Yazar "Durceylan, Muhammet Mekin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 6769 sayılı SMK kapsamında marka hakkına tecavüz halleri(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Durceylan, Muhammet MekinÖZ Markalar, bir işletmenin mal veya hizmetlerini diğer bir işletmenin mal ve hizmetlerinden ayırmaya yarayan işaretlerdir. Markalar, sahip olduğu fonksiyonlar sayesinde işletmeler için önemli bir değer oluşturmaktadır. Markanın önemi nedeniyle üçüncü kişiler marka üzerinden haksız yarar elde etme gayretine girişmektedirler. Bu haksız girişimler marka hakkına tecavüz oluşturmaktadır. Bu tez kapsamında tescilli bir markaya karşı 6769 sayılı Sınaî Mülkiyet Kanunu kapsamında meydana gelebilecek tecavüz halleri incelenmiştir. Tez çalışmamızın ilk bölümde, usulüne uygun yürürlüğe girmiş uluslararası anlaşmalar kanun hükmünde olduğundan dolayı ülkemizin taraf olduğu uluslararası anla?malara yer verilmiştir. Bunun yanında konunun daha iyi anlaşılabilmesi için marka hukukunun temel kavramları, marka hakkının kazanılması, marka sahipliği ve marka hakkının kapsamı gibi konular incelenerek bilgi verilmiştir. İkinci bölümde, mevzuatımızda tecavüz kavramının tarihsel geli?imi incelendikten sonra marka tecavüz hallerini düzenleyen Sınai Mülkiyet Kanunu 29. maddesi ve 29/1-a maddesinin SMK 7. maddesine atıf yapması nedeniyle SMK 7. maddesi hükümleri de detaylıca ele alınmıştır. Anahtar Kelimeler: Marka, Marka Hakkına Tecavüz, Sınaî Mülkiyet Kanunu ABSTRACT Brands are signs that serve to distinguish the products or services of a business from the goods and services of another business. Brands create an important value for businesses thanks to the functions they have. Due to the importance of the brand, third parties attempt to derive improper advantage from the brand. These unfair attempts constitute an infringement of the trademark right. Within the scope of the current thesis, the cases of infringement that may occur against a registered trademark within the scope of the Turkish Industrial Property Law numbered 6769 have been examined. In the first part of the present thesis, international agreements as to the brand, which our country is a party to them, are handled since duly enforced international agreements have the force of law. In addition, in order to enlighten the subject better, basic concepts of trademark law, acquisition of trademark right, trademark ownership and scope of trademark rights were scrutinized and information was presented. In the second chapter, after examining the historical development of the concept of infringement in our legislation, article 29 of the Industrial Property Law and article 29/1-a referring to article 7 of the Industrial Property Law, which regulates trademark infringement, are also investigated in detail. Keywords: Brand, Trademark infringement, Industrial Property Law İÇİNDEKİLER ETİK BEYAN. ii TEŞEKKÜR. iii ÖZ . iv ABSTRACT. v İÇİNDEKİLER . vi KISALTMALAR. x GİRİŞ . 1 BİRİNCİ BÖLÜM MARKA HUKUKUNUN TEMEL KAVRAMLARI 1. TÜRK MARKA HUKUKUNUN KAYNAKLARI. 3 1. 1 ULUSAL DÜZENLEMELER . 3 1. 1. 1 Türk Hukukunda Geli?im Süreci . 3 1. 1. 2 Türk Ticaret Kanunu?na Göre Haksız Rekabet Kapsamında Koruma. 