Yazar "Alkan, Abdullah" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Birinci Körfez Savaşında istihbarat faaliyetleri ve algı yönetimi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Alkan, Abdullah; Öke, Mim Kemal Bülentİstihbarat, devletlerin veya kuruluşların güvenliğini sağlamak amacıyla devletler ya da özel kişiler tarafından toplanan diğer bir devlete, siyasi gruba, askeriyeye veya benzer herhangi bir harekete ait olduğu düşünülen bilgilerin toplanması, tasnif edilmesi, üretilmesi ve üretilen bilginin yayılması şeklinde tanımlanabilir. İstihbarat bilgiyi toplama ve bilgiyi analiz etmenin yanı sıra örtülü operasyon, propaganda, güvenlik fonksiyon ve kabiliyetlerini de içermektedir. İstihbarat örgütlerinin temel fonksiyonları istihbarat üretimi, örtülü operasyon, propaganda ve koruyucu güvenlik olarak alan yazında yer almaktadır. Propaganda fonksiyonu, istihbarat örgütleri tarafından ez az açığa çıkan fonksiyondur. Bu durum psikolojik savaş ve propagandayı örtülü operasyon faaliyetlerinin bir çeşidi olarak değerlendirilmesinden kaynaklıdır. İstihbarat faaliyetlerinin temel fonksiyonları arasında olan propaganda hedef kitlenin saptanması, uygun temaların belirlenmesi, uygun iletişim araçlarının seçilmesi, uygun şekilde kullanılarak hedef kitlenin ikna ve yönetilmesinin yanında propaganda araçlarının gizliliğinin sağlanmasını kapsamaktadır. Propaganda, devletlerin devamlılığı, bugünkü ve gelecekteki düşmanlarının güç, niyet ve faaliyetlerini öğrenmek ve bunlara hazırlıklı olmak faaliyetlerini içermekle birlikte düşmanın gücünü azaltmak için psikolojik savaşı ve düşmandan gelecek benzer faaliyetlere karşı koymayı içermektedir. Psikolojik savaş ve propaganda 19. Yüzyıldan itibaren sistematik bir şekilde kullanılmaya başlanmış, günümüzde istihbarat örgütlerinin kullandığı en önemli faaliyetler arasında yer almaktadır. Propaganda ve psikolojik savaş, önceden belirlenen amaçları gerçekleştirmek için belirlenen kitleye, önceden planlanan haberleri kitle iletişim araçları vasıtasıyla yayılmasıdır. Propaganda ve psikolojik savaş, iletişim araçlarının yaşanan dönüşüm, yeni taktik ve stratejilerin geliştirilmesi, uluslararası yapının ve uluslararası toplumun dönüşmesiyle beraber değişime uğrayarak, tek yönlü bir ikna süreci olmanın ötesinde algı yönetimi kavramsallaştırmasıyla karşılıklı bir ikna sürecine dönüşmüştür. Soğuk savaş sonrası dönemde istihbarat örgütlerinin kullandığı propaganda ve psikolojik savaş faaliyetlerinde bir değişim ve artış görülmüştür. Bu dönüşümün ilk örneği 1. Körfez Savaşında ABD tarafından kullanılan propaganda ve psikolojik savaş faaliyetleridir. Bu çalışmada istihbarat ve propaganda ilişkisi bağlamında ABD'nin 1. Körfez Savaşındaki propaganda faaliyetleri analiz edilecektir.