Görener, AliDerin, Öykü Başak2020-07-222020-07-222019http://katalog.ticaret.edu.tr/e-kaynak/tez/82272.pdfhttps://hdl.handle.net/11467/3307Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Ticaret Üniversitesi Kaynakça var.Günümüzün hızla değişen rekabetçi iş dünyasında yer alan işletmeler, sürdürülebilir rekabet avantajı elde etmek amacıyla yeni ürün ve hizmetler üretmek için yenilikçi davranışlarda bulunan çalışanlara ihtiyaç duymaktadırlar. Bilgi paylaşımı ise, çalışanların iş ile ilgili edindiği deneyimleri, uzmanlıklarını, teknik bilgilerini ve edindiği yeni bilgileri diğer çalışma arkadaşlarıyla paylaşmasını ifade etmektedir. Bilgi paylaşımının yenilikçi davranışlar üzerindeki etkisi incelenirken önemli bir kavram olarak etik iklim karşımıza çıkmaktadır. Etik iklim, örgüt içerisinde davranışların düzenlenmesi ve ahlaka uygun olarak doğru davranış şeklinin ne olduğunun tespiti, çalışanların ortaya çıkan bir sorunu değerlendirme ve uygun alternatif yollar üretmelerinde etkili bir rol oynamaktadır. Çalışmada, bilgi paylaşımının yenilikçi iş davranışı üzerine etkisinde etik iklimin rolünün araştırılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda öncelikle bilgi paylaşımı, yenilikçi iş davranışı ve etik iklim kavramları incelenerek konunun kavramsal çerçevesi oluşturulmaya çalışılmıştır. Çalışmanın araştırma kısmında Erzurum?da bulunan Aşkale Çimento Sanayi fabrikasındaki çalışanlara hazırlamış olduğumuz anketler uygulanmıştır. Elde edilen verilere göre bilgi paylaşımının, yenilikçi iş davranışı üzerine etkisinde etik iklimin kısmi aracılık rolü olduğu görülmektedir.Companies in today's rapidly changing competitive business world, need employeeswho engage in innovative behavior to produce new products and services to achieve sustainable competitive advantage. Information sharing refers to the sharingof experiences, expertise, technical knowledge and new knowledge acquired by the employees with other colleagues. Ethical climate is an important concept when examining the effect of information sharing on innovative behaviors. Ethical climate, regulation of behaviors within the organization and determination ofthe right behavior in accordance with morality play an effective role in evaluating an emerging problemand producing appropriate alternative ways. The aim ofthis study is to investigate the role of ethical climate in the impact of information sharing on innovative business behavior. In this respect, first of all, information sharing, innovative business behaviorand ethical climate are examined and conceptual framework of the subject is tried to be formed. In the research part ofthe study,the questionnaires prepared for the employeesin Aşkale Çimento Industry factory in Erzurum were applied. According to the data obtained, it is seen that ethical climate has a partial mediating role in the impact of information sharingon innovative work behavior.İÇİNDEKİLER ÖZET ... ii İÇİNDEKİLER ... iv TABLOLAR LİSTESİ ... ix ŞEKİLLER LİSTESİ ... x KISALTMALAR ... xi TEŞEKKÜRLER ... xii GİRİŞ ... 3 BİRİNCİ BÖLÜM: İŞLETMELERDE BİLGİ PAYLAŞIMI ... 6 1.1 Bilgi Kavramı ... 6 1.2. Bilgi Çeşitleri ... 8 1.2.1. Kullanma Şekline Göre Bilgi Çeşitleri ... 8 1.2.1.1. İdealist Bilgi ... 8 1.2.1.2. Sistematik Bilgi ... 8 1.2.1.3. Pragmatik Bilgi ... 8 1.2.1.4. Otomatik Bilgi ... 9 1.2.2. Niteliğine Göre Bilgi Çeşitleri ... 9 1.2.2.1. Kişisel Bilgi ... 9 1.2.2.2. Yapısal Bilgi ... 10 1.2.2.3. Müşteri Bilgisi ... 10 1.2.3. Kaynağına Göre Bilgi Çeşitleri ... 