5 1. 2 ULUSLARARASI DÜZENLEMELER. 7 1. 2. 1 Markaların Uluslararası Tescili Hakkında Madrid Anlaşması. 8 1. 2. 2 Madrid Protokolü . 8 1. 2. 3 Paris Sözleşmesi. 9 1. 2. 4 Markaların Tescili Amacıyla Mal ve Hizmetlerin Sınıflandırılmasına ilişkin Nis Anlaşması. 9 1. 2. 5 Marka Hukuku Anlaşması. 10 1. 2. 6 Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Hakları Sözleşmesi . 10 1. 2. 7 Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatı (WIPO) Kuruluş Sözleşmesi. 11 1. 2. 8 Mehaz Avrupa Birliği Mevzuatı . 12 2. MARKA KAVRAMI . 13 2. 1 MARKANIN TANIMI, NİTELİĞİ VE SÜRESİ . 13 2. 2 MARKANIN UNSURLARI . 16 2. 2. 1 İşaret. 16 2. 2. 1. 1 Kişi Adları . 17 2. 2. 1. 2 Sözcükler. 18 2. 2. 1. 3 Şekiller. 19 2. 2. 1. 4 Harfler ve Sayılar . 19 2. 2. 1. 5 Renkler . 20 2. 2. 1. 6 Üç Boyutlu ?ekiller ve Malların Ambalaj veya Görünüş Biçimleri 22 2. 2. 2 Ayırt Edicilik. 23 2. 2. 3 Mal/ Hizmet ve Sicilde Gösterilebilir Olma . 27 2. 3 MARKANIN ÇEŞİTLERİ. 28 2. 3. 1 Sahiplerine Göre Marka Türleri. 28 2. 3. 1. 1 Ferdi (Bireysel) Markalar. 28 2. 3. 1. 2 Ortak Markalar. 28 2. 3. 2 Tanınmı?lık Düzeylerine Göre Markalar . 30 2. 3. 3 Tescilli Olup Olmamasına Göre Markalar. 32 2. 3. 3. 1 Tescilli Markalar . 33 2. 3. 3. 2 Tescilsiz Markalar. 33 2. 3. 4 Amaçlarına Göre Markalar . 34 2. 3. 4. 1 Ticaret Markası. 34 2. 3. 4. 1 Hizmet Markaları. 34 2. 4 MARKANIN FONKSİYONLARI. 35 2. 4. 1 Kaynak Gösterme Fonksiyonu. 35 2. 4. 2 Ayırt Etme Fonksiyonu . 36 2. 4. 3 Reklam Fonksiyonu . 37 2. 4. 4 Garanti Fonksiyonu. 37 2. 5 MARKA HAKKININ KAZANILMASI VE MARKA SAHİBİ. 38 2. 5. 1 Gerçek Hak Sahipliği . 40 2. 5. 2 Marka Sahibinin Tekliği İlkesi. 43 2. 6 MARKA HAKKININ KORUNMASI, KAPSAMI VE SONA ERMESİ. 45 2. 6. 1 Marka Hakkının Korunması ve Kapsamı. 45 2. 6. 2 Marka Hakkının Sona Ermesi. 47 2. 6. 2. 1 Hükümsüzlük Halleri. 48 2. 6. 2. 2 İptal Halleri. 48 2. 6. 2. 3 Diğer Sona Erme Nedenleri. 50 2. 6. 2. 3. 1 Marka Koruma Süresinin Sona Ermesi ve Yenilenmemesi. 50 2. 6. 2. 3. 1 Vazgeçme. 51 İKİNCİ BÖLÜM MARKA HAKKINA TECAVÜZ 1. TECAVÜZ KAVRAMININ TÜRK HUKUKU?NDA GELİŞİMİ. 52 2. MARKA HAKKINA TECAVÜZ OLUŞTURAN FİİLLER . 58 2. 1 SMK? nın 7. MADDESİNE AYKIRILIK. 61 2. 1. 1 HAKSIZ KULLANIM MODELLERİ. 62 2. 1. 1. 1 Tescilli Marka ile Aynı Olan Herhangi Bir İşaretin, Tescil Kapsamına Giren Mal veya Hizmetlerde Kullanılması . 62 2. 1. 1. 2 Tescilli Marka İle Aynı veya Benzer Olan Bir İşaretin İlişkilendirilme veya Karıştırılma İhtimali OluŞturması . 65 2. 1. 1. 2. 1 Karıştırılma İhtimali . 66 2. 1. 1. 3 Tanınmış Markanın Aynısının veya Benzerinin Markanın İtibarından Haksız Yarar Elde Edecek veya İtibarına Zarar Verecek ya da Ayırt Ediciliğini Zedeleyecek şekilde Kullanılması . 74 2. 1. 1. 3. 1 TanınmıŞ Marka Kavramı. 77 2. 1. 1. 3. 2 Tanınmışlığın Belirlenmesi. 78 2. 1. 1. 3. 3 SMK 7/2-c Anlamında Tanınmış Markanın Farklı Mal ve Hizmet Sınıflarında Korunması. 81 2. 1. 1. 3. 3. 1 Haksız Bir Yararın Sağlanması . 83 2. 1. 1. 3. 3. 2 Markanın İtibarına Zarar Verilmesi. 85 2. 1. 1. 3. 3. 3 Markanın Ayırt Edici Karakterini Zedeleme. 86 2. 1. 2 Haksız Kullanım ?ekilleri. 87 2. 1. 2. 1 İşaretin Mal veya Ambalajı Üzerine Konulması. 88 2. 1. 2. 