Yazar "Maden, Halide Selin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Türkiye’nin gıda ticareti ve açıklanmış karşılaştırmalı üstünlükler modeli: Jelatin pazarı örneği(Mehmet Ali KARAMAN, 2021) Maden, Halide Selin; Özcan, YunusKüreselleşme ile yeni pazarların ortaya çıkması, bilgi ve iletişim teknolojilerindeki ilerlemeler sayesinde uluslararası ticaret kolaylaşmıştır. Bunun sonucunda, uluslararası ve işletmeler arasında rekabet artışı önem kazanmıştır. Rekabet gücü ülkelerin, endüstrilerin başarı ve performans göstergesi olarak kabul edilmektedir. Küresel piyasalarda rekabet gücü elde etmek ve geleceğe yönelik izlenecek yol haritasının belirlenmesinde, analizlerin yapılarak doğru stratejilerin geliştirilmesi oldukça önemlidir. Çalışmanın amacı, 2010-2019 yılları arasında Türkiye’nin gıda jelatin pazarı için uluslararası rekabet gücünü Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler (AKÜ) yöntemi ile belirlemek, ne şekilde ilerlediği görmek ve Türkiye’nin rekabet gücünün dünya gıdada kullanılabilir jelatin pazarında hâkim ülkeler arasındaki konumunu ortaya koymaktır. Ülkelerin dış ticaret verilerine ulaşmak için International Trade Center (ITC) Trade Map veri tabanlarından faydalanılmıştır ve ürün sınıflandırmasında dünya genelinde jelatin için fasıl numarası olan 3503.00 kullanılmıştır. 2010-2019 yıllar arasında 3503.00 için Türkiye ve dünyada gıda jelatin ihracatında ilk on sıralamada yer alan ülkelerin AKÜ indeksleri hesaplanmış ve uluslararası rekabet güçleri incelenmiştir. Türkiye için rekabet gücünün 2010-2015 yılları arasında düşük olduğu, 2016 yılında ise sınırda olduğu gözlemlenmiştir. 2016 yılından 2019 yılına kadar rekabet gücünde düşüş yaşanmadan kademeli olarak arttığı ve rekabet gücünün yüksek olduğu saptanmıştır.Öğe Türkiye’nin gıda ticareti ve küresel rekabet: jelatin pazarı örneği(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Maden, Halide SelinÖZET Küreselleşme ile yeni pazarların ortaya çıkması, bilgi ve iletişim teknolojilerindeki ilerlemeler sayesinde uluslararası ticaret kolaylaşmıştır. Bunun sonucunda, uluslararası ve işletmeler arasında rekabet artışı önem kazanmıştır. Rekabet gücü ülkelerin, endüstrilerin başarı ve performans göstergesi olarak kabul edilmektedir. Küresel piyasalarda rekabet gücü elde etmek ve geleceğe yönelik izlenecek yol haritasının belirlenmesinde, analizlerin yapılarak doğru stratejilerin geliştirilmesi oldukça önemlidir. Çalışmanın amacı, 2010-2019 yılları arasında Türkiye’nin gıda jelatin pazarı için uluslararası rekabet gücünü Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler (AKÜ) yöntemi ile belirlemek, ne şekilde ilerlediği görmek ve Türkiye’nin rekabet gücünün dünya gıdada kullanılabilir jelatin pazarında hâkim ülkeler arasındaki konumunu ortaya koymaktır. Ülkelerin dış ticaret verilerine ulaşmak için International Trade Center (ITC) Trade Map veri tabanlarından faydalanılmıştır ve ürün sınıflandırmasında dünya genelinde jelatin için fasıl numarası olan 3503. 00 kullanılmıştır. 2010-2019 yıllar arasında 3503. 00 için Türkiye ve dünyada gıda jelatin ihracatında ilk on sıralamada yer alan ülkelerin AKÜ indeksleri hesaplanmış ve uluslararası rekabet güçleri incelenmiştir. Türkiye için rekabet gücünün 2010-2015 yılları arasında düşük olduğu, 2016 yılında ise sınırda olduğu gözlemlenmiştir. 