10 1.2.3.1. Açık Bilgi ... 10 1.2.3.2. Örtülü- Kapalı Bilgi ... 11 1.3. Bilginin Dönüşümü ve Paylaşımı (SECI Modeli) ... 11 1.3.1. Örtülü Bilgiden Örtülü Bilgiye Dönüşüm (Sosyalleşme) ... 12 1.3.2. Örtülü Bilgiden Açık Bilgiye Dönüşüm (Dışsallaştırma) ... 12 1.3.3. Açık Bilgiden Açık Bilgiye Dönüşüm (Birleştirme) ... 13 1.3.4. Açık Bilgiden Örtülü Bilgiye (İçselleştirme) ... 13 1.4. Bilginin Temel Özellikleri ... 13 1.5. Bilgi Paylaşımı Tanımı ve Kapsamı ... 15 1.5.1. Bilgi Paylaşımının Temel ilkeleri ... 17 1.5.2. Bilgi Paylaşımını Etkileyen Faktörler ... 17 1.5.2.1.Bireysel Faktörler ... 18 1.5.2.2. Örgütsel Faktörler ... 19 1.5.2.3. Teknolojik Faktörler ... 19 1.6. Bilgi Paylaşımının Önemi ... 20 İKİNCİ BÖLÜM: YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI ... 22 2.1.Yenilik Kavramı ... 22 2.1.1 Yenilik Kavramının Tanımı ve Özellikleri ... 23 2.1.2 Yeniliğin Önemi ... 25 2.1.3. Yenilik Çeşitleri ... 26 2.1.3.1. Ürün Yeniliği ... 26 2.1.3.2. Süreç Yeniliği ... 26 2.1.3.3. Pazarlama Yeniliği ... 26 2.1.3.4. Organizasyonel (Örgütsel) Yenilik ... 27 2.1.3.5. Radikal Yenilik ... 27 2.1.3.6. Artımsal (Kademeli) Yenilik ... 27 2.1.3.7. Yapısal Yenilik ... 28 2.1.4 Yenilik İle İlişkili Kavramlar ... 28 2.1.4.1. İcat ... 28 2.1.4.2. Yaratıcılık ... 29 2.1.4.3. Girişimcilik ... 29 2.1.4.4. Tasarım ... 29 2.1.5. Yeniliğin Hedefleri ... 29 2.2. Yenilikçi İş Davranışı ... 30 2.2.1. Yenilikçi İş Davranışını Etkileyen Faktörler ... 31 2.2.1.1. Bireysel Faktörler ... 32 2.2.1.2. Örgütsel Faktörler ... 32 2.3. Yenilikçi İş Davranışı Oluşma Aşamaları ... 33 2.3.1. Fikrin Tanımlama Aşaması ... 33 2.3.2. Fikrin Keşfi ... 33 2.3.3. Fikrin Üretilmesi ... 33 2.3.4. Fikrin Desteklenmesi ... 34 2.3.5. Fikrin Uygulanması ... 34 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: ETİK İKLİM ... 35 3.1.Etik ve Ahlak Kavramları ... 35 3.1.1. Etik İklim ... 36 3.2. Etik İklimin Boyutları ... 37 3.2.1.Analiz Odak Boyutu ... 39 3.2.1.1. Bireysel Odak Boyutu ... 39 3.2.1.2. Örgütsel Odak Boyutu ... 39 3.2.1.3. Evrensel Odak Boyutu ... 40 3.2.2. Etik Boyutlar ... 40 3.2.2.1. Egoizm ... 40 3.2.2.2. Yardımseverlik İklimi ... 41 3.2.2.3. İlkelilik İklimi ... 41 DÖRDÜNCÜ BÖLÜM: BİLGİ PAYLAŞIMI YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI VE ETİK İKLİM İLİŞKİSİ ÜZERİNE ARAŞTIRMA ... 42 4.1. Araştırmanın Problemi ... 42 4.2. Araştırmanın Amacı ve Önemi ... 42 4.3. Araştırmanın Modeli ve Kapsamı ... 43 4.4. Araştırmanın Hipotezleri ... 45 4.5. Araştırmanın Kapsamı ve Ana Kütlesi ... 46 4.6. Veri Toplamada İzlenen Yöntem ve Veri Toplama Aracı ... 46 4.7. BULGULAR ... 47 4.7.1. Katılımcıların Demografik Özellikleri İle İlgili Bulgular ... 48 4.7.2. Bilgi Paylaşımı Ölçeğine İlişkin Faktör Analizi ... 49 4.7.3. Etik İklim Ölçeğine İlişkin Faktör Analizi ... 52 4.7.4. Yenilikçi İş Davranışı Ölçeğine İlişkin Faktör Analizi ... 55 4.7.5. Bilgi Paylaşımı Yenilikçi İş Davranışı Arasında Etik İklimin Aracılık Rolü.. 56 SONUÇ ... 74 Kaynakça ... 77 Ek 1: Araştırma Anketi ... 91trinfo:eu-repo/semantics/openAccessBilgi paylaşımıYenilikçi İş DavranışıEtik iklimAracılık EtkisiKnowledge SharingInnovative Business BehaviorEthical Climate, Mediation EffectBilgi yönetimiBilgi kaynakları yönetimiİletişim, ÖrgütlerdeYönetim bilişim sistemleriKnowledge managementInformation resources managementCommunication in organizationsManagement information systemsHD 30.213/D47İşletmelerde bilgi paylaşımı yenilikçi iş davranışı ve etik iklim ilişkisiMaster Thesis1578861