Yazar "Uluscul, Cevahir" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Otomobil tercihinde tüketici eğilimleri, Türkiye’de yeni ve ikinci el otomobil kararı(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2023) Uluscul, Cevahir; Demir, Ahmet OğuzOtomobiller üretilmeye başlandığı tarihten itibaren salt tüketim veya ihtiyaç malzemesi olmasının yanında, ekonomik ömrü boyunca tekrar tekrar satılabildiği için aynı zamanda bir ticari mal ve yatırım aracı da olmuşlardır. Otomobiller yeni (sıfır) ve ikinci el (kullanılmış) otomobil olarak literatürde yerini almıştır. Tüketiciler, ihtiyaçlarına binaen daha geniş, daha teknolojik ya da performanslı bir otomobil modeline sahip olma veyahut da hesaplı bir otomobil alıp bakiye kalanla farklı bir ihtiyacı karşılama ve daha birçok farklı isteklerle, otomobillerini “ikinci el” dediğimiz piyasada tekrar tekrar ticaret konusu yapmışlardır. İkinci el otomobil ticareti ekonomik gelişmişlik ve kültür düzeyi gibi etkenlere bağlı olarak ülkeler arasında büyük değişimler gösterse de otomobil olan her yerde vardır. Bu çalışmanın amacı, 2010-2021 yılları arasında Türkiye’de otomotiv pazarının makro ekonomik değişkenler karşısında nasıl şekillendiğini, tüketicilerin otomobil satın alırken gelir düzeyi, arz, yatırım araçlarındaki hareketler, akaryakıt fiyatları ve GSYİH gibi faktörlere karşı nasıl tepki geliştirdiklerini araştırarak, otomobillerin önemli bir yatırım aracı olma varsayımı altında tüketicilerin bütçelerini ne şekilde yönlendirmelerini konusunda da açıklayıcı bilgiler vermektir. Çalışmanın sonucunda, tüketicilerin otomobil satın alırken makro ekonomik değişkenler ile paralel hareket ettikleri, belirli dönemlerde de otomobili bir yatırım aracı olarak tercih ettikleri görülmüştür.Öğe Yeni otomobil ticaretinin ikinci el otomobil ticaretine etkileri: Türkiye örneği(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2023) Uluscul, Cevahir; Demir, Ahmet OğuzOtomobil ticareti ve otomotiv endüstrisi, diğer sektörlere olan etkisi ile dünya ekonomilerinde önemli bir yere sahiptir. Ana amacı ulaşım olan otomotivin, farklı sanayi dalları ile olan ilişkisi gereği oluşturduğu gelir alanları ve iş imkanları hem toplumların ekonomilerine hem de bireylerin refah seviyelerine önemli ölçüde katkı sağlamaktadır. Üretilip satılan her yeni otomobil potansiyel bir ikinci el otomobildir. İhtiyaca göre belli bir süre kullanıldıktan sonra tekrar satışa konularak yeniden bir ticaretin konusu olurlar. Böylece otomobil piyasası yeni (sıfır) ve ikinci el (kullanılmış) olmak üzere iki ana gruba ayrılabilir. Geniş bir kullanım alanına sahip olan otomobillerin ikinci el olarak satış hacmi, Türkiye'de de pek çok ülkede olduğu gibi yeni otomobil satış hacminden çok daha büyük bir adete sahiptir. Türkiye'de özellikle 2018 yılından itibaren artan ikinci el araç talepleri ve fiyatları, otomotiv sektörünü kendine özgü dinamiklerinin dışında dizayn etmeye başlamıştır. Bu çalışmanın amacı da yeni otomobil ticaretinin ikinci el otomobil ticaretiyle olan ilişkisini ortaya koymaktır. Konuyu, 2010 ve 2021 yılları arasındaki TÜİK panel verileri ve anonim bir kuruluştan alınan verilerle değerlendiren bu çalışmada, ilgili yıllar için ikinci el otomobil ticaretinin adet ve fiyatlarının yeni otomobil ticaretinin fiyatlarından etkilendiği fakat yeni otomobil ticaretinin adetlerinden etkilenmediği anlaşılmıştır. Yeni otomobil ticareti adetlerinin de ilgili yıllar için neden ikinci el otomobil ticaretinin adetleri ve fiyatları üzerinde etkisi olmadığı, pandemi süreci ve diğer makro ekonomik etkenler ile birlikte değerlendirilip açıklanmıştır. Ayrıca, otomobillerin, farklı ekonomik koşullarda tüm piyasa dinamiklerinin üzerinde değer kazanarak, asli görevinin yanında tüketiciler için karlı bir yatırım aracı olabildiği de görülmüştür.