Yazar "Aktaş, Celalettin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Dijitalden Tatmak: Yemeğin “Yeni” Gastro Mekânlardaki Seyirlik Gösterisinin Kültürel Yansımaları(Türkiye Radyo Televizyon Kurumu, 2018) Çaycı, Ayşegül Elif; Aktaş, CelalettinYemek, insanların yaşamlarının önemli bir parçasıdır. Bu nedenle modern dönemde fizyolojik bir ihtiyaç olmanın ötesinde, toplumsal fonksiyonları da bulunmaktadır. Tarih boyunca yemek, insanların kendilerini ifade etmeleri, iletişim kurmaları ve diğer topluluklara kendi kültürlerini aktarmanın en yalın ifadesi olmuştur. İnsan etkileşiminin en doğal aracı olan yemek, yüz yıllar içerisinde farklı misyonlar üstlenerek, tarihin her aşamasında yer almayı başarmıştır. Siyasetten (gastro diplomasi), ekonomiye (restorant, kafe, fast food vb.), dinî ritüellerden, kutlamalara (festivaller) kadar hayatın her alanında kendisine yeni gastro mekânlar oluşturmayı başaran yemek kültürü, dijital iletişimin yaygınlaşmasıyla yirmi birinci yüzyıl itibarıyla fiziksel alanın ötesinde, seyirlik bir gösteri hâline gelmeye başlamıştır. Eğlence ve gösteri gibi kavramların her ikisini de içerisinde barındırması nedeniyle, bir gösteri hâline gelen yemek konusu incelenirken; Guy Debord’un ‘Gösteri Toplumu’ kavramını kuramlaştırdığı çalışmasından yola çıkılmıştır. İçerdiği sembolik değerle bir iletişim ögesi olarak ele alınan yemek görselleri, gündelik yaşantılarımızı anlamlandırarak, sosyal statü simgesi ve kimlik ifadesinde bir aracı hâline gelmiştir. Sosyal medyada paylaşılan yemeklerin ve mekânların kullanıcılar tarafından deneyimlenmesi, toplumun yeme alışkanlıklarının farklılaşmasına yol açmaktadır. Bu bakış açısıyla çalışma, yemek kültürü konusunun bir iletişim ögesi olarak ele alınarak, toplumun tüketim alışkanlıkları ve sosyal statü ilişkisi bağlamında argümantatif bir çalışma çerçevesinde incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmayla, sosyal medyanın farklı yemek kültürlerine ait malzemeleri, pişirme tekniklerini ve yeme biçimlerini bir araya getirerek; etkileşim sonucu doğan melez bir yemek kültürünün ortaya çıktığı ve bu yeni melez kültürün uluslararası yemek iletişimine vurgu yaptığı açıklanmaktadır.Öğe Hızlı Yanıt Veren Kod Aracılığıyla Geleneksel Gazete İle Yeni Medyanın Yakınsaması(Yeditepe Üniversitesi, 2012) Aktaş, CelalettinEnformasyon ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler geleneksel medyayı dönüştürmektedir. Geleneksel medya olarak kabul edilen televizyon, radyo ve basın teknolojisine dayanan ürünler (Burgelman, 1994, s. 193; Timisi, 2003, s. 80’den alıntı) içerisinde, geleneksel gazete bu dönüşümden en çok etkilenen bir iletişim aracı olarak en ön sıralarda yer almaktadır. Gazetelerin hem üretim süreçleri hem de okurların medya tüketim eğilimleri bu dönüşümün etkisi altındadır. Gazetelerin tirajları günden güne düşmeye, gazeteciler işlerini kaybetmeye ve gazeteler yeni enformasyon ve iletişim araçları ile rekabet edemeyerek birer birer kapanmaya başlamıştır. Gazeteler bu durum karşısında, toplum içerisinde sahip oldukları konumlarını koruyabilmek ve yeni enformasyon ve iletişim araçları özelinde İnternet karşısında varlıklarını sürdürebilmek için yeni bir arayış içerisine girmiştir. Bu noktada gazeteler tirajlarını arttırabilmek, en azından varlıklarını sürdürebilmek için QR kodu, gazete sayfalarında kullanarak etkileşimli bir gazete oluşturabilirler. Bu makalenin amacı, “QR kod, gazetelerin içerisinde bulundukları açmazdan çıkabilmeleri için bir alternatif olabilir mi?” sorusunun cevaplarını aramak olacaktır.