2 İşareti Taşıyan Malların Piyasaya Sürülmesi, Teslim Edilebileceğinin Teklif Edilmesi, Bu Amaçlarla Stoklanması veya İşaret Altında Hizmetlerin Sunulması ya da Sunulabileceğinin Teklif Edilmesi . 89 2. 1. 2. 3 İşareti Taşıyan Malın İthal ya da İhraç Edilmesi. 91 2. 1. 2. 4 İşaretin, Teşebbüsün İş Evrakı ve Reklamlarında Kullanılması . 94 2. 1. 2. 5 İşaretin İnternet Ortamında Kullanılması. 96 2. 1. 2. 5. 1 Markanın Alan Adı Olarak Kullanılması. 97 2. 1. 2. 5. 2 Markanın Yönlendirici Kod (Meta Tag) Olarak Kullanılması . 100 2. 1. 2. 5. 3 Markanın Anahtar Sözcük Olarak Kullanılması. 102 2. 1. 2. 6 İşaretin Ticaret Unvanı ya da İşletme Adı Olarak Kullanılması . 105 2. 1. 2. 7 İşaretin Hukuka Uygun Olmayan ?ekilde Karşılaştırmalı Reklamlarda Kullanılması. 110 2. 2 MARKA SAHİBİNİN İZNİ OLMAKSIZIN, MARKAYI VEYA AYIRT EDİLEMEYECEK KADAR BENZERİNİ KULLANMAK SURETİYLE MARKAYI TAKLİT ETMEK. 112 2. 3 MARKANIN TAKLİT EDİLDİĞİNİ BİLDİĞİ VEYA BİLMESİ GEREKTİĞİ HALDE TECAVÜZ YOLUYLA KULLANILAN MARKAYI TAŞIYAN ÜRÜNLERİ TİCARETTE KULLANMAK. 116 2. 4 MARKA SAH?B? TARAFINDAN LİSANS YOLUYLA VERİLMİŞ HAKLARI İZİNSİZ GENİŞLETMEK VEYA BU HAKLARI ÜÇÜNCÜ KİŞİLERE DEVRETMEK. 121 SONUÇ . 126 KAYNAKÇA. 132Öğe Ticaret unvanının Türk Ticaret Kanunu’na ve Sınai Mülkiyet Kanunu’nun marka hükümlerine göre korunması(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Durceylan, Muhammet MekinTicaret unvanı, tacirin işletmesine ilişkin işlemlerini yürütürken kullandığı addır. Ticaret unvanı temel olarak taciri tanıtma ve diğer tacirlerden ayırma işini görmektedir. Ticaret unvanının, işletme ve tacir için maddi ve manevi değeri bulunmaktadır. Ticaret unvanının önemi sebebiyle korunması büyük önem arz etmektedir. Nitekim üçüncü kişiler tacirin unvanından haksız olarak yararlanmak isteyebilir. O halde tacirin ticaret unvanını hangi yasal yollarla koruyacağını bilmesi önem arz eder. Ticaret unvanı ve marka farklı kavramlar olsa da iki kavram arasında fonksiyonel benzerlikler bulunmaktadır. Bu benzerlik nedeniyle iki işaret arasında hak ihlalleri ve tecavüzler yaşanabilmektedir. Bu nedenle bu çalışmada kısaca ticaret unvanı ve marka kavramları üzerinde durulmuş ve ticaret unvanının korunması Türk Ticaret Kanunu ve Sınai Mülkiyet Kanunu kapsamında incelenmiştir. Amaç: Bu çalışmanın amacı, ticaret unvanının benzer kavramlarla ilişkisini açıklamak ve ticaret unvanının korunması bakımından TTK ve SMK’nın ilgili hükümlerini incelemektir. Yöntem: Literatür araştırması yöntemine dayanan bu çalışma, veritabanları ve yazılı kaynakların taraması yapılarak gerçekleştirilmiştir. Bulgular: Ticaret unvanı işletmeler açısından önemli bir değer olup ihlallerle karşılaşabilmektedir. 6102 sayılı TTK ile ticaret unvanını koruma imkânları arttırılmıştır. Öte yandan ticaret unvanının, marka ile benzerliği sebebiyle bu iki işaret arasında sıkça ihtilaflar yaşandığı görülmüştür. SMK’da ticaret unvanının korunması ve ihtilafların çözümü bakımından bir takım düzenlemeler içermektedir. Özgünlük: Bu çalışmanın özgün yanı, ticaret unvanının korunmasına ilişkin düzenlemelerin, yeni mevzuat ve güncel yargı kararları ele alınarak incelenmesidir. Doktrin görüşlerine de yer verilerek güncel gelişmeler ve uygulamada yaşanan sıkıntılar irdelenmiştir.