Bat, MikailErkan, Melodi2016-08-122016-08-122015978-605-65119-9-82149-3669https://hdl.handle.net/11467/1491Social media tools cover more place in the lives of employees every day. The interest of users also directs the institutions into this field and social media becomes a virtual environment where institutional communication is actively built. As the environment is limitless and always open for creativity, establishing and managing its content necessitates professionalism. So, the institutions have started to search for experts who have developed themselves with different sectoral experiences. This can be clearly seen in the job postings on social media experts. This study is conducted in order to reveal the characteristics required from social media employees in the United Kingdom and Turkey. The main research question of this study is to understand the similarities and differences among the social media employees in the United Kingdom and Turkey. Within this context, the posts related with social media positions submitted at an international job website, www.indeed.com, between August and September 2015 and for Istanbul and London are investigated with content analysis method. The latest 50 posts (100 in total) according to the date of posting for both cities have been evaluated. As a result of the analysis of posts; different aspects required from social media employees were determined. These are flexible working hours, being an active social media user, implementing creative campaigns; also military status, ability to speak foreign language and gender. Also, the posts were evaluated in general and some results were reached.Sosyal medya araçları her geçen gün kullanıcıların hayatında daha fazla yer kaplamaktadır. Kullanıcıların ilgisi kurumları da bu alana yöneltmekte ve sosyal medya kurumsal iletişimin aktif olarak kurulduğu sanal bir ortam haline gelmektedir. Ortamın sınırsız ve yaratıcılığa açık olması nedeni ile içeriğini oluşturmak ve yönetmek profesyonellik gerektirdiğinden, kurumlar sosyal medya alanında kendini geliştirmiş, eğitimli ve farklı sektör deneyimine sahip uzmanlar aramaya başlamıştır. Bu durum sosyal medya uzmanı iş ilanlarında, açık bir şekilde görülmektedir. Bu çalışma, Birleşik Krallık ve Türkiye’de sosyal medya çalışanlarında aranan özellikleri ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Birleşik Krallık ve Türkiye’deki sosyal medya çalışanlarında aranan benzer ve farklı yönlerin neler olduğu çalışmanın ana sorunsalıdır. Bu doğrultuda, uluslararası iş bulma sitelerinden biri olan www.indeed.com, Ağustos-Eylül 2015 ayları içerisinde İstanbul ve Londra için verilen sosyal medya alanında çalışacaklara yönelik ilanlar, içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Her iki şehir için verilen ilanlardan tarih sırasına göre son 50 ilan (toplam 100) değerlendirmeye alınmıştır. İlanların analizi sonucunda, sosyal medya çalışanlarından istenen esnek çalışma saati, aktif sosyal medya kullanıcısı olma, yaratıcı kampanyalar yapabilme gibi benzer ve askerlik yapma, yabancı dil bilgisi, cinsiyet belirtilmesi gibi farklı yönler saptanmıştır. Ayrıca ilanlar genel değerlendirmeye alınarak bazı sonuçlara ulaşılmıştır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessSocial MediaSocial Media ExpertSocial Media Expert Job PostingSosyal MedyaSosyal Medya UzmanıSosyal Medya Uzmanı İş İlanıContent analysis of job postings on employees in the field of social media: case of London and IstanbulSosyal medya alanında çalışanların iş ilanlarına yönelik içerik analizi: Londra İstanbul örneğiArticle22340357