Öğe Medya Çağında Weberyen Karizma ve Şöhretin Analojisi(2018) Çaycı, Berk; Aktaş, CelalettinXX. yüzyılın ikinci yarısı itibarıyla karizma sözcüğü medyada yaygın bir şekilde şöhretler içinkullanılmaya başlamıştır. Bu durumun ortaya çıkmasında gelişen eğlence endüstrisinin ve kitleiletişim araçlarının büyük rolü bulunmaktadır. Şöhret endüstrisinin gelişmesiyle ünlü aktörler,sunucular, sporcular ve müzisyenler gibi ekranların medyatik şöhret figürleri, karizmatikolarak tanımlanmaya başlanmıştır. Bu durum karizma ve şöhret arasındaki kavramsaluyuşmazlıkların göz ardı edilmesine ve modern şöhret çalışmalarında neyin yeni ve benzersizolduğunun belirlenmesinin önüne geçmektedir. Bu çalışma, Weberyen karizmatik liderlikleşöhret kavramlarının kuramsal düzeyde birbirinden farklı yaklaşımlar olmasına rağmen, ikikavramın medyanın gelişmesiyle birlikte iç içe geçtiğini argümantatif bir çalışma çerçevesindeincelemeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda öncelikle çalışmanın merkezinde yer alan şöhretkültürü ve Weber’in karizmatik liderlik kavramına yönelik kuramsal yaklaşımlar incelenmiştir.Kuramsal perspektiflerden yola çıkarak karizmayla şöhretin modern dönemdeki görünümüve pratikteki benzeşmesi açıklanmıştır. Çalışmayla, şöhret ve karizma kavramlarının teorikdüzeyde birbirinden ayrı ve kısmen çelişkili durumları temsil etmesine rağmen, medya veiletişim teknolojilerinin gelişmesiyle iki kavramın toplumda büyük ölçüde iç içe geçtiği ve yenibir toplumsal ontolojik kavramsallaşmaya gidildiği sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Medya yakınsaması: Hızlı yanıt veren kod aracılığıyla geleneksel gazetenin, çevrimiçi gazete ile ar tan rekabet potansiyeli üzerine bir tartışma(2013) Aktaş, CelalettinEnformasyon ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler sosyal hayatı derinden etkilediği gibi geleneksel medyanın da bir dönüşüm sürecine girmesine neden olmuştur. Özellikle geleneksel medyanın en önemli parçalarından biri olan gazete, bu dönüşümden en çok etkilenen bir mecra olarak en ön sıralarda yer almaktadır. Geleneksel gazetenin hem üretim süreçleri hem de okurlarının medya tüketim eğilimleri bu dönüşümün etkisi altında kalmıştır. Geleneksel gazetelerin, yeni enformasyon ve iletişim araçları ile rekabet edememesi neticesinde gazetelerin tirajlarında belirgin düşüşler yaşanmıştır. Hatta kuruluşu çok eski yıllara dayanan çok sayıda gazete yayım hayatından çekilmek zorunda kalmıştır. Geleneksel gazeteler toplumsal yaşam içerisinde sahip oldukları saygın konumlarını koruyabilmek ve yeni enformasyon ve iletişim araçları karşısında varlıklarını sürdürebilmek için 'Hızlı Yanıt Veren Kodu (QR Code)' gazete sayfalarında kullanarak okurlarına yepyeni bir gazete deneyimi, etkileşimli bir gazete sunabilir. Bu çalışmanın amacı, hızlı yanıt veren kod aracılığı ile geleneksel gazetenin, çevrimiçi ortamda yayımlanan gazetelere karşı bir rekabet gücü sağlayıp sağlayamayacağı sorularının cevaplarını aramak olacaktır.