Yazar "Barut, Koray" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Otomobil satın alımında marka savunuculuğunun ülke menşei ve satın alma niyetine etkisi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2023) Barut, Koray; Yıldırım, FigenUluslararası ticaret kavramı ve bu kavramın alt kırılımları özellikle küreselleşme olgusunun şekillenmesine de etki etmektedir.1.Dünya savaşı sonrası kutuplaşan yenidünya düzeni uluslararası ticareti şekillendirdiği kadar, ülkelerin yarattıkları markalar ve bu markaların çatısı altında üretilen ürünlerin dış ülke pazarlarında yer alabilmesi ve tutunabilmesi açısından da önemli olmuştur. Markalaşmanın son derece önemli olduğu ve ülkelerin kendi içlerinden çıkan bu markaların bazı durumlarda ülkelerden bile daha çok bilinir olduğu bir sistemde uluslararası ticaret ve ulusal gelirler son derece önem kazanmaktadır. Ülkelerin içinden doğan bu markalar aynı zamanda o ülkenin imajını etkilediği kadar, ülkelerin farklı sektörlerine de olumlu ya da olumsuz yansımaları olmasının önünü açmaktadır. Özellikle son 40 senedir uluslararası ticaret sisteminin farklı bir aşamaya evrildiği, güçlü markaların doğması ve bu güçlü markaların sadece kendi ülkelerinin vatandaşlarını değil diğer ülke vatandaşlarını da etkilemesi, markaların etki alanlarının ne kadar güçlü olduğunu göstermektedir. Ülkeler arasındaki politik ve siyasi meselelerin odağında uluslararası ticaretin yadsınamaz öneminin olduğunu markalar ve markaların vizyonları belirlemektedir. Dünyanın dört bir yanında farklı ülkelerde, farklı kültür ve değerdeki insanların ortak bir noktada birleşmeleri noktasında markaların varlığı önemli rol oynamaktadır. Dünyada ki farklı ülke vatandaşları kullandıkları markalar sayesinde ortak bir noktada buluşmakta ve ortak değerlere sahip olmaktadırlar. Bu ortak değerler vasıtasıyla markayla özdeşleşerek markanın onlar için ifade ettiği değerler bütününde markaya bağlılık geliştirebilmektedirler. Markaların tüketicilerle benzer değerlere sahip olması ve tüketicilerin markalar etrafında birleşmeleri sonucunda çeşitli savunuculuk davranışlarını ortaya çıkarmaktadır. Marka savunuculuğu kavramının açıklanmasında tüketicilerin herhangi bir karşılık beklemeden adeta markanın avukatlığını yapma ve tavsiye etme yoluyla diğer tüketicilere de ulaşmaları yönünde bir hareket noktası bulunmaktadır. Şirketler de mevcut müşterilerini elde tutabilmek ve ileri dönemde potansiyel müşterisi olabilecek olan kitleye farklı çalışmalar yaparak kendi savunucularını oluşturması anlamında projeler geliştirmelidir. Marka savunuculuğu kavramında markayı ya da ürünü daha önceden deneyimleme unsuru bulunmamakta ve bir çıkar söz konusu değildir. Tüketici, savunucusu olduğu markada kendinden bir şeyler bulduğu ve bu durumu içselleştirdiği noktada Marka savunuculuğuna adım atmaktadır. Otomobil endüstrisinin özellikle sanayi devrimi sonrası gelişim göstermesi, teknolojinin devamlı olumlu yönde değişimi farklı ülkelerde yaşayan farklı insanları tek bir noktada toplamak konusunda başarılı olmuştur. Tüketicilerin genellikle hazcı bir bakış açısına sahip oldukları otomotiv endüstrisi savunuculuk geliştirme bağlamında ülke menşei ve satın alma niyetlerini de etkilemektedir. Otomobil gibi kolayda olmayan ürünler için satın alma faaliyetinde çevresel etkilerin oluşabileceği gözlemlenmektedir. Özellikle arkadaş ve akrabalar arasında oluşan ağızdan ağıza olumlu iletişim, marka sadakati gibi kavramlarla birlikte gelişen marka savunuculuğu kavramı önemli bir rol oynamaktadır. Çalışma 18 yaş üzeri en az bir otomobil satın almış ya da otomobil satın alma niyeti olan 294 kişiyle yapılan yüz yüze anket yöntemiyle Marka Savunuculuğunun otomobil satın almayı nasıl etkilediğini ortaya koymaktadır. Çalışmada Yapısal Eşitlik Modeli kullanılarak marka savunuculuğunun menşe ülke ve satın alma niyetini nasıl etkilediği ölçülmüştür.