ’nün reform konuları arasında yer almasa dahi, DTÖ’nün güncel meselelerin tartışıldığı platform işlevini, kısıtlı da olsa, canlandırdığı için Covid-19 aşılarının mülkiyet haklarından feragati konusuna da değinilecektir. Özgünlük: Sıkça gündeme gelen DTÖ’de reform konularının güncel değerlendirmesinin yapıldığı bu makale, farklı aktörlerin reform ihtiyacına bakışının anlaşılmasına ve çok taraflı müzakere sisteminin değerlendirilmesine yönelik yürütülecek araştırmalara güncel bir zemin teşkil edecektir.Öğe İhracata yönelik devlet yardımları kapsamında marka teşviğinin uluslararası pazarlama performansına etkisi elektrik elektronik sektöründe TURQUALITY® desteği üzerine bir araştırma(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2019) Vurdu, Selahattin Armağan; Yıldırım, Figen YıldırımÜlke ekonomilerinin uluslararası arenada rekabet edebilme gücünü artırmada ihracat önemli bir yer tutmaktadır. Rekabetin çok yoğun olduğu günümüz şartlarında ihracat yapan ülkenin izlediği ekonomik, politik, teknik yaklaşımlar ihracat yapan firmaların başarılarını birebir etkilemektedir. Bu çerçevede bir dış ticaret politikası aracı olarak ihracat teşvikleri firmaların uluslararası piyasalarda başarı sağlaması için büyük önem taşımaktadır ve dünyanın her yerinde ihracatı desteklemek üzere kamu, yarı kamu veya özel şirketlerin sunduğu çeşitli destek programları bulunmaktadır. Geleneksel destek paketlerinden ayrı olarak, 2000’li yılların bir gereksinimi olarak ortaya çıkan ve katma değerli ihracatı arttırmak için markalaşma konusunu odağına alan bir devlet desteği olarak “Turquality”, doğrudan T. C. Ticaret Bakanlığı tarafından verilmektedir ve dünyada devlet destekli ilk ve tek markalaşma programıdır. Bu çalışmada, Turquality destek programı kapsamında yer alan bir Türk firmasının destekten faydalandığı süre boyunca uluslararası pazarlardaki performansı incelenmekte ve bu inceleme üzerinden Turquality programının verimliliği araştırılmaktadır. Firmanın aldığı destek tutarı ve gerçekleştirdiği ihracat değerinin durağanlık sorgulaması için Phillips-Perron Testi kullanılmış ve Granger Nedensellik Testi ile bu iki veri serisi arasında çift yönlü nedensellik bulunmuştur. Firmanın yurt dışında pazar payında, marka sıralamasında, “marka bilinirliği” ile “tercih eğilimi” metriklerinde ve kurumsal yönetimde gerçekleşen olumlu yöndeki değişimler de Turquality desteğinin etkinliğine dair ampirik bulguları doğrular niteliktedir.Öğe İhracata yönelik devlet yardımlarının ihracat performansına etkisinin nedensellik analizi ile incelenmesi: Bir Turquality örneği(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Vurdu, Selahattin ArmağanUluslararası rekabet ortamında ülkelerin takip ettiği ekonomik, politik ve teknik yaklaşımlar ihracatçı firmaların başarısını doğrudan etkilemektedir. Bu doğrultuda ihracat destekleri, uluslararası pazarlarda başarı elde etmek için kritik role sahip bir dış ticaret politikası aracıdır. 2000’li yıllarda dönemin ihtiyaçlarıyla doğan ve geleneksel destek paketlerinden farklılaşan ‘Turquality’, markalaşmayı odağına alarak katma değerli ihracatı artırmayı hedefleyen bir devlet desteğidir. Ticaret Bakanlığı tarafından verilen bu destek dünya çapında devlet destekli ilk ve tek markalaşma programı olmasıyla da özel bir konumdadır. Bu çalışmada, Turquality destek programı kapsamında yer alan bir Türk firmasının destekten faydalandığı süre boyunca uluslararası pazarlardaki performansı incelenmekte ve bu inceleme üzerinden Turquality programının verimliliği araştırılmaktadır. Çalışmada firmanın aldığı devlet desteği ve firmanın ihracat değeri olmak üzere iki seri kullanılmıştır. Serilerinin durağanlık sorgulaması için Phillips-Perron testi uygulanmıştır. Granger Nedensellik Testi ile bu iki veri serisi arasında çift yönlü nedensellik bulunmuştur.