Öğe Türkiye'de bilgisayar ve internet kullanımının yaygınlaştırılmasında internet kafelerin rolü(İstanbul Üniversitesi, 2007) Aktaş, CelalettinTürkiye'de İnternet, kullanıma girdiği günden itibaren çok yaygınlaşmamıştır. Türk Toplumu içerisinde İnternet kullanımı, bilgisayar kullanımına bağlı olarak düşük oranlarda artış göstermiştir. Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) verilerine göre 2005 yılı Nisan-Haziran döneminde bilgisayar kullanım oranı yüzde 17,65 ve İnternet kullanım oranı yüzde 13,93 iken; 2004 yılının aynı döneminde bilgisayar kullanım oranı yüzde 16,80 ve İnternet kullanım oranı yüzde 13,25'dir. TÜİK'in gerçekleştirdiği Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanımı Araştırması sonuçları değerlendirildiğinde; Türkiye'de İnternet kafelerin, İnternet'e erişim konusunda önemli bir rol üstlendiği görülmektedir. Türkiye'de nüfusa düşen İnternet kafe sayısı diğer ülkelerdekinden daha fazladır. İnternet kafeler sadece İnternet'e erişim imkanı sunan yerler değildir; aynı zamanda kullanıcıların bir araya geldiği ve sosyalleştiği toplumsal alanlardır.Öğe Türkiye'de Yazılı Yayınlanan Ulusal Günlük Gazetelerin Çevrimiçi Sürümlerinin Etkileşim Düzeyleri Üzerine Ampirik Bir Çalışma(Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, 2009) Aktaş, CelalettinBu çalışmada; Türkiye'de günlük olarak yazılı yayınlanan 39 ulusal gazeteden çevrimiçi sürümü olan 33 tanesinin etkileşim düzeyleri üzerine ampirik bir araştırma yapılmıştır. 2007 Mayıs ayında, Türkiye'de yazılı yayınlanan 33 ulusal günlük gazetenin çevrimiçi sürümlerinin açılış sayfasında veya ana sayfasında yer alan reklâmlar dışında, hemen hemen her bir hiper-bağlantılı başlık tıklanmıştır. Çevrimiçi gazetelerin ana sayfalarında yer alan bu hiper-bağlantılı başlıklar, ikinci sayfalara kadar takip edilmiştir, içerik analizi yöntemi ile etkileşim boyutunun 29 özelliğinin, çevrimiçi yayınlanan bu gazetelerin V\feb sitelerinde bulunabilirliği araştırılmıştır. Bu araştırma kapsamında kullanılan etkile¬şim boyutunun bu 29 özelliği ise daha önce gerçekleştirilen çevrimiçi yayınlanan gazetelerin etkile¬şim potansiyeli araştırmalarından elde edilmiştir. Etkileşimin farklı boyutlarında yer alan bu özellik¬lerin bulunabilirliği değerlerinden, Türkiye'de yayınlanan ulusal günlük gazetelerin çevrimiçi sürümlerinin etkileşim düzeyi belirlenmiştir. Bu araştırma ile Türkiye'de yayınlanan ulusal günlük gazetelerin Internet'in en önemli özelliği olan etkileşimi, çevrimiçi yayınladıkları gazetelerinde ne oranda kullandıklarının ortaya konulması amaçlanmıştır. Böylece Internet'in en önemli özelliği olan etkileşimin çeşitli boyutlarının Türkiye'de yayınlanan ulusal günlük gazetelerin çevrimiçi sürümlerinde kullanılıp kullanılmadığı belirlenebilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen değerlerin, daha önce gerçekleştirilen çevrimiçi yayınlanan gazetelerin etkileşim potansiyeli araştırmalarından elde edilen değerler ile karşılaştırılması sonucunda; Türkiye'de yazılı yayınlanan ulusal günlük gazetelerin çevrimiçi sürümlerinin etkileşim düzeyinin düşük olduğu görülmüştür.