2016 yılından 2019 yılına kadar rekabet gücünde düşüş yaşanmadan kademeli olarak arttığı ve rekabet gücünün yüksek olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Rekabet Gücü, Gıdada Kullanılabilir Jelatin, Uluslararası Rekabet Gücü, Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler (AKÜ) ABSTRACT International trade has become easier due to the emergence of new markets with globalization and progress in information and communication technologies. Consequently, an increase of competition between international and enterprises has come into prominence. Competitiveness is considered as an indicator of success and performance of countries and industries. Developing accurate strategies by making analysis is very important to obtain competitiveness in global markets and to determine the route map to be pursued for the future. The purpose of this research that the competitive power of Turkey’s food grade gelatin industries between the years of 2010 and 2019 to be determined by the Revealed Comparative Advantage (RCA) method, observing the progress of competitiveness and to determine the location of Turkey’s competitiveness between dominant countries competitiveness for food grade gelatin in the World. From International Trade Center (ITC) Trade Map database was benefited in order to reach the foreign trade data of the countries and 3503. 00, which is HS Code for gelatin around the World, was used for product classification. The indexes of RCA between 2010 and 2019 for 3503. 00 HS Code were calculated for Turkey and top ten exporting countries in the World and international competitivness were also examined. Competitiveness in 2010-2015 period was observed low and in 2016 was on the limit. Competitiveness from 2016 to 2019 had been determined that it increased gradually without any decrease and its competitiveness was high. Keywords: Competitiveness, Food Grade Gelatin, International Competitiveness, Revealed Comparative Advantage (RCA) İÇİNDEKİLER ÖZET . iii ABSTRACT. iv ÖNSÖZ . v TABLOLAR LİSTESİ . viii GRAFİKLER LİSTESİ. xi ŞEKİLLER LİSTESİ . xii KISALTMALAR . xiii 1. GİRİŞ . 3 2. REKABET GÜCÜ. 3 2. 1. Rekabet Gücü Kavramı. 3 2. 2. Rekabet Gücünü Etkileyen Faktörler. 5 2. 3. Rekabet Gücünün Ölçülmesi. 11 3. GIDADA KULLANILABİLİR JELATİN . 15 3. 1. Jelatin ve Çeşitleri. 15 3. 2. Jelatinin Tarihsel Gelişimi ve Üretim Süreci. 16 3. 3. Jelatinin Gıdada Uygulama Alanları ve Amaçları . 17 3. 4. Gıdada Kullanılabilir Jelatinin HS / GTİP Sınıflandırılması . 18 4. DÜNYADA GIDADA KULLANILABİLİR JELATİN PAZARI. 19 4. 1. Dünyada Gıdada Kullanılabilir Jelatin Pazarının Yeri. 19 4. 1. 1. Pazar Bölümlendirme . 20 4. 1. 1. 1. Kaynaklarına Göre. 21 4. 1. 1. 2. Uygulama Alanlarına Göre. 22 4. 1. 1. 3. Bölgesel Analiz. 24 4. 1. 2. Pazara Hâkim Firmalar. 32 4. 1. 3. Dünyada Gıdada Kullanılabilir Jelatin İhracatı. 36 4. 1. 4. Dünyada Gıdada Kullanılabilir Jelatin İthalatı. 39 5. TÜRKİYE’DE GIDADA KULLANILABİLİR JELATİN PAZARI . 42 5. 1. Türkiye’nin Gıdada Kullanılabilir Jelatin İhracatı. 44 5. 2. Türkiye’nin Gıdada Kullanılabilir Jelatin İthalatı. 47 6. GIDADA YENİLEBİLİR JELATİN SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜNÜN ARAŞTIRMA YÖNTEMİ ve BULGULARI. 51 6. 1. Araştırmanın Yöntemi. 51 6. 2. Araştırmanın Veri Kümesi ve Bulguları . 51 6. 2. 1. Küresel Pazarda Lider Ülkeler İçin Veri Kümesi ve Bulgular. 51 6. 2. 2. Türkiye İçin Veri Kümesi ve Bulgular. 59 7. SONUÇ VE ÖNERİLER. 62 KAYNAKÇA. 64