Şişli, Fatma2017-05-292017-05-292017978-605-65119-9-8https://hdl.handle.net/11467/16231st International Conference on New Trends in CommunicationBatı’nın Doğu’ya ilişkin imajları ve Doğu’nun Batı’nın yarattığı imgeler yoluyla kendini algılamasına sebep olan oryantalizm ötekini yaratan düşünce tarzlarından biridir. Oryantalist söylem birçok disiplinde etkili olurken, bu disiplinlerden biri olan medya ise ötekileştirme sürecine katkıda bulunan en önemli unsurlarındandır. Medya araçlarından biri olan reklam ise bu sürece katkıda bulunan disiplinlerden bir diğeridir. Bu çalışma kapsamında, Cumhuriyet Gazetesi’nin dört farklı reklam filmi ele alınmaktadır. “Tehlikenin farkında mısınız?”, “Cumhuriyetinize sahip çıkın” ve “Cumhuriyet kadını yok ediliyor” başlıklı reklam kampanyaları ile gösterge bilimsel yöntem aracılığıyla oryantalist söylem incelemektedir.Orientalism, which can be described as images of the West in terms of the East, or perception of the East through words and imagery created within the West’s own institutions. The media is directly involved in the process of otherization. One of the media tools that contribute to this process from time to time is advertising. The article is based on an analysis of three campaigns of Cumhuriyet daily newspaper in Turkey. The study approaches to advertisements not just as a tool for the promotion of goods but it also determines boundaries between “self and the other” from time to time. In the study the advertising campaigns of Cumhuriyet daily newspaper are examined with the semiotic analysis. The advertising campaigns include; “Are you aware of the danger?” “Claim your Republic!” and “Republican women are destroyed”.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessOryantalizmReklamBatıOrientalismAdvertisingWestCumhuriyet gazetesi reklamlarında oryantalist ve ötekileştirici söylemThe construction of orientalist and otherization discourse in Cumhuriyet daily newspaper advertisementsConference Object286294