Öğe Türkiye’deki dergilerde QR kod kullanım pratiklerini belirlemeye yönelik bir alan araştırması(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2017) Aktaş, Celalettin; Çaycı, Berk; Çaycı, Ayşegül ElifXXI. yüzyılın ilk çeyreğinde medya tüketim eğilimleri, mobil iletişim araçlarının toplumsallaşması ile geleneksel medyadan dijital medyaya doğru gözle görülür bir değişim göstermektedir. Bu dönüşümün bir sonucu olarak içerik üreticileri, gelirlerini korumak ve müşteri kayıplarını en düşük seviyelere çekebilmek için yenilikçi iletişim stratejileri geliştirmektedir. Bu yeni iletişim stratejilerinden bir tanesi, QR kodların basılı medyada kullanılmasıdır. QR kodlar, Türkiye’de gazeteler ve dergilerde son yıllarda kullanılmaya başlamıştır ve toplum içerisindeki bilinirliği de her geçen gün artmaktadır. Bu bağlamda gazete ve dergilerde QR kod kullanım oranının her geçen gün artması, Türkiye ölçeğinde QR kod kullanım pratiklerinin belirlenmesini bir gereklilik haline getirmektedir. Hali hazırda bu amaca yönelik çalışmaların yetersizliği, araştırmanın önemini ortaya koymaktadır. Bu alan araştırması ile QR kod teknolojisinin, Türkiye’deki basılı dergilerde kullanım pratiklerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Nicel içerik analizi yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen araştırma kapsamında, dergiler öncelikle içeriklerine göre kategorize edilmiştir. Sonrasında satış rakamları temel alınarak her kategoriden en yüksek satış rakamına sahip dergi araştırma örneklemine dâhil edilmiştir.Öğe Yeni Medya ve İletişim Teknolojilerinin Uluslararası İlişkilerin Stratejik İletişiminde Oynadığı Rol: Twitter Paylaşımları Üzerinden Trump ve Erdoğan'ın İletişim Stratejilerinin Karşılaştırılması(2023) Cevizci, Tarık; Aktaş, CelalettinYeni medya ve iletişim teknolojilerinin hızlı bir şekilde kitleler arasında yayılması, hayatın birçok alanında olduğu gibi liderlerin de iletişim stratejilerini etkilemiştir. Liderler, seçmen kitlelerine ve uluslararası kamuoyuna ulaşmak için belli bir iletişim stratejisi kapsamında başta Twitter olmak üzere sosyal medya araçlarını kullanmaya başlamış ve kitleleri yönlendirmeye çalışmışlardır. Liderlerin bu stratejilerini, uluslararası iletişime taşımaları, ikili ilişkileri ve dünya güvenliğini ilgilendiren bir konu hâline getirmiştir. Trump, başkanlığı döneminde iç politikada elde ettiği iletişim başarısını, dış politikaya taşımış ve Twitter üzerinden birçok uluslararası meselede liderler ve dış misyon şefleriyle karşı karşıya gelmiştir. Trump, başkan olarak seçildiği günden itibaren ve hesabının askıya alındığı güne kadar Twitter üzerinden Türkiye’ye karşı bir iletişim stratejisi yürütmüş ve zaman zaman bu stratejisi yüzünden Türkiye ile krizler yaşanmasına neden olmuştur. Trump’ın paylaşımlarına Erdoğan’ın aynı mecra üzerinden cevap vermesi, iki liderin yeni medya ve iletişim teknolojileri üzerinden yürüttükleri iletişim stratejileri arasında anlamlı bir farkın olup olmadığı, uluslararası ilişkilerde öneme matuf bir konu olmuştur. Bu çalışmada Trump ve Erdoğan’ın 2016-2020 yılları arasında Türk-Amerikan ilişkileri bağlamında Twitter üzerinden izlemiş oldukları iletişim stratejileri araştırılmış ve bu iletişim stratejilerinin karakteristik özellikleri, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular ise, iki liderin Twitter üzerinden izledikleri iletişim stratejilerinde anlamlı bir farkın olduğunu göstermiştir.