Yazar "Turan, Neslihan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Yeşil Lojistik Zincirinde Araç Rotalama Problemi İçin Bir Model Önerisi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2011) Bolat, Hür Bersam; Bayraktar, Demet; Öztürk, Merve; Turan, NeslihanDünyada son yıllarda çok hızlı teknolojik ve ekonomik gelişmeler yaşanmaktadır. Bu gelişmeler sonucunda firmaların küresel düzeyde rekabet etmeleri ve varlıklarını sürdürebilmeleri oldukça zor bir hale gelmiştir. Böyle bir yoğun rekabet ortamında firmaların rekabet gücünü ellerinde tutmalarında lojistik yönetiminin çok önemli bir etken olduğunu gerçeği kaçınılmaz bir olgudur. Günümüzde düşük maliyetlerle en iyi ürünleri sunmak ve malların zamanında müşteriye ulaşmasını sağlamak, lojistik faaliyetleri sayesinde mümkün olabilmektedir. Lojistik yönetimi kapsamında ele alabileceğimiz araç rotalama problemi; merkezi bir depodan coğrafi olarak dağılmış çeşitli talep noktalarına, dağıtım veya toplama rotalarının, araç filosunun kat ettiği toplam mesafeyi minimize edecek şekilde belirlenmesidir. Araç rotalama probleminde (ARP) genellikle asıl amaç, maliyeti minimum kılacak çözümü bulmaktır. Fakat son yıllarda bireyler, kurumlar ve devletler artan çevre kirliliği problemlerinin ve bu problemlerin dünyaya olan ciddi etkilerinin de farkına varmışlardır. Bu nedenle de yeşil lojistik ve yeşil tedarik zinciri gibi kavramlar önem kazanmış, firmaların sürdürülebilirliklerini sağlamaları için sadece ekonomik değil, ekolojik olarak da bir değer oluşturabilmeleri bir gereklilik halini almıştır. ARP’de yer alan bazı klasik kısıtların yanı sıra ekolojik bir değer ortaya koyabilmek için; araçların kat ettiği mesafenin azaltılması, çevreye daha az zararı olan araçların tercih edilmesi, kullanılan araç sayısının mümkün olduğunca azaltılması ve çevreye zararlı maddelerin taşındığı araçlarda güvenlik önlemlerinin arttırılması gibi kısıtlar da bu çalışmanın önemli kısıtları arasında yer almaktadır. Bu kapsamda çalışmanın amacı, yeşil tedarik zincirinde araç rotalama problemi için bir model önerisinde bulunmaktır. Bu amaçla öncelikle ilgili konuda literatür taraması yapılmış ve ardından bir matemetiksel model önerisinde bulunulmuştur. Önerilen modelin çözümü, elde edilen sonuçlar ve gelecek çalışma önerileri tartışılmıştır.