Yazar "Serbest, Rabia" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bibliometric analysis of studies on product placement as a marketing communication tool with visual mapping technique(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Sağlam, Mehmet; Serbest, RabiaIn this study, it is aimed to examine the studies published internationally between 1994 and 2024 on product placement as one of the marketing communication tools with bibliometric analysis according to certain restrictions. In this regard, bibliometric analysis of the data obtained from Web of Science and Scopus databases was carried out with the Vosviewer program. Analyzes were made according to author, country, publication citation, journal, keywords and methodological characteristics. SPAR-4-SLR protocol was used in the study. As a result of the study it was concluded that the author who contributed the most to the studies was Jörg Matthes. It was determined that the majority of the studies included authors from the USA and the 'International Journal of Advertising' was the journal in which the most studies were published. The most cited study is Russell (2002). It was observed that the number of publications was highest in 2018 and decreased thereafter. In the keyword analysis, it was revealed that concepts such as product placement, advertising, brand placement, marketing, persuasion knowledge, brand recall, brand attitude, movies and television are the most used concepts. In terms of methodological characteristics, it has been observed that quantitative methods are used more predominantly, there are more studies with two and three authors, and techniques such as experimental design, surveys and eye tracking are used. Based on these findings, the study results were evaluated and discussed. Implications and future research directions were included.Öğe Ürün yerleştirme üzerine yapılmış çalışmaların bibliyometrik analiz ile değerlendirilmesi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2024) Serbest, Rabia; Sağlam, MehmetÇalışmada 1994-2024 yılları arasında pazarlama iletişim araçlarına alternatif bir yaklaşım olarak ürün yerleştirme uygulamasının uluslararası alanda yayınlanan makalelerin belirli kısıtlarla bibliyometrik analiz ile incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda Web of Science ve Scopus veri tabanlarından elde edilen verilerin Vosviewer programı ile bibliyometrik analizi yapılmıştır. Çalışma kapsamında; ülke, yazar, dergi, anahtar kelimeler, özet ve metodolojik yaklaşıma göre analizler yapılmıştır. Araştırma sonucunda, Ürün yerleştirme konusunda; çalışmalara en fazla katkı sağlayan yazarın Jörg Matthes olduğu ve iki yazarlı çalışmaların daha fazla yayınlandığı sonucuna varılmıştır. Ürün yerleştirme ile ilgili kaynakların en çok ABD'de yer verildiği ve 'International Journal Of Advertısıng' dergisinin en çok çalışmaların yayınlandığı dergi olduğu sonucuna varılmıştır. Çalışmaların en çok 2018 yılında çalışıldığı ve sonrasında azaldığı görülmüştür Nicel yöntemlerin daha ağırlıklı olarak kullanıldığı ve deneysel tasarım, anket, göz izleme gibi tekniklerden yararlanıldığı görülmüştür. Özet analizinde reklam, marka tutumu, oyun, açığa çıkarma/ifşa etme, makale; anahtar kelime analizinde ise ürün yerleştirme, reklam, marka yerleştirme, pazarlama ve ikna becerisi gibi kavramların daha fazla kullanılan kavramlar olduğu ortaya çıkmıştır.