Öğe Importance of services trade and a case on competitive advantages of Turkey(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Vurdu, Selahattin ArmağanPurpose: The services sector has been emerging as a key driver of global trade rather than merchandise trade. Together with the re-shaping role of digitalization, ICT and ICT enabled services have been of high importance for the global growth and presenting opportunities both for developed and even more for developing economies. Telecommunications, computer and information, insurance and pension, financial services, intellectual property are emphasized for being more efficient on economic growth and after the Covid-19 pandemic outbroke, the importance of ICT and related services were highlighted due to the rapid digital transformation the pandemic has triggered. The purpose of this paper is to analyze Turkey’s foreign trade competitiveness in ICT and ICT-enabled services comparing with the major exporters of aforementioned services. Method: Competitiveness of Turkey, USA, India and China are compared in the trade in services by using competitive advantage indices RCA, RXA, RMP, RTA, RC. Findings: Turkey has a surplus in its services trade, however, the sectors Turkey has competitiveness are travel and transport but not the ICT and ICT-enabled services. Digital transformation may help Turkey to both enable sustainable trade and faster recovery from pandemic. Originality: Originality of the paper comes from the indication of necessity to change the mixture of Turkey’s trade in services and the literature lacks this kind of research.Öğe Pandemide altından mücevher tüketimi(İdeal Kent Yayınları, 2021) Vurdu, Selahattin ArmağanCovid-19 pandemisi küresel ekonominin daralmasına, üretim ve ticaret hacminin azalmasına, belirsizliğin artmasına ve tüketici davranışlarının değişmesine yol açmıştır. Pandeminin neden olduğu toplumsal ve ekonomik zararların giderilmesi, ekonomik aktivitenin artırılması için hükümetler destek paketleri açıklamıştır. Ancak belirsizlik ortamı ve virüsün yayılmasını engelleme amaçlı alınan tebdirler tüketici tasarruflarının artmasına, tüketicinin zaruri tüketim malları dışındaki toplumsal ve lüks harcamalarını azaltmasına sebep olmuştur. Bu çalışmada pandemi ekonomisinde tüketici satınalma davranışlarını etkileyen faktörler, bir lüks tüketim çeşidi olarak mücevherata talebin pandemi öncesi ile karşılaştırmalı durumu, küresel mücevher tüketiminde önemli rol oynayan ülkeler olarak Çin, Hindistan, ABD ile Türkiye’nin performansı incelenmektedir. Çalışmada Türkiye’de altından mücevher talebi Mann-Kendall Seasonality Test metodu ile trend analizine tabi tutulmaktadır. Statü göstergesi olarak toplumsal tüketimi olan altından mücevher Türkiye’de minimum değer kaybıyla kolayca nakde çevrilebilmesi özelliği göz önünde bulundurularak daha çok yüksek ayar olarak tüketilmekte, lüks tasar-ruf aracı olarak görülmektedir. Tüketicilerin tasarruflarını artırma eğilimi içerisinde olduğu pandemi ekomisinde, altından mücevherin lüks tasarruf aracı olarak görülmesi Türkiye’nin dünya talebindeki payını koruyabilmesinin en önemli nedenleri arasında değerlendirilmektedir.Öğe Trade wars are class wars: How rising inequality distorts the global economy and threatens international peace, mathew c. klein, yale university press (2020), 288 sayfa(Ankara Düşünce ve Araştırma Merkezi, 2022) Vurdu, Selahattin ArmağanBu çalışma Michael Pettis ve Matthew Klein tarafından yazılmış olan Trade Wars Are Class Wars adlı kitabın incelemesidir. Kitabın temel argümanı ülkeler arasında artan eşitsizliğin ticari anlaşmazlıkları artırdığıdır. Bu kapsamda yıllar içerisinde gerçekleşen servet transferine ve ülkeler içerisindeki sınıf çatışmalarına da değinilmektedir. Argüman Çin, Almanya ve Amerika örnekleri ele alınarak